memebuy23buy

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JH.
    replied
    Originally posted by Armas P View Post
    Nyt olisi haussa kunnon maaliruisku
    Vastaus löytyy tästä ketjusta aina parin sivun välein.

    Leave a comment:


  • dumppi
    replied
    Originally posted by Nikoh View Post
    Voi olla seki että base on ollu vielä märkää ku lakkaa ollaan alettu vetämään.
    pikemminkin liian kauan kuivuneelle baselle ei saisi lakkaa enää laskea ilman hiontaa ja uudelleen maalausta.. näin ainakin ppg ohjeistaa.. eli yön yli ei ainakaan passaisi jättää kuivumaan:think

    Leave a comment:


  • Armas P
    replied
    Kevät näytti katiskan kaipaavan uutta maalia niskaansa. Nyt olisi haussa kunnon maaliruisku, kun ei jaksa leikkiä noiden lelujen kanssa. Onko tuosta ruiskusta kokemuksia:

    Leave a comment:


  • Nikoh
    replied
    Originally posted by heksu View Post
    Ei ole ainoastaan punaisen värin ongelma. Veikkaan tuon olevan vesiohenteisten ongelma yleisemminkin.
    Mulla on metallihopea -09 S40 Volvo, josta lähti samalla tavalla lakat kiveniskemän ympäriltä laattoina.
    Tänään rupesin talven jäljiltä puunaamaan autoa kesäkuntoon ja painepesurihuuhtelussa lähti lakat kävelemään puskurista ja etulokarista.
    Kyllä muuten vituttaa.
    Voi olla seki että base on ollu vielä märkää ku lakkaa ollaan alettu vetämään.

    Leave a comment:


  • heksu
    replied
    Originally posted by dumppi View Post
    pitäisihän tuohon nyt kaiken järjen mukaan tarttua ja pysyä ellei ole sitten liian aikaisn menty kiillottelemaan rajaa että on päässyt raja "karkaamaan" ja sitten sitä ei kyllä oikeen pidättele mikään muu kun pidemmälle häivytys tai sitten koko osa maalata/lakata yli..

    usealla valmistajalla on myös ollut ongelmia punaisten värimassojen (vesiohenteinen ei metalliväri) kanssa.. lakka ei tahdo pysyä jos/kun pinta menee kiveniskusta tms. syystä rikki niin alkaa lähtemään lakka laattana irti

    testattiinkin noita joskus kolmen eri valmistajan väreillä ja samalla lailla ruiskutettiin jokainen näytekappale (ovi) ja lyötiin yön yli kuivuneeseen lakkapintaan piikkipäävasaralla "kivenisku" ja painepesuria perään - jokaisesta lakat irti laattoina

    syytä ei oikein keksitty muuta kun että itse punaisessa värissä on nyt jokin aine joka aiheuttaa tuon että ei sitten lakka tartu..
    Ei ole ainoastaan punaisen värin ongelma. Veikkaan tuon olevan vesiohenteisten ongelma yleisemminkin.
    Mulla on metallihopea -09 S40 Volvo, josta lähti samalla tavalla lakat kiveniskemän ympäriltä laattoina.
    Tänään rupesin talven jäljiltä puunaamaan autoa kesäkuntoon ja painepesurihuuhtelussa lähti lakat kävelemään puskurista ja etulokarista.
    Kyllä muuten vituttaa.

    Leave a comment:


  • dumppi
    replied
    Originally posted by *makke* View Post
    Niin nää kappaleet oli maalattu ihan kokonaan yli, eri värimassoilla. Lakka kyllä pysy värimassassa kiinni. Toisesta lähti maalit maalarinteipin mukana , vaikka oli aikasemmin myllytettykin.
    aaaaivan.. käsitin että kyse oli häivytyksistä..

    noh joka tapauksessa todennäköisesti jotain paskaa väliin on jäänyt tai karhennusta ei ole tehty kunnolla tms. eihän tuolle nyt kovin montaa vaihtoehtoa voi löytyä että väri irtoaa karhennetulta pinnalta laattana

    Leave a comment:


  • *makke*
    replied
    Originally posted by dumppi View Post
    Niin nää kappaleet oli maalattu ihan kokonaan yli, eri värimassoilla. Lakka kyllä pysy värimassassa kiinni. Toisesta lähti maalit maalarinteipin mukana , vaikka oli aikasemmin myllytettykin.

