Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Supa View Post
    Jaa, kyllä mielestäni oon nähyt useasti että värimassa on hiottu ennen lakkausta, vai olenko nähnyt väärin?
    Massaa ei missään tapauksessa hiota ennen lakkausta.
    Periaatteessa non-transparent perusväriä voi hieman hioa ennen lakkausta, mutta metalliväriin ei saa edes koskea ennen lakkaa.
    Periaate on kuitenkin siis se, että mikäli massaa joudutaan hiemankin korjaushiomaan, niin aina uusi neitseellinen massapinta niskaan ennen lakkaa.

    Comment

    • Rockford
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 8028
      • Pinsiö

      Originally posted by Supa View Post
      Jaa, kyllä mielestäni oon nähyt useasti että värimassa on hiottu ennen lakkausta, vai olenko nähnyt väärin?
      Originally posted by Hemi View Post
      Massaa ei missään tapauksessa hiota ennen lakkausta.
      Periaatteessa non-transparent perusväriä voi hieman hioa ennen lakkausta, mutta metalliväriin ei saa edes koskea ennen lakkaa.
      Periaate on kuitenkin siis se, että mikäli massaa joudutaan hiemankin korjaushiomaan, niin aina uusi neitseellinen massapinta niskaan ennen lakkaa.
      Jep, enpä tiedä missä tuollaista on tehty, jos ei ole väärin nähty Hemi kertoikin loput.

      Mitä tuohon 1K-tavaroiden käyttämiseen tulee, niin aika tuskaisaa. Kiehahtaa keskenään ihan kuun asennosta johtuen ja muutenkin aika leluja. Soveltuu varmasti hyvin johonkin pienoismallin ja kottikärryn värjäämiseen, mutta auton kanssa 1K-hiontavärillä ja 1K-lakalla ei ole mitään tekemistä.
      Viimeistään sen jälkeen kiehahtaa näteille torttelsmanni-kuvioille, kun hapon päälle vedetään väriä ja välissä ei ole 2K-hiontaväriä. Silläkin pystyy toheloimaan, jos hioo pinnan rikki ja "sulku" menee puhki -> taas kiehuu tai ilmaantuu/imeytyy pintaan ajan saatossa poronjäkäliä muistuttavia kuvioita.
      Aina hapon (ja oikeastaan minkä tahansa) päälle 2K-hiontaväri, jota ei kihnuteta puhki ja sen jälkeen vasta pintavärin suunnittelua.

      Happoakaan ei tarvitse hioa, vaan hinkkaväri perään. Hapon kevyestä karhunkielellä pyyhäisystäkään ei tule mitään peruuttamatonta, jos niin haluaa tehdä. Hinkkavärin voi vetää myös pohjamaalina märkää märälle eli kun kuivahtaa, niin samantien pintaväri perään.
      Last edited by Rockford; 31-08-2012, 15:48.
      -Dodge Charger -73
      -Mercedes-Benz GLK
      -VW Transporter

      Comment

      • N.u.t
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2008
        • 202
        • Seinäjoki

        Originally posted by Hemi View Post
        Massaa ei missään tapauksessa hiota ennen lakkausta.
        Periaatteessa non-transparent perusväriä voi hieman hioa ennen lakkausta, mutta metalliväriin ei saa edes koskea ennen lakkaa.
        Periaate on kuitenkin siis se, että mikäli massaa joudutaan hiemankin korjaushiomaan, niin aina uusi neitseellinen massapinta niskaan ennen lakkaa.
        Mutta jos ja kun se massa valuu, millä karkeudella sen sopii hioa ennen uudelleen ruiskutusta ?

        Tuli tuossa mieleen, että olisi hyvä hommata ruiskuun oma painemittari, muttei meinaa netistäkään löytyä. Summissa on hankala säätää paineita kun ei ole mitään tietoa paljonko paine tippuu matkalla ruiskuun.

        Comment

        • Rockford
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 8028
          • Pinsiö

          Originally posted by N.u.t View Post
          Mutta jos ja kun se massa valuu, millä karkeudella sen sopii hioa ennen uudelleen ruiskutusta ?

          Tuli tuossa mieleen, että olisi hyvä hommata ruiskuun oma painemittari, muttei meinaa netistäkään löytyä. Summissa on hankala säätää paineita kun ei ole mitään tietoa paljonko paine tippuu matkalla ruiskuun.
          Senhän nyt voi uudestaan pyyhiä 120-400:lla, normaalit valmistelut hinkkavärille, jonka tuossa uudelleen tarvitsee.
          Säädä ne paineet ruiskun liipaisin pohjassa
          -Dodge Charger -73
          -Mercedes-Benz GLK
          -VW Transporter

          Comment

          • dumppi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 4351
            • sotkamo

            jos itellä on sattunu (harvoin kyllä sattuu) niin että ruiskusta vaikka jotain ryyhkää rykäsee pintaan tai jostain meinaa hylkiä tai valahtaa niin vesivärin ainakin voi pyyhkiä kokonaan pois rasvanpoistoaineella (jos kyseessä pienehkö osa esim. lokasuoja tms.) tai sitten annan kuivua vaan kunnolla ja ryyhkät pois KEVYESTI p1000 paperilla kuivana ja uudestaan värit päälle kerran tai pari + normaalisti kontrolli.
            Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
            e36 325i coupé R.I.P
            e30 316 2d
            e36 318is coupé
            e36 323i 4d ac schnitzer replica


            Käyttis: e39 523i 4d
            Originally posted by rizzo
            Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
            |Sotkamo Connection|

            Comment

            • N.u.t
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2008
              • 202
              • Seinäjoki

              Originally posted by Rockford View Post
              Säädä ne paineet ruiskun liipaisin pohjassa
              Kiitoksia vinkistä

              Originally posted by dumppi View Post
              jos itellä on sattunu (harvoin kyllä sattuu) niin että ruiskusta vaikka jotain ryyhkää rykäsee pintaan tai jostain meinaa hylkiä tai valahtaa niin vesivärin ainakin voi pyyhkiä kokonaan pois rasvanpoistoaineella (jos kyseessä pienehkö osa esim. lokasuoja tms.) tai sitten annan kuivua vaan kunnolla ja ryyhkät pois KEVYESTI p1000 paperilla kuivana ja uudestaan värit päälle kerran tai pari + normaalisti kontrolli.
              Kiitos.
              Meneekös tuo massan ruiskutus niin, jotta ensin ohut harso jonka kuivuttua peittävä kerros/kerrokset. Lopuksi massan kuivuttua(?) pienemmällä maalin syötöllä kauempaa, mahdollisestin ristiin vai normaalistin ?
              Vai onko tuosta viimeisestä vedosta mitään iloa jos massa on jo kuivanut ?

              Comment

              • Nikoh
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 979
                • Rovaniemi

                Originally posted by N.u.t View Post
                Kiitoksia vinkistä



                Kiitos.
                Meneekös tuo massan ruiskutus niin, jotta ensin ohut harso jonka kuivuttua peittävä kerros/kerrokset. Lopuksi massan kuivuttua(?) pienemmällä maalin syötöllä kauempaa, mahdollisestin ristiin vai normaalistin ?
                Vai onko tuosta viimeisestä vedosta mitään iloa jos massa on jo kuivanut ?
                Riippuu maalin valmistajasta melko pitkälti miten ohjeistavat ruiskutuksen. Itellä ainaki harso, märkä kiekka joka annetaan haihtua ja lopuksi sumukiekka kauempaa. Paineet siis pysyy samana koko prosedyyrin. Sumukiekalla voi vähän pelastaa jos kyseessä on vittumainen väri ruiskuttaa joka tahtoo pilveillä pirusti, ja meidän maalivalmistajalla vaatii sumukiekan että sävystä tulee värimallia vastaava.
                Last edited by Nikoh; 02-09-2012, 22:36.
                ///Motorporot
                E34 ///M5 -91
                E28 535iA projekti
                ex E91 330xd M-Sport -06
                ex E38 740 iL
                ex E39 M5 -01
                ex E60 530iA M-Sport -04
                ex E34 520i

                Comment

                • N.u.t
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2008
                  • 202
                  • Seinäjoki

                  Originally posted by Nikoh View Post
                  Riippuu maalin valmistajasta melko pitkälti miten ohjeistavat ruiskutuksen. Itellä ainaki harso, märkä kiekka joka annetaan haihtua ja lopuksi sumukiekka kauempaa. Paineet siis pysyy samana koko prosedyyrin. Sumukiekalla voi vähän pelastaa jos kyseessä on vittumainen väri ruiskuttaa joka tahtoo pilveillä pirusti, ja meidän maalivalmistajalla vaatii sumukiekan että sävystä tulee värimallia vastaava.
                  Maalin ohjeistuksessa puhutaan vaan 3:sta kerroksesta joka tulee kauempaa pienemmillä paineilla. Kai se sitten matta pitää olla.
                  Troton on valmistaja.

                  Koitetaan taas mennä perse edellä sinne puuhun
                  Mukava "harrastus" hermoja tosin vaatii amatööriltä, mikään kun ei mene kuin elokuvissa.

                  Jotain pikkuosia ruiskin mutu tuntumalta menemään paineista välittämättä ja ainakin sävy osui lähelle, tuuria varmaankin. Värinä on mukava metallihohto hopea.

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    Meni mun pintaruosteiden hiomisprojekti hieman pitemmälle ja ei selvitäkkään enään hinkkavärillä.
                    Ei siis ollut varsinaisesti mätää mutta päätin ottaa kaaresta pitemmälle pois varmistukseksi ettei ollut jäänyt edellisen korjauksen toimesta mihinkään muhimaan. Eli pientä kittailua tarvitaan.

                    Eli kitti paljaalle pellille vai happo ensin? Kitin päälle käy varmaan hinkkavärikin suoraan mutta ei varmaan haittaa jos vetää hapon jos näinpäin pitää tehdä?
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • dumppi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 4351
                      • sotkamo

                      Originally posted by N.u.t View Post
                      Kiitoksia vinkistä



                      Kiitos.
                      Meneekös tuo massan ruiskutus niin, jotta ensin ohut harso jonka kuivuttua peittävä kerros/kerrokset. Lopuksi massan kuivuttua(?) pienemmällä maalin syötöllä kauempaa, mahdollisestin ristiin vai normaalistin ?
                      Vai onko tuosta viimeisestä vedosta mitään iloa jos massa on jo kuivanut ?
                      Originally posted by N.u.t View Post
                      Maalin ohjeistuksessa puhutaan vaan 3:sta kerroksesta joka tulee kauempaa pienemmillä paineilla. Kai se sitten matta pitää olla.
                      Troton on valmistaja.

                      Koitetaan taas mennä perse edellä sinne puuhun
                      Mukava "harrastus" hermoja tosin vaatii amatööriltä, mikään kun ei mene kuin elokuvissa.

                      Jotain pikkuosia ruiskin mutu tuntumalta menemään paineista välittämättä ja ainakin sävy osui lähelle, tuuria varmaankin. Värinä on mukava metallihohto hopea.
                      juu tosiaan maalivalmistajat antaa kaikki vähän omat ohjeensa noihin..

                      me käytetään töissä ppg:n maaleja ja ohje on kaks märkää ja yksi harso kauempaa ja kovemmalla paineella.. pilveily saatiin loppumaan n.99% kun alettiin ohentamaan värit vaakalla:think hyvin harvoin enää pilveilee ennen lähes kaikki hopeat ja vaaleat sävyt tahtoi pilveillä ja ohennuksestahan se pääasiassa on kiinni.. tietysti myös paineista ja etäisyydestä mutta nekin voi pelastaa kauempaa ammutulla kontrollikiekalla jos väri on hyvin peittävä.
                      Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                      e36 325i coupé R.I.P
                      e30 316 2d
                      e36 318is coupé
                      e36 323i 4d ac schnitzer replica


                      Käyttis: e39 523i 4d
                      Originally posted by rizzo
                      Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                      |Sotkamo Connection|

                      Comment

                      • Rockford
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 8028
                        • Pinsiö

                        Originally posted by Supa View Post
                        Eli kitti paljaalle pellille vai happo ensin? Kitin päälle käy varmaan hinkkavärikin suoraan mutta ei varmaan haittaa jos vetää hapon jos näinpäin pitää tehdä?
                        Kitti aina paljaalle pellille tai karhennetulle 2K-pinnalle / tai vanhalle orkkismaalille. Ei milloinkaan esim. hapon päälle. Kitin päällä taas haposta ei ole mitään hyötyä, joten jos happoa halutaan käyttää, pitää pinta sulkea hinkkavärillä välissä ja tehdä viimeistelykittaukset hinkkavärin päälle tai vaihtoehtoisesti jättää happo välistä ja kitata suoraan pellille.
                        Poislukien jotkut nuppineulanpään kokoluokkaa olevat kohdat, joihin voi hieman soveltaa maun mukaan.
                        -Dodge Charger -73
                        -Mercedes-Benz GLK
                        -VW Transporter

