Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huoltelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vehkis
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 1441
    • Turku

    #91
    Originally posted by Rubu View Post
    Minulla vuoti omassa korkeapainepuolen huoltoliitin täytön jälkeen.

    Katso onko huoltoliittimien ympäristö öljyssä?
    Ota huoltoliittimien korkit pois ja katso kupliiko liittimien sisällä, sikäli kun siellä on enää painetta.
    Kyllä toisen liittimen ympäristö oli vähän öljyssssä,mutta se voi olla venttilikopan tiivisteesteen välistä vuotanutta öljyä.

    Ja sitten vielä lisäksi:Kun se ilmastointi toimi sen muutaman päivän mitä se toimi,niin mikähän siinä oli vikana kun ilmastoinnin otti pois päältä,niin se puhalsi kosteaa ilmaa sisälle..Kuivain??
    Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
    ex E39 535iA -97
    sekä x määrä riisikippoja


    Kesäautona toimii vw kupla -65

    Comment

    • jakusa
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 515
      • Lempäälä

      #92
      Originally posted by Vehkis View Post
      Kyllä toisen liittimen ympäristö oli vähän öljyssssä,mutta se voi olla venttilikopan tiivisteesteen välistä vuotanutta öljyä.

      Ja sitten vielä lisäksi:Kun se ilmastointi toimi sen muutaman päivän mitä se toimi,niin mikähän siinä oli vikana kun ilmastoinnin otti pois päältä,niin se puhalsi kosteaa ilmaa sisälle..Kuivain??
      Kyllähän sen ilman kuuluukin olla kosteaa, kun ilmastoinnin ottaa pois päältä. Höyrystimelle tiivistyy melkoinen määrä vettä ja kun ilmastoinnin ottaa pois päältä, niin se kosteus sitoutuu läpi menevään ilmaan.

      Niin ja kuivaimella ei sinänsä ole mitään tekemistä puhallettavan ilman kosteudella.
      -after all is said and done more is said than done-


      Comment

      • Vehkis
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2007
        • 1441
        • Turku

        #93
        Originally posted by jakusa View Post
        Kyllähän sen ilman kuuluukin olla kosteaa, kun ilmastoinnin ottaa pois päältä. Höyrystimelle tiivistyy melkoinen määrä vettä ja kun ilmastoinnin ottaa pois päältä, niin se kosteus sitoutuu läpi menevään ilmaan.

        Niin ja kuivaimella ei sinänsä ole mitään tekemistä puhallettavan ilman kosteudella.
        Siis ihan niin kosteaa,että vetää ikkunat niin huuruun että ei enää ulos näe??
        Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
        ex E39 535iA -97
        sekä x määrä riisikippoja


        Kesäautona toimii vw kupla -65

        Comment

        • jakusa
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 515
          • Lempäälä

          #94
          Originally posted by Vehkis View Post
          Siis ihan niin kosteaa,että vetää ikkunat niin huuruun että ei enää ulos näe??
          Eipä ihan noin paljoa pitäs tulla kosteutta. Huuru on siis ikkunan sisäpuolella? Ehkä sulla vuotaa höyrystin kylmäainetta pihalle ja se huurruttaa ikkunoita (puhdas arvaus). Oliko huuru öljymäistä vai "puhdasta" vesihuurua?
          -after all is said and done more is said than done-


          Comment

          • Vehkis
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2007
            • 1441
            • Turku

            #95
            Originally posted by jakusa View Post
            Eipä ihan noin paljoa pitäs tulla kosteutta. Huuru on siis ikkunan sisäpuolella? Ehkä sulla vuotaa höyrystin kylmäainetta pihalle ja se huurruttaa ikkunoita (puhdas arvaus). Oliko huuru öljymäistä vai "puhdasta" vesihuurua?
            Vaikutti puhtaalta vesihöyryltä..ja kyllä ikkunan sisäpuolella.
            Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
            ex E39 535iA -97
            sekä x määrä riisikippoja


            Kesäautona toimii vw kupla -65

            Comment

            • jakusa
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 515
              • Lempäälä

              #96
              Originally posted by Vehkis View Post
              Vaikutti puhtaalta vesihöyryltä..ja kyllä ikkunan sisäpuolella.
              Jos sulla on höyrystimen vedenpoistoreikä tukossa niin silloin vois ehkä vetää ikkunat huuruun kun ilmastoinnin sammuttaa. Jääkö autosta vesiläikkä kun ilmastointi on päällä ja auto paikoillaan? Joissain autoissa tosin vesi tippuu pakoputken päälle eikä lätäkköä välttämättä jää.
              -after all is said and done more is said than done-


              Comment

              • Autobahnboy
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2006
                • 400
                • Espoo

                #97
                Originally posted by Autobahnboy View Post
                No nyt loppu kylmän puhaltaminen omaan kabiiniin. Auto siis e36 325 ja ilmastointihuollon tarrassa luki että käytettävä vain R-134a.

