Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yleinen korityö/hitsausketju

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11122
    • Oulu

    Originally posted by SanMiguel View Post
    Kuinkas hyvin nuo hitsauksen kestävät pohjamaalit oikeasti suojaa hitsauksen jälkeen vai onko se tuotteena lähinnä "tyhjää parempi" ja semmonen henkinen helpotus? Itsellä siis ei ole semmosista tuotteista mitään käsitystä tai kokemusta toiminnan osalta vaan kaikki omat mietteet liittyy lähinnä luettuun.
    Tämä ainakin tuntuu jonkin verran suojaavan: http://www.nettimaalikauppa.fi/epage...roducts/410020

    Oikeestaan ainoa tommonen hitsauksen salliva maali joka oikeasti toimii. Tai ainakin mitä itse olen päässyt testaamaan. Oiskait 3M:lläkin vastaavaa, mutta ei ole tullu missään vastaan.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Rockford
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 8028
      • Pinsiö

      Originally posted by SanMiguel View Post
      Kappas jäikin näköjään mainitsematta

      Kyseessä siis 2-ovinen e30 mihin tulee molemmat takalokasuojat, sisälokasuojien ulommat palaset molemmille puolille ja takahiekkapelti uutta peltiä.

      Vanhat takalokasuojat ja takahiekkapelti on irroiteltu asian mukaisesti pistehitseistä.
      Henk.koht. homman tehneenä ja yhteen E30:iin kaikki peltiosat uusiin vaihtaneena.
      Takakyljet tosiaan pisteet poraten irti. Tämän jälkeen, jos ei ole pistehitsausta käytössä, niin simppelisti poraa reiät tehtaan pistehitsikohtia mukaillen muutaman sentin välein ja tulppahitsaa perään. Kevyt sipaisu lamellilaikalla, jos siltä tuntuu.
      Eipä tuossa mitään erikoisempaa, väliin hitsauksen kestävää sinkkimaalia ja lopuksi happoa ja kotelosuojaa sinne mihin aurinko ei paista

      C-pilarin liitoskohta alunperin juotettu, mutta tämän ainakin itse vedin pitkällä saumalla. Samaten takavalopellin liitokset.
      -Dodge Charger -73
      -Mercedes-Benz GLK
      -VW Transporter

      Comment

      • SanMiguel
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 1035
        • Kirkkonummi

        Täytynee viellä kysästä työpaikan maalitoimittajalta josko heiltä löytyisi vaikka sitä 3m vastaavaa tuotetta. Sitä kautta kuitenkin hommaan nuo koriliimat ja sen semmosetkin tarpeet niin samalla nekin sieltä tulisi. Kent myy ainakin galvapro nimikkeellä saman tyylistä pohjustetta.

        Jossain kohtaa tulee myös eteen ovien kylkilistan urien siloitus ja siitäkin varmasti löytyy erilaisia mietteitä toteutuksen suhteen? Itse olen mielessäni ajatellut että siitä tekisi ns. hapettoman tilan, eli kylkilistan kiinnikeiden reijät hitsailee umpeen, hitsaa soiron peltiä uraan ja viimeistely tinalla. Mietteitä tästä?
        Onko kannattavaa jättää takapuolelle kuitenkin muutama reikä josta pääsisi suojaamaan sisäpuolen ja vaikka kotelosuojaa pursottamaan sisään vai onko ihan turhaa?

        Comment

        • -Camshaft-
          BTCF Member
          • Dec 2010
          • 43
          • Joensuu

          Originally posted by Pazi88 View Post
          Tämä ainakin tuntuu jonkin verran suojaavan: http://www.nettimaalikauppa.fi/epage...roducts/410020

          Oikeestaan ainoa tommonen hitsauksen salliva maali joka oikeasti toimii. Tai ainakin mitä itse olen päässyt testaamaan. Oiskait 3M:lläkin vastaavaa, mutta ei ole tullu missään vastaan.
          Omassa projektissa käytin tuota 3M maalia ja vaikutti mielestäni toimivalta. Hinnaltaan muistaakseni 16€/ purkki. Tuotenumero on 50410 Pistehitsaustiiviste. Tuota oli paikallisessa automaalikaupassa ihan hyllytavarana.
          e39 525ia Touring -02 Toledoblau Metallic
          e36 316i Touring -98 Calypsorot Metallic
          e30 316i 4D -89 Cirrusblau Metallic
          e30 316 2D -85 Lapisblau Projekti

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            Originally posted by SanMiguel View Post
            Täytynee viellä kysästä työpaikan maalitoimittajalta josko heiltä löytyisi vaikka sitä 3m vastaavaa tuotetta. Sitä kautta kuitenkin hommaan nuo koriliimat ja sen semmosetkin tarpeet niin samalla nekin sieltä tulisi. Kent myy ainakin galvapro nimikkeellä saman tyylistä pohjustetta.