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          Originally posted by Rockford View Post
                          Kitti aina paljaalle pellille tai karhennetulle 2K-pinnalle / tai vanhalle orkkismaalille. Ei milloinkaan esim. hapon päälle. Kitin päällä taas haposta ei ole mitään hyötyä, joten jos happoa halutaan käyttää, pitää pinta sulkea hinkkavärillä välissä ja tehdä viimeistelykittaukset hinkkavärin päälle tai vaihtoehtoisesti jättää happo välistä ja kitata suoraan pellille.
                          Poislukien jotkut nuppineulanpään kokoluokkaa olevat kohdat, joihin voi hieman soveltaa maun mukaan.
                          Jees, tänks.
                          Vitsit kun olis kunnon tilat niin rupeisin kyllä harjottelemaan oikeilla vehkeillä mutta ei nyt ole...
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • riuska
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2008
                            • 1160
                            • Lahti

                            Originally posted by N.u.t View Post
                            Maalin ohjeistuksessa puhutaan vaan 3:sta kerroksesta joka tulee kauempaa pienemmillä paineilla. Kai se sitten matta pitää olla.
                            Troton on valmistaja.

                            Koitetaan taas mennä perse edellä sinne puuhun
                            Mukava "harrastus" hermoja tosin vaatii amatööriltä, mikään kun ei mene kuin elokuvissa.

                            Jotain pikkuosia ruiskin mutu tuntumalta menemään paineista välittämättä ja ainakin sävy osui lähelle, tuuria varmaankin. Värinä on mukava metallihohto hopea.
                            ei sillä niin väliä oo vaikka vetää viis kerrosta... muistaa vaa haihdutusajat...ja lakkaa ku vetää ni sama homma harso ekana ja sitten 5-10min päästä eka kerros 5-15 min päästä uus kerros ja voit vetää vaikka 5 kerrosta 5-15min välein ohuita kerroksia ni ei ainakaan valaha nin helposti... näin yleisesti.. kärsivällisyyttä vaan
                            Last edited by riuska; 04-09-2012, 01:44. Reason: lisäys
                            F30 320d
                            F30 320i
                            E46 320i
                            E36 325i
                            E30 316

                            Comment

                            • theimeit
                              Newbiemmer
                              • Sep 2012
                              • 2
                              • hyvinkää

                              Kaarien korjaus

                              Osaisko joku kertoa suunnilleen hintahaarukkaa kaarien korjaukseen?
                              Elikkä auto on E36 coupe ja kaarista on pikkasen maali lähteny ja pient pinta ruostetta näyttäs silt et joskus käyny renkaat vähä kiinni. Pahimmast kaarest ehkä joku 3-4 millii lohjennu maali.

                              Comment

                              • SVantte
                                Newbiemmer
                                • Feb 2007
                                • 5
                                • Keminmaa

                                radio sovittimen maalaus + HK:n ruiskusta ?

                                Teres,

                                Tarkoitus olisi (yrittää) maalata radion muovisovitin samanlaiseksi kuin muut sisälistat. Sisustan väri/malli on antrazit ja jotain f4at. Listan väri musta ja sieltä vilkkuu jotain hilettä kun katsoo läheltä. Onko tuohon väri+hile yhdistelmään josta sen koodin näkisi? jossain postauksessa näin että e39ssä olisi joku vakio mustat "hilelistat" mutten värikoodia/tilauskoodia muista nähneeni. tietääkö joku ? Kiilto liene se lakkauksen ansiosta?

                                Muoviosien maalauksesta onkin aiemmissa postauksissa ollut suht paljon asiaa että voisin jopa ehkä sitä yrittää itsekin jossain vaiheessa, tosin kuvia on ollut vähemmälti tuloksista...Ruiskuihin liittyen Hongkongin verkkokaupasta en löytänyt noita mainittuja ruiskuja vaan siellä oli joku Finbullet 600cc? onkos tuo sama kuin ne kehutut gern-kopiot ?
                                E39, 523i, -99, M-sport pack, Orient Blau

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