Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yleinen korityö/hitsausketju

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16361
    • Leppävirta

    #31
    Tällaisen topikin löysin kun muistelin petrolsedän sellaisen avanneen. Lieneekö tuo ajaisi saman asian vai.. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=237800
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • Mörökölli
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 1735
      • Turku

      #32
      No näköjään, mikälie ollut kun ei silmään ole tarttunut. :think Tämänpä voi varmaan yhdistellä sinne jos suinkin joku viitsii.
      www.nenifab.com

      Comment

      • sonikk
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 1664
        • Kerava

        #33
        Kysytäänpä täällä. Viime syksynä maalattiin tuosta E39 Toukasta molemmat helmat, toinen takakaari ym pientä. Huomasin pestessä että molempien helmojen etureunassa, mihin kivet hakanneet koko talven, oli ihan pienenpientä ruosteen alkua. Vituttaa kun ei tullut mitenkään suojattua ennen talvea. Riittäiskö jos vetäis jotain ruosteensyöjää, pohjamaalia ja jokin kiveniskumassa päälle?

        Comment

        • Skarpa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2007
          • 3406
          • Kotka

          #34
          Originally posted by Mörökölli View Post
          En löytänyt mitään vastaavaa ketjua. Maalauksesta ja lasikuitutöistä tällaisia tuntuu löytyvän niin päätin tehdä vastaavan jos jonkun pitää esim. kysyä lokasuojankaaren tai kylkipalan vaihtoon, tai vaikkapa korin vahvistamiseen ohjeita. Jos tällainen jo löytyy niin voi yhdistellä tai poistaa tämän tarpeettomana..



          Aloitetaan melko mielenkiintoisella havainnolla:


          Hitsasin projektikorin lattiaan istuimenkiinnikkeet n. 3kuukautta sitten. Aina on ollut tapana putsata pelti molemmin puolin ennen hitsausta, mutta tällä kertaa auto oli pyörillään ja penkkien kiinnikkeet piti saada nopeasti tehtyä, niin päätin putsata vain sisäpuolelta ja jättää ulkopuolen myöhemmäksi. Sinne osastolle kumminkin siirryttäisiin jossain vaiheessa isomman putsausurakan yhteydessä.
          Päätin siis kestää pikku käryt, liimata kiinnikkeet lattiaan ja putsata pohjan kunnolla myöhemmin. Huomioitavaa on siis että kaikki hitsaukset on tehty täysin ehjään peltiin, ja auto on ollut koko ajan lämpimässä tallissa. Ohjaamon sisäpuoliset saumat ovat ihan ruosteettomat.

          Kumminkin, nyt kun aloitin pohjan puhdistusprojektin, kaikki hitsatut kohdat ovat pohjan puolelta tämän näköisessä kunnossa, tai pahempiakin, ihan silminnähtävää syvää kraaterisyöpymää saumassa siis.



          En ole ennen nähnyt pellin ruostuvan noin nopeasti tuollaiseen kuntoon edes pihalle jätettynä. Eli reagoiko tuo korimassa jotenkin tuon hitsauksen kanssa, ja kiihdyttää prosessia, vai mikä tuon aiheuttaa? Tuo olisi ainakin hyvä selitys sille miksi kaikki ratsupaikoilla korjatut pommit alkavat ruostua ennätysnopeasti sen jälkeen kun niihin on pari paikkaa liimattu.

          Eli jatkossakin tällaisissakin tilanteissa, kaikki massa pois ennen hitsausta.
          Auto ollu ajossa tällä välin? En usko, että alustamassalla on asian kanssa mitään tekemistä. Hitsaus polttaa pellin pinnasta kaiken rasvan ym. pois, eli sulla on hitsauksen jäljiltä "rutikuiva" erittäin ruostumisherkkä pinta. Jos auto on ollut ajossa, on pohja vielä altistunut suolalle. Olosuhteet on siis aika paljon huonommat, kuin pelkästään pihalle jätetyllä pellillä, jossa yleensä on jonkunlainen varastorasva päällä.

