Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yleinen korityö/hitsausketju

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Originally posted by Rocla View Post
    Sähkösinkittyyn pelkkä karhennus?
    En tiedä. Varmaan käytännön tilanteessa vetäsin vaan lamellilaikalla kunnolla karheeksi ja liimaisin menemään.

    Jos jotain erikoista materiaalia pitäs opetella liimaamaan, vaikka alua kiinni hiilikuituun ni mikäpä estää liimaamasta kaks irtopalaa toisiinsa ja kokeilee sitten mitä se liitos kestää.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • poke
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 3103

      Originally posted by Mr.Speed View Post
      Miksi mun pitää jollekin toiselle alkaa selittelemään tätä asiaa? Jos kysytään turvallisempaa vaihtoehtoista tapaa tehdä tällainen korjaus, missä lopputulos todennäköisesti on vieläpä kaikinpuolin kestävämpi.
      Nimenomaan.

      Kyllä sen saa varmasti hitsattuakin, mutta reikä on n. 20mm kokoinen ja vetelyn vaara on todella suuri minun taidoillani.

      Liimalla tulen sen laittamaan. Liiman saan helposti, kun käyn kaverin korjaamolla. jossa käyn muutenkin usein.
      Kulkineet/projektit:

      640D F06
      530iA E39
      635 CSi E24
      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        Originally posted by poke View Post
        Nimenomaan.

        Kyllä sen saa varmasti hitsattuakin, mutta reikä on n. 20mm kokoinen ja vetelyn vaara on todella suuri minun taidoillani.

        Liimalla tulen sen laittamaan. Liiman saan helposti, kun käyn kaverin korjaamolla. jossa käyn muutenkin usein.
        Liimaa se lappu sisäpuolelle vähän niinkun ratsupaikkana. Ja poista kaikki ulkopinnalle tursuva liima. Kuivumisen jälkeen kannattaa vielä hiomalla poistaa. Koriliiman päälle kitattu pinta MUHII ESIIN.
        On se hitsaaminenkin vaihtoehto . Sillon pitää vaan osata hitsata ja niineespäin.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5270
          • Pirkkala

          Hitsaan autoa...(tai siis t3 bussia lähinnä pohjasta) teen seuraavalla tavalla:

          -Peltinä käytän 1.0-1.2mm tavallista mustaa peltiä riippuen kohdasta

          -Putsaan autonpuolen reunat rälläkän teräsharjalla puhtaaksi

          -Pyrin pyyhkimään vielä ennen hitsausta rasvanpoistolla

          -Saumat puskusaumoina ja hitsaus isohkolla virralla ympäriinsä. (Pääasiassa piste kerrallaan jotkin kohdat saumana)

          -Rälläkän teräsharjalla kaluan saumat ja itse paikan pinnan ja mahdollisesti käsin vielä teräsharjalla.

          -Tämän auton tapauksessa en luultavasti hio saumoja pinnan tasalle

          -Maalaan saumat ja paikat 2k epoksilla päältä pensselillä

          Parannusehdotuksia?

          Sitten muutama kysymys:

          Mikä olisi hyvä hitsausmaali kohtiin jotka jäävät limittäin ja liitetään yhteen esim tulppahitsaamalla?

          Kannattaako maalata epoksilla kahteen kertaan?

          Mitä maalia olis hyvä vetää epoksin päälle? Entä mitä tulee sen päälle ?(kyseessä siis auton pohja ja pyöräkotelot)

          Sitten jos jollakin on kokemusta Kemppi minargmig evo 170 tai 200 laitteesta niin että on oikeasti vertailupohjaa muihin koneisiin, myös voimavirta. Jos löytyy hitsaus alan ammattilaisen tai oikeasti Paljon hitsanneen kokemuksia niin kuulisin mielelläni.
          Itse hitsasin hieman vanhemmalla minargmig 180:llä hieman ja en täysin tykännyt laitteesta vaikka joka paikassa harrastajat sitä kehuu.

          -Omaan makuun saumasta tuli automaattiasetuksilla iso verrattuna omaan voimavirta Esabiin. Lanka oli sama 0.8 ( pitäisi varmaan olla 0.6 ohutlevyhommissa) Jälki muuten asiallista.

          -Syttyminen mielestäni vähän hidas ( tämä asia on minusta tärkeä autopeltihommissa)

          Olin ostoaikeissa mutta kone ei ollutkaan niin hyvä kuin kuvittelin joten jäin miettimään.

          Kommentteja otetaan vastaan
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            En tiedä miten pitäisi tehdä mutta oon vetäny yhden kerroksen 2K pohjamaalia jonka päälle 1 kerros 2K pintamaalia, sekä asvaltin että kabiinin puolelle peltiä. Asvaltin puoleiselle pinnalle ruiskutettavaa 2K röpömassaa. Mitään mustaa vanhanajan pohjamassaa en käytä. Limisaumoihin random seam sealeriä.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11122
              • Oulu

              Jep normi 2k pintamaali vaan epoksin päälle ja pohjaan ennen pintamaalia (jos edes haluaa sinne pintamaalin) 2k röpömassa.

              upol spray hitsausmaali on hyvää tavaraa.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16460
                • Asikkala

                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                Olin ostoaikeissa mutta kone ei ollutkaan niin hyvä kuin kuvittelin joten jäin miettimään.

                Kommentteja otetaan vastaan
                Siis harkitsit ostavasi valovirtamigin ? Unohda se.

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5270
                  • Pirkkala

                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Jep normi 2k pintamaali vaan epoksin päälle ja pohjaan ennen pintamaalia (jos edes haluaa sinne pintamaalin) 2k röpömassa.

                  upol spray hitsausmaali on hyvää tavaraa.

                  Joo, onkos tuo sitä mitä bad obsession motorsportin videoissakin vedetään?

                  Mistähän tuota saa ostaa? Äkkiseltään en löydä Tampereen seudulta jälleenmyyjää
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11122
                    • Oulu

                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Mistähän tuota saa ostaa? Äkkiseltään en löydä Tampereen seudulta jälleenmyyjää
                    Juu sitä samaa. stirwell:n nettimaalikaupasta olen tuota itse tilaillut. Mutta nyt ei näy jostain X-syystä tuota listoilla, vaikka muita upol maaleja on. Soitappa sinne ja kysäse.

                    Toki ebay:stä aina saa, mutta siellä taas hinta näyttää olevan about tuplat siitä mitä stirwellillä piti maksaa.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • aae30
                      BTCF Member
                      • May 2010
                      • 2716
                      • .fi

                      Originally posted by jr66 View Post
                      Siis harkitsit ostavasi valovirtamigin ? Unohda se.
                      Kommentistas paistaa läpi, ettet ole tuollaista 5v sisään valmistettua kempin valovirtamiggiä edes kokeillut..
                      Sorry I'm Not Sorry
                      E34 540iA 93 sedan
                      E34 540iA 93 sedan
                      E39 530iA 00 touring

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16460
                        • Asikkala

                        Originally posted by aae30 View Post
                        Kommentistas paistaa läpi, ettet ole tuollaista 5v sisään valmistettua kempin valovirtamiggiä edes kokeillut..
                        En olekkaan, voimavirtakoneella olen aina hitsaillut autoja + joskun 80-luvun valovirtakempillä. Jos ne on nyk. päteviä koneita niin hyvä.

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5270
                          • Pirkkala

                          Joo näinhän se on että nykyisistä ja -80 luvun valovirta vehkeistä ei kannata puhua samana päivänäkään.

                          Jos jollakulla on käyttökokemuksia niin tänne vaan.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • SanMiguel
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2007
                            • 1035
                            • Kirkkonummi

                            3M löytyy myös vastaavaa hitsauksen kestävää pohjustus kamaa limisaumoihin ja piiloon jääviin pintoihin, ikävä kyllä en nyt tähän hätään muista tuotenumeroa. Kentiltä löytyy myös.

                            Itse olen pyrkinyt tekemään hitsaus paikat aina samalla kaavalla eli, hitsauksen jälkeen kevyesti peltipuhtaiden paikkojen karhennus ja rasvanpoisto, 2k epoksi kaikille peltipuhtaille alueille, sen kuivumisenjälkeen kevyt karhennus ja saumakitillä käyn saumat läpi vähintäänkin auton ulkopuolelta ja joskus myös sisäpuolelta. Tämän jälkeen 2k maalia eli vaikkapa akryylillä molemminpuolin. Kun taas on kuivunut niin ulkopuolelle karhennus ja kiveniskumassat päälle joko 1k tuote missä kovettajaa seassa tai vaihtoehtoisesi suoraan 2k tuotetta käyttäen. Lopuksi viellä mahdollisiin koteloihin kotelosuojaaineita riittävästi.

                            Näin teen siis itse ja moni muu tekee varmaan toisinkin

                            Comment

                            • Eepo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 5388
                              • Tampere

                              Originally posted by Urpo_rotta View Post
                              Jos jollakulla on käyttökokemuksia niin tänne vaan.
                              toimii, kempin minarcista vain kokemusta. tämänpäivän masiinat on jo niin kehittyneitä että perus autonhitsaaja/mp rakentelija pärjää mainiosti valovirta vehkeellä.
                              -Harley Davidson Sportster - 89-
                              -Harley Davidson softail -89-
                              -Suzuki PV50 -86-

                              Comment

                              • Macke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2009
                                • 1134
                                • Porvoo

                                Mulla Esabin Caddymig C200i ja ihan päällikkö laite. Hitsannu normi kamaa ja rosteria sillä, ei valittamista. Onnistuu alsan hitsuutus sekä kaarijuotto kanssa, mutta niistä ei kokemusta. Tällainen adaptiivinen härpäke on todellakin erilainen kuin 80-luvun valovirta tai pienet voimavirtakoneetkin, että voin omasta puolesta ainakin suositella.

                                Se nyt on varmaan yks maku ostaako Kempin vai Esabin, itte sain paremman diilin Esabista.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