Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • janke
    replied
    Originally posted by Lyr3 View Post
    Solid meinaa just sitä, et se on ihan perusväri ilman mitään hileitä. Vanhemmissa tuo voi olla suorakiiltona ja uudemmissa värimassa lakan kans.
    Onko se värimassa sitten tosiaankin helpompi maalata, eli maali ja lakka vai meniskö ihan tuolla suorakiiltomaalilla? Akryyliä ainakin ihmiset kovasti kehuu tuola Automaali.netissä helpoksi maalattavaksi ja että kiilto on hyvä jne. Hintakin olisi halvempi tuolla suorakiillolla?

    Olisko jollain heittää kuvia akryyli-pinnasta mitä ootte itse vedelly?

    Leave a comment:


  • jukkae
    replied
    Originally posted by Miku View Post
    En osaa virallista tapaa sanoa mutta oma tapani ollut harso ja yksi tai kaksi märkää kerrosta päälle riippuen halutusta paksuudesta. Toki haihdutukset välissä.

    Voin suositella automaalit.netin myymää mipan paksukalvo akryyliä. Ei valu herkästi, tasoittuu oikein ohennettuna hyvin. Tätä saa ohentaa reilusti 40-45% jos 1.4 suuttimella vetää. Ainakin bmw:n musta kiiltää niin maan perkeleesti.
    Ostin jo ebaysta, oli sen verta edullista kun litrahinta jää reilusti alle kympin, hinkkaväriä myös, siinä jäi vitosen päälle litrahinta..

    Leave a comment:


  • unam
    replied
    Eräänlainen kokemus noista motonetin foliatech kumimaaleista. Taitaa olla aikalailla samaa kamaa kuin nää plasti dipit.

    Ostin pari purkkia kun meinasin pikakunnostaa kesävanteet missä on vähän kanttariosumaa jne.

    Tuli kokeiltua (onneksi) yhteen vanteeseen miltä näyttää. Pesin vanteet vannepesulla, hierasin vanhan pinnan kevyesti ja putsasin vielä mukana tulleella puhdistusliinalla. Eka ja toka kerros meni ihan siististi eikä mitään ihmeellistä ilmennyt. kolmannen kerroksen jälkeen ihmettelin kun pinta rupeaa kuplimaan monesta kohtaa. Ilmeisesti tuo kumimaali reagoi jotenkin vanteen vanhan pinnoitteen kanssa ja irroittaa sen pohjistaan. Koetin putsailla xyleenillä sun muilla liuottimilla ja muilta kohdin tuo kumimaali lähtee helposti irti, mutta noilta kuplakohdilta ei lähde muulla kuin mekaanisesti hiomalla.

    Ennen maalausta vanha pinta oli kokonaan ehjä ja puhdas eikä kuplinut tms mistään kohtaa. En tehnyt ennen maalausta tuota ohjeissa suositeltua asetonitestiä, luotin siihen että kelpaa sellaisenaan kun vanteiden maalaukseen tuota nimenomaan markkinoivat.

    No, eikai tässä auta muuta kuin puhalluttaa nuo vanhat pois ja vetää ihan kunnon maaleilla uusi väri pintaan... Toi harmaa oli muutenkin aika karsean sävyinen eli uusiksi olisi mennyt jokatapauksessa

    Tämä vaan varoituksena niille jotka toivovat saavansa helposti uutta väriä vanteisiin.

    Alla vielä kuva vauriokohdasta, samanlaisia löytyy ympäri vannetta...

    Last edited by unam; 17-02-2016, 13:24.

    Leave a comment:


  • Miku
    replied
    Originally posted by jukkae View Post
    Mitens tuommosen akryyli suorakiiltovärin kanssa pitäis toimia auton maalauksessa. Lähinnä jos verrataan näihin vesi ja myrkkyväreihin, valuuko miten helposti, miten liruks kannattaa ohentaa? Maalaus ihan normaalisti, harso ensin ja sitten pinta peittoon vai? Ei oo minkäänlaista kokemusta nuista niin sillä vähän kyselen. Onnistuuko nuita yhtään vesihioa? Myllyä vissiin kumminkin voi näyttää...
    En osaa virallista tapaa sanoa mutta oma tapani ollut harso ja yksi tai kaksi märkää kerrosta päälle riippuen halutusta paksuudesta. Toki haihdutukset välissä.

