Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä Akku "paras"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16474
    • Asikkala

    Originally posted by Macke View Post
    Tollanen lipo akku onkin varmaan ihan kuningas ajatus normi autoon kun tuppaa jo RC käytössäkin lyömään lieskaa.
    Kerrotko lisää ?

    Comment

    • Macke
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2009
      • 1134
      • Porvoo

      Ne on aikalailla tarkkoja kennojen jännitteistä, eli ala- ja yläjännitteistä. Jos lataa liian tyhjäksi mennyttä kennoa liian rajusti, niin liekkiä puskee. Noh, tarvittava jännite noissa hommaillaan sitten vielä n-kappaleella kennoja kun yhdestä kennosta saa sen 3,7 volttia jännitettä. Jos ja kun noi vielä menee keskenään epäbalanssiin niin taas on ihan todellinen liekinlyönnin paikka kun sitä akkupakettia aletaan lataamaan. Liian nopea purkaminenkin kuumentaa sitä akkua pirusti, ja vaikkei syttyisi niin sitten turpoaa kennot ja se on taas moro. Noin niinku kärjistetysti.

      Olen itsekin saanut tollasen 2s 7,4v (2x3,7v kennot) ilmiliekkeihin ajatuksissani. Mulla oli kolme tuollaista akkua jotka löin "latauslautaan" kiinni ja tyhjin niistä vetäs herneet kärsään ennen kuin kerkesin edes laturiin virtoja kytkeä koska se sai kahdelta muulta akulta niin nopsaan jerkkua itseensä. Yksikään niistä ei edes ollut täyteen ladattu, ja nämä oli siis hyllyllä lojuneet että ihan sikatyhjäkään ei olis minkään pitänyt olla. Toi oli ainakin itselleni aika hyvä herätys, että ei lipo akkujen latailijoille turhaan myydä tulenkestäviä latauspusseja sekä laatikoita. Kiinnikytkemisestä turpoamiseen + savuun + liekkeihin noin 5 sekuntia, että sitten kun lähtee niin lähtee aika rivakasti.

      Mä en tollasta omaan autooni laittaisi ikinä.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10063
        • KVLA

        Originally posted by Macke View Post
        Ne on aikalailla tarkkoja kennojen jännitteistä, eli ala- ja yläjännitteistä. Jos lataa liian tyhjäksi mennyttä kennoa liian rajusti, niin liekkiä puskee.
        Eräs tutun tuttu poltti autotallinsa tykötarpeineen,kun unohti yöksi tuollaiset laturiin puupintaiselle työpöydälle. Laturi piti olla ajastimen perässä,mutta eipä sitten ollutkaan...
        Last edited by Heguli 31; 06-01-2017, 15:07.

        Comment

        • Remotion
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 15258
          • Ajamisen Iloa

          Originally posted by Macke View Post
          Tollanen lipo akku onkin varmaan ihan kuningas ajatus normi autoon kun tuppaa jo RC käytössäkin lyömään lieskaa.
          LIFEPO4.

          Ne ei ole LiPo akkuja. Eri kemia, eri käytös.

          Originally posted by Macke View Post
          Ne on aikalailla tarkkoja kennojen jännitteistä, eli ala- ja yläjännitteistä. Jos lataa liian tyhjäksi mennyttä kennoa liian rajusti, niin liekkiä puskee. Noh, tarvittava jännite noissa hommaillaan sitten vielä n-kappaleella kennoja kun yhdestä kennosta saa sen 3,7 volttia jännitettä. Jos ja kun noi vielä menee keskenään epäbalanssiin niin taas on ihan todellinen liekinlyönnin paikka kun sitä akkupakettia aletaan lataamaan. Liian nopea purkaminenkin kuumentaa sitä akkua pirusti, ja vaikkei syttyisi niin sitten turpoaa kennot ja se on taas moro. Noin niinku kärjistetysti.

          Olen itsekin saanut tollasen 2s 7,4v (2x3,7v kennot) ilmiliekkeihin ajatuksissani. Mulla oli kolme tuollaista akkua jotka löin "latauslautaan" kiinni ja tyhjin niistä vetäs herneet kärsään ennen kuin kerkesin edes laturiin virtoja kytkeä koska se sai kahdelta muulta akulta niin nopsaan jerkkua itseensä. Yksikään niistä ei edes ollut täyteen ladattu, ja nämä oli siis hyllyllä lojuneet että ihan sikatyhjäkään ei olis minkään pitänyt olla. Toi oli ainakin itselleni aika hyvä herätys, että ei lipo akkujen latailijoille turhaan myydä tulenkestäviä latauspusseja sekä laatikoita. Kiinnikytkemisestä turpoamiseen + savuun + liekkeihin noin 5 sekuntia, että sitten kun lähtee niin lähtee aika rivakasti.

          Mä en tollasta omaan autooni laittaisi ikinä.
          BMS.

