memebuy23buy

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • dumppi
    replied
    Originally posted by Donkka View Post
    Kun noita takakaari hioin niin piti hioa sen kantin yli muutamassa kohtaa niin siihen ei onnistu tekemään:S Mutta kiitos tuosta vinkistä, että ei pintamaalia ruiskuta pohjamaalirajan yli Joo tänään kävin hakemassa maalia ja oli minulla tuo tankinluukku mukana niin sai oikeen sävystä maalie, ja sieltä antoivat sille sopivaa pohjamaalia! ) Hyvää palvelua tuolla rt-värillä ja melko edullistakin! Viimevuonna tuli maaluutettua tenkulalla puskuri ja vänkärin lokasuoja ja ei sekään kovin kalllis homma ollu Vaan nyt teki mieli koittaa ite korjailla noita ruosteita että saisi vähän kokemusta ja osaisi jatkossakin ja saisi vähän tieto taitoo
    siis pitää se pintaväri sen pohjamaalin rajan yli kuitenkin vetää mutta kuitenkin mahollisimman vähän ja niin että menee kuitenkin peittoon

    muistankin ne sun osasi tuo toinen maalari ne taisi sillon maalata:think

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Donkka View Post
    Nyt tarvitaan neuvoa!

    Eli rupesin tuossa ruosteet korjaamaan kaarista ja helmoista pois.

    Nyt olen hionut kaarista ruosteet pois ja kirkkaalle pellille.
    Nytten pitää sinkki laittaa pohjalle uudelleen ruostumista estämään, pitääkö laittaa sitten joku pohjamaali ja sitten alkaa kittaamaan? Minulla on happopohjamaalia, käykö tämä pohjamaaliksi sitten kun pintamaalataan?

    Sitten toinen homma ja koko projektin vaikein eli maalaus.
    Miten saan kaikista parhaimman lopputuloksen? Miten saan häivytettyä uuden maalin vanhaan ilman mitään selkeitä rajoja (hiomatahnalla?) Pitääkö ostaa erikseen joku lakka vielä maalin päälle(selviää varmaan kysymällä rt-väriltä iteltään) Tietääkö joku paljo puolella litralla automaalia maallaa? mikä ois hyvää kittiä? jotku sanoo että hiilikuitukitti olisi kestävää ja hyvää? Vielä oli jotain mitä piti kysyä, vaan tahtoo aina kaikki unohtua:S No kyselen sitä mukaan mitä tulee mieleen
    Usko pois, se itse maalaus on tässäkin tapauksessa se HELPOIN osa projektia.
    Eli ei missään tapauksessa kitin alle mitään sinkkisotkuja, vaan normaali autokitti, rasvapestylle karhennetulle pellille.
    Se koko keissin tärkein juttu on 2K hiontaväri sen kitin päällä.
    Jos siihen asti saat kaikki kunnialla tehtyä, niin sen maalipinnan voi vaikka uusia siihen hiontäväriin asti kuukauden välein.

    Leave a comment:


  • Donkka
    replied
    Originally posted by dumppi View Post
    johonkin kanttiin kannattaa vetää lakkaraja ja esimerkiksi etusuojaan ei kannata häivytellä lakan kanssa kun samalla vaivalla vetäsee koko suojan mataksi ja ruiskuttaa koko suojan..
    ja itse värimassanhan voi ja kannattaakin ruiskuttaa vaan pohjamaalatulle alueelle (vaikka esim. kaaressa) ja "häivyttää" se itse värimassa siten että väriä menisi mahdollisimman vähän sen pohjamaalirajan yli, mutta kuitenkin niin että pohjamaali menee kunnolla peittoon eikä jää kuultamaan läpi

    takakaaria tehdessä e36:ssa on hyvä kantti siinä ylempänä mihin voi lakkarajan vetää ja sitten kiillottaa sen rajan näkymättömiin

    ootko jo siis ostanut värin vai:think jos et niin ota mukaasi esim. tankinluukku niin saavat sitten maalimyyjät kattoa vähän miten väri passaa jos on useampia vaihtoehtoja:think

    tuo että miten paljon puolella litralla maalaa riippuu monesta asiasta kuten siitä miten hyvin ko. sävy peittää, onko oikean värinen pohjamaali(?), ruiskustakin riippuu aika paljon ja tietty myös maalarista miten sitä väriä käyttää
    että aika vaikea sanoa miten paljon sinä saat puolella litralla maalattua mutta hyvin peittävä hopea (niinkun ne yleensä ovat, että normaalit kaksi kerrosta + kontrolli riittää) jos on niin kyllä sillä nuo kaikki kaaret pitäisi helposti saada maalattua ja kai tuolla helmatkin menee

    Kun noita takakaari hioin niin piti hioa sen kantin yli muutamassa kohtaa niin siihen ei onnistu tekemään:S Mutta kiitos tuosta vinkistä, että ei pintamaalia ruiskuta pohjamaalirajan yli Joo tänään kävin hakemassa maalia ja oli minulla tuo tankinluukku mukana niin sai oikeen sävystä maalie, ja sieltä antoivat sille sopivaa pohjamaalia! ) Hyvää palvelua tuolla rt-värillä ja melko edullistakin! Viimevuonna tuli maaluutettua tenkulalla puskuri ja vänkärin lokasuoja ja ei sekään kovin kalllis homma ollu Vaan nyt teki mieli koittaa ite korjailla noita ruosteita että saisi vähän kokemusta ja osaisi jatkossakin ja saisi vähän tieto taitoo

    Leave a comment:


  • dumppi
    replied
    Originally posted by Donkka View Post
    Osaisitko sano sitten miten saisin, että ei tule selkeitä rajoja, tai siis osaat varmasti! Niin ja tosiaan hopee on ja tiedossa oli, että ei mikään helpoin homma ole :S Ja osaat varmaan sanoa, että paljo maalaa puolella litralla PPG Envirobase vesiperustaisella maalilla? Tyhmiä kysymyksiä, vaan neuvoa ja tietoa tarvisi
    johonkin kanttiin kannattaa vetää lakkaraja ja esimerkiksi etusuojaan ei kannata häivytellä lakan kanssa kun samalla vaivalla vetäsee koko suojan mataksi ja ruiskuttaa koko suojan..
    ja itse värimassanhan voi ja kannattaakin ruiskuttaa vaan pohjamaalatulle alueelle (vaikka esim. kaaressa) ja "häivyttää" se itse värimassa siten että väriä menisi mahdollisimman vähän sen pohjamaalirajan yli, mutta kuitenkin niin että pohjamaali menee kunnolla peittoon eikä jää kuultamaan läpi

    takakaaria tehdessä e36:ssa on hyvä kantti siinä ylempänä mihin voi lakkarajan vetää ja sitten kiillottaa sen rajan näkymättömiin

    ootko jo siis ostanut värin vai:think jos et niin ota mukaasi esim. tankinluukku niin saavat sitten maalimyyjät kattoa vähän miten väri passaa jos on useampia vaihtoehtoja:think

    tuo että miten paljon puolella litralla maalaa riippuu monesta asiasta kuten siitä miten hyvin ko. sävy peittää, onko oikean värinen pohjamaali(?), ruiskustakin riippuu aika paljon ja tietty myös maalarista miten sitä väriä käyttää
    että aika vaikea sanoa miten paljon sinä saat puolella litralla maalattua mutta hyvin peittävä hopea (niinkun ne yleensä ovat, että normaalit kaksi kerrosta + kontrolli riittää) jos on niin kyllä sillä nuo kaikki kaaret pitäisi helposti saada maalattua ja kai tuolla helmatkin menee
    Last edited by dumppi; 01-03-2012, 20:12.

    Leave a comment:


  • Hynde
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Vinkkejä vesihiontaan? Eli roskien ja pilveilyn poistoon.
    Pystyykö tekemään käsipelillä kapulan kanssa vai ainoastaan koneellisesti? Rotary malli vai joku muu? Millä karkeuksilla kannattaa aloittaa ja mitä käyttää eri vaiheissa vai onko suurta merkitystä?
    Paperin valinnassa jotain erityistä huomioitavaa?

    Itse myllytys onnistuu kyllä sen jälkeen kunhan pinta on ensin tasainen, lähinnä kiinostaa minkä karkeuksisella kannattaa hioa viimenen silaus ennen kiilotusta?
    Voi tehdä oikein hyvin käsipelilläkin. Yleensäkin appelsiini lakkapinnan ns. "huiput" on helpohko hioa tasaiseksi käsin. Vaatii ehdottomasti riittävän jäykän alustallan, jotta paperi ei ainoastaan myötäile pintaa, vaan hioo huippuja alas. Sopivia papereita löytyy maalausliikkeistä.

    Aloituskarkeus voi olla hyvin 1500, jos ei ole kovin isoa työtä odotettavissa. Ihan yhtä hyvin voi aloittaa 1000/1200, ja näillä yleensä mielekkäämpää aloittaa isompaa urakkaa. Lopetuskarkeudessa kannattaa pyrkiä vähintään 2000:een, koska se helpottaa loppukiillotusta. Mitä hienompaan pyrit, vaikka 3000, niin loppukiillotus on aina helpompi. Abralonit koneella ovat sitten varsin sopivia viimeiseen hiontaan käsin hionnan jälkeen.

