Maalaustopic 2
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Nyt on maalit pinnassa, ihan ok näköinen. Lakan kovete on kovettunut, mutta tuon varmaan voi lakata vaikka viikon kuluttua? Mulla olisi tollaista at merkkistä kirkas lakkaa, alkydi lakka. Perus painepullo motonetistä. Sillä ei ehkä kannata alkaa pilaamaan?
-
-
Maalaukset maalailtu, jotain fibaa nyt kyllä jossain.
Eli kun aloin vesihiomaan kauttaaltaan autoa nyt läpi, tarkotuksena siis saada parempaa pintaa. Okei pinnasta tulee kyllä hyvä mutta yks mutta, heti kun hiomapaperilla pyyhkäsee niin tulee harmaita/punaisia pisteitä esiin maalin alta vaikka maalia on hinkan päällä siis usea märkä kerros.
Eikai tuossa nyt paljoa silti vaihtoehtoja ole kuin että hinkka tulee "läpi", tulee siis esiin vaikka pyyhkäsee 1500 paprulla. Tai sitten kävi sekin mielessä että jos hinkasta on jääny ruiskuun jotain niin ne puskee sieltä mutta kun ne ei näy ennenkuin koskee paperilla pintaan.
Onni onnettumuudessa että niitä ei yli metrin päästäTuossakaan kuvassa niitä hädintuskin näkee, suurin osa on myllytysaineesta jäämiä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jukkae View PostJoo on ohennettu ihan ohjeiden ylärajalle ja jopa ylikin. Liekkö "liiasta" paineesta haittaa kun kompuralta lähtee noin 4bar nyt liipasin pohjassa, 10m letku niin varmaan häviää kumminkin jonkun verran matkalla. Mietin että tuleeko sitä hajasumua sinne viuhkan päihin niin paljon sitten mikä "kuivattaa"..
Voi olla että maalin määrä ja painekkaan ei ole ihan oikeat ja sitä kautta pinta ei kostu tarpeeksi. Viuhka saa olla niin tiukka käytetyllä paineella+viskositeetilla että sitä olematonta sumuhuntua ei reunoille synny. Myös liian nopeasti menty läpi.
Tosin jos pinta oikeasti on märkä niin aika kevytkin sumu siihen vielä sulautuu ja pinta vetäytyy kiiltäväksi?
Tämä on se erityishaaste jos/kun ylivetoja yritetään harrastepohjalta yhdellä vedolla(jolloin varsinkin katto ja konepeitto on lähes tekemätön paikka).
Katso seuraavaksi onko mitään ongelmaa kun maalaat vain lokasuojan kokoista alaa.Last edited by Hemi; 26-04-2016, 23:13.
Leave a comment:
-
-
Joo on ohennettu ihan ohjeiden ylärajalle ja jopa ylikin. Liekkö "liiasta" paineesta haittaa kun kompuralta lähtee noin 4bar nyt liipasin pohjassa, 10m letku niin varmaan häviää kumminkin jonkun verran matkalla. Mietin että tuleeko sitä hajasumua sinne viuhkan päihin niin paljon sitten mikä "kuivattaa"..
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jukkae View PostMissähän lie vika kun ruiskuttelin tuon kopan väreihin niin kun vetää kunnon märkää kerrosta niin tosi vaikee saaha silleen että kaikkialta ois tasasen märkä, ruiskun viuhkan yläosa ja alaosa jos osuu just vedettyyn kohtaan niin muuttuu siitä ns. "kuivaksi" se just maalattu kohta. Sitten pitää taas yrittää tulla jotain kautta toooosi hitaasti sen kohdan yli että ois märkä siitä, taas voi käydä sama että viuhkan reunat tekee "kuivan" kohdan. Kattoa en saanu millään ilveellä tasaisen näköiseksi, pitää vesihioa ja myllyttää se. Eikä nuo "kuivat" kohdat tunnu sulavan kiiltäväksi vaikka odottelee.
Viuhka tekee kyllä todella tasapaksun jäljen johonkin vaikka paperiin kokeillessa, ylä- ja alareuna on just eikä melkein samanpaksuinen kuin keskikohta. Jotenkin myös tuntuu että pitää vetää tooosi hiljaa tuon kanssa että saa sitä kiiltoa verrattuna lakan kanssa tuhraukseen.
Eikai siinä muuten mutta joutuu todella paljon "holvaamaan" että saa märäksi kunnolla ja kiiltoa pintaan, valumien riski kasvaa aika hyvin tolleen
Pinnasta tulee ihan ok näin aloittelijaksi, tulee tuommone ns. "uuden auton appelsiini", kiiltää kyllä tosi hyvin mutta tietystä kulmasta huomaa tuota aplaria, pitää joskus vesihioskella tasaseks.
Värinä siis suorakiiltoväri.
Leave a comment:
-
-
Missähän lie vika kun ruiskuttelin tuon kopan väreihin niin kun vetää kunnon märkää kerrosta niin tosi vaikee saaha silleen että kaikkialta ois tasasen märkä, ruiskun viuhkan yläosa ja alaosa jos osuu just vedettyyn kohtaan niin muuttuu siitä ns. "kuivaksi" se just maalattu kohta. Sitten pitää taas yrittää tulla jotain kautta toooosi hitaasti sen kohdan yli että ois märkä siitä, taas voi käydä sama että viuhkan reunat tekee "kuivan" kohdan. Kattoa en saanu millään ilveellä tasaisen näköiseksi, pitää vesihioa ja myllyttää se. Eikä nuo "kuivat" kohdat tunnu sulavan kiiltäväksi vaikka odottelee.
Viuhka tekee kyllä todella tasapaksun jäljen johonkin vaikka paperiin kokeillessa, ylä- ja alareuna on just eikä melkein samanpaksuinen kuin keskikohta. Jotenkin myös tuntuu että pitää vetää tooosi hiljaa tuon kanssa että saa sitä kiiltoa verrattuna lakan kanssa tuhraukseen.
Eikai siinä muuten mutta joutuu todella paljon "holvaamaan" että saa märäksi kunnolla ja kiiltoa pintaan, valumien riski kasvaa aika hyvin tolleen
Pinnasta tulee ihan ok näin aloittelijaksi, tulee tuommone ns. "uuden auton appelsiini", kiiltää kyllä tosi hyvin mutta tietystä kulmasta huomaa tuota aplaria, pitää joskus vesihioskella tasaseks.
Värinä siis suorakiiltoväri.
Leave a comment:
-
-
Pohjois-Pohjanmaan korikorjaamot/maalaamot
Täältä apuja etsintään?
Hyvä ja asiansa osaava korikorjaamo / maalaamo etsinnässä.
Tiedossa olisi mm. takakaaren korjaus/vaihto, katossa olevan kohopainauman oikaisua ja tietysti yli maalaus.
Leave a comment:
-
-
Heitänpäs kysymyksen tänne ilmoille kun sattuu hipomaan ainakin läheltä aihetta.
Onko kenelläkään kokemuksia Raptor lavapinnotteesta? Kyseessä siis u-pol valmistama 2k kama mitä käytetään mm. avolava autojen lavojen pinnoituksessa. Ainakin tuotteelle uhkaillaan elinikäistä takuuta, melkosta kestävyyttä, jonkinlaista äänieristystä jne jne. Paljonhan tuota nykyään käytetään mm. autojen pohjissakin tuomassa oikeasti kestävää pintaa.
Kellään kokemuksia? :think
Vertailukohtana vaikka 3M 2k pussi helma/kiveniskumassa on aika dyyristä eikä sillä pussukalla mahottomia vedetä. (En nyt ihan tarkalleen muista kuitenkaan pussi hintaa sille)
Liekkö ajaa asiansa vaikka käyttää terosonin 1k helmamassaa kovettajan kanssa kun ei mitään ihan maksimaalista kulutusta tarvitse kestää eikä struktuurin tarvitse olla mikään hirmu karkeakaan?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jukkae View PostHinkka vedetty onnistuneesti, kattoon jäi pari vähän "kuivaa" kohtaa vaikka vedin yhden harson ja kaks peittävää välihaihdutuksin, pinta on jopa erikoisen hyvä, ei tarvi hiontaa kuin roskien kohdalta ja tuolta "kuivalta" kohdalta?
En nää mitään järkeä hioa koko vehjettä kun pinta on niin sileä ja hyvä lukuunottamatta paria roskaa ja nuita "kuivia" kohtia niin onko täysin ok tämä menetelmä?
Editttt: tempasin vielä yhden kunnolla märän päälle, tasottu mutta roskia tuli vaikka kuin paljon lisää eli hiotaan kunnolla vesissä ennen pintaa
Leave a comment:
-
-
Hinkka vedetty onnistuneesti, kattoon jäi pari vähän "kuivaa" kohtaa vaikka vedin yhden harson ja kaks peittävää välihaihdutuksin, pinta on jopa erikoisen hyvä, ei tarvi hiontaa kuin roskien kohdalta ja tuolta "kuivalta" kohdalta?
En nää mitään järkeä hioa koko vehjettä kun pinta on niin sileä ja hyvä lukuunottamatta paria roskaa ja nuita "kuivia" kohtia niin onko täysin ok tämä menetelmä?
Editttt: tempasin vielä yhden kunnolla märän päälle, tasottu mutta roskia tuli vaikka kuin paljon lisää eli hiotaan kunnolla vesissä ennen pintaaLast edited by jukkae; 18-04-2016, 15:06.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MS74 View PostMaalillahan ei enää peitellä virheitä.
Eli itse asiassa sitä pahemmin näkyy pohjatöiden virheet 2-kerros systeemissä myöhemmin, mitä enemmän niitä yrittää maalilla peitellä.
Voi sanoa että myöhemmin pohjatöissä jääneet virheet lähes kaksinkertaistuvat kun maali lopulta 4-6kk:ssa painuu.
Se on kuitenkin fakta, että näitä hiontoja ei pidä yrittääkkään tehdä liian hienolla karkeudella kerrasta, vaan aina ensin riittävän karkea/leikkaava karkeus jolla pinnat oiotaan ja siitä hienommat ovat vain hiomanaarmujen poistoon, eli käytännössä 240 ja hienommat.
Varsinaiset kitin ja hinkan työstö/oikaisuhionnat aina 80 tai 120-150 kuivana.
Jos hinkka tulee vielä päälle, alle voi periaatteessa jättää tuon 150:n naarmun ja jopa 120:n, mutta ehkä amatööri pyyhkäisee pinnan ennen viimeistä hinkkaa vielä 240:llä varmuuden vuoksi.
Ennen pintoja riittää kun pinta on kauttaaltaan 400-kuiva tai 600-märän jäljiltä.
Leave a comment:
-
-
Juu, hain tuossa 25kpl nuita 120 pyöröjä ja metrikaupalla 150 karkeeta tohon höylään
Leave a comment:
-
-
Halvemmalla pääsee hyvään lopputulokseen kun yrittää tehdä kerralla hyvin. Väärässä kohtaa tulee omasta mielestä säästö jos niitä hiomapapereita alkaa pihtaa. Ei ne naarmut heti pohjatöissä heti paljastu kuten tuossa jo sanottiin edellä. Kesän jälkee onkin eri asia, ja siitä vittumainen ettei paljo puleeraukset auta. Teet nyt vaan ne pohjat niin hyvin ettei tarvi heti uudestaan tehdä, ja sillä mielellä et hinkkavärin hionnan jälkee jälki on yhtä hyvä kuin se jäis sellaiseksi. Maalillahan ei enää peitellä virheitä. Vedät värii vaan niin paljo et jos ja kun siihen virheitä jää niin saat ne hiottuu ja kiillotettuu pois, niin hyvä tulee.
Leave a comment:
-
-
Halvemmalla pääsee hyvään lopputulokseen kun yrittää tehdä kerralla hyvin. Väärässä kohtaa tulee omasta mielestä säästö jos niitä Hiomapapereita alkaa pihtaa. Ei ne naarmut heti pohjatöissä heti paljastu kuten tuossa jo sanottiin edellä. Kesän jälkee onkin eri asia, ja siitä vittumainen ettei paljo puleeraukset auta. Teet nyt vaan ne pohjat niin hyvin ettei tarvi heti uudestaan tehdä, ja sillä mielellä et hinkkavärin hionnan jälkee jälki on yhtä hyvä kuin se jäis sellaiseksi. Maalillahan ei enää peitellä virheitä. Vedät värii vaan niin paljo et jos ja kun siihen virheitä jää niin saat ne hiottuu ja kiillotettuu pois, niin hyvä tulee.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jukkae View PostSeuraavaa kysymystä:
Auton pinta vedelty kauttaaltaan 80 epäkeskolla, pakko oli vetää nuin karkeella koska järkyttävää rypylää (telalla maalattu) että sai pinnan tasaseksi. Riittääkö ennen hinkkaa kun vedän 240 epäkeskolla kauttaaltaan? Eli siis häviääköhän nuo hiontanaarmut riittävästi tuolla ja peittääkö hinkka tuon 80->240 jäljen?
Mitenköhän paljon tuota hinkkaa pitää nyt ohentaa kun purkin kyljessä on käsittääkseni märkää märälle tuusalle ohjeet niin paljonkohan uskaltaa poiketa siitä kun on tarkotus hioa kuitenkin se hinkka...
Eli ainakin yksi hiontarundi 120:llä ja tämä riittää mikäli tiedossa on vielä yksi hionta+hinkka. Jos vain yksi ”peittohinkka”, niin 240:llä pitää vielä käydä läpi niin että pinta on varmasti 240:n jäljiltä eikä seassa ole 80-naarmua.
Se mastonin kilikali ei kerro yhtään mitään, koska ne hiomanaarmut tulevat alta näkyviin vasta pidemmän painumisprosessin jälkeen.
Pahimmillaan koko maalattu alue on ensi heinäkuussa kuin hiekkaisella haravlla raapittu.
Älä muutenkaan sitten missään tapauksessa jätä sinne alle nyt mitään kilikaleja?
Ohennus hinkalle AINA valmistajan ohjeen mukaan(eli nämä vaihtelee valmistajakohtaisesti).Last edited by Hemi; 03-04-2016, 00:33.
Leave a comment:
-
Leave a comment: