Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä Akku "paras"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alpine3
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2010
    • 1271
    • Kajjjaani

    Originally posted by JonttuPeke View Post
    Nollautuuko tuosta ctekin laturista aina nuo asetukset vai pysyykö ne kun on akkuun liitetty kiinteästi?
    Pysyvät kun on liitetty akkuun kiinteästi.
    BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
    BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

    Comment

    • arska84
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 1356
      • Seinäjoki

      4 vuotta jaksoin leikkiä tuon Exiden kanssa ja en kyllä enää koskaan tuota merkkiä osta. Joka talvi ollu koneen pyörittämisessä havaittavissa hyytymistä. Akkua kävin mittauttamassa liikkeessä josta sen ostin koska 3 vuoden takuu löytyi. Liikkeessä vaan väitettiin että pitää ladata ja ladata ja ladata. Eipä auttanu vaikka lataili. Menneellä viikolla auto seisoi 2 päivää ja ei inahtanut enää kun avainta käänsi. Exiden heitin hus helvettii ja tilalle hain vähän testimielessäkin motonetistä Sznajder Silver 75Ah/640A akun joka juuri ja juuri mahtuu tuohon E46 akkukoteloon (akku konehuoneessa). Hinta ei ollut paha 88,80€ ja 2 vuoden takuu.
      BMW PREMIUM

      BMW E46 318

      Comment

      • Jarno
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 645
        • Äänekoski

        Itse luotan Vartan akkuihin. Kolmeen perättäiseen autoon olen ostanut Vartan ja ikinään ei ole pettänyt kovimmallakaan pakkasella. Ensinmäinen oli Vartan blue dynamic e39 528i. Auto on nykyään siskolla ja akku ollut paikallaan 6 vuotta, eikä mitään vikaa. Seuraavaksi ostin Vartan silver dynamicin e39 540ia. Autossa ei ollut lohkolämmitintä mut hyvin pyöräytti V8 käyntiin aamu toisensa jälkeen kovillakin pakkasilla. Nykyiseen autoon e39 525ia, ostin myös Vartan silver dynamicin ja hyvin on lähtenyt käyntiin ja ei oo mitään hyytymisen merkkejä ollu.
        Vaikea arvata mikä on seuraava akku.
        e30 325i cabrio
        Ex. f11 530d, e91 325d LCI, e39 525ia, e39 540iat, e39 528i, e32 735ia, e30 325i

        Comment

        • muuris
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 3501
          • Jyväskylä

          Omaani ostin viime talveksi uuden keskihintaisen akun, merkkiä en muista muttei mikään biltema/sznajder/exide. Ei mitään ongelmia ole ollut, aina pyörittää hienosti konetta.

          Vaimon autoon täksi talveksi uusi Bosch ja -20ast tai kovemmalla pakkasella saa nähtävästi jännittää miten lähtee. Jos vähänkin lämmittää akkua niin hienosti pyörittää, kylmiltään ei välttämättä pyöritä tarpeeks nopeasti että starttais dieseliä. Turhauttaa jo valmiiks koettaa edes tapella takuun kanssa, aiemmasta kokemusta että testeriin laittavat ja käskevät lataamaan/sanovat että auton laturi paskana.
          E30 325iX '86
          Instagram

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            Originally posted by Jarno View Post
            Itse luotan Vartan akkuihin. Kolmeen perättäiseen autoon olen ostanut Vartan ja ikinään ei ole pettänyt kovimmallakaan pakkasella. Ensinmäinen oli Vartan blue dynamic e39 528i. Auto on nykyään siskolla ja akku ollut paikallaan 6 vuotta, eikä mitään vikaa. Seuraavaksi ostin Vartan silver dynamicin e39 540ia. Autossa ei ollut lohkolämmitintä mut hyvin pyöräytti V8 käyntiin aamu toisensa jälkeen kovillakin pakkasilla. Nykyiseen autoon e39 525ia, ostin myös Vartan silver dynamicin ja hyvin on lähtenyt käyntiin ja ei oo mitään hyytymisen merkkejä ollu.
            Vaikea arvata mikä on seuraava akku.
            Vartasta täysin samaa mieltä. Itse olen myös ostellut Silvereitä ja nykyään tulee ostettua myös Trane-merkkisiä akkuja. Ei saa aivan joka paikasta, mutta voin kyllä väittää, että vähintään yhtä hyvä Vartan kanssa ja jonkun verran edullisempi. Ainakin Tampereella kyseisiä akkuja myy Tammer Diesel.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              On aika iso ero tuossa Sznajderin AGM:ssä edelliseen Vartan akkuun. Vartalla oli jo useana talvena kovilla pakkasilla ongelmia ratin sähkösäädön palautumisessa yläasennosta normaalikohtaan, ratti jäi usein yläasentoon. Luulin vian olevan säätömoottorissa, mutta nuo ongelmat katosikin uudella akulla (ja sopivia testipäiviä oli aika monta). Lisäksi nyt kun tuli lauhemmat kelit (-7C), niin startti pyörii todella iloisesti. Ei se ollut edellisellä akulla kesälläkään tuollainen. Muistelen, että edellisessäkin autossa Optiman AGM-akku aiheutti tuollaisen ylipirteän startin.
              E39 528iA

              Comment

              • Jarno
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 645
                • Äänekoski

                Mulla oli 540 sama ratti ongelma alkuperäisellä bmw akulla, mutta poistui kun vaihdoin Vartan tilalle.
                e30 325i cabrio
                Ex. f11 530d, e91 325d LCI, e39 525ia, e39 540iat, e39 528i, e32 735ia, e30 325i

                Comment

                • jaskap
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2010
                  • 528
                  • Finland Rovaniemi

                  Toimiva akku

                  Tiedä parhaasta, mutta ainakin Trane on omissa vehkeissäni toiminut hyvin ja kovissa oloissa ja Exidekin ihan hyvin. Olosuhteet ovat piukeat ja lämmitintä ei aina saatavilla.

                  Onkohan Optima ja Caterpillar akut vielä maineensa veroisia ?
                  e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                  e32 750 iA -88 DoubleSex.
                  Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                  Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                  e32 735 1/18
                  e34 M5 1/18
                  e24 635 Csi 1/18
                  e9 3.0 CSi 1/18
                  e31 850 Csi

                  Comment

                  • kaikkone
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2010
                    • 933
                    • Villähde

                    Mitenkäs tuo menee, ottaako jokin tietty akkutyyppi/merkki paremmin latausta vastaan kovilla pakkasilla, esm nuo AGM? Vai miksi tuota AGM akkua suositellaan webastollisiin pirsseihin

                    Comment

                    • pke70
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2011
                      • 67
                      • Finland

                      Originally posted by kaikkone View Post
                      Mitenkäs tuo menee, ottaako jokin tietty akkutyyppi/merkki paremmin latausta vastaan kovilla pakkasilla, esm nuo AGM? Vai miksi tuota AGM akkua suositellaan webastollisiin pirsseihin
                      Jostain täältä foorumilta juuri luin että AGM ottaa normi akkua huonommin virtaa vastaan kovalla pakkasella. Ja ainakin uudempiin se pitää koodauttaa jos vanha akku on tavallinen.

                      Itellä alkuperäinen 90Ah AGM ja ongelmia on pakkasilla.
                      E91 320d -08 130kW

                      Comment

                      • -J-T-A-
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2007
                        • 297
                        • Espoo

                        Edellisessä bensa autossa, oli taipumus purkaa akkua oikein huolella muutaman kerran vuodessa.
                        Bilteman akku kesti tätä menoa noin vuoden.

                        Töissä tuli vastaan käytetty Optiman keltainen akku, joka joutui samaan rääkkin, mutta palautui ennalleen vuodesta toiseen. Pienestä fyysisestä koosta huolimatta tarjosi myös hyvin käynnistysvirtaa.

                        Optiman koitan sovittaa tuonne nykyiseen autoon sitten, kun tarvii akku uusia.
                        ----------------‐‐‐--------
                        G21 330e x-drive
                        E34 530i
                        F800S
                        F30 330d (ex)
                        E91 330d (ex)
                        E81 120d (ex)

                        Comment

                        • Jarhead
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2007
                          • 1323
                          • Kalajoki

                          Taitaa olla juuri niin, että AGM akut ovat parempia ja nopeampia ottamaan virtaa kylmänä. Jos näin ei ole niin eihän niissä ole mitään ideaa.

                          Optima akku ei sovellu webastokäyttöön vähäisen kapasiteettinsa takia tyypillisimmät red top ja yellow top ovat 50-55Ah, eli puolet 530D normaali akusta. Kaksi optimaa on sitten toinen juttu (niinkuin kaksi mitä tahansa muutakin akkua).

                          Jos ei ole tarvetta kiväärin luotia kestävään akkuun en näe optimaa tarpeelliseksi autokäyttöön.

                          Paras tähän mennessä on ollut E34 jossa oli 30Ah akku webastolla ja 105Ah akku mahtui penkin alle normaaliin paikkaan. Käsittämätöntä, että tästä kaksoisakkusysteemistä on luovuttu...
                          sigpic
                          -14 Opel Ampera, -99 Audi TT, 77/86 Opel Manta 2.0 gsi
                          Korjaushitsausta, vanteet, ardic palopesät ja valurautaosat yms.

                          Comment

                          • Järppä
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 1108
                            • Stadi, ladon takana.

                            Ostin Bosch S6013 95Ah AGM akun ykköseen.
                            Vartaan en uskaltanut lähtee, hinta ero oli euroja ja 80 Ah.

                            Oma kokemus Optimoista on positiivinen, yellow top kesti viisi vuotta kunnes ensimmäisen kerran pääsi täysin tyhjäksi. Ei ottanut latausta vastaan enää.
                            Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
                            Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
                            Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
                            If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
                            Top Gear review

                            Comment

                            • MrBubbles
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2009
                              • 799
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by huTsu View Post
                              Ostin Bosch S6013 95Ah AGM akun ykköseen.
                              Vartaan en uskaltanut lähtee, hinta ero oli euroja ja 80 Ah.

                              Oma kokemus Optimoista on positiivinen, yellow top kesti viisi vuotta kunnes ensimmäisen kerran pääsi täysin tyhjäksi. Ei ottanut latausta vastaan enää.
                              mitä!? uskomatonta. mulla on ramissa kaks punasta optimaa ja tyhjennyt täysin tyhjäksi varmaan 5 kertaa eikä ikinä ongelmia ottaa virtaa vastaan.
                              No life, no friends, just motorsport!

                              -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
                              -jokunen e30.
                              -e28

                              Comment

                              • marko.ketonen
                                Newbiemmer
                                • Oct 2006
                                • 7
                                • Nurmijärvi, Röykkä

                                Tuosta virran ottamisesta vastaan maahantuojahan edellyttää että näitä ei saisi päästää tyhjäksi samoin kävi itsellä kahdessa exiden maxximas pääs tyhjäks ja kennot oikkariin ja soronnoo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