Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d webasto esilämmittimeksi...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tumppi79
    Newbiemmer
    • Jul 2007
    • 4
    • Tampere

    #46
    Originally posted by th2376 View Post
    Soittelin vielä eräälle webastogurulle joka myös kertoi ettei bemuihin yleensä tarvita mitään C-kittiä, kun niissä on ollut omat pumput ja esilämmittimen ohjelmointikin yleensä onnistuu.

    Näin mullekin sanottiin asennusliikkeestä et C-kit ei tartte ja pelkkä ohjelmointi riittää, (kunhan sen vain sais jonkun tekemään tampereella) Ja sit ne kommentoi et webaston oma pumppu joka on kaikissä 530D:ssä, riittää kyl vallan mainiosti kierrättämään vettä eikä ongelmia ole niille ilmaantunut.

    Comment

    • th2376
      Bimmer Rookie
      • Apr 2006
      • 154

      #47
      Kun tuo esilämmityksen ohjelmointi tehdään ilman komponenttimuutoksia, ilmaantuu siitä vikakoodeihin "kiertovesipumppu rikki" -ilmoitus. Ja tämä siis siksi että tuossa tehtaalta alkuperäisenä lähteneessä esilämmitysversiossa on vesiventtiilikiertovesipumppu, jonka puutteesta auto nyt siis herjaa. Käytännön merkitystähän tällä vikakoodilla ei ole.

      Jos tuon esilämmityksen haluaa alkuperäistä vastaavaksi, tulee asentaa seuraavat osat:

      1) Install KIT, independent heater (82 30 0 137 540)
      - tämä sisältää johtosarjan (64 50 0 021 252) jossa piuhat vesiventtiilikiertovesipumpulle sekä piuhat auton takaosaan mahdollista kaukokäyttöä varten sekä muuta pientä hilua.
      - hinta ~100 euroa

      ELI:tämän asentamalla on helppoa laittaa webastoa ohjaamaan telestart T70/80/90

      2) Install KIT, independent heater (64 50 0 140 304)
      - tämä sisältää vesiventtiilikiertovesipumpun (64 11 8 374 994) sekä letkusarjan joilla letkut kytketään "Bypass"-moodiin, eli siten että esilämmittimen vesi kiertää vain kennolla, ei moottorilla
      - hinta ~350 euroa

      ELI:jos ja kun näillä leveysasteilla on hyvä lämmittää myös tuota moottoria niin tästä sarjasta tarvitaan vain tuo kiertovesipumppu, noita letkuja on turha asentaa.

      Joku jolla tuo esilämmitintoiminto ollut jo tehtaalta voisi kommentoida vielä noita vesipumppuja. Lähinnä se kiinnostaa että löytyykö näistä autoista siis 2xsähköinen vesipumppu vai onko tuo webaston oma pumppu poistettu, ovatko sarjassa yms.... ???
      Ex BMW:

      E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9138
        • Oulu

        #48
        Originally posted by th2376 View Post
        Kun tuo esilämmityksen ohjelmointi tehdään ilman komponenttimuutoksia, ilmaantuu siitä vikakoodeihin "kiertovesipumppu rikki" -ilmoitus. Ja tämä siis siksi että tuossa tehtaalta alkuperäisenä lähteneessä esilämmitysversiossa on vesiventtiilikiertovesipumppu, jonka puutteesta auto nyt siis herjaa. Käytännön merkitystähän tällä vikakoodilla ei ole.

        Jos tuon esilämmityksen haluaa alkuperäistä vastaavaksi, tulee asentaa seuraavat osat:

        1) Install KIT, independent heater (82 30 0 137 540)
        - tämä sisältää johtosarjan (64 50 0 021 252) jossa piuhat vesiventtiilikiertovesipumpulle sekä piuhat auton takaosaan mahdollista kaukokäyttöä varten sekä muuta pientä hilua.
        - hinta ~100 euroa

        ELI:tämän asentamalla on helppoa laittaa webastoa ohjaamaan telestart T70/80/90

        2) Install KIT, independent heater (64 50 0 140 304)
        - tämä sisältää vesiventtiilikiertovesipumpun (64 11 8 374 994) sekä letkusarjan joilla letkut kytketään "Bypass"-moodiin, eli siten että esilämmittimen vesi kiertää vain kennolla, ei moottorilla
        - hinta ~350 euroa

        ELI:jos ja kun näillä leveysasteilla on hyvä lämmittää myös tuota moottoria niin tästä sarjasta tarvitaan vain tuo kiertovesipumppu, noita letkuja on turha asentaa.

