Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yleinen korityö/hitsausketju

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maikkeli
    BTCF Member
    • Aug 2010
    • 1301
    • Nousiainen

    #16
    Noniin, eli kyseessä e30 takakaarien vaihto. Onko projektissa jotain erikoista?

    Kylkipokkauksen yli asti ei kannata varmaan vaihtaa, vaan jättää pokkauksen alapuolella? Ja sitten maltillisesti heftaa ja jäähdyttelee paineilmalla niin ei kylki ole ihan solmussa?

    Olisi tarkoitus molemmat kaaret vaihtaa, joskus entinen omistaja vaihdattanut toisen liikkeessä ja ei ole sisäpuolelta suojattu kunnolla, eli se sauma kohta on ihan ruosteessa.
    E30 316 M42TBO -87
    BMW 1502 Turbo -77

    ''It's a bit laggy, but comes on like a shower of shit.''

    Comment

    • Rockford
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 8028
      • Pinsiö

      #17
      Originally posted by Maikkeli View Post
      Noniin, eli kyseessä e30 takakaarien vaihto. Onko projektissa jotain erikoista?

      Kylkipokkauksen yli asti ei kannata varmaan vaihtaa, vaan jättää pokkauksen alapuolella? Ja sitten maltillisesti heftaa ja jäähdyttelee paineilmalla niin ei kylki ole ihan solmussa?

      Olisi tarkoitus molemmat kaaret vaihtaa, joskus entinen omistaja vaihdattanut toisen liikkeessä ja ei ole sisäpuolelta suojattu kunnolla, eli se sauma kohta on ihan ruosteessa.
      Pokkauksen alapuolelle, niin ei tarvitse ensimmäisenä opetella jouhevia pokkien tekoa..

      Leikkaa ensin korjauspalan järkevän muotoiseksi, jonka mukaan sitten piirtää kylkeen leikkaus-alueen. Millisellä laikalla hiljalleen vanha veks ja pisteillä vastakkaista päädyistä vuorotellen lähestyen uusi nippuun. Paineilmaa on tullut käytettyä jäähdyttelyyn ja kiireen voi unohtaa tuossa vaiheessa. Kannattaa myös muistaa, että rälläkällä saa yhtä lailla pellin vetelemään eli malttia saumojen tasoitteluun. 60-80-lamellilaikka on tuossa(kin) kova.
      -Dodge Charger -73
      -Mercedes-Benz GLK
      -VW Transporter

      Comment

      • Maikkeli
        BTCF Member
        • Aug 2010
        • 1301
        • Nousiainen

        #18
        Joo eli näin sen olin ajatellutkin, kiitoksia paljon !
        E30 316 M42TBO -87
        BMW 1502 Turbo -77

        ''It's a bit laggy, but comes on like a shower of shit.''

        Comment

        • _racing_
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2007
          • 296
          • Inkoo

          #19
          Originally posted by petrolhead View Post
          Ennen noita laikkaamisia homma olis pitäny aloittaa about niin että kaikki vedetään jokseenkin tolkkuihinsa. Sen jälkeen päätetään mitä osia vaihdetaan ja mitkä taputellaan suoraan. Ohjetta voi hiukka soveltaa mutta kyllä, kokonaisina kannattaa vaihtaa osat. Huomaa myös mitä Terno kirjoitti.

          Mitäs haittaa tuosta on jos vaihan vain tuon palkin pään? Ajattelin leikata vielä vähän pois palkista että jäis se sisäpalkki yhteen osaan. Mites sais parhaiten oikastua oikeanpuolen palkin kun on päästä vääntynyt?

          Comment

          • ///saMi
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 1198
            • 52300

            #20
            Milläs ootte hankalemmista paikoista silotellu hitsaussaumoja (esim. 90ast. kulmat) kun ootte paikkauksia tehneet? Pitäis semmosiin kohtiin joku hyvä laikka tai vastaava löytää.. Vai jollain jyrsinterällä?

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16475
              • Asikkala

              #21
              Originally posted by ///saMi View Post
              Milläs ootte hankalemmista paikoista silotellu hitsaussaumoja (esim. 90ast. kulmat) Vai jollain jyrsinterällä?
              Vastasit itsellesi, pallon muotoisella tai pyöreäpäisellä.