    Leave a comment:


  • dumppi
    replied
    Originally posted by *makke* View Post
    Tuli noista häivytyksistä mieleen kun vanhalle pinnalle vedetään.

    Pari tapausta tässä, missä värimassa ei ole tarttunut kunnolla. Eli lähtenyt ihan isoina palasina vetämällä lakka ja värimassa irti pinnasta?

    Näissä ei ole ollut alla kuin ehjä nelisatasella karhennettu 2k lakkapinta, mihin käsittääkseni massan nyt pitäisi tarttua? Tietysti ennen maalausta putsattu silikooninpoistoaineella.

    Noh, empä ainakaan ite maalaa enään mitään ilman hinkkavärikerrosta
    pitäisihän tuohon nyt kaiken järjen mukaan tarttua ja pysyä ellei ole sitten liian aikaisn menty kiillottelemaan rajaa että on päässyt raja "karkaamaan" ja sitten sitä ei kyllä oikeen pidättele mikään muu kun pidemmälle häivytys tai sitten koko osa maalata/lakata yli..

    usealla valmistajalla on myös ollut ongelmia punaisten värimassojen (vesiohenteinen ei metalliväri) kanssa.. lakka ei tahdo pysyä jos/kun pinta menee kiveniskusta tms. syystä rikki niin alkaa lähtemään lakka laattana irti

    testattiinkin noita joskus kolmen eri valmistajan väreillä ja samalla lailla ruiskutettiin jokainen näytekappale (ovi) ja lyötiin yön yli kuivuneeseen lakkapintaan piikkipäävasaralla "kivenisku" ja painepesuria perään - jokaisesta lakat irti laattoina

    syytä ei oikein keksitty muuta kun että itse punaisessa värissä on nyt jokin aine joka aiheuttaa tuon että ei sitten lakka tartu..
    Last edited by dumppi; 08-05-2012, 18:22.

    Leave a comment:


  • dumppi
    replied
    Originally posted by pope_ View Post
    2k epoksi.
    pitäis riittää

    Leave a comment:


  • *makke*
    replied
    Tuli noista häivytyksistä mieleen kun vanhalle pinnalle vedetään.

    Pari tapausta tässä, missä värimassa ei ole tarttunut kunnolla. Eli lähtenyt ihan isoina palasina vetämällä lakka ja värimassa irti pinnasta?

    Näissä ei ole ollut alla kuin ehjä nelisatasella karhennettu 2k lakkapinta, mihin käsittääkseni massan nyt pitäisi tarttua? Tietysti ennen maalausta putsattu silikooninpoistoaineella.

    Noh, empä ainakaan ite maalaa enään mitään ilman hinkkavärikerrosta

    Leave a comment:


  • pope
    replied
    Originally posted by dumppi View Post
    2k vai jotain 1k kuraa?
    2k epoksi.

    Leave a comment:


  • Powr
    replied
    Originally posted by dumppi View Post
    siinä on semmonen osa-alue mitä saa kyllä harjoitella ennenkun alkaa tulemaan kunnollista ja pienellä vaivalla kiillotettavissa oleva raja.

    ensisijaisestihan kannattaa vetää aina lakka yli koko osasta tai katsella olisiko mahdollista häivyttää johonkin sikkiin kääntöteipillä tai superloniteipillä ja sitten kiillottaa se raja.

    esim. puskureista tälläiset yleensä löytyy ja aika hyvin myös nykyajan autojen takakyljistä. (ei kylläkään bemareista)

    noh asiaan.
    tapojahan on taas niin monta kun on tekijääkin muuta itse teen pääpiirteittäin näin:

    tässä ohje siis miten maalaat esim. takakaaren ja häivytät lakkauksen c-pilariin

    pohjatöistä alkaen en jaksa selittää mutta oletetaan että takakaaresta on esimerkiksi poistettu ruosteet ja nyt se takakylki sitten maalataan mutta lakkaa ei haluta vetää pilarin loppuun asti

    1. hio mahdollisimman hienolla paperilla alue mihin aiot häivytyksen tehdä (esim. 2000 abralla vesissä) ja c-pilarissa n. 10-15cm alue kannattaa hioa tuolla hienommalla häivytystä varten. kannattaa myös katsella pilarista mahdollismman kapea kohta mihin häivytyksen tekee että kiillotettavaa jäisi mahd. vähän.