    Voin suositella automaalit.netin myymää mipan paksukalvo akryyliä. Ei valu herkästi, tasoittuu oikein ohennettuna hyvin. Tätä saa ohentaa reilusti 40-45% jos 1.4 suuttimella vetää. Ainakin bmw:n musta kiiltää niin maan perkeleesti.

    Leave a comment:


  • LyyraN
    replied
    Solid meinaa just sitä, et se on ihan perusväri ilman mitään hileitä. Vanhemmissa tuo voi olla suorakiiltona ja uudemmissa värimassa lakan kans.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Palataas vielä tuohon mun auton väriin, eli tarkka koodi: bmw e39 dark blue 263/5 solid. Eli, mitä tuo solid sitten tarkoittaa? Metalli väri tuo ei ole, vaan mikä, tai miksi sitä kutsutaan.. kaksikerros väri, helmiäisväri?


    Last edited by janke; 16-02-2016, 22:26.

    Leave a comment:


  • jukkae
    replied
    Mitens tuommosen akryyli suorakiiltovärin kanssa pitäis toimia auton maalauksessa. Lähinnä jos verrataan näihin vesi ja myrkkyväreihin, valuuko miten helposti, miten liruks kannattaa ohentaa? Maalaus ihan normaalisti, harso ensin ja sitten pinta peittoon vai? Ei oo minkäänlaista kokemusta nuista niin sillä vähän kyselen. Onnistuuko nuita yhtään vesihioa? Myllyä vissiin kumminkin voi näyttää...

    Leave a comment:


  • Mr.Speed
    Guest replied
    Originally posted by janke View Post
    Mites tuon uuden ruiskun puhdistus tehdasöljystä? Täytyykö se purkaa atomeiksi, että saa kaikki öljyt puhdistettua? Kuinkas täälä muut pesevät ruiskun maalauksen jäkeen? Käytättekö rasvaa neulan jousessa tms?
    Itse ainakin maalaan niin harvoin että kyllä tulee käytettyä pyssyt levällään joka maalauksen jälkeen. Esim. you tubessa on asiallisia ja seikkaperäisiä videoita ruiskun huoltoon liittyen. Yleensä ruiskun mukana tulee puhdistussetti missä on rassia yms. tarviketta.

    Uusi pyssy kannattaa käyttää osina ja puhdistaa huolellisesti, koska säilytysöljyt ei välttämättä liukene sillä viisiin että puhaltaa vain tinneriä ruiskun läpi.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Mites tuon uuden ruiskun puhdistus tehdasöljystä? Täytyykö se purkaa atomeiksi, että saa kaikki öljyt puhdistettua? Kuinkas täälä muut pesevät ruiskun maalauksen jäkeen? Käytättekö rasvaa neulan jousessa tms?
    Last edited by janke; 16-02-2016, 19:04.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Kiitos vaivannäöstä
    Onhan noita vaikka ja kuinka ja lisää varmaan tulee. Lähin taisi olla kaustisilla joten itse täytyy käydä pelti hakemassa. Valkoisen saisin hetikin, mutta maalata sekin täytyis.
    Vassokuu...
    Siis ilman muuta sellainen konepeitto mitä ei ainakaan tarvitse lähteä maalaamaan alapuolelta.
    Hyvän dunkelblau peitotonkin toki löytää, mutta voi toki joutua jonkun verran kauempaa hakea, näillä kun tahtoo aina olla se kirous että kaikki ne lähistöltä löytyvät ovat juurikin väärän värisiä(hopeista haet niin maailma on täynnä mustia ja päinvastoin).
    Sen verran kuitenkin peiton maalaus kustantaa, että ihan oikean värisen hyväkuntoisen perässä kannattaa kyllä ajaa vähän pidempikin lenkki.

    Mikäli kuitenkin haluaa uuden peiton maalata/maalauttaa, niin joka tapauksessa tummaan sävyyn tummapohjainen väri tai muutoin jokainen kiveniskemä loistaa kuin naantalin aurinko.
    Punaista ei kannata otta kuin ainoastaan punaiseen autoon.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Käytännössä kaikki e39:ien konepeitot ovat jo vähintään kertaalleen maalatut, koska nämä saa niin paljon kiveniskemää etureunaansa.
    Tuo sinun vaurio on joka tapauksessa 99% varmuudella ”sisäsyntyistä”, tai sitten päälle on sumutettu raakaa rikkihappoa tms:?