              Comment

              • ///saMi
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2006
                • 1198
                • 52300

                #22
                Originally posted by jr66 View Post
                Vastasit itsellesi, pallon muotoisella tai pyöreäpäisellä.
                , Mutta noita jyrsiviä teriä on niin monenlaisia. En olis välttämättä tajunnu mennä ostamaan pyöreäpäistä

                Comment

                • pazq
                  BTCF Member
                  • Jan 2008
                  • 3167
                  • 47200

                  #23
                  Originally posted by ///saMi View Post
                  Milläs ootte hankalemmista paikoista silotellu hitsaussaumoja (esim. 90ast. kulmat) kun ootte paikkauksia tehneet? Pitäis semmosiin kohtiin joku hyvä laikka tai vastaava löytää.. Vai jollain jyrsinterällä?
                  Ei millään, hitsataan sillai ettei siistimistä kaipaa jotkuu sisänurkat saa tosi nätiksi hitsillä pelkästään. Ulkonurkkaan näyttää vähän lamellilaikkaa niin tulee bueno!

                  Comment

                  • ///saMi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 1198
                    • 52300

                    #24
                    Originally posted by pazq View Post
                    Ei millään, hitsataan sillai ettei siistimistä kaipaa jotkuu sisänurkat saa tosi nätiksi hitsillä pelkästään. Ulkonurkkaan näyttää vähän lamellilaikkaa niin tulee bueno!
                    Näin itsekin tekisin jollei hitsi temppuilis En varmaan ikinä opi saamaan matalaa ja hyvää saumaa vanhalla ESAB:in Mig:illä missä ydintäytelanka ja ei kaasupulloa.

                    Comment

                    • pazq
                      BTCF Member
                      • Jan 2008
                      • 3167
                      • 47200

                      #25
                      Originally posted by ///saMi View Post
                      Näin itsekin tekisin jollei hitsi temppuilis En varmaan ikinä opi saamaan matalaa ja hyvää saumaa vanhalla ESAB:in Mig:illä missä ydintäytelanka ja ei kaasupulloa.
                      No huhhuh! Kyllä miestä koetellaan vehkeiden kanssa on tuo omakin vanha kun taivas mutta kemppi ja sentää kaasu+normi lanka

                      Comment

                      • CarlosM
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2008
                        • 4292
                        • Kouvola

                        #26
                        Vein auton peltikorjaamolle ja sanoin että laittakaa noi ruosteet kuntoon mitä lattiamaton alta löytyi.
                        No auton hain pois, maksoin ja tuli vasta kotona mieleen kattoa mitä on tehty. Yks paikka, ja sekin ruosteen päälle, mitään ei oltu laikattu/leikattu pois, vaan sellanen 5x5cm kokonen pala hitsattu reiän päälle.
                        Jos mä olen oikein ymmärtänyt niin kaikki ruoste pitäis poistaa ja sitte vasta hitsata uutta tilalle, ja tämän jälkeen kunnollinen suojaus molemmilta puolilta?

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #27
                          Originally posted by CarlosM View Post
                          Vein auton peltikorjaamolle ja sanoin että laittakaa noi ruosteet kuntoon mitä lattiamaton alta löytyi.
                          No auton hain pois, maksoin ja tuli vasta kotona mieleen kattoa mitä on tehty. Yks paikka, ja sekin ruosteen päälle, mitään ei oltu laikattu/leikattu pois, vaan sellanen 5x5cm kokonen pala hitsattu reiän päälle.
                          Jos mä olen oikein ymmärtänyt niin kaikki ruoste pitäis poistaa ja sitte vasta hitsata uutta tilalle, ja tämän jälkeen kunnollinen suojaus molemmilta puolilta?
                          Periaatteessa joo. Ja paikka pitäisi tehdä päittäin/puskusaumalla, lopuksi tasottelu ja maali molempiin pintoihin.

                          Riippuu vähän autosta. Jos on joku satasen vehje on mihin tarttisi saada vielä yksi leima ennen paalia niin kaipa se on sillon ihan sama millanen lappu lätkästään päälle. Oiken hyvin kun tekee ruostekorjauksen niin se käytetty aika ja hintakin moninkertaistuu.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • Eetu
                            Banned
                            • Oct 2008
                            • 2843

                            #28
                            Originally posted by CarlosM View Post
                            Vein auton peltikorjaamolle ja sanoin että laittakaa noi ruosteet kuntoon mitä lattiamaton alta löytyi.
                            No auton hain pois, maksoin ja tuli vasta kotona mieleen kattoa mitä on tehty. Yks paikka, ja sekin ruosteen päälle, mitään ei oltu laikattu/leikattu pois, vaan sellanen 5x5cm kokonen pala hitsattu reiän päälle.
                            Jos mä olen oikein ymmärtänyt niin kaikki ruoste pitäis poistaa ja sitte vasta hitsata uutta tilalle, ja tämän jälkeen kunnollinen suojaus molemmilta puolilta?

                            Juurikin näin. Tuo on juuri tyypillinen korjaamon ratsupaikka.

