Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Eepo
    replied
    Originally posted by pazq View Post
    Mimmosella tavalla on paras vetää hileet vanteisiin? Maalaa pinnan ja antaa kuivahtaa "tahmeaksi" ja sitten kuivana pölyttää sen siihen pintaan, vai lakkaan hileet ja ruikkii silleen ja sitten pari kerrosta puhdasta lakkaa päälle? Ja paljon tota tarvitsee about hartgen 18 vanteisiin? on kuitenkin niitä puolia tarpeeksi niin huti menee jonkin verran. Paljon tekee 50g?
    riippuu hileiden koosta, jos tarkoitat sellaisia "piste" hileitä, niin ite sekoittelin lakkaan ja suhuutin massan päälle, ja tuon päälle vielä normaali kirkas lakkaa ja hyvä tuli.

    jos taas kyse oikeasta flakesta, niin flake buster on siihen hommaan hyvä, taitaa irrota satkulla ebaystä, tulevat läpi normiruutasta mutta sihti täytyy muistaa poistaa.

    määrästä en osaa sanoa, omaan laitoin todella vähän, ja on todella riittoisaa, kannattaa testata

    tässä vielä kuva kun hile on lakassa


    ja tässä kun niitä hileitä sekoitetaan lakkaan

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Mimmosella tavalla on paras vetää hileet vanteisiin? Maalaa pinnan ja antaa kuivahtaa "tahmeaksi" ja sitten kuivana pölyttää sen siihen pintaan, vai lakkaan hileet ja ruikkii silleen ja sitten pari kerrosta puhdasta lakkaa päälle? Ja paljon tota tarvitsee about hartgen 18 vanteisiin? on kuitenkin niitä puolia tarpeeksi niin huti menee jonkin verran. Paljon tekee 50g?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Joo, tarkastelin puskuria hieman tarkemmin, niin ei siinä ollu kun yksi pieni vekki josta näkyi muovi. Heitänkö siihen reikään hiukan kittiä ja pohjamaalia päälle? Tarttisin hiukan neuvoja tuohon mattaukseen, eli vanha lakkapintako pitäisi saada kokonaan hiotua pois? Käytänkö mitä karkeuksia hionnassa? Kuivahiontaa vai vesihiontaa?

    Se olikin tuota maalia mitä mulla oli tuola 5-litraa, mutta ei tuota voi käyttää kun pellille pohjustamiseen:http://www.tikkurila.fi/teollinen_ma...mer.3933.shtml
    Ihan punaisella Mirkan karhunkielellä hierot pinnan mataksi ja kittaat+hiot varovasti ko.naarmun. Eli se vanha lakkapinta pitää jättää ehdottomasti ehjäksi jos haluat puskurin maalata ilman hiontavärikerrosta.
    Muutaman kevyen naarmukittauksen voi vielä tehdä ilman hiontaväriä, mutta pintaan pitää jäädä joko kitti tai orggis lakkapintaa.
    Jos lakan alla oleva värimassa paljastuu, keittää sen ja lakan raja maalattaessa ja jos ei keitä, niin näkyy joka tapauksessa rumina jälkinä muutaman kuukauden kuluttua.

    Tuo temacoat on epoksipohjamaalia jota et tarvitse tässä prokkiksessa.

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Karkunkielellä piisaa mattaus. Ei sitä lakkaa sieltä alta ole järkeä hinkata pois. Silleen että on vaan himmeä pinta karhunkielen jäljiltä

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Siis jos lakkapinta on ehjä, ei tarvita sulkevaa hiontavärikerrosta. Jos raapaleet ovat niin syviä että alta paljastuu värimassa, hiontaväri pitäisi periaatteessa vetää aina.
    Ok, hienot kitatut naarmut jos hioo varovasti tasaan puhkaisematta ympäröivää lakkapintaa, hiontaväriä tuskin tarvitaan, mutta tälläin ekan värirundin/tartunnan pitää antaa vetäytyä niin että se on kosketuskuiva ja tällöin vältytään kiehumiselta.
    Joo, tarkastelin puskuria hieman tarkemmin, niin ei siinä ollu kun yksi pieni vekki josta näkyi muovi. Heitänkö siihen reikään hiukan kittiä ja pohjamaalia päälle? Tarttisin hiukan neuvoja tuohon mattaukseen, eli vanha lakkapintako pitäisi saada kokonaan hiotua pois? Käytänkö mitä karkeuksia hionnassa? Kuivahiontaa vai vesihiontaa?