            Jossain kohtaa tulee myös eteen ovien kylkilistan urien siloitus ja siitäkin varmasti löytyy erilaisia mietteitä toteutuksen suhteen? Itse olen mielessäni ajatellut että siitä tekisi ns. hapettoman tilan, eli kylkilistan kiinnikeiden reijät hitsailee umpeen, hitsaa soiron peltiä uraan ja viimeistely tinalla. Mietteitä tästä?
            Onko kannattavaa jättää takapuolelle kuitenkin muutama reikä josta pääsisi suojaamaan sisäpuolen ja vaikka kotelosuojaa pursottamaan sisään vai onko ihan turhaa?
            Mulla on sama homma aivan just edessä. Aattelin että liimailee pienet peltilaput reikien päälle, en saa ite ainakaan migillä vesitiivistä saumaan aikaan.. Siihen kittaa päälle ja kattoo mitä tapahtuu. Epäilen ettei mitään. Yksinkertanen ja vetelemätön tapa. Jos lohkee tai muhii vuosien päästä ni helppo tehä uusiksi toisella tapaa. En noista irto-osista muutenkaan ressaa. Toinen juttu olis jos on runkopalkki huonosti korjattu, se on vähän työläämpi korjata uusiksi.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Miku
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 2624
              • Kajaani

              Originally posted by petrolhead View Post
              Mulla on sama homma aivan just edessä. Aattelin että liimailee pienet peltilaput reikien päälle, en saa ite ainakaan migillä vesitiivistä saumaan aikaan.. Siihen kittaa päälle ja kattoo mitä tapahtuu. Epäilen ettei mitään. Yksinkertanen ja vetelemätön tapa. Jos lohkee tai muhii vuosien päästä ni helppo tehä uusiksi toisella tapaa. En noista irto-osista muutenkaan ressaa. Toinen juttu olis jos on runkopalkki huonosti korjattu, se on vähän työläämpi korjata uusiksi.
              Itsellä hitsattu reiät umpeen. sisäpuolella epoksi ja pintamaalia hitseihin. Ulkopuolella hiilikuitukitti pohjalla ja päällä vain siloteltu loput normikitillä. Ainakin vajaa pari vuotta nyt kestänyt, saa nähä millon se sit rasahtaa.

              Joskus yhessä entisessä pommissa oli lyöty vaan normi kitillä täyteen sen kummempia reikiä tukkimatta jonkun aiemman omistaajan toimesta ja ainakin viis vuotta se oli kestänyt halkeilematta mulle tullessaan
              TEAM "Peli Menetetty"
              Nyt:
              E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
              E30 320i 2d m20b27 tic project
              E38 728ia
              E46 316i sedan
              Ex:
              3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

              Comment

              • SanMiguel
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 1035
                • Kirkkonummi

                Itse en taas halua koriliimalla tehdä mitään liitoksia tai silotteluita näkyviin kohtii. Hyväpuoli siinä on tosiaan se ettei vetelyitä pääse tapahtumaan ja onhan se varmasti se helpoin tapa. Liima kuitenkin elää lämmössä ihan eri tavalla kun pelti ja sen takia vaikka auringossa seistessä ne liimaukset usein tulevatkin näkyviin ja taas pellin viilentyessä katoavat.

                Hyvänä esimerkiinä voin pitää tässä pk-seudulla pyörivää e39 m5 mihin on liimalla liitetty konepeltiin semmoinen ylimääräinen "pahka". Pohjatyöt on tehty oikeasti viimesenpäälle hienosti mutta kuumana kesäpäivänä ne liitoskohdat tulee aina vaan esille ja saa sen näyttämään siltä kun pohjatyöt olisivat jääneet vähän vaiheeseen. Viileällä kelillä ei taas ole moittimista laisinkaan.
                Last edited by SanMiguel; 11-12-2015, 09:00.

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  Originally posted by SanMiguel View Post
                  Itse en taas halua koriliimalla tehdä mitään liitoksia tai silotteluita näkyviin kohtii. Hyväpuoli siinä on tosiaan se ettei vetelyitä pääse tapahtumaan ja onhan se varmasti se helpoin tapa. Liima kuitenkin elää lämmössä ihan eri tavalla kun pelti ja sen takia vaikka auringossa seistessä ne liimaukset usein tulevatkin näkyviin ja taas pellin viilentyessä katoavat.

                  Hyvänä esimerkiinä voin pitää tässä pk-seudulla pyörivää e39 m5 mihin on liimalla liitetty konepeltiin semmoinen ylimääräinen "pahka". Pohjatyöt on tehty oikeasti viimesenpäälle hienosti mutta kuumana kesäpäivänä ne liitoskohdat tulee aina vaan esille ja saa sen näyttämään siltä kun pohjatyöt olisivat jääneet vähän vaiheeseen. Viileällä kelillä ei taas ole moittimista laisinkaan.
                  Tämä taas on pitkälti kiinni liimasta mitä on käytetty ja tietysti jos pahka on eri materiaalia ja lämpölaajenee erilailla. Vähän sama kuin väite, ettei kuituosat istu ikinä.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • SanMiguel
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 1035
                    • Kirkkonummi

                    Originally posted by jannmann View Post
                    Tämä taas on pitkälti kiinni liimasta mitä on käytetty ja tietysti jos pahka on eri materiaalia ja lämpölaajenee erilailla. Vähän sama kuin väite, ettei kuituosat istu ikinä.
                    Totta tuokin, siinä on käytetty 3M 08115 koriliimaa ja pahka on pellistä tehty. Siihen en osaa ottaa kantaa onko se paksumpaa materiaalia kun loppu konepelti kun oma tietämys tuon projektin osalta loppuu hyvin pitkälti tähän.