        Joku jolla tuo esilämmitintoiminto ollut jo tehtaalta voisi kommentoida vielä noita vesipumppuja. Lähinnä se kiinnostaa että löytyykö näistä autoista siis 2xsähköinen vesipumppu vai onko tuo webaston oma pumppu poistettu, ovatko sarjassa yms.... ???
        Ainakin "Rubu" voisi kertoa, löytyykö häneltä tehdasasenteisesta esilämmityksestä myös Webaston vesipumppu.
        Jos tuon vesiventtiilien alla sijaitsevan ylimääräisen vesipumpun haluaa asentaa, riittää sille jännitelinjan veto ilmastoinnin ohjainyksikön 26-pinniseltä liittimeltä (sin.), pinnistä 9. Muu johtosarja jää täysin haaskuuseen, ellei asenna erillistä kauko-ohjausta.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • QWA
          Newbiemmer
          • Mar 2007
          • 8

          #49
          64126918940

          Minulta löytyy (RealOEM:n mukaan) vain tuo webaston oma pumppu ( 64126918940 ) muttei ollenkaan kabiinin kennon kytkimen "takana" olevaa pumppua ( 64118374994 ). Jos tämän pumpun virtaama on 500l/h ts. ~ 0,14l/s niin luulisi sen riittävän pannun ja kabiinin lämmittämiseen, vai luulisiko?

          Edellisessä e34:ssä oli vain 600w uppovastus kattilassa ja 600/1200 hytissä joka jää jo maksimien summanakin paljon alle tuon 5200w minkä ThermoTop lupaa.

          Näin syksyn tullen olisi kiva saada hieman esilämmitystä starttiin, joten jos joku tietää paikan missä koodata Standheizung edullisesti ja _ammattitaitoisesti_ ! niin laittakaa privaa. Paikkakunnalla ei ole väliä, kunhan ollaan EU:n ja kohtuullisten teiden sisällä.. Voisin sitten laittaa kokemuksia siitä mitä saa aikaan pelkällä webaston omalla pumpulla..
          Last edited by QWA; 24-09-2007, 13:22.

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #50
            Mielenkiinnolla seurannut tätä keskustelua, ja pitää nyt mainita, ettei itseltäkään löydy tuota ylimääräistä pumppua, vaan pelkkä webaston pumppu (tai ainakaan näkyvissä ei ole muuta). Kello löytyy ohjelmoituna MIDistä, ja hienosti pelittää, sekä moottori että kabiini lämpenee tehokkaasti. Tässä parina nollayönä piti tuota testata. Moottorin lömmöt oli valmiiksi mittarin puolivälissä, eli samassa kun kone on ajettu lämpimäksi. Kabiini oli lähes saunan veroinen. Tiedä sitten onko tuossa mitään auton palamisen vaaraa..?
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • Rahu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 6464
              • Tuusula

              #51
              Originally posted by th2376 View Post
              Kun tuo esilämmityksen ohjelmointi tehdään ilman komponenttimuutoksia, ilmaantuu siitä vikakoodeihin "kiertovesipumppu rikki" -ilmoitus. Ja tämä siis siksi että tuossa tehtaalta alkuperäisenä lähteneessä esilämmitysversiossa on vesiventtiilikiertovesipumppu, jonka puutteesta auto nyt siis herjaa. Käytännön merkitystähän tällä vikakoodilla ei ole.

              Jos tuon esilämmityksen haluaa alkuperäistä vastaavaksi, tulee asentaa seuraavat osat:

              1) Install KIT, independent heater (82 30 0 137 540)
              - tämä sisältää johtosarjan (64 50 0 021 252) jossa piuhat vesiventtiilikiertovesipumpulle sekä piuhat auton takaosaan mahdollista kaukokäyttöä varten sekä muuta pientä hilua.
              - hinta ~100 euroa

              ELI:tämän asentamalla on helppoa laittaa webastoa ohjaamaan telestart T70/80/90

              2) Install KIT, independent heater (64 50 0 140 304)
              - tämä sisältää vesiventtiilikiertovesipumpun (64 11 8 374 994) sekä letkusarjan joilla letkut kytketään "Bypass"-moodiin, eli siten että esilämmittimen vesi kiertää vain kennolla, ei moottorilla
              - hinta ~350 euroa

              ELI:jos ja kun näillä leveysasteilla on hyvä lämmittää myös tuota moottoria niin tästä sarjasta tarvitaan vain tuo kiertovesipumppu, noita letkuja on turha asentaa.

              Joku jolla tuo esilämmitintoiminto ollut jo tehtaalta voisi kommentoida vielä noita vesipumppuja. Lähinnä se kiinnostaa että löytyykö näistä autoista siis 2xsähköinen vesipumppu vai onko tuo webaston oma pumppu poistettu, ovatko sarjassa yms.... ???
              Nyt tämä käy jo mielenkiintoiseksi.

