Tällaisen topikin löysin kun muistelin petrolsedän sellaisen avanneen. Lieneekö tuo ajaisi saman asian vai.. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=237800
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Yleinen korityö/hitsausketju
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10
Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
-
-
Kysytäänpä täällä. Viime syksynä maalattiin tuosta E39 Toukasta molemmat helmat, toinen takakaari ym pientä. Huomasin pestessä että molempien helmojen etureunassa, mihin kivet hakanneet koko talven, oli ihan pienenpientä ruosteen alkua. Vituttaa kun ei tullut mitenkään suojattua ennen talvea. Riittäiskö jos vetäis jotain ruosteensyöjää, pohjamaalia ja jokin kiveniskumassa päälle?
Comment
-
-
Originally posted by Mörökölli View PostEn löytänyt mitään vastaavaa ketjua. Maalauksesta ja lasikuitutöistä tällaisia tuntuu löytyvän niin päätin tehdä vastaavan jos jonkun pitää esim. kysyä lokasuojankaaren tai kylkipalan vaihtoon, tai vaikkapa korin vahvistamiseen ohjeita. Jos tällainen jo löytyy niin voi yhdistellä tai poistaa tämän tarpeettomana..
Aloitetaan melko mielenkiintoisella havainnolla:
Hitsasin projektikorin lattiaan istuimenkiinnikkeet n. 3kuukautta sitten. Aina on ollut tapana putsata pelti molemmin puolin ennen hitsausta, mutta tällä kertaa auto oli pyörillään ja penkkien kiinnikkeet piti saada nopeasti tehtyä, niin päätin putsata vain sisäpuolelta ja jättää ulkopuolen myöhemmäksi. Sinne osastolle kumminkin siirryttäisiin jossain vaiheessa isomman putsausurakan yhteydessä.
Päätin siis kestää pikku käryt, liimata kiinnikkeet lattiaan ja putsata pohjan kunnolla myöhemmin. Huomioitavaa on siis että kaikki hitsaukset on tehty täysin ehjään peltiin, ja auto on ollut koko ajan lämpimässä tallissa. Ohjaamon sisäpuoliset saumat ovat ihan ruosteettomat.
Kumminkin, nyt kun aloitin pohjan puhdistusprojektin, kaikki hitsatut kohdat ovat pohjan puolelta tämän näköisessä kunnossa, tai pahempiakin, ihan silminnähtävää syvää kraaterisyöpymää saumassa siis.
En ole ennen nähnyt pellin ruostuvan noin nopeasti tuollaiseen kuntoon edes pihalle jätettynä. Eli reagoiko tuo korimassa jotenkin tuon hitsauksen kanssa, ja kiihdyttää prosessia, vai mikä tuon aiheuttaa? Tuo olisi ainakin hyvä selitys sille miksi kaikki ratsupaikoilla korjatut pommit alkavat ruostua ennätysnopeasti sen jälkeen kun niihin on pari paikkaa liimattu.
Eli jatkossakin tällaisissakin tilanteissa, kaikki massa pois ennen hitsausta.
EDIT: ja joo, juuri samoista syistä ratsupaikatut, suojaamattomat pommit ruostuu käsiin.Last edited by Skarpa; 29-01-2013, 12:41.
Comment
-
-
Huomioitavaa on siis että kaikki hitsaukset on tehty täysin ehjään peltiin, ja auto on ollut koko ajan lämpimässä tallissa.E30 316 M42TBO -87
BMW 1502 Turbo -77
''It's a bit laggy, but comes on like a shower of shit.''
Comment
-
-
Pintaruosteen ottaa kyllä tosiaankin nopeasti tuommoiseen paikkaan. Ja noi ripulit tuohon pohjan puolelle tulee helposti, kun rasvainen pohjamassa sotkeentuu hitsisulaan.ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Miksei se ole ottanut sitä ruostetta mihinkään muihin paikkoihin kuin noihin massasta putsaamatta jääneisiin kohtiin? Vieressä on puhtaassa pellissä hitsattua suojaamatonta saumaa, joka ei ole ruosteessa. Tätähän mä yritin tuossa melko hyvin tuoda esille.
Ja joo, ei ole ollut ajossa, tokihan se sitten ruostuisi.
Comment
-
-
Originally posted by O-Peksi View Post..ja noi ripulit tuohon pohjan puolelle tulee helposti, kun rasvainen pohjamassa sotkeentuu hitsisulaan.
Toki toki tämä on tiedossa, mä yritin tässä nyt mennä metallurgisesti syvemmälle just siihen aiheeseen, että mikä tuota ruostumista edistää.