    Siis e39:iä puretaan suomessa koko ajan kiihtyvää tahtia niin paljon että tuollaisen hyvän dunkelblau konepeiton löytää kyllä melko helposti.
    Tuossa muutama tämän hetken poiminta nettivaraosan tummansinisistä konepeitosta joiden hinnat 50-200€ (Hyvän saa kyllä 150€ ja sillähän ei saa edes emmeitä uudelleen maalaukseen jos lähdetään pohjilta):



























    http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1541928
    Kiitos vaivannäöstä
    Onhan noita vaikka ja kuinka ja lisää varmaan tulee. Lähin taisi olla kaustisilla joten itse täytyy käydä pelti hakemassa. Valkoisen saisin hetikin, mutta maalata sekin täytyis.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Joo, kun mielestäni tuota autoa ei ole maalailtu koskaan. Tosiaankin vuosisitten alkoi tuo kuppa iskemään, ja on tässä talven aikana vain pahentunut, kun lumi ja jää siinä maannut. En muista, että auton lähellä olisi joillain mömmöillä suihkittu tms.
    Puhallus ja pohjat voisi vetästä töissä, ja ehkä pinnankin kun onhan sielä töissä oikeita automaalareitakin jotka ovat hairahtaneet teräsrakenne maalareiksi. Kaverin luona on helvetin iso paja jossa aikoinaan suihkittiin tuuninki fouksen puskimet/spoilerit väriin, mutta nykyään hänellä on sielä aina jotain maatalous vehkeitä purettuna, joten sen saa nyt unohtaa. Ei tuohon tarvitse saada mitään näyttely pintaa, mutta jokin kohtuullinen maalaus olisi ihan jees. Joo, ei tuola mun tallissa oikein suuria pintoja vedellä, mutta puskurin koitan saada sielä maalattua.
    Käytännössä kaikki e39:ien konepeitot ovat jo vähintään kertaalleen maalatut, koska nämä saa niin paljon kiveniskemää etureunaansa.
    Tuo sinun vaurio on joka tapauksessa 99% varmuudella ”sisäsyntyistä”, tai sitten päälle on sumutettu raakaa rikkihappoa tms:?

    Siis e39:iä puretaan suomessa koko ajan kiihtyvää tahtia niin paljon että tuollaisen hyvän dunkelblau konepeiton löytää kyllä melko helposti.
    Tuossa muutama tämän hetken poiminta nettivaraosan tummansinisistä konepeitosta joiden hinnat 50-200€ (Hyvän saa kyllä 150€ ja sillähän ei saa edes emmeitä uudelleen maalaukseen jos lähdetään pohjilta):



























    Last edited by Hemi; 14-02-2016, 22:51.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Nyt täytyy sanoa että en ihan heti muista vastaavan näköistä ongelmaa maalipinnassa nähneeni, vaikka tässä vuosien saatossa vaikka mitä on nähtykin?

    Eli kyse on jostain muusta kuin märäksi jääneestä vesimassasta, silikonista tms.
    Jokin reaktio/epäpuhtaus tuon lakan alla muhii, mutta mikä, on ainakin minulle arvoitus?
    Periaaatteessa soodalla puhtaaksi puhaltaen+pesu ja siitä eteenpäin tuon varmasti saa pelastettua, mutta maksaako vaivaa?
    Nimittäin jos sinulla on ajatuksena itse maalata e39:in todella suuri konepeitto talliolosuhteissa ja pohjista lähtien, niin ainakaan helpolla siitä ei hyvää tule, vaikka taidot muuten riittäisivät.
    Olisi nimittäin haaste ammattimaalarillekkin niissä olosuhteissa, koska sen veto vaatii isoa tuottoa/isolla suuttimella, kunnon ilmanvaihtoa, oikeaa lämpöä, oikeaa ammattitaitoa jne,jne.
    Eliu heti koko ylivedon jälkeen haastavin maalausproggis...e39:in metalli/helmiäisvärinen konepeitto.
    Hopeinen olisi vielä haastavampi, mutta kyllä tässäkin riittää haastetta riittämiin.
    Joo, kun mielestäni tuota autoa ei ole maalailtu koskaan. Tosiaankin vuosisitten alkoi tuo kuppa iskemään, ja on tässä talven aikana vain pahentunut, kun lumi ja jää siinä maannut. En muista, että auton lähellä olisi joillain mömmöillä suihkittu tms.
    Puhallus ja pohjat voisi vetästä töissä, ja ehkä pinnankin kun onhan sielä töissä oikeita automaalareitakin jotka ovat hairahtaneet teräsrakenne maalareiksi. Kaverin luona on helvetin iso paja jossa aikoinaan suihkittiin tuuninki fouksen puskimet/spoilerit väriin, mutta nykyään hänellä on sielä aina jotain maatalous vehkeitä purettuna, joten sen saa nyt unohtaa. Ei tuohon tarvitse saada mitään näyttely pintaa, mutta jokin kohtuullinen maalaus olisi ihan jees. Joo, ei tuola mun tallissa oikein suuria pintoja vedellä, mutta puskurin koitan saada sielä maalattua.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Nyt täytyy sanoa että en ihan heti muista vastaavan näköistä ongelmaa maalipinnassa nähneeni, vaikka tässä vuosien saatossa vaikka mitä on nähtykin?