    Se olikin tuota maalia mitä mulla oli tuola 5-litraa, mutta ei tuota voi käyttää kun pellille pohjustamiseen:http://www.tikkurila.fi/teollinen_ma...mer.3933.shtml
    Last edited by janke; 19-02-2016, 06:04.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post

    Mullahan on ollut jo parivuotta hopeanvärinen puskuri odottamassa maalausta tuola ja muistaakseni siinä oli joitain rantuja mitä pitäisi kitata. Onko siinä vaarana, että alkaa hylkimään jos vedän vanhan kitatun ja karhennetun maalin päälle suoraan? Toki, voihan sitäkin varmaan testata pienelle alueelle ensin.

    Siis jos lakkapinta on ehjä, ei tarvita sulkevaa hiontavärikerrosta. Jos raapaleet ovat niin syviä että alta paljastuu värimassa, hiontaväri pitäisi periaatteessa vetää aina.
    Ok, hienot kitatut naarmut jos hioo varovasti tasaan puhkaisematta ympäröivää lakkapintaa, hiontaväriä tuskin tarvitaan, mutta tälläin ekan värirundin/tartunnan pitää antaa vetäytyä niin että se on kosketuskuiva ja tällöin vältytään kiehumiselta.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Puskuri on kaverin luona, mutta katon jos ehtisin sen tänään hakea, niin saisin siitä jonkinlaisen kuvan.
    En saanut niin hyvää kuvaa puskurista jotta olisi tänne voinut laittaa, mutta se on metalli-hopea, ehkä vähän punertavaan päin kallistuva sävy:think

    E: Taitaa olla puskurin nykyinen väri ASPEN SILVER!
    Last edited by janke; 18-02-2016, 20:45.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Mr.Speed View Post
    Onko sulla kuvaa laittaa siitä puskurista? Jos se puskuri ei ole ns. puhtaalla pinnalla, niin ei siihen tarvitse enää suihkia tartuntapohjia. Muoville on omat kitit, ja ne levitetään suoraan karhennettuun pintaan.

    Onko tämä puskuri tarkoitus siis maalata auton väriin, eli tumman siniseksi? Jos on, niin itse ruiskuttaisin tumman pohjavärin.
    Puskuri on kaverin luona, mutta katon jos ehtisin sen tänään hakea, niin saisin siitä jonkinlaisen kuvan.

    Leave a comment:


  • Mr.Speed
    Guest replied
    Originally posted by janke View Post
    Mullahan on ollut jo parivuotta hopeanvärinen puskuri odottamassa maalausta tuola ja muistaakseni siinä oli joitain rantuja mitä pitäisi kitata. Onko siinä vaarana, että alkaa hylkimään jos vedän vanhan kitatun ja karhennetun maalin päälle suoraan? Toki, voihan sitäkin varmaan testata pienelle alueelle ensin.

    Onko sulla kuvaa laittaa siitä puskurista? Jos se puskuri ei ole ns. puhtaalla pinnalla, niin ei siihen tarvitse enää suihkia tartuntapohjia. Muoville on omat kitit, ja ne levitetään suoraan karhennettuun pintaan.

    Onko tämä puskuri tarkoitus siis maalata auton väriin, eli tumman siniseksi? Jos on, niin itse ruiskuttaisin tumman pohjavärin.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Miku View Post
    Jos tuolta tilailet niin tämä on ihan pätevää kun ohentaa reilusti eli noin 30-50% riippuen miten paksusti tarvii rapata. Viimeisen kierroksen kun vedät 50% ohennetulla niin ei jää niin pahasti hiottavaa.

    http://www.automaalit.net/epages/Gag...Products/00226
    Kiitos. Täytyy tuota kokeilla. Mullahan olis tuola