    Leave a comment:


  • Donkka
    replied
    Originally posted by dumppi View Post
    kitti aina puhtaalle pellille tai karhennetulle maalille (ei hapon eikä minkään sinki n päälle) ja ensikertalaiselle en häivyttelyjä suosittele..
    itsehän olen tenkulalla maalarina ja kyllä ne sua siellä rt värillä neuvvoo

    tuosta sigusta oletettuna autosi on hopea joten ei mikään helpoin sävy jos ekaa kertaa tosiaan maalaat..

    Osaisitko sano sitten miten saisin, että ei tule selkeitä rajoja, tai siis osaat varmasti! Niin ja tosiaan hopee on ja tiedossa oli, että ei mikään helpoin homma ole :S Ja osaat varmaan sanoa, että paljo maalaa puolella litralla PPG Envirobase vesiperustaisella maalilla? Tyhmiä kysymyksiä, vaan neuvoa ja tietoa tarvisi

    Leave a comment:


  • dumppi
    replied
    Originally posted by Donkka View Post
    Nyt tarvitaan neuvoa!

    Eli rupesin tuossa ruosteet korjaamaan kaarista ja helmoista pois.

    Nyt olen hionut kaarista ruosteet pois ja kirkkaalle pellille.
    Nytten pitää sinkki laittaa pohjalle uudelleen ruostumista estämään, pitääkö laittaa sitten joku pohjamaali ja sitten alkaa kittaamaan? Minulla on happopohjamaalia, käykö tämä pohjamaaliksi sitten kun pintamaalataan?

    Sitten toinen homma ja koko projektin vaikein eli maalaus.
    Miten saan kaikista parhaimman lopputuloksen? Miten saan häivytettyä uuden maalin vanhaan ilman mitään selkeitä rajoja (hiomatahnalla?) Pitääkö ostaa erikseen joku lakka vielä maalin päälle(selviää varmaan kysymällä rt-väriltä iteltään) Tietääkö joku paljo puolella litralla automaalia maallaa? mikä ois hyvää kittiä? jotku sanoo että hiilikuitukitti olisi kestävää ja hyvää? Vielä oli jotain mitä piti kysyä, vaan tahtoo aina kaikki unohtua:S No kyselen sitä mukaan mitä tulee mieleen
    kitti aina puhtaalle pellille tai karhennetulle maalille (ei hapon eikä minkään sinki n päälle) ja ensikertalaiselle en häivyttelyjä suosittele..
    itsehän olen tenkulalla maalarina ja kyllä ne sua siellä rt värillä neuvvoo

    tuosta sigusta oletettuna autosi on hopea joten ei mikään helpoin sävy jos ekaa kertaa tosiaan maalaat..

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Tässä vähän ettinyt maaleja mistäs olette tilannut? tai miltä kuulostaa
    Bmw autolack 0,5L felgensilber 22€, 1L 2K primer+kovete 19,95€, Lakka 1L+kovete 24.90€
    Kysyin myös paikalliselta maalikauppiaalta sama setti ilman primeriä 80€, eroa about +100% Saksan hintoihin:think

    Leave a comment:


  • basso72
    replied
    Originally posted by dumppi View Post
    mikä "hyvä" maalikauppias sulle on neuvonut että 2k hapon (epoksista en oo ihan varma mut epäilen sitäkin) päällä kitti pysyy
    ei kestä kummmosta kolausta tai välttämättä edes kiven iskua niin lähtee laattana vittuun.. painepesurilla pestiin kerran myös kitit helvettin kun oli hapon päälle vetästy kitti
    Hyvä pointti. Ei mikään maalikauppias. Happovärin päälle ei suoraan kittiä. Tuli huomaamatta ajatusvirhe tuota kirjoittaessa,kun en tosiaan itse happovärejä käyttänyt. Pitää editoida pois. Epoksin päällä kitti kyllä pysyy,kun on oikeanlainen epoksi. Tämä pitää varmistaa maalia ostaessa.

