memebuy23buy

530d webasto esilämmittimeksi...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • viktor
    replied
    En tiedä joko täällä on tietoa, mutta ainakin espoon laakkonen suorittaa jälleen webaston midiin-ohjelmointeja. parissa viikossa oli kanta toimeen muuttunut. takuuta työlle tai mahdollisesti aiheutuville vioille ei saa. oma auto menee ohjelmointiin tulevalla viikolla.

    Leave a comment:


  • KATKU
    replied
    Voisko tua moottorin lämpeneminen olla suhteellista.
    Kyllä mullakin lämpenee moottori 30 min weban käytön jälkeen pakkasella
    sinirajan yläreunaan. Mutta onko tua nyt vain lämmennyt "hukkalämmöllä"
    hivenen, vaikka weba mahdollisesti lämmittääkin "vain" ohjaamoa.
    Eli kone lämpenee, mutta kuinka paljon?

    530 Da/99

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by AKSU View Post
    Omassa lämpenee myös moottori. Auto tuotu saksasta ja weba mallia thermotop c. Eli...:think
    What can I say! Kun Rubun kanssa aikoinaan mietiskeltiin tuota 530d letkujärjestystä, tilanne vaikutti aivan selkeältä. Nyt näitä oikein toimivia originaaleja esilämmityksiä alkaakin löytyä.

    Originally posted by jpeltoma View Post
    Toi mun kärry alkoi lämpenemään moottoriin lämmöillä alkuun senverran heikosti kun putket on sarjassa, että ajattelin vielä kerran mulkata webaston letkut tähän tyyliin:
    Bensakoneissa tilanne onkin letkujärjestyksen suhteen varmasti erilainen kuin oletusarvoisessa dieselissä

    Leave a comment:


  • jpeltoma
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Ilmauksessa voi tietysti aina käyttää apuna Hemin patentoimaa muovipulloa paisariin teipattuna nestepinnan nostamiseksi. Hoksasit varmaan ilmausnipan Webaston letkussa kuskinpuoleisen raitisilmakotelon alla?

    Olettaisin kyllä, että Webaston osuudelta putkitus on identtinen "jälkiohjelmoituun" versioon verrattuna. Siinahän letkut on jo tehtaalta sarjassa (moottori -> Webasto -> kenno).
    Toi mun kärry alkoi lämpenemään moottoriin lämmöillä alkuun senverran heikosti kun putket on sarjassa, että ajattelin vielä kerran mulkata webaston letkut tähän tyyliin:



    Eli webaston ohjeen mukaan vain toiseen kennoon sarjaan.

    > http://ww2.webasto.de/pdf/ebv/1303322A.pdf
    __________________

    Leave a comment:


  • jpeltoma
    replied
    Oma kiesi kun tuli saksan maalta niin siitä oli webaston oma kiertovesipumppu kaputt, keitti heti. Mä purin koko vehkeen ja hain webaston alkuperäisen varaosavesipumpun, hinta oli 200 eur, my ass, semmonen onneton ropelli !. Anyway, pumpussa tulee mukana webaston "retrofit" sarja, lapuissa myönnetää suoraan, että thermotop lämmittimissä (alkupään laitteet -98 tms?)on suunniteluvirhe joka aiheuttaa sen että vesipumpun sähkömoottorin tuuletus vetää kosteutta moottoriin sisälle ja moottori palaa lopulta kun korroosio on se raiskannut. Sellasessa paikassa kun weba vielä on E39:ssä niin murheita tulee. Retrofit sarjassa on ohjeet jossa määritellään paikka mihin webaston runkooon porataan reikä ja jota kautta sähkömoottori ottaa ilmaa eli alipainetta ei synny. Kannattaa tutkia tämä jos vedenkiero yhtään epäilyttää.

    Leave a comment:


  • AKSU
    replied
    [


    Mulla juuri tuo standheizung ja lämpeää myös moottori! Sedällä myös sama vehje ja sama juttu ja se on ollut sillä uudesta asti ja muutoksia ei ole jälkeenpäin tehty. Johtuisiko tuo siitä, että autot ovat suomi autoja, tyyliin Hangossa varustelevat sen letkuvirityksen...[/quote]

    Omassa lämpenee myös moottori. Auto tuotu saksasta ja weba mallia thermotop c. Eli...:think

    Leave a comment:


  • pthuone
    replied
    Originally posted by pthuone View Post
    Mulla taitaa olla aivan mykkä webasto.
    Kaivoin tänään sen esiin ja syötin virtaa 1 pinniin, ei ääntäkään.
    Sen jälkeen resetoin 47 sulakkeen kanssa, ei ääntäkään.

