Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JonttuPeke
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 1130
    • Juuka



    Onko tälläistä suomessa, kun näyttää aika mielenkiintoiselta?
    F06 640D "M6"
    E71 X6 35D + E83 X3 3,0SD
    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

    Comment

    • dumppi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 4351
      • sotkamo

      Originally posted by JH. View Post
      Tekeekö muovitartunta-sprayllä mitään esim. helmojen maalauksessa vai pitääkö olla ruiskukamaa? Äkkiseltään olin katselevinani, että muovitartunnat ovat yleensä 1K-aineita?
      tekee mutta halvimpiin esim. maston ym. makasiinin rojut jättäisin kokeilematta
      Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
      e36 325i coupé R.I.P
      e30 316 2d
      e36 318is coupé
      e36 323i 4d ac schnitzer replica


      Käyttis: e39 523i 4d
      Originally posted by rizzo
      Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
      |Sotkamo Connection|

      Comment

      • dumppi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 4351
        • sotkamo

        Originally posted by pazq View Post
        ehkä "helpompi" ja ainakin kestävämpi hitsailla se. rauhassa vaan hitsailee sopivankokosen lapun nii ei paljon kittiäkään tartte. Ja olisko paha vetästä pilarit alareunaan saakka samalla värillä?
        ihan yhtä kestävän tuosta saa koriliimalla ellei jopa kestävämmän eikä tarvitse alkaa joka lasia peittelemään ja sisustaa suojailemaan kipinöitten varalta..

        itse ainakin liimaisin lapun sisäpuolelta kiinni ja yön yli kuivaus ja sitten metallikitti päälle:think

        ja koriliimaksi vaikka 3M liima
        Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
        e36 325i coupé R.I.P
        e30 316 2d
        e36 318is coupé
        e36 323i 4d ac schnitzer replica


        Käyttis: e39 523i 4d
        Originally posted by rizzo
        Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
        |Sotkamo Connection|

        Comment

        • Bemu500
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2005
          • 2992
          • INvaLA

          Originally posted by Rockford View Post
          Olet ostanut miniruiskun, joka ei ole se Satan kopio. Miniatyyrimalli tuosta käyttämästäni Gernistä.

          Miksi antenninreikää ei voi hitsata katosta? Ei mitään ongelmaa.
          Itellä kans tollanen miniruisku, ja tänään sitä ekaa kertaa testasin. Ei ollenkaan huono ruisku. Säädöt on samat mitä tossa Satan kopiossa ja oikein näppärä ruisku kaikkeen pieneen maalailuun. Suutin on 0.8 ja ite huomasin ainakin sen että olis ehkä saanu jokusen pinnan enemmän käyttää ohenninta, mitä tuolla isommalla kopiolla tuusatessa.
          -Official member of BTCF-Sauna team-


          e91 325i -06

          Comment

          • Bemu500
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2005
            • 2992
            • INvaLA

            Tuossa kun päivällä maalailin tummaa ehkä jopa sinertävään taittavaa metallinhohtovihreää, niin huomasin samalla miten lapsenkengissä meikäläisen maalaustaidot metallihohtojen suhteen on(pilveilyä jne). Eli mitä "tipsejä" olisi kyseiseen hommaan tarjolla enemmän maalanneilla? :think
            -Official member of BTCF-Sauna team-


            e91 325i -06

            Comment

            • pazq
              BTCF Member
              • Jan 2008
              • 3166
              • 47200

              Originally posted by GOOFY View Post
              Niin miten se kahden eri värin sauma tehdään? Jos kerran lakka pitää suihkia melkein heti maalin perään niin miten semmonen useammalla värillä oleva maalaus tehdään?