                            Ensin leikataan vaikka vähän reilumminkin peltiä pois että tulee varmasti kovaa peltiä esille mihin saa hitsattua kiinni. Sitten huolellinen puhdistus lamellilaikalla tai neekerintukalla.. Sitten kolvataan uutta peltiä, hitsaten "saumat" tiiviiksi. Sitten molemmin puolin happomaali, korikitti ja sitten pohjapuolelle massa.

                            Edittinä vielä, että en hitsaa pitkää saumaa, koska käytän 0.8mm lankaa, en 0.6mm. Heftaamalla tehden paikka kiinni.

                            Näin itse teen. Tästäkin yhtä monta eri näkemystä kuin on tekijöitäkin.
                            Last edited by Eetu; 14-03-2012, 17:10.

                            Comment

                            • CarlosM
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2008
                              • 4292
                              • Kouvola

                              #29
                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Periaatteessa joo. Ja paikka pitäisi tehdä päittäin/puskusaumalla, lopuksi tasottelu ja maali molempiin pintoihin.

                              Riippuu vähän autosta. Jos on joku satasen vehje on mihin tarttisi saada vielä yksi leima ennen paalia niin kaipa se on sillon ihan sama millanen lappu lätkästään päälle. Oiken hyvin kun tekee ruostekorjauksen niin se käytetty aika ja hintakin moninkertaistuu.
                              Näin mä olen ymmärtänytkin että homma pitäis tehdä. Ei taida kovin kestäviä korjauksia moiset olla. Se on sit ihan sama vaikka siihen olis popniiteillä laittanu peltiä päälle...
                              No hommataan ite vehkeet tai käydään muualla teettämässä perkele

                              Ja tottakai jossain satasen rojussa ihan sama.
                              Mutta ero onkin siinä jos asiakas pyytää tekemään kunnolla eikä halvalla.

                              Ihan sen takia veinkin auton korjaamolle että tulis tehtyä kunnolla. Haista vittu töitä osaan tehdä itsekkin.
                              Last edited by CarlosM; 14-03-2012, 17:15.

                              Comment

                              • Mörökölli
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2005
                                • 1735
                                • Turku

                                #30
                                Yleinen korityö/hitsausketju

                                En löytänyt mitään vastaavaa ketjua. Maalauksesta ja lasikuitutöistä tällaisia tuntuu löytyvän niin päätin tehdä vastaavan jos jonkun pitää esim. kysyä lokasuojankaaren tai kylkipalan vaihtoon, tai vaikkapa korin vahvistamiseen ohjeita. Jos tällainen jo löytyy niin voi yhdistellä tai poistaa tämän tarpeettomana..



                                Aloitetaan melko mielenkiintoisella havainnolla:


                                Hitsasin projektikorin lattiaan istuimenkiinnikkeet n. 3kuukautta sitten. Aina on ollut tapana putsata pelti molemmin puolin ennen hitsausta, mutta tällä kertaa auto oli pyörillään ja penkkien kiinnikkeet piti saada nopeasti tehtyä, niin päätin putsata vain sisäpuolelta ja jättää ulkopuolen myöhemmäksi. Sinne osastolle kumminkin siirryttäisiin jossain vaiheessa isomman putsausurakan yhteydessä.
                                Päätin siis kestää pikku käryt, liimata kiinnikkeet lattiaan ja putsata pohjan kunnolla myöhemmin. Huomioitavaa on siis että kaikki hitsaukset on tehty täysin ehjään peltiin, ja auto on ollut koko ajan lämpimässä tallissa. Ohjaamon sisäpuoliset saumat ovat ihan ruosteettomat.

                                Kumminkin, nyt kun aloitin pohjan puhdistusprojektin, kaikki hitsatut kohdat ovat pohjan puolelta tämän näköisessä kunnossa, tai pahempiakin, ihan silminnähtävää syvää kraaterisyöpymää saumassa siis.



                                En ole ennen nähnyt pellin ruostuvan noin nopeasti tuollaiseen kuntoon edes pihalle jätettynä. Eli reagoiko tuo korimassa jotenkin tuon hitsauksen kanssa, ja kiihdyttää prosessia, vai mikä tuon aiheuttaa? Tuo olisi ainakin hyvä selitys sille miksi kaikki ratsupaikoilla korjatut pommit alkavat ruostua ennätysnopeasti sen jälkeen kun niihin on pari paikkaa liimattu.

                                Eli jatkossakin tällaisissakin tilanteissa, kaikki massa pois ennen hitsausta.
                                Last edited by Mörökölli; 29-01-2013, 08:46.
                                www.nenifab.com

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