                Viimeksi ilmastointi huollettu Stuttgartissa vuonna 99 . Tainnu sitten nesteet loppua.

                Sanokaas että käytänkö vaan jossain täytössä vai vienkö huoltoon? Varmaan kannattaa tehdä täydellinen huolto kuivaimineen kun sen verta pitkä aika alkaa jo olemaan?

                Tietoa kellään pätevästä ja edullisesta paikasta Savonlinnassa?
                Nyt tuli kyseltyä hintoja. Merkkiliikkeestä pyytävät hyviä hintoja, kuivain 170€+103€ huolto+ aineet. Joensuussa ottavat kuivaimineen ja kaikkineen sen 200€.
                Niin osaako joku sanoa että kannattaako siihen kuivaimeen panostaa rahaa kun ei noilta paikallisilta saanu mitään mielipidettä!?

                Comment

                • Vehkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2007
                  • 1441
                  • Turku

                  #98
                  Originally posted by jakusa View Post
                  Jos sulla on höyrystimen vedenpoistoreikä tukossa niin silloin vois ehkä vetää ikkunat huuruun kun ilmastoinnin sammuttaa. Jääkö autosta vesiläikkä kun ilmastointi on päällä ja auto paikoillaan? Joissain autoissa tosin vesi tippuu pakoputken päälle eikä lätäkköä välttämättä jää.
                  en ainakaan huomannut,että olisi jäänyt lätäkköä alle..Enää on turha edes kokeilla,kun siellä ei aineita ole enää sisällä.
                  Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
                  ex E39 535iA -97
                  sekä x määrä riisikippoja


                  Kesäautona toimii vw kupla -65

                  Comment

                  • Rubu
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 809
                    • Kuopio

                    #99
                    Originally posted by Autobahnboy View Post
                    Nyt tuli kyseltyä hintoja. Merkkiliikkeestä pyytävät hyviä hintoja, kuivain 170€+103€ huolto+ aineet. Joensuussa ottavat kuivaimineen ja kaikkineen sen 200€.
                    Niin osaako joku sanoa että kannattaako siihen kuivaimeen panostaa rahaa kun ei noilta paikallisilta saanu mitään mielipidettä!?
                    Kuivain pitäis vaihtaa parin vuoden välein.
                    Tosin en itsekään oo vaihtanut vaikka teen huoltoja...
                    Jos järjestelmä on ollut tyhjillään se vaihto olisi siinä vaiheessa helppoa ja jopa kannattavaa.
                    Kosteudesta kyllästyneestä kuivain panoksesta voi irrota märkää "kuiviketta" joka sitten tukkiin x-venttiilin ja sitten pitää vaihtaa kuivain, venttiili ja huuhdella koko järjestelmä.

                    Suosittelen vaihtoa kaikille mutta kuten en itsekään sitä ole tehnyt ei auta torua...
                    Last edited by Rubu; 04-06-2007, 19:52.

                    Comment

                    • Rubu
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 809
                      • Kuopio

                      Originally posted by Vehkis View Post
                      en ainakaan huomannut,että olisi jäänyt lätäkköä alle..Enää on turha edes kokeilla,kun siellä ei aineita ole enää sisällä.
                      Voisit käydä kitisemässä huollon tehneessä liikkeessä, että ei pelitä enää ja lasit menee huuruun...

                      Comment

                      • Vehkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2007
                        • 1441
                        • Turku

                        Tälläiset määrät itselle laitettiin järjestelmään.

                        Talteenotto:
                        70 g.kylmäaine
                        0 g.öljy

                        Alipainestus:
                        35 min
                        4 mB

                        Öljyn lisäys:
                        10 g

                        UV-väriaine lisäys
                        5 g

                        Täyttö:
                        1225 g

                        Kuinka paljon pitäisi saada alipainetta ehjään järjestelmään?
                        (koska itsellä ei selvästikkään ole ehjä järjestelmä,koska on nesteet kadonneet)

                        Ja autohan on e39 535
                        Last edited by Vehkis; 04-06-2007, 20:38.
                        Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
                        ex E39 535iA -97
                        sekä x määrä riisikippoja


                        Kesäautona toimii vw kupla -65

                        Comment

                        • Odeq
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 341
                          • Espoo