    Originally posted by Tonton View Post
    käytetäänkö tota 2k akryyliväriä yleisesti/paljonkin tuolla välissä:think
    vai onko tuo tuollainen harratelijalle helppo ratkaisu löytää loputkin lommot
    Ei kai sitä kovin yleisesti käytetä,kun työmäärää ja kulujahan se lisää. Enemmän varmaan käytetään hienoa (yleensä mustaa) maalisumua hiontavärin päälle ja hionnassa se paljastaa loppuja virheitä. Toiset käyttävät esim. kerrosta mustalla sävytettyä lakkaa. Onhan niitä erilaisia tapoja.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Vinkkejä vesihiontaan? Eli roskien ja pilveilyn poistoon.
    Pystyykö tekemään käsipelillä kapulan kanssa vai ainoastaan koneellisesti? Rotary malli vai joku muu? Millä karkeuksilla kannattaa aloittaa ja mitä käyttää eri vaiheissa vai onko suurta merkitystä?
    Paperin valinnassa jotain erityistä huomioitavaa?

    Itse myllytys onnistuu kyllä sen jälkeen kunhan pinta on ensin tasainen, lähinnä kiinostaa minkä karkeuksisella kannattaa hioa viimenen silaus ennen kiilotusta?

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by basso72 View Post
    -hionta pellille+pilkkujen puhaltelua pistepuhaltimella.
    -2K-epoksi
    -karhennus
    -ämpärikaupalla kittiä ja hiontaa..
    -puhkihiotut kohdat uudelleen epoksilla
    -karhennus
    -2K-hiontaväri (tätä tuli liian nuukasti,teettää lisätöitä). Nousee hiontanaarmuja vielä näkyviin. Välikarhennus ja lisäkierroksia olisi ehkä auttanut.
    -kittausta,hiontaa,kittausta...
    -hiontaväriä paikkakierros
    -2K-akryyli. Tämä loppujen lommojen yms. etsimiseen.
    -tästä eteenpäin yritetään saada ammattilainen taikomaan hyvä pinta (sävy+lakka).
    käytetäänkö tota 2k akryyliväriä yleisesti/paljonkin tuolla välissä:think
    vai onko tuo tuollainen harratelijalle helppo ratkaisu löytää loputkin lommot

    Leave a comment:


  • Donkka
    replied
    Nyt tarvitaan neuvoa!

    Eli rupesin tuossa ruosteet korjaamaan kaarista ja helmoista pois.

    Nyt olen hionut kaarista ruosteet pois ja kirkkaalle pellille.
    Nytten pitää sinkki laittaa pohjalle uudelleen ruostumista estämään, pitääkö laittaa sitten joku pohjamaali ja sitten alkaa kittaamaan? Minulla on happopohjamaalia, käykö tämä pohjamaaliksi sitten kun pintamaalataan?

    Sitten toinen homma ja koko projektin vaikein eli maalaus.
    Miten saan kaikista parhaimman lopputuloksen? Miten saan häivytettyä uuden maalin vanhaan ilman mitään selkeitä rajoja (hiomatahnalla?) Pitääkö ostaa erikseen joku lakka vielä maalin päälle(selviää varmaan kysymällä rt-väriltä iteltään) Tietääkö joku paljo puolella litralla automaalia maallaa? mikä ois hyvää kittiä? jotku sanoo että hiilikuitukitti olisi kestävää ja hyvää? Vielä oli jotain mitä piti kysyä, vaan tahtoo aina kaikki unohtua:S No kyselen sitä mukaan mitä tulee mieleen

    Leave a comment:


  • dumppi
    replied
    Originally posted by basso72 View Post
    .
    Toinen "koulukunta" haluaa levittää kitit suoraan karhennetulle pellille. Itse halusin epoksin alimmaksi. Toinen vaihtoehto alimmaksi on tietty 2k-happopohja. Hyvästä maalikaupasta saat yhteensopivan "tuoteperheen",kun kerrot mitä olet tekemässä.
    mikä "hyvä" maalikauppias sulle on neuvonut että 2k hapon (epoksista en oo ihan varma mut epäilen sitäkin) päällä kitti pysyy
    ei kestä kummmosta kolausta tai välttämättä edes kiven iskua niin lähtee laattana vittuun.. painepesurilla pestiin kerran myös kitit helvettin kun oli hapon päälle vetästy kitti
    Last edited by dumppi; 26-02-2012, 16:26.