          EDIT: ja joo, juuri samoista syistä ratsupaikatut, suojaamattomat pommit ruostuu käsiin.
          Last edited by Skarpa; 29-01-2013, 12:41.
          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

          E30 Armo "330i"

          Comment

          • Maikkeli
            BTCF Member
            • Aug 2010
            • 1301
            • Nousiainen

            #35
            Huomioitavaa on siis että kaikki hitsaukset on tehty täysin ehjään peltiin, ja auto on ollut koko ajan lämpimässä tallissa.
            Tuosta voi päätellä, että ei ole ollut ajossa, kyseessä varmaan möriksen 1502 (?)
            E30 316 M42TBO -87
            BMW 1502 Turbo -77

            ''It's a bit laggy, but comes on like a shower of shit.''

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              #36
              Pintaruosteen ottaa kyllä tosiaankin nopeasti tuommoiseen paikkaan. Ja noi ripulit tuohon pohjan puolelle tulee helposti, kun rasvainen pohjamassa sotkeentuu hitsisulaan.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • Mörökölli
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 1735
                • Turku

                #37
                Miksei se ole ottanut sitä ruostetta mihinkään muihin paikkoihin kuin noihin massasta putsaamatta jääneisiin kohtiin? Vieressä on puhtaassa pellissä hitsattua suojaamatonta saumaa, joka ei ole ruosteessa. Tätähän mä yritin tuossa melko hyvin tuoda esille.

                Ja joo, ei ole ollut ajossa, tokihan se sitten ruostuisi.
                www.nenifab.com

                Comment

                • Mörökölli
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 1735
                  • Turku

                  #38
                  Originally posted by O-Peksi View Post
                  ..ja noi ripulit tuohon pohjan puolelle tulee helposti, kun rasvainen pohjamassa sotkeentuu hitsisulaan.


                  Toki toki tämä on tiedossa, mä yritin tässä nyt mennä metallurgisesti syvemmälle just siihen aiheeseen, että mikä tuota ruostumista edistää.
                  www.nenifab.com

                  Comment

                  • O-Peksi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2007
                    • 2775
                    • Joensuu

                    #39
                    Originally posted by Mörökölli View Post
                    Miksei se ole ottanut sitä ruostetta mihinkään muihin paikkoihin kuin noihin massasta putsaamatta jääneisiin kohtiin? Vieressä on puhtaassa pellissä hitsattua suojaamatonta saumaa, joka ei ole ruosteessa. Tätähän mä yritin tuossa melko hyvin tuoda esille.

                    Ja joo, ei ole ollut ajossa, tokihan se sitten ruostuisi.
                    Originally posted by Mörökölli View Post
                    Toki toki tämä on tiedossa, mä yritin tässä nyt mennä metallurgisesti syvemmälle just siihen aiheeseen, että mikä tuota ruostumista edistää.
                    No nyt ma ymmartaa. Mutuilua: Sammutitko palavat massat paineilmalla = kosteutta ilman mukana aavistuksen verran?
                    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                    Comment

                    • Mörökölli
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 1735
                      • Turku

                      #40
                      Originally posted by O-Peksi View Post
                      No nyt ma ymmartaa. Mutuilua: Sammutitko palavat massat paineilmalla = kosteutta ilman mukana aavistuksen verran?

                      Öö, ihan mahdollista. Ei tarkkaan nyt muista. Yleensä on kyllä pistooli käsillä, eli jopa todennäköistä että olen näin tehnyt.. Onhan tuossa teoriaa... Vedenerotin on mallia Hong Kong ja säiliötä en montaa kertaa vuodessa vesistä tyhjentele. :think

                      Just tämän tason mutuilua mä tässä ajoinkin takaa, alkaa homma aukenemaan.
                      www.nenifab.com

                      Comment

                      • Skarpa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2007
                        • 3406
                        • Kotka

                        #41
                        No joo, nyt pääsin minäkin kärryille, että mistä tarkalleen on puhe. Pahoittelut huonosta lukemisesta. Ehkä siinä massassa sittenkin on jokin taika.
                        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                        E30 Armo "330i"