Comment
-
-
Originally posted by Mörökölli View PostMiksei se ole ottanut sitä ruostetta mihinkään muihin paikkoihin kuin noihin massasta putsaamatta jääneisiin kohtiin? Vieressä on puhtaassa pellissä hitsattua suojaamatonta saumaa, joka ei ole ruosteessa. Tätähän mä yritin tuossa melko hyvin tuoda esille.
Ja joo, ei ole ollut ajossa, tokihan se sitten ruostuisi.Originally posted by Mörökölli View PostToki toki tämä on tiedossa, mä yritin tässä nyt mennä metallurgisesti syvemmälle just siihen aiheeseen, että mikä tuota ruostumista edistää.ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Originally posted by O-Peksi View PostNo nyt ma ymmartaa. Mutuilua: Sammutitko palavat massat paineilmalla = kosteutta ilman mukana aavistuksen verran?
Öö, ihan mahdollista. Ei tarkkaan nyt muista. Yleensä on kyllä pistooli käsillä, eli jopa todennäköistä että olen näin tehnyt.. Onhan tuossa teoriaa... Vedenerotin on mallia Hong Kong ja säiliötä en montaa kertaa vuodessa vesistä tyhjentele. :think
Just tämän tason mutuilua mä tässä ajoinkin takaa, alkaa homma aukenemaan.
Comment
-
-
Muistelisin lukeeeni BMW:n 90-luvun alun korjausohjeista, että tehtaan pohjapinnoitetta riittävästi kuumentamalla (= hitsuuttelemalla pohjaa) se muuttuu aineeksi joka kosteuden kanssa muodostaa happoa ja pellit alkaa hävitä nopsaan siitä kohtaa. Olikos tässä projektiautossa muovipinnoitettu pohja?325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Mitä lie BMW käyttänyt suojana vuonna 1976?
Jos en ihan väärässä ole, niin ainakin harjatessa/hioessa sen poistaminen vaatii enemmän työtä kuin uudempien korimallien pellille rapsuttelu. Ainakin noissa laakeissa pinnoissa asia on näin. Saumoissa tuntuisi olevan paksulti samanlaista pehmeää polyuretaani-tyyppistä tavaraa kuin uudemmissakin.
Saman väristä vaaleaa on tosin joka puolella tuo pohja-aine, kuin uudemmissa.
Tutkitaan tänään lisää...
Comment
-
-
hitsisauman epäonnistuminen jo tulee kun massasta mudostuvat kaasut tekee saumasta huokoisen kokeileppa päälupoulella olevia saumoja poranterällä niin ihan varmati on hukoinen jolloin sinne kertyy vettä ja epäpuhtauksia tarkoittaen ruostetta. En kemiaalista juttuu tiiä mut korjaus hiekkapuhaltamalla ja uusiksi hitsaamalla. Huomasin ton oman 02ösen kanssa et ihan ihme peltii vaikka hiekkapuhalletulle pinnalle hitsasin verrattuna taa saman ikäiseen toyotan pelteihin jotka oli paljon helpompaa hitsata ja sai nätimpää jälkee. Luulen et noi peltitkin imee öljyjä ja muuta sittii kun ne kauan kerkee vaikuttaa. Todella rasittavaa oli yhistellä bemarin peltejä uuteen peltiin. Tinauksessa huomasin kanssa et tinan pysyminen bmwön peltissä oili haastavampaa vaikka taas oli hiekkapuhalluksen jäljiltä happojuotin aineiden ja oikean koritinan kanssa. Syytä en tiedä mut pelti erillailla valmistettua. Onneksi on pelti hommat tehty....€34 M5 pelastetaan museoinnilta
Comment
-
-
Originally posted by Mörökölli View PostNo näköjään, mikälie ollut kun ei silmään ole tarttunut. :think Tämänpä voi varmaan yhdistellä sinne jos suinkin joku viitsii.
Hyvä että muitakin kiinnostaa.
Originally posted by Mörökölli View PostEn ole ennen nähnyt pellin ruostuvan noin nopeasti tuollaiseen kuntoon edes pihalle jätettynä. Eli reagoiko tuo korimassa jotenkin tuon hitsauksen kanssa, ja kiihdyttää prosessia, vai mikä tuon aiheuttaa? Tuo olisi ainakin hyvä selitys sille miksi kaikki ratsupaikoilla korjatut pommit alkavat ruostua ennätysnopeasti sen jälkeen kun niihin on pari paikkaa liimattu.
Eli jatkossakin tällaisissakin tilanteissa, kaikki massa pois ennen hitsausta.Last edited by petrolhead; 29-01-2013, 16:50.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
Comment