              Pitää joku päivä hitsailla se katto pikku maistisa niin ei jännitä niin paljon...
              Eihän sitä lakkaa ole pakko vetästä heti perään, tai no, jos ei heti vedä niin sitten pitää antaa kuivua kunnolla sen värin ennen lakkausta..näin minulle kerrottu kun asiasta kyselin omaa autoa maalatessa?! Ja sen sauman voi vesihioa tasaiseksi sitten lakan kuivuttua..Ja jos on kattoverhoilu auki siitä antennin kohdilta niin sinne sisäpuolelle kostea rätti roikkumaan mikä ottaa kipinät vastaan ja takalasin päälle jotain vaan minkä suihkii vaikka suihkepullolla kosteaksi, tai sitten saippuavettä suihkii siihen lasille niin ei pala kipinät kiinni. Rockfordille: itse en paineilmaa käytä jäähdyttämiseen, koska mitä nopeammin se metalli jäähtyy, sen enempi se kutistuu --> alkaa vetelemään. Huomannu omasta kokemuksesta että parempi antaa jäähtyä rauhassa sen sauman..
              Originally posted by dumppi View Post
              ihan yhtä kestävän tuosta saa koriliimalla ellei jopa kestävämmän eikä tarvitse alkaa joka lasia peittelemään ja sisustaa suojailemaan kipinöitten varalta..

              itse ainakin liimaisin lapun sisäpuolelta kiinni ja yön yli kuivaus ja sitten metallikitti päälle:think

              ja koriliimaksi vaikka 3M liima
              Ei ole juurikaan kokemuksia noista liimoista, mutta on ne oltava kovia aineita koska konttiautotkin on liimattu kasaan. Monikin on juuri elementeistä liimaamalla kasattu ja hyvin tuntuu kestävän myrskyt ja muut mitkä niitä saumoja rasittaa.. itse tottunut hitsailemaan vaan lähes kaiken mitä pystyy, niin luotan siihen eniten kaasulla olis paras vetää suorat osat, koska siinä se sauma ei ole sen kovempi mitä muukaan pelti vrt. migillä hitsattuun saumaan joka on elämää kovempi eikä pysty naputtelemaan juuri mihinkään mihin se jäähtyessään vetäytyy..
              Last edited by pazq; 30-04-2012, 16:18.

              Comment

              • Rockford
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 8028
                • Pinsiö

                Originally posted by pazq View Post
                Rockfordille: itse en paineilmaa käytä jäähdyttämiseen, koska mitä nopeammin se metalli jäähtyy, sen enempi se kutistuu --> alkaa vetelemään. Huomannu omasta kokemuksesta että parempi antaa jäähtyä rauhassa sen sauman..
                Nythän ei puhuttukaan mistään punahehkuisista saumoista ja karkaisusta, vaan auton pintapeltitöissä toimiessa piste-täppäyksessä, jossa lopullinen valmis "sauma" koostuu useista pisteistä, jotka on ajan kanssa mikillä painettu. Tässähän ei pelti juurikaan varsinaisesti kuumene ja esim. kaaria vaihtaessa aloittaa toisesta päästä pisteellä ja toisesta vastaan, niin toinen puoli yleensä jo ehtii sillä välin jäähtymään.

                Saumoja tasoittaessa pitää myös muistaa, että maltti on valttia.
                -Dodge Charger -73
                -Mercedes-Benz GLK
                -VW Transporter

                Comment

                • pazq
                  BTCF Member
                  • Jan 2008
                  • 3166
                  • 47200

                  Originally posted by Rockford View Post
                  Nythän ei puhuttukaan mistään punahehkuisista saumoista ja karkaisusta, vaan auton pintapeltitöissä toimiessa piste-täppäyksessä, jossa lopullinen valmis "sauma" koostuu useista pisteistä, jotka on ajan kanssa mikillä painettu. Tässähän ei pelti juurikaan varsinaisesti kuumene ja esim. kaaria vaihtaessa aloittaa toisesta päästä pisteellä ja toisesta vastaan, niin toinen puoli yleensä jo ehtii sillä välin jäähtymään.

                  Saumoja tasoittaessa pitää myös muistaa, että maltti on valttia.
                  Kyllä, piste sinne tänne eikä peräkkäin niin hyvä tulee..ja lamellilla hiottaessa se kuumenee enemmän kun kivellä..

                  Comment

                  • GOOFY
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 4139
                    • .