    Hommasin auton kesällä ja en ole syksyn aikana kuullut kertaakaan että webasto olisi jäänyt käymään auton sammutettuani.

    Auto kyllä lämpeää mielestäni todella nopeasti, mutta ei täällä etelässä kyllä oikein ole pakkasiakaan ollut.

    Webasto putkistoineen oli tänään kyllä ajon jälkeen lämmin, mutta taitaa vain lämmetä normaalin kierron mukana.

    Onko puusepän taidoilla enään mitään tehtävissä, vai pitääkö turvautua "ammattimiesten" apuun?
    Autoni on muuten ollut keski-italiassa käytössä ennen saksan kautta suomeen tuloaa joten ei luulisi webaston paljon olleen käytössä.

    Leave a comment:


  • pthuone
    replied
    Mulla taitaa olla aivan mykkä webasto.
    Kaivoin tänään sen esiin ja syötin virtaa 1 pinniin, ei ääntäkään.
    Sen jälkeen resetoin 47 sulakkeen kanssa, ei ääntäkään.

    Hommasin auton kesällä ja en ole syksyn aikana kuullut kertaakaan että webasto olisi jäänyt käymään auton sammutettuani.

    Auto kyllä lämpeää mielestäni todella nopeasti, mutta ei täällä etelässä kyllä oikein ole pakkasiakaan ollut.

    Webasto putkistoineen oli tänään kyllä ajon jälkeen lämmin, mutta taitaa vain lämmetä normaalin kierron mukana.

    Onko puusepän taidoilla enään mitään tehtävissä, vai pitääkö turvautua "ammattimiesten" apuun?

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Mulla juuri tuo standheizung ja lämpeää myös moottori! Sedällä myös sama vehje ja sama juttu ja se on ollut sillä uudesta asti ja muutoksia ei ole jälkeenpäin tehty. Johtuisiko tuo siitä, että autot ovat suomi autoja, tyyliin Hangossa varustelevat sen letkuvirityksen...
    Mielenkiintoista! Ihmeellistä variaatiota asian tiimoilta näköjään esiintyy. Monissa uusissakin malleissa standheizung on tehtaalta kysyttynä nimen omaan mukavuusvaruste, jolla vain sisätilat lämpiävät. Liekö tosiaan Suomen maahantuojalla näppinsä pelissä? Toisaalta tämäkin epäilyttää, koska ilmeisesti maahantuojan ohjeistuksen mukaan merkkiliikkeet haluavat esilämmityksen ohjelmoinnin yhteydessä väkisin muuttaa letkujärjestelyn vain sisätilat lämmittäväksi.
    Last edited by Clavurion; 24-11-2007, 15:29.

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    [QUOTE=Clavurion;1089083]

    Jos sinulla on tehdasasenteinen esilämmitys (varustelistassa standheizung), vain sisätilat lämpiävät, ei moottori. Asia korjaantuu letkumuutoksella, josta löytyy aikaisempaa tarinaa.


    QUOTE]


    Mulla juuri tuo standheizung ja lämpeää myös moottori! Sedällä myös sama vehje ja sama juttu ja se on ollut sillä uudesta asti ja muutoksia ei ole jälkeenpäin tehty. Johtuisiko tuo siitä, että autot ovat suomi autoja, tyyliin Hangossa varustelevat sen letkuvirityksen...

    Leave a comment:


  • Splitter
    replied
    Tapi jo korjasikin tuon legendan pakkasrajasta.

    Ohjainkorttiasia onkin mielenkiintoisempi. Oliko sinulla Webasto aivan kuollut, vai lähtikö paloilmapuhallin hurisemaan? Tähän saakka käsitys on ollut, että BMW:n Webastossa ohjainkortti olisi erilainen ainakin softan osalta, eikä pelkkää korttia saisi erikseen. Kerro ihmeessä tarkemmin, jos uudella kortilla Webasto toimii ja edelleen väylän kautta ohjattuna!!


    Webasto ei ole täysin kuollut. Paloilmapuhallin lähtee päälle, mutta muuten ei, koska anturi antaa sellaista tietoa, että lämpötila olisi jo 125 astetta, vaikka moottori on kylmä.