    Leave a comment:


  • basso72
    replied
    Originally posted by Schnell View Post
    eli siis tarkemmin kerrottuna projektista niin on seisonut noin 3-7 vuotta jossain pellon reunalla jonka jälkeen pohja hitsattu massattu maalattu jollain hammerilla tjms,. kori putsattu pohjasta ja päältä ilmeisesti jollain todella tehokkaalla höyrypainepesurilla tai jokin vastaava pinnasta lähtenyt valkoinen pintamaali riekaleina irti sieltä sun täältä alta loistaisi jokin pohjamaali/ tai vanha pintamaali takahiekkapellin vaihtamisen johdosta paljaille peltikohdille ruiskutettu jotain punaista epoxia tai vastaavaa pohjustusta ja nyt olen itselleni ostanut tämän keskeneräisen projektin ja suunnitelmana olisi maalata marrakech braun metallivärinä koko koppa ulkoa ja todella priimaa pintaa olisi tarkoitus saada niin jos pellille nyt haluaisin joka tapauksessa tämän hioa(työn kesto ei tärkeä vaan lopputulos) niin mitä vaaraa siinä voi olla ja onko "parempi vaihtoehto" kuin vaan karhentaa vanha maalipinta ja hiontapohja päälle? tavoitteena siis tosiaan kesäauto joka pysyisi siistinä pitempäänkin kuin 2 kesää...
    Pellille vaan,jos haluat olla varma,minkä päälle maalit vedetään. Omaa rytöä on tehty seuraavalla "reseptillä".
    -hionta pellille+pilkkujen puhaltelua pistepuhaltimella.
    -2K-epoksi
    -karhennus
    -ämpärikaupalla kittiä ja hiontaa..
    -puhkihiotut kohdat uudelleen epoksilla
    -karhennus
    -2K-hiontaväri (tätä tuli liian nuukasti,teettää lisätöitä). Nousee hiontanaarmuja vielä näkyviin. Välikarhennus ja lisäkierroksia olisi ehkä auttanut.
    -kittausta,hiontaa,kittausta...
    -hiontaväriä paikkakierros
    -2K-akryyli. Tämä loppujen lommojen yms. etsimiseen.
    -tästä eteenpäin yritetään saada ammattilainen taikomaan hyvä pinta (sävy+lakka).
    Toinen "koulukunta" haluaa levittää kitit suoraan karhennetulle pellille. Itse halusin epoksin alimmaksi. Hyvästä maalikaupasta saat yhteensopivan "tuoteperheen",kun kerrot mitä olet tekemässä.
    Jos hiot pellille,pitää olla kuivat lämpimät (tasalämpöiset) tilat. Kovin pitkään ei kannata pitää pellille hiottuna. Hiottu pinta ei ihan niin ärhäkästi ruostu,kun hiekkapuhallettu,mutta riskejä voi pienentää. Jos tulee pidempiä taukoja,kannattaa tehdä pienempi alue kerrallaan (pellille+ensimmäinen maali).
    Ja en ole ammatiltani maalari,joten ohje on harrastelijan näkemys.
    Last edited by basso72; 29-02-2012, 08:30.

    Leave a comment:


  • Schnell
    replied
    Originally posted by Rockford View Post
    Debeerin hinkkaväriä suosittelen täältä. Ei kiehu yleensä minkään päällä ja tämän päälle voi vetää taas millä tahansa. Kuivana äärimmäisen helppoa hioa myöskin, jossa kohtaa erottaakin hyvät hinkkavärit sekundasta.
    Tuota käytän vain ja ainoastaan nykyään ja tullut vedettyä niin jenkkien, kuin mitä ihmeellisimpien vanhojen maalien päälle reagoimatta.

    Henk.koht. höyläisin kopan ja laskisin Debeerit pintaan. Tämän jälkeen pintaväriä. Turha sitä pellille jyystää on, jos 30-vuotta sitten vedetty maali on vieläkin pinnassa. Riippuen tietenkin projektin tasosta.
    eli siis tarkemmin kerrottuna projektista niin on seisonut noin 3-7 vuotta jossain pellon reunalla jonka jälkeen pohja hitsattu massattu maalattu jollain hammerilla tjms,. kori putsattu pohjasta ja päältä ilmeisesti jollain todella tehokkaalla höyrypainepesurilla tai jokin vastaava pinnasta lähtenyt valkoinen pintamaali riekaleina irti sieltä sun täältä alta loistaisi jokin pohjamaali/ tai vanha pintamaali takahiekkapellin vaihtamisen johdosta paljaille peltikohdille ruiskutettu jotain punaista epoxia tai vastaavaa pohjustusta ja nyt olen itselleni ostanut tämän keskeneräisen projektin ja suunnitelmana olisi maalata marrakech braun metallivärinä koko koppa ulkoa ja todella priimaa pintaa olisi tarkoitus saada niin jos pellille nyt haluaisin joka tapauksessa tämän hioa(työn kesto ei tärkeä vaan lopputulos) niin mitä vaaraa siinä voi olla ja onko "parempi vaihtoehto" kuin vaan karhentaa vanha maalipinta ja hiontapohja päälle? tavoitteena siis tosiaan kesäauto joka pysyisi siistinä pitempäänkin kuin 2 kesää...

    Leave a comment:

Working...
X