                    Originally posted by pazq View Post
                    Eihän sitä lakkaa ole pakko vetästä heti perään, tai no, jos ei heti vedä niin sitten pitää antaa kuivua kunnolla sen värin ennen lakkausta..näin minulle kerrottu kun asiasta kyselin omaa autoa maalatessa?! Ja sen sauman voi vesihioa tasaiseksi sitten lakan kuivuttua..Ja jos on kattoverhoilu auki siitä antennin kohdilta niin sinne sisäpuolelle kostea rätti roikkumaan mikä ottaa kipinät vastaan ja takalasin päälle jotain vaan minkä suihkii vaikka suihkepullolla kosteaksi, tai sitten saippuavettä suihkii siihen lasille niin ei pala kipinät kiinni. Rockfordille: itse en paineilmaa käytä jäähdyttämiseen, koska mitä nopeammin se metalli jäähtyy, sen enempi se kutistuu --> alkaa vetelemään. Huomannu omasta kokemuksesta että parempi antaa jäähtyä rauhassa sen sauman..

                    Ei ole juurikaan kokemuksia noista liimoista, mutta on ne oltava kovia aineita koska konttiautotkin on liimattu kasaan. Monikin on juuri elementeistä liimaamalla kasattu ja hyvin tuntuu kestävän myrskyt ja muut mitkä niitä saumoja rasittaa.. itse tottunut hitsailemaan vaan lähes kaiken mitä pystyy, niin luotan siihen eniten kaasulla olis paras vetää suorat osat, koska siinä se sauma ei ole sen kovempi mitä muukaan pelti vrt. migillä hitsattuun saumaan joka on elämää kovempi eikä pysty naputtelemaan juuri mihinkään mihin se jäähtyessään vetäytyy..
                    ainaki aijemmin täälä on sanottu että lakka vedetään maalin päälle sen kuivuttua ruiskun pesun verran. Muuten lakka ei pysy kiinni ja jos maali pinnan hioo ennen lakkausta niin se näkyy mut taas lakan voi hioa ja lakata päälle uudestaan. Vai olenko ymmärtäny hieman väärin. Tästä syystä aloin miettimään että miten sellainen useammalla värillä tehty maalaus toteutetaan.

                    Ja sit vielä tosta antennin reijän hitsauksesta. Oliskohan tuo paras hitsata sisäpuolelta ku auto on koripukissa. Molemmilta puolilta hiois maalit pois reijän ympäriltä, tekee just reikään menevän kiekon, hitsaus pisteillä sentin välein, puhdistus ja sit sisäpuolelle maali ja ulkopuolelle pakkeli. Totahan ei sit tollain tehtynä tarvi enää lämmittää enempää ku niitä hitsauksia ei tarvi tasotella pois?
                    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                    Comment

                    • ipppa
                      Newbiemmer
                      • Apr 2011
                      • 16
                      • Ylivieska

                      Tarvis joltain tietävältä yksinkertaisia neuvoja.

                      Ostin abs-muovista valmistetun m3 puskurin ja rupesin maalaamaan sitä.

                      Puskuri oli valmiiksi pohjamaalattu, hajin maalikaupasta muutamandesin valmiiksi ohennettua maalia & lakkaa.

                      Maalipinnasta tuli hyvä, annoin kuivua matta pinnalle ja lakkasin, mutta ei onnistunu. Lakkapinnasta tuli appelsiinimäinen jo eka kerralla, eikä se siitä mihinkään tasottunu vaikka anto kuivua. Eikä kiillä ollenkaan vaikka koitin vielä toisen kerroksen, sama rypylä pinta edelleen.

                      Eli oisko tarvinu enemmän ohennetta lakan sekaan, millä suhteella ootte ohentanu? Ja millähän lakkaa kannattaa ohentaa? :think

                      Nyt kun se on appelsiinipinta niin millä menetelmällä kannattaa koittaa hiua pois vai uutta lakkaa vaan päälle?

                      Maalia ja lakkaa jäi onneksi yli että voi vaikka alottaa alusta.