              Mulla on tehdasasenteinen kaukosäätimellä jossa on siis tuo lisä pumppu mutta ilmeisesti lämmittää vaan sisätilat?

              Eli miten sen saisi muutettua lämmittämään myös moottorin? Vähän hankalaa tsiigailla kun ei ole auto tässä ja nyt mutta mitä eroa niillä vesiletkuilla nyt sitten on, onko jossain kuvia molemmista vaihtoehdoista, itselläni ei ole juuri nyt käytettävissä mitään piirrustuksia mistä voisin niitä vertailla?
              BMW Service
              P.o4oo925441
              [email protected]
              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9138
                • Oulu

                #52
                Originally posted by Rahu View Post
                Nyt tämä käy jo mielenkiintoiseksi.

                Mulla on tehdasasenteinen kaukosäätimellä jossa on siis tuo lisä pumppu mutta ilmeisesti lämmittää vaan sisätilat?

                Eli miten sen saisi muutettua lämmittämään myös moottorin? Vähän hankalaa tsiigailla kun ei ole auto tässä ja nyt mutta mitä eroa niillä vesiletkuilla nyt sitten on, onko jossain kuvia molemmista vaihtoehdoista, itselläni ei ole juuri nyt käytettävissä mitään piirrustuksia mistä voisin niitä vertailla?
                Tämän topikin alussakin viitattu tuohon aikaisempaan keskusteluun, jossa "Rubu" onnistuneesti muuttanut oman standheizunginsa letkujärjestelyn. KLIK
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • QWA
                  Newbiemmer
                  • Mar 2007
                  • 8

                  #53
                  Webaston tehosta

                  BMWn Webaston nimellisteho on Kahan brosyyrin mukaan 5200W, joka on noin 1240 kaloria/sekunnissa. Webaston oman pumpun virtaama on th2376:n mukaan 500l/tunti eli 0,14l/s.

                  Tällä virtaamalla webaston pitäisi siis nostaa läpivirtaavan veden lämpöä 1240cal/140g = 9 C.

                  Jos taas nestettä on koko järjestelmässä 11l, tuo virtaama 0,14l/s tarkoittaa että koko systeemin neste voisi kulkea webaston läpi noin 80 sekunnissa.

                  Jos haluaa vaikkapa lämmittää 11l vettä 90 C, kuluisi siihen noin 13 min. No webasto toivon mukaan lämmittää myös moottoria, sisätiloja sekä letkuja, joten tuo on käytännön kannalta vain hyvä yläraja sille miten nopeasti webasto voisi toimia..

                  (Laskujen käyttö omalla vastuulla, joku selväjärkinen ja asian osaava voisi tarkistaa ne..)

                  Comment

                  • Rahu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 6464
                    • Tuusula

                    #54
                    Noniin, nyt ehti hieman syventymään aiheeseen ja sain auton sekä letkupiirrustukset eteeni ja eipä tuossa nyt mitään niin monimutkaista ole mitä voisi olla ymmärtämättä, eli hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

                    Eli yksinkertaisesti kaikki haarat mäkeen ja yhditelee letkuja vähän uusiksi niin pitäisi toimia niin kuin "rubukin" tuolla toisessa topicissa sen oli tehnyt, en näe tuohon muutakaan ratkaisua..?

                    En siltikään ymmärrä että miksi tällaisen "vajaavaisen" lämmityksen aikaansaamiseksi(vain sisätilalämmitys)on nähty noin paljon vaivaa, onko tähän jotain järkevää selitystä muuta kuin myydä eri nimisiä "kittejä" lisähinnoin?
                    BMW Service
                    P.o4oo925441
                    [email protected]
                    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9138
                      • Oulu

                      #55
                      Originally posted by Rahu View Post
                      Eli yksinkertaisesti kaikki haarat mäkeen ja yhditelee letkuja vähän uusiksi niin pitäisi toimia niin kuin "rubukin" tuolla toisessa topicissa sen oli tehnyt, en näe tuohon muutakaan ratkaisua..?
                      Ei muuta kuin T-liitokset vasemman olan yli, letku sinne toinen tänne ja moottori lämpeämään.
                      Originally posted by Rahu View Post
                      En siltikään ymmärrä että miksi tällaisen "vajaavaisen" lämmityksen aikaansaamiseksi(vain sisätilalämmitys)on nähty noin paljon vaivaa, onko tähän jotain järkevää selitystä muuta kuin myydä eri nimisiä "kittejä" lisähinnoin?
                      Ainakin tänne pohjolan olosuhteisiin tehtaan standheizung on vähintäänkin surkuhupaisa viritelmä. Eikös se ole muissakin malleissa toteutettu samalla logiikalla. Ehkä se nahkahousuille riittää, että pakarat ei palellu autoon istuessa, vaikka moottori huutaisi hoosiannaa. BMW:n vainoharhaiset insinöörit ovat tietysti pelänneet, että moottorin lämpöanturit sotkisivat toimintaa käynnistettäessä osittain lämmennyttä konetta.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Dunky
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 4929
                        • Kotka

