Originally posted by bmw323it
View Post
Tässä on ihan hyvä testivideo vajaan tonnin koneesta:
Itse en ole hitsari, mutta jonkun verran hitsannut eri menetelmillä ja sekä halvoilla että hyvillä koneilla. Myös nykyaikaisella Kempin AC/DC koneella olen tyhjentänyt ainakin pari pulloa, itse hitsausprosessi on luonnistunut ihan yhtä hyvin tai huonosti kun omalla Shermanin koneella. Laatu ja hinta toki näkyy muissa asioissa, mutta ei varsinaisesti suoraan hitsauksessa. Ammattilaiset voi olla eri mieltä, kun hitsauksesta karsii ne kaikki itse hitsaajan virheet pois.
Suojakaasuksi Argon tai Helium jossain tilanteessa, eli pullon osto on edessä ja siihen toki myös säädin sekä mielellään rotametri.
Tarvikkeisiin ja lisäaineisiin saa heti varata ainakin sen satasen tai kaksi, niin pääsee alkuun ja toki hyvä olisi se kone myös saada kärryn päälle liikuteltavaan malliin niin siihen saa varata sen 50-100€.
Maadoituskaapelit tuntuu olevan melkein kaikissa halvoissa koneissa yhtä huonoja ja lyhyitä, satasella saa tarvikkeet uuden kunnollisen kaapelin valmistukseen.
Elektrodeja saa harjoitellessa teroitella aika ahkerasti, niin pieni nauhahiomakone on kaikessa helppoudessaan kyllä paras työkalu tähän. Toki teroitellaanhan näitä myös rälläkällä, mutta ainakaan minä en jaksa rälläkkää koko aikaa vinguttaa.
Kunnollinen hitsausmaski on kyllä aika ehdoton, huomattavasti helpompaa ja mukavempaa hitsata kun näkee mitä hitsaa. Halvoissa on toiminnassa ongelmia myös huonon näkyvyyden lisäksi, kun hitsataan pienillä virroilla.
Eli kyllähän siihen itse koneen lisäksi saa jonkun verran rahaa palamaan, mutta ehkä kaikelle harrastukselle ei hintaa kannata laskea.
Comment