    2. puhdista vielä hiomatahnalla tosiet 10-15cm hiotun alueen yli että häivytysohennin tarttuu varmasti eikä kiillottaessa häivytys lähde ns. rullaamaan. tässä vaiheessa ehdottomasti rasvanpoistoaineella hiomatahnan jämät pois ettei sitä varmasti sinne väliin jää!

    3. suojaa normaalisti kaikki pilarin ympärillä olevat osat reilusti pidemmältä matkalta kuin olet hionut ettei sitten sitä maali/lakkasumua olisi lasit ym. täynnä.

    4. sitten uudestaan rasvan ja pölynpoistot tottakai.

    5. itse myös rakentelen yleensä aina paperista ns. "tunnelin" häivytettävän (hiotun) alueen loppupäähän että sinne menisi mahd. vähän lakkaa häivytysalueelle. värimassan kanssa ei tietenkään sitten mennä tuonne häivytettälle alueelle!

    6. värimassaa normaalit kaksi kerrosta (+kontrolli, jos metalliväri) tarvittaville alueille. jos maalaus tehdään suorakiiltoisella maalilla niin unohda tämä.

    7. normaalit kaksi kerrosta lakkaa/maalia koko takakylkeen ja sitten vaan "tunneli" varovasti irti ja häivytys ohenninta "sopivasti" lakkauksen/maalauksen rajakohtaan silleen että ohenninta tulee laitettua hieman sekä lakan päälle että sinne hiotulle/puhdistetulle alueelle pinnasta kyllä näkee kun se alkaa olemaan sopiva ja kiillotettavissa.

    8. ja olettaen että uunitus mahdollisuutta ei ole niin sittempä vaan odotellaan että pinta on varmasti kuiva ennenkuin mennään sen kiillotuskoneen kanssa lähellekkään sitä rajaa

    ehkä vähän vaikea selittää ilman kuvia mutta jospa siitä apua olisi

    tämä tyyli siis toimii sekä lakattaville väreille että suorakiiltoisille.

    itse käytän aerosoli häivytysohenninta yleensä mutta lakan voi myös ohentaa suoraan kannuun melko ohueksi ja tehdä häivytys myös lakalla.. ehkä alkuun helpompaa ohentaa lakka/maali ja vetää häivytys ruiskulla niin voi säätää paineen ja viuhkan mieleisekseen. tuosta pullosta kun tulee just aina samalla paineella ja viuhkalla.
    häivytys ohennin/ohennettu lakka/maali on sitten helvetin helppoa valuttaa joten opetteluttaa varmasti monta monituista kertaa

    Tuhannet kiitokset

    Leave a comment:


  • dumppi
    replied
    Originally posted by Nikoh View Post
    Mielenkiinnosta kysyn että, onko teillä dumppi kentin häippärispray mitä käytätte? Ja muutenki minkä firman maalit? :think

    Muuten menee itellä häivytys samalla prosedyyrillä, mutta mikäli pohjamaali vedetään niin sen ajaksi pistän pussia enemmän häippärialueen suojaksi ettei sitte piikkaile hirveästi häippäriä tehdessä.
    ppg:n maalit ja ppg:ltä löytyy myös tuo sprayohennin..

    Leave a comment:


  • Nikoh
    replied
    Mielenkiinnosta kysyn että, onko teillä dumppi kentin häippärispray mitä käytätte? Ja muutenki minkä firman maalit? :think

    Muuten menee itellä häivytys samalla prosedyyrillä, mutta mikäli pohjamaali vedetään niin sen ajaksi pistän pussia enemmän häippärialueen suojaksi ettei sitte piikkaile hirveästi häippäriä tehdessä.

    Leave a comment:


  • dumppi
    replied
    Originally posted by pope_ View Post
    On tuosta omasta projektista tullut hitsailtua edestä lattioita. Nyt paikkojen päällä on epoksi. Onko tarpeen vetäistä vielä tuonne sisälle joku maali+lakka tuohon epoksin päälle vai meneekö se ihan noin?
    2k vai jotain 1k kuraa?

    Leave a comment:

Working...
X