                        #56
                        540iA -01 Touring

                        Näkyykö kuvassa lisä pumppu vai mikä tuo möhkäle tuossa moottorin rungon välissä on (siis tuossa BMW tekstin kohdalla)? Ja missä itse webasto lymyää? Lokarin sisällä?
                        Attached Files
                        Last edited by Dunky; 25-09-2007, 10:53. Reason: typo
                        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                        Comment

                        • |parsakaali|
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2005
                          • 997

                          #57
                          Tosiaan tämä on melko huvittavaa tämä teidän keskustelu tästä webastosta.
                          Tuossa omassarutkulassa on eberin tekemä lämmitin, joka kylläkin toimii bensalla, mutta idea sama. Taispa olla 5kw tehoakin. Noh laitoin lämmittimeen letkut kiinni ja päälle, pyöri vähänaikaa ja sammui ja ei lähtenyt enää päälle. Eli siis kärähti Noh antoi puolituntia olla ja uudestaan päälle ja sama homma, kärähti uudelleen. Eihän se webasto ny kärähä mihinkään, siinä on lämpösuoja, joka sammuttaa sen kun se lämpiää liikaa. Pitäähän nyt tuon ikäisissä lämmittimissä olla se kerta ainakin kymmenenvuotta vanhemmassakin on se. Ja kaikki tämä kärähteleminen johtui siitä kun kiertovesipumppu on leikannut kiinni.
                          Last edited by |parsakaali|; 25-09-2007, 13:38.

                          Comment

                          • Dunky
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 4929
                            • Kotka

                            #58
                            Originally posted by |parsakaali| View Post
                            Tosiaan tämä on melko huvittavaa tämä teidän keskustelu tästä webastosta.
                            Tuossa omassarutkulassa on eberin tekemä lämmitin, joka kylläkin toimii bensalla, mutta idea sama. Taispa olla 5kw tehoakin. Noh laitoin lämmittimeen letkut kiinni ja päälle, pyöri vähänaikaa ja sammui ja ei lähtenyt enää päälle. Eli siis kärähti Noh antoi puolituntia olla ja uudestaan päälle ja sama homma, kärähti uudelleen. Eihän se webasto ny kärähä mihinkään, siinä on lämpösuoja, joka sammuttaa sen kun se lämpiää liikaa. Pitäähän nyt tuon ikäisissä lämmittimissä olla se kerta ainakin kymmenenvuotta vanhemmassakin on se. Ja kaikki tämä kärähteleminen johtui siitä kun kiertovesipumppu on leikannut kiinni.
                            Mihinhän sä vastasit?
                            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                            Comment

                            • |parsakaali|
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2005
                              • 997

                              #59
                              siihen miten kärähtää se webasto, kun sen oma pumppu ei riitä vedenkiertoon... Ja miten ne oli sieltä merkkiliikkeestä jollekkin sanoneet että niitä on paljo kärähtäny juuri tuon takia... mukamasti. Ensinnäkin tuo post #12

                              Comment

                              • th2376
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2006
                                • 154

                                #60
                                Originally posted by th2376 View Post

                                Joku jolla tuo esilämmitintoiminto ollut jo tehtaalta voisi kommentoida vielä noita vesipumppuja. Lähinnä se kiinnostaa että löytyykö näistä autoista siis 2xsähköinen vesipumppu vai onko tuo webaston oma pumppu poistettu, ovatko sarjassa yms.... ???
                                Tämä asia alkaa olemaan jo melko hyvin tässä threadissä käsitelty, ainoastaan tuo yllämainittu asia on edelleen hampaankolossa, ja siihen ei ole vastausta vielä saatu....

                                Eli voisiko joku jolla autossa originaali esilämmitystoiminto katsoa autostaan seuraavat asiat:

                                1) löytyykö pellin alta vesiventtiilin yhteydessä oleva kiertovesipumppu (itse vesiventtiilille menee 3-napainen liitin, jos autossa on kiertovesipumppu vesiventtiilin alapuolella niin siihen menee erikseen 2-napainen liitin josta sen ainakin tunnistaa) ??

                                2) löytyykö webaston yhteydestä tämän lisäksi kiertovesipumppu ??
                                Ex BMW:

                                E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