    Todellakin joensuun öljypisteen webastoihin erikoistunut kaveri sanoi, että sen pitäisi toimia laittamalla thermotop c:n kortti. On kuulemma laittanut aiemminkin. Asiaan tulee täysi varmuus kun vien sinne korjattavaksi. Sama kaveri tosiaan sanoi, että thermotop z:ssa on -20 asteen pakkasraja. Outoa että valtuutetussa webasto-huollossa annetaan tuollaista tietoa, jos se ei todellakaan pidä paikkaansa.

    Palaan asiaan tarkemmin, kun webasto taas toimii.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Splitter View Post
    Minulle kerrottiin, että thermotop z/c-d toimii esilämmittimenä. Pelkkä z on tarkoitettu ajonaikaiseen lisälämmitykseen, z/c-d taas tarkoittaa z, johon lisätty esilämmitykseen tarkoitettu lisäsarja(c) ja d=diesel.

    E39:ssä löytyy tarra konehuoneesta kuskinpuoleisen iskaritolpan ja etusiiven välistä, jossa kerrotaan mikä lämppäri kyseessä.

    Minullakin on jo ilmeisesti tehtaalla ohjelmoitu esilämmitys 2 muistipaikalla. Auto tuotu käytettynä saksasta menneenä kesänä.

    Tällä hetkellä vikana webaston oma lämpöanturi, joka näyttää jatkuvasti testerin mukaan 125 astetta, joten webasto ei lähde päälle. Joensuun öljypisteessä sanottiin, että täytyy vaihtaa uusi ohjainkortti. Maksaa n. 300 € + työt. Asiantunteva asentaja kertoi myös, että uusi kortti otetaan thermotop c:stä, jolloin BMW:n -20 asteen pakkasraja poistuu. Alkuperäisenä se ei kuulemma toimi -20 astetta kylmemmissä oloissa.
    Webastoa ohjataan jatkossakin ajotietokoneen kautta
    Sama Thermo Top Z/C-D tyyppikilpi löytyy tietääkseni jokaisesta 530d:stä riippumatta tehdasasenteisesta esilämmitysominaisuudesta, samoin Webaston oma vesipumppu sen kyljestä.

    Jos sinulla on tehdasasenteinen esilämmitys (varustelistassa standheizung), vain sisätilat lämpiävät, ei moottori. Asia korjaantuu letkumuutoksella, josta löytyy aikaisempaa tarinaa.

    Tapi jo korjasikin tuon legendan pakkasrajasta.

    Ohjainkorttiasia onkin mielenkiintoisempi. Oliko sinulla Webasto aivan kuollut, vai lähtikö paloilmapuhallin hurisemaan? Tähän saakka käsitys on ollut, että BMW:n Webastossa ohjainkortti olisi erilainen ainakin softan osalta, eikä pelkkää korttia saisi erikseen. Kerro ihmeessä tarkemmin, jos uudella kortilla Webasto toimii ja edelleen väylän kautta ohjattuna!!

    Originally posted by opl21 View Post
    Aivan oikein muistelit sillä niitä pumppuja on kaksi,mutta tuo naksuttava on sielä konehuoneessa ja naksuttaa aivan luonnostaan--> ei viasta.
    Webaston PA-pumppu on 530d:ssä pohjassa kuskin penkin alla. Se on kalvopumppu, joka samalla toimii määräsäätimenä. Eli syöttöä lisätessä naksutus tihenee.

    Leave a comment:


  • KATKU
    replied
    Tarkennetaan nyt vielä, että webaston PA-pumppu on auton alla kutakuinkin kuljettajan persauksien kohdalla.

    Leave a comment:


  • opl21
    replied
    Originally posted by Rale View Post
    Selvä, muistelin vain että toi naftapumppu olisi tuolla auton tankin sisuksissa ja sieltä ei kyllä se napse ole voinut tulla.
    Aivan oikein muistelit sillä niitä pumppuja on kaksi,mutta tuo naksuttava on sielä konehuoneessa ja naksuttaa aivan luonnostaan--> ei viasta.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Originally posted by Splitter View Post
    Minulle kerrottiin,.....BMW:n -20 asteen pakkasraja...
    Älä usko.

    Täälläkin jo noin kymmeneen kertaan jauhettu asia: Siinä systeemissä ei ole mitään -20 asteen pakkasrajaa. Vain akun jänniteraja, joka muuttuu pakkasen funktiona.

    Leave a comment:

Working...
X