                          sssss
                          Last edited by Odeq; 04-06-2007, 20:42.
                          __________________________________________
                          Bmw 330d
                          Rumblebee

                          Comment

                          • Rundari
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2005
                            • 440
                            • Rauma

                            Onkos kellään vastausta tähän? http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=103955


                            Comment

                            • Ravermeister
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 1508
                              • Melkeen Turkkuses

                              Originally posted by Vehkis View Post

                              Alipainestus:
                              35 min
                              4 mB



                              Kuinka paljon pitäisi saada alipainetta ehjään järjestelmään?
                              (koska itsellä ei selvästikkään ole ehjä järjestelmä,koska on nesteet kadonneet)
                              Toi alipaineistus-kohta meinaa sitä paljonko paine laski tuon 35 minuutin "testin" aikana... Muistaakseni jos on alle 100mB laite toteaa järjestelmän pitäväksi ja jatkaa automaattiohjelmaa.
                              -Turku Connection-
                              HDJ80 4.2TD
                              ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7397
                                • Oulu

                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                Pitääpäs mittailla nuo putket infrapunalämpömittarilla kun ehdin.
                                Oli vaikea mitata tuolla noin kapeasta putkesta, mutta lämmin putki (joka meni kuivaimen/lauhduttimen suuntaan) näytti olevan noin +55°C ja kylmästä kompuralta lähtevästä en saanut oikein lukemaa kun se oli melkein kiinni pakosarjassa juuresta ja muuten eristetty. Oli se kuitenkin kylmä ja konsenssivedestä märkä.

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Mittaapa myös kuivaimeen menevät ja lähtevät putket ja niiden lämpötilaero. Toinenhan tulee jäähdyttimen kennosta (osittain kumiletkua) ja toinen on alumiiniputki joka tulee ohjaamosta päin.
                                En kyllä saanut oikein mitään eroa noille kädellä kuumalta tuntuneille putkille. Tai sitten en vain osannut mitata oikeasta kohdasta. Kaikki mitkä mittasin näytti reilun +50°C lämpötilaa. Pitää mittailla vielä huomenna uudestaan.

                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                Näppituntumalla tuntuu ettei tuolta mun autosta ehkä ihan noin kylmää enää tule.
                                Ilmastoinnin näennäisen tehottomuuden tunteen olin aiheuttanut ihan itse käyttövirheellä (), eli automaatti-ilmastointi näyttää puhaltavan jäähdyttäessä ainoastaan (pystysuunnassa)keskeltä (eli ei jalkoihin eikä tuulilasiin). Ja mulla on ollut talvella kojelaudan keskisuutin aina tukossa, koska haluan lämpimän ilman ikkunoille. Samoin tämän suuttimen lämpösäätö oli maksimilämpimällä ja olin tähän päivään asti luullut että ko. säätö vaikuttaa vain tähän keskisuuttimeen. Mutta nyt kun kokeilin ruuvata tätä säätöä viileämmällä niin johan alkoi pukata kunnolla kylmää myös sivuilta.

                                Luin nyt myös auton käyttöohjekirjan tältä osin, mutta hyvin epämääräisesti siinäkin oli tuon lämmönsäätörullan tarkoitus ja vaikutus kuvattu. Olin sen kyllä aiemminkin lukenut, enkä silti tajunnut että se vaikuttaa myös sivuilla oleviin suuttimiin.

                                Sellainen ongelma vain tuossa oli että tuo keskisuuttimen lämmönsäätörulla ei pysy siellä kaikkein kylmimmässä asennossa kuin teipilla tai vastaavalla. Pyörähtää jostain syystä itse takaisin suunnilleen kahden sinisen pallon asentoon.

                                Nyt on kuitenkin näppituntuma sellainen että kylmää tulee kunnolla ja ilmastoinnin huolloksi riittää desinfiointi.

                                Originally posted by Tenox View Post
                                ...etenkin kun Suomessa usein käy niin, että flekti ei pyöri juuri koskaan ja sitten kun pitäisi se onkin jumissa. Mitä haittaa esim. siitä olisi, jos flekti pyörisi aina kun kompurakin?
                                Tänään ja eilen kun on ollut lämmintä yli +20°C ulkona niin mun paineohjattu flekti on ainakin pyörinyt suunnilleen aina kun olen auton sammuttanut (kuulee äänestä). Samoin tänään kun mittailin noita lämpöjä tyhjäkäynnillä niin taisi pyöriä kokoajan. Onkohan mun lauhdutin ihan tukossa tai jotain?
                                Last edited by Petri.Kekkonen; 04-06-2007, 21:28.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