                    Onhan sekin ihan fakta että ovessa niiden parin pienen pokkauksen välissä se eläminen on varmasi todella paljon olemattomampaa kun vertaa vaikka semmoseen isoon konepeltiin.

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      Originally posted by SanMiguel View Post
                      Itse en taas halua koriliimalla tehdä mitään liitoksia tai silotteluita näkyviin kohtii. Hyväpuoli siinä on tosiaan se ettei vetelyitä pääse tapahtumaan ja onhan se varmasti se helpoin tapa. Liima kuitenkin elää lämmössä ihan eri tavalla kun pelti ja sen takia vaikka auringossa seistessä ne liimaukset usein tulevatkin näkyviin ja taas pellin viilentyessä katoavat.

                      Hyvänä esimerkiinä voin pitää tässä pk-seudulla pyörivää e39 m5 mihin on liimalla liitetty konepeltiin semmoinen ylimääräinen "pahka". Pohjatyöt on tehty oikeasti viimesenpäälle hienosti mutta kuumana kesäpäivänä ne liitoskohdat tulee aina vaan esille ja saa sen näyttämään siltä kun pohjatyöt olisivat jääneet vähän vaiheeseen. Viileällä kelillä ei taas ole moittimista laisinkaan.
                      Jos sä liimaat esimerkiksi ne katon saumat.. niin mun käsittääkseni se liima pitäskin hioa niin matalalle että jää kitattavaa. Hitto kun näkisi tuonkin työmaan ihan livenä niin osaisi antaa ehkä älykkäämpiä kommentteja. Kun ei netin välityksellä voi tietää ihan tarkastiettä miten oot tekemässä.
                      Last edited by petrolhead; 19-12-2015, 10:00.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • Tomson
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2010
                        • 251
                        • Finland

                        Olisi aikomus korjailla oman auton kori kuntoon ja edes siedettävään sellaiseen, mutta kysymys kuuluukin, että mitä kaikkea tehdä ennen myllytystä? Eli autona e39 ja ilmeisesti on sinkitty kori, mutta on päässyt ajan saatossa joitain ruosteen alkuja tulemaan oven alalaitaan ja takontin reunaan. Myös kiven iskeymiä näyttäisi olevan pilvin pimein etuosassa, joille jotain täytyisi myös tehdä. Ideana oli siis korjata kaikki mahdollinen ennen myllytystä.. onko oikea työvaihe?

                        Kiveniskeymät varmaan tällä kaavalla:
                        -iskeymä paikoista mahd. ruoste veke ja pohjamaali (sinkkipohjamaali?)
                        -hammastikulla tai vastaavalla reikään pintaväriä sopivasti
                        -lakkaa sitten yli auton oman lakkakerroksen? jolloin luulisi tasoittuvan myllytyksen jälkeen.
                        Lakka 2k kamaa voisin kuvitella, mites maalit? millainen puteli tähän hommaan.

                        Ja ruoste:
                        -kaikki ruoste veke hiomapaperilla, rälläkällä ym. mitä nyt vaan pystyy käyttämään (sodapuhallus?)
                        -Annittrol nimistä ainetta perään? ilmeisesti tässä kohtaa hyvä laittaa pintaan
                        -sinkki pohjamaali ennen kittausta?
                        -mahdollinen kittaus
                        -pohjamaali paukkopullossa, millaista?
                        -pintamaali paukkopullossa 2k?
                        -lakka 2k

                        Ja korjailua jos meni aivan metikköön :think

                        Comment

                        • Haggis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 1570
                          • Wackyland

                          Migin kaasuletku pitäs laittaa kiinni virtaus säätimeen. Millä tohtisi voidella letku liitäntää kun on niin tiukka laittaa?
                          Käyttis:Kia Optima TF

                          Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

                          Comment

                          • jukkae
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3506
                            • 70800

                            Ihan mitä tahansa, crc, saippua, sylki, liukuvoide.

                            Comment

                            • Haggis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 1570
                              • Wackyland

                              No niin uutta kysymystä pukkaa.

                              Virtaus säätimen metallikierre liitos/liitokset vuotaa,voiko kierteisiin laittaa jotain tiivisteliimaa ilman räjähdys vaaraa?
                              Käyttis:Kia Optima TF

                              Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

                              Comment

                              • herja
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 1649

                                Riippuu vähän mitä sulla siellä pullossa on? Suojakaasuun varmaan voi mutta asetyleeni/happi jättäisin väliin.
                                Retard Member

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