                      Comment

                      • Tuiske
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 1441
                        • Lempäälä

                        Originally posted by ipppa View Post
                        ...Eli oisko tarvinu enemmän ohennetta lakan sekaan, millä suhteella ootte ohentanu? Ja millähän lakkaa kannattaa ohentaa? :think

                        Nyt kun se on appelsiinipinta niin millä menetelmällä kannattaa koittaa hiua pois vai uutta lakkaa vaan päälle?

                        Maalia ja lakkaa jäi onneksi yli että voi vaikka alottaa alusta.
                        Millä ohensit lakkaa? Ja jos asiat ei oo ihan hallussa niin kysympä myös että millä pesit ruiskun ennen lakkausta? Onko kunnon vedenerottimet kompuran perässä?

                        Ite hioisin lakan vesissä tasaiseksi ja sitten uus lakka päälle.
                        Corvette C4 LT4 TURBO
                        Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                        Comment

                        • dumppi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 4351
                          • sotkamo

                          siis lakkapinnasta tuli "appelsiinimäinen"?? eli kuiva? rohkeasti vaan sitä tavaraa siihen pintaan ja enemmän painetta nyt ekana tulee mieleen.. jos liian pieni paine niin varmasti jää rumannäköiseksi pinta laskipa sitä miten paljon tahansa:think
                          Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                          e36 325i coupé R.I.P
                          e30 316 2d
                          e36 318is coupé
                          e36 323i 4d ac schnitzer replica


                          Käyttis: e39 523i 4d
                          Originally posted by rizzo
                          Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                          |Sotkamo Connection|

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by ipppa View Post
                            Tarvis joltain tietävältä yksinkertaisia neuvoja.

                            Ostin abs-muovista valmistetun m3 puskurin ja rupesin maalaamaan sitä.

                            Puskuri oli valmiiksi pohjamaalattu, hajin maalikaupasta muutamandesin valmiiksi ohennettua maalia & lakkaa.

                            Maalipinnasta tuli hyvä, annoin kuivua matta pinnalle ja lakkasin, mutta ei onnistunu. Lakkapinnasta tuli appelsiinimäinen jo eka kerralla, eikä se siitä mihinkään tasottunu vaikka anto kuivua. Eikä kiillä ollenkaan vaikka koitin vielä toisen kerroksen, sama rypylä pinta edelleen.

                            Eli oisko tarvinu enemmän ohennetta lakan sekaan, millä suhteella ootte ohentanu? Ja millähän lakkaa kannattaa ohentaa? :think

                            Nyt kun se on appelsiinipinta niin millä menetelmällä kannattaa koittaa hiua pois vai uutta lakkaa vaan päälle?

                            Maalia ja lakkaa jäi onneksi yli että voi vaikka alottaa alusta.
                            Hio nykyinen maalipinta varovasti 800-vedellä niin ettet puhkaise lakkapintaa(varo erityisesti kulmia).
                            Laske pintaan uusi lakka niin, että ensin kuivahko kattava sumu/ohutkerros, anna hetki vetäytyä ja sen jälkeen märkää märälle ruiskutuskerroksilla lakkaa niin että pinta on lasimainen.
                            Varmista että työskentelylämpötila on vähintään se +20C.
                            Jos taas tökkii, palaa kohtaan A ja ota vesihiontapaperi käteen.
                            Kolmannen epäonnistumisen jälkeen palaa taas kohtaan A, mutta jatka siitä paperikarheuteen 1200 ja 2000 ja kiilloita puskuri tahnalla näyttelykuntoon.

                            Comment

                            • mulkke
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2010
                              • 46
                              • Uusimaa

                              Ja kannattaa tehdä testi ruiskutuksia johonkin muuhun kappaleeseen, jotta saat haettua paineet, sumut ja määrät kohilleen. Niin vois onnistua sitten ekalla kerralla, jos vain lakkaa riittää sellaiseen.

                              Comment

                              • Hynde
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2008
                                • 338
                                • Rovaniemi

                                Kerropas dumppi, että minkälaisilla paineilla itse lakkaat?
                                Kaikki liha tottelee kuria...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