Eipä oo tähän mennessä koskaan mitään akkua kestäny kuormittaa Webastolla ja kylmäkäynnistyksillä jne kuin tuota käyttöautossa olevaa Optima Yellow Toppia eli äänet parhaasta akusta sinne
Autoissa ja työkoneissa meillä on ollut Exide akkuja ja yleensä ne on kestäneet pisimpään.
Veljellä on mersussa Biltema akku joka on ainakin 10v vanha ja ainavain lähtee hyvin käymään. ei se kallis ole välttämättä paras.
Sehän riippuu minkälaisella värkillä sitä lataillaan. Halpislatureissa jännite voi olla mitä sattuu. Laatupelillä ei mitään ongelmaa latauksessa autossa kiinni.
Samaa mieltä ja onhan niitä sellaisiakin latureita mitkä lataa aina akkua kun auto on roikassa kiinni. Saa ihan uusiin autoihin vaikka sitä tilatessa tai jälkiasennettuna. Ei yhtään huonompi vaihtoehto jos oikeasti on paljon kaupunkiajoa.
Mikä on ihan ymmärrettävää että akku voi tiputtaa jännitteen aika alas kylmällä, myös sen jännitteen vastaan otto on todella hidasta. Joten oli akku kuin akku kyseessä niin suositeltavaa olisi ladata akkulaturirilla se täyteen sillon tällön jos on paljon kaupunki ajoa ja kylmä käynnistyksiä.
Totta että akku on kovilla, mutta ei noin alas saisi jännite tippua kumminkaan. Kävin taas kyseisessä liikkeessä nyt kun olin akkua ladannut ja ei vieläkään näyttänyt siedettäviä tehoja. Otin laina akun sieltä ja ne lataavat akun sielä kunnon laturilla ja torstaina käyn uudestaan kattomassa mitä tehdään. Akussa on se "huoltosilmä" ja se näytti vihreää. Omistaja sanoi että se on kyllä merkki siitä että akku on sökönä kun niin näyttää vaikka on alijännitteellä..
No niin, nyt on akku ladattu akkuliikkeessä. Testattiin vielä latauksen jälkeen kahdella erityyppisellä testerillä ja kunnossa näytti olevan. Myyjä sanoi että akku on saattanut käydä alijännitteellä vaikka kesällä ja vaatii pitkää latausta että "herää henkiin". Testattiin vielä laturi ja näytti tyhjäkäynnillä 14V. Nyt testasin niin akku näytti yleismittarilla 12,80V joten näyttää toimineen
Joku Banner täällä ollu ainakin viimoset 3 vuotta. Entisen (saksalaisen) omistajan laittama. Taitaa olla power bull tuokin kun on jotain härän kuvia muistaakseni.
Hyvin on kylmänä käynnistyny ilman mitään latauksia tai lämmityksiä. Tänä talvena kylmimmillään -28 C näytti mittari kun hurahti käyntiin ihan hyvin tuo pikku M60. Tosin eipä ole mitään webastojakaan kuluttamassa.
Ainoan kerran tyhjentyny viime alkukesästä kun laturi hajosi. Sillon tuli etsittyä jotain leimaa miten vanha mahtaa olla, muttei löytynyt.
Laturi tuli vaihdettua samanlaiseen 100A valeoon, mutta silti tuntuu valot vähän himmenevän kun liikkeellä vapaalle päästää/kytkimen pohjaan ja kierrokset laskee. Olisko sitten jännitteensäädin vaan paska vaikka uusi onkin...
Akku jokatapauksessa hyvä ja uusi samanlainen tulee tilalle jos auton omistusaikana sitä tulee vaihdettua.
Meillä molempiin autoihin vaihdettiin Exiden akut. Vaimon E46 320d:en 80ah Excell-sarjasta ja omaan 530D E39:iin 100ah Premium-sarjasta. Hyvin on pelittänyt kovillakin pakkasilla.
Vaihdoin aikoinaan 530d E39:ssä alkuperäisen akun Excide Premiumiin ja nyt vajaan 2 vuoden ikäisenä akku tyhjänä jokaisen hiukankin reilumman (alle -10 asteen) pakkasen jälkeen :think
Oireili jo ensimmäisenäkin talvella, mutta vähemmän. Eli ei saa kyllä Excide ääniä tältä suunnalta
Osaako joku propellipää laskeskella paljonko tarvii ajaa että akku (minuutteinta) täyttyy 0%-->100% (eli millä teholla laturi lataa, esim. 70ah akku). Tuosta voi sitten päätellä paljonko täytyy päivittäin ajaa ettei varaustila koko ajan laske.
..kuka tosin käynnistää esimerkin mukaiset noin 1 minuutti?
Toisaalta onko todella keskiverron henkilöauton startin ottama teho kilowatti? Mulla oli äskettäin tossa auki yks service manual joka mainitsi startin tehoksi 0,7kw... ykspyttyiselle 450cc nelarille.
Vaihdoin aikoinaan 530d E39:ssä alkuperäisen akun Excide Premiumiin ja nyt vajaan 2 vuoden ikäisenä akku tyhjänä jokaisen hiukankin reilumman (alle -10 asteen) pakkasen jälkeen :think
Oireili jo ensimmäisenäkin talvella, mutta vähemmän. Eli ei saa kyllä Excide ääniä tältä suunnalta
Kaverin samanlaisessa 530d ssä Exciden akku kesti myös vaan alle 2vuotta...
Comment