    Eli kyse on jostain muusta kuin märäksi jääneestä vesimassasta, silikonista tms.
    Jokin reaktio/epäpuhtaus tuon lakan alla muhii, mutta mikä, on ainakin minulle arvoitus?
    Periaaatteessa soodalla puhtaaksi puhaltaen+pesu ja siitä eteenpäin tuon varmasti saa pelastettua, mutta maksaako vaivaa?
    Nimittäin jos sinulla on ajatuksena itse maalata e39:in todella suuri konepeitto talliolosuhteissa ja pohjista lähtien, niin ainakaan helpolla siitä ei hyvää tule, vaikka taidot muuten riittäisivät.
    Olisi nimittäin haaste ammattimaalarillekkin niissä olosuhteissa, koska sen veto vaatii isoa tuottoa/isolla suuttimella, kunnon ilmanvaihtoa, oikeaa lämpöä, oikeaa ammattitaitoa jne,jne.
    Eliu heti koko ylivedon jälkeen haastavin maalausproggis...e39:in metalli/helmiäisvärinen konepeitto.
    Hopeinen olisi vielä haastavampi, mutta kyllä tässäkin riittää haastetta riittämiin.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Siis tuo Dunkelblau on ilman muuta metalli/helmiäis kaksikerrosväri, joka siis tarkoittaa 1K vesi tai liuotinpohjaista perusväriä=värimassaa, jonka päälle on laskettu 2K kirkaslakka. Metallivärejä ei siis ole ns.suorakiiltoväreinä lainkaan.

    Mikään pesuaine ei nosta väripintaan kulpaa, vaan ongelma on ilman muuta aiemmin tehdyssä maalauksessa (ongelma on siis pinnan alla).
    Tämä tarkoittaa sitä että konepelti on jossain kohtaa uudelleen maalattu ja että ongelma ei katoa vain uudella ylimaalauksella, vaan käytännössä tarvitaan uusi konepeitto.
    Ok, voi tästäkin hioa kaikki vanha pois peltin asti, mutta työ on sen verran laaja ja haastava, että järkevintä on vaihtaa koko konepeitto (mielummin tietenkin saman väriseen käytettyyn orggikseen).
    Eli siellä on nyt vedetyn lakkapinnan alle jätetty jotakin joka nyt nousee pieninä kuplina pintaan.
    Todennäköisesti vesimaali ei ole ollut läpikuivaa ennen lakanvetoa, mutta toki kyse voi olla jostain muustakin.
    Ongelma ei kuitenkaan enään poistu lopullisesti muuta kuin aloittamalla kokonaan uusi pinnoitus peltipuhtaalta pinnalta ja tälle tulee niin paljon hintaa jo ”emmeiden” vuoksi, että uusi konepeitto hakuun.
    Tämä on kuitenkin suhteellisen yleinen väri, jolloin pienellä vaivannäöllä löydät kyllä samanvärisen purkuosan.
    Vaikka sen sitten joutuisi maalaamaan pinnat uusiksi, se kannattaa siltikin ennemmin kuin alkaa tämän kanssa pohjista ylöspäin.
    Kiitos kattavasta infosta. Toi pelti saatais kyllä työmaalla puhallettua ja hinkattua pellille ja vetää pohjat, mutta täytyy nyt tässä kevään korvilla katsoa mitä sen kanssa tekee.
    Tuossa kuva noista kupleista.. Vähän huono kännykkä kuva mutta ehkä kertoo asiansa.


    Auto ei ole minun, mutta sama väri. Mistähän vi...ta mulla ollu käsitys, että tuo on jotain akryyli paskaa.:think
    Last edited by janke; 27-08-2017, 08:38.

    Leave a comment:

Working...
X