          Ne ei ole yksittäisiä kennoja oman onnensa varassa vaan akkua hoitaa kokonaisuudessaan akkuun sisäänrakennettu akunhallintajärjestelmä mikä muunmuassa pitää huolen siitä että kennot ovat hallitusti tasapainossa.
          Myöskin ne riippuen systeemistä suojaavat alijännitteeltä. Tuossa minun Beltenickissä ainoa mikä voi aiheuttaa ongelmia on laturilta tuleva jatkuva ylijännite. Joissakin kalliimmissa valmistajissa on suojat myös siihen.

          Turha verrata kantorakettia ilotulitusrakettiin kun yhteistä on vain nimi.

          Tokihan sähkön ja tälläisten systeemien kanssa on aina riski, vaikka pienikin. Onhan lyijyakuissakin mm se letku mikä antaa akun hengittää auton ulkopuolelle tai mahdollisen vuodon tai halkeaman sattuessa myrkyt valuisi pihalle. Hengenvaarallisiahan nuokin ovat ihan jo valokaaren merkeissä.
          Z3 coupé individual

          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

          Comment

          • Macke
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2009
            • 1134
            • Porvoo

            Tossa nimimerkki "conna" edellisellä sivulla kyseli nimenomaan LIPO akuista, ja se on juurikin akkutyyppi jota käytetään RC vehkeissä. Niissä RC vehkeissä ei myöskään ole mitään logiikkaa akun sisällä joka sitä jännitettä säätelee, vaan sieltä tulee balansointi piuha joka törkätään kiinni laturiin ja se älykäs laturi tasaa sitä kuormaa niitten kennojen välillä. Tällaisia ovat ainakin joka ikinen omista LIPO akuista olleet, en tiedä ovatko viimesen vuoden aikana muuttuneet mitenkään muuten kuin että saatavilla on enemmän ja enemmän kovan kuoren sisällä olevia akkupaketteja. Ne kun ei myöskään tykkää mälleistä.

            LIFEPO akuista ei mulla ole kokemusta, mutta en sanalla sellaista ole kommentoinutkaan. Että ennen kuin seuraavan kerran vetää prinkiä peppuvakoon, niin vois varmaan sisäistää sen mitä lukee.

            Comment

            • Remotion
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 15258
              • Ajamisen Iloa

              Originally posted by Macke View Post
              Tossa nimimerkki "conna" edellisellä sivulla kyseli nimenomaan LIPO akuista, ja se on juurikin akkutyyppi jota käytetään RC vehkeissä. Niissä RC vehkeissä ei myöskään ole mitään logiikkaa akun sisällä joka sitä jännitettä säätelee, vaan sieltä tulee balansointi piuha joka törkätään kiinni laturiin ja se älykäs laturi tasaa sitä kuormaa niitten kennojen välillä. Tällaisia ovat ainakin joka ikinen omista LIPO akuista olleet, en tiedä ovatko viimesen vuoden aikana muuttuneet mitenkään muuten kuin että saatavilla on enemmän ja enemmän kovan kuoren sisällä olevia akkupaketteja. Ne kun ei myöskään tykkää mälleistä.

              LIFEPO akuista ei mulla ole kokemusta, mutta en sanalla sellaista ole kommentoinutkaan. Että ennen kuin seuraavan kerran vetää prinkiä peppuvakoon, niin vois varmaan sisäistää sen mitä lukee.
              Miten nämä liittyy bemareihin? Ymmärtääkseni ollaan edelleen BTCF:llä.

              "Mä en tollasta omaan autooni laittaisi ikinä."
              "Tollanen lipo akku onkin varmaan ihan kuningas ajatus normi autoon kun tuppaa jo RC käytössäkin lyömään lieskaa."

              Eli vähän huono seivi kun puhuit kummassakin viestissä autoon laittamisesta. Peppuvakoharrastuksiin en ota kantaa.
              Last edited by Remotion; 07-01-2017, 16:01.
              Z3 coupé individual

              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

              Comment

              • Macke
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2009
                • 1134
                • Porvoo

                Ja se LIPO akku sisältää varmasti sellasenkin älykkyyden, että jos joku sen penariin tunkkaa niin se tietää olevansa siellä? Ja ei, en todellakaan laittaisi ikinä LIPO akkua omaan autooni, yhteenkään. Laita sä vaikka priuksesta vieteri jos sillä painoa säästät ja se on sun mielestä hyvä juttu, what ever floats your boat. Jos haluut suutas piestä niin laita privaattiin vaan, turha se on threadia paskoa. Minä kun en ole sinun ratkaisujasi kommentoinut millään tapaa ennen tätä postausta, LIPO akusta kyseltiin ja sitä kommentoin.
                Last edited by Macke; 07-01-2017, 19:12.

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15258
                  • Ajamisen Iloa

                  Mainitsemiesi riskien takia LiPo -akkuja ei taideta edes valmistaa henkilöautoihin.
                  Piis aut ja hyvää talvenjatkoa.
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7437
                    • Oulu

                    Osaako joku heittää suositusta E39:n "tavalliseksi" akuksi? Ei siis AGM, ei ole webastoa eikä muutakaan ihmeellistä autossa. Periaatteessa varmaan about kaikki akut ajavat asiansa uutena, mutta en silti haluaisi huonoa ostaa.
                    Last edited by Petri.Kekkonen; 11-01-2017, 12:20.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9158
                      • Oulu

                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Osaako joku heittää suositusta E39:n "tavalliseksi" akuksi? Ei siis AGM, ei ole webastoa eikä muutakaan ihmeellistä autossa. Periaatteessa varmaan about kaikki akut ajavat asiansa uutena, mutta en silti haluaisi huonoa ostaa.
                      KLIK
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • TheRipper
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2012
                        • 5025
                        • Paimio

                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Jo on jäätävän kallis ja vain 2 vuoden takuu. Ei menisi minulla jatkoon ainakaan tuo.

                        Kyllä käytännössä akku kannattaa nykyään (jos ei mitään erikoisakun tarvetta ole) valita sen mukaan missä pisin takuu koska sen verran heikkolaatuista kamaa on ns paremmiltakin valmistajilta tarjolla.
                        F10 523iA 2010

                        Ex: E39 528iA 1997
                        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                        Ex: E65 745iA 2003
                        Ex: E46 318i 1998
                        Ex: E34 525iA 1989

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7437
                          • Oulu

                          Unohtui sanoa että mun bensassa akku on vain 80Ah. Eli varmaankin tämä vois olla soppeli.

                          Käytin äsken vanhaa "BMW"-merkkistä akkua kuntotarkastuksessa ja Bahco BBT40 -akkutesteri ilmoitti akun kunnon olevan 100%, varaustila oli vain 58%. Saakohan tuollainen testeri oikeasti mitattua akun kuntoa?
                          Last edited by Petri.Kekkonen; 11-01-2017, 16:45.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • BMW_Harrastaja
                            BTCF Member
                            • Dec 2012
                            • 819
                            • Oulu area

                            Pitäisikai sen testerin olla melko luotettava. Käy akkutalolta hakemassa 80-100Ah Varta, jos et luota vanhaan. Sopii isokin akku.
                            BMW driver and owner since 2000.

                            Comment

                            • Guest's Avatar

                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Osaako joku heittää suositusta E39:n "tavalliseksi" akuksi? Ei siis AGM, ei ole webastoa eikä muutakaan ihmeellistä autossa. Periaatteessa varmaan about kaikki akut ajavat asiansa uutena, mutta en silti haluaisi huonoa ostaa.
                              Varta, Bosch, Exodus.. siis Exide ja Trane on tieten aika tasaisen vahvoja akkuja kaikilla mittareilla verrattuna. Itsellä on paljon ollut Vartan akkuja, ja Vartaan luotan jatkossakin koska mulla ei ole ollut koskaan ongelmia näiden kanssa. Laatumerkkinen akku on pitkäikäinen kun vain huolehtii että akussa on riittävä lataus. Jatkuvasti vajaatehoinen akku voi olla yhden talven jäljiltä selvä tapaus. Itse maksoin nyt Vartan H3:sesta 130€, että ei ole mikään sikahintainen.

                              Originally posted by TheRipper View Post
                              Jo on jäätävän kallis ja vain 2 vuoden takuu. Ei menisi minulla jatkoon ainakaan tuo.

                              Kyllä käytännössä akku kannattaa nykyään (jos ei mitään erikoisakun tarvetta ole) valita sen mukaan missä pisin takuu koska sen verran heikkolaatuista kamaa on ns paremmiltakin valmistajilta tarjolla.
                              Välttämättä vika ei ole akussa, vaan siinä autossa missä se on kiinni. Polttoainekäyttöiset lämmittimet on yleistyneet, akut sijaitsevat peräkontissa, takapenkkien alla missä ne ovat talvella jatkuvasti kylmässä. Kylmä akku ottaa huonosti virtaa vastaan, ja kun autossa on puhallin ja penkinlämmittimet yms. heti päällä ja mielellään täysillä, niin se eeberin kuluttama akku ei välttämättä palaudu edes tunnin ajamisen jälkeen. Autoissa on koko ajan sähköntarve kasvanut mitä uudempi auto on, lisäksi ns. lepotilassa järjestelmä on kuitenkin joiltain osin aktiivinen, joka kuluttaa akkua.

                              Comment

                              • Micce///M
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2008
                                • 3552
                                • Hämeenlinna

                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post

                                Käytin äsken vanhaa "BMW"-merkkistä akkua kuntotarkastuksessa ja Bahco BBT40 -akkutesteri ilmoitti akun kunnon olevan 100%, varaustila oli vain 58%. Saakohan tuollainen testeri oikeasti mitattua akun kuntoa?
                                Ei mittaa luotettavasti, akkua pitäisi testissa kuormittaa kunnolla että näkisi sen todellisen kunnon.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