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #42
                          Muistelisin lukeeeni BMW:n 90-luvun alun korjausohjeista, että tehtaan pohjapinnoitetta riittävästi kuumentamalla (= hitsuuttelemalla pohjaa) se muuttuu aineeksi joka kosteuden kanssa muodostaa happoa ja pellit alkaa hävitä nopsaan siitä kohtaa. Olikos tässä projektiautossa muovipinnoitettu pohja?
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • Mörökölli
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 1735
                            • Turku

                            #43
                            Mitä lie BMW käyttänyt suojana vuonna 1976?

                            Jos en ihan väärässä ole, niin ainakin harjatessa/hioessa sen poistaminen vaatii enemmän työtä kuin uudempien korimallien pellille rapsuttelu. Ainakin noissa laakeissa pinnoissa asia on näin. Saumoissa tuntuisi olevan paksulti samanlaista pehmeää polyuretaani-tyyppistä tavaraa kuin uudemmissakin.

                            Saman väristä vaaleaa on tosin joka puolella tuo pohja-aine, kuin uudemmissa.

                            Tutkitaan tänään lisää...
                            www.nenifab.com

                            Comment

                            • 2bar..ahhh
                              BTCF Honorary Member
                              • Nov 2004
                              • 3351
                              • haapavesi

                              #44
                              hitsisauman epäonnistuminen jo tulee kun massasta mudostuvat kaasut tekee saumasta huokoisen kokeileppa päälupoulella olevia saumoja poranterällä niin ihan varmati on hukoinen jolloin sinne kertyy vettä ja epäpuhtauksia tarkoittaen ruostetta. En kemiaalista juttuu tiiä mut korjaus hiekkapuhaltamalla ja uusiksi hitsaamalla. Huomasin ton oman 02ösen kanssa et ihan ihme peltii vaikka hiekkapuhalletulle pinnalle hitsasin verrattuna taa saman ikäiseen toyotan pelteihin jotka oli paljon helpompaa hitsata ja sai nätimpää jälkee. Luulen et noi peltitkin imee öljyjä ja muuta sittii kun ne kauan kerkee vaikuttaa. Todella rasittavaa oli yhistellä bemarin peltejä uuteen peltiin. Tinauksessa huomasin kanssa et tinan pysyminen bmwön peltissä oili haastavampaa vaikka taas oli hiekkapuhalluksen jäljiltä happojuotin aineiden ja oikean koritinan kanssa. Syytä en tiedä mut pelti erillailla valmistettua. Onneksi on pelti hommat tehty....
                              €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                #45
                                Originally posted by Mörökölli View Post
                                No näköjään, mikälie ollut kun ei silmään ole tarttunut. :think Tämänpä voi varmaan yhdistellä sinne jos suinkin joku viitsii.
                                Yhdistetty aiemmat lätinät tämän kanssa samaan.
                                Hyvä että muitakin kiinnostaa.

                                Originally posted by Mörökölli View Post
                                En ole ennen nähnyt pellin ruostuvan noin nopeasti tuollaiseen kuntoon edes pihalle jätettynä. Eli reagoiko tuo korimassa jotenkin tuon hitsauksen kanssa, ja kiihdyttää prosessia, vai mikä tuon aiheuttaa? Tuo olisi ainakin hyvä selitys sille miksi kaikki ratsupaikoilla korjatut pommit alkavat ruostua ennätysnopeasti sen jälkeen kun niihin on pari paikkaa liimattu.

                                Eli jatkossakin tällaisissakin tilanteissa, kaikki massa pois ennen hitsausta.
                                Sovittele korjauspala päittäin, ja puhdista alue kunnolla. Tasoittelun jälkeen karhennus, rasvanpoisto, pohja- ja pintamaali molempiin pintoihin. Jätä musta pohjamassa ja 1K maalit kauppaan.
                                Last edited by petrolhead; 29-01-2013, 16:50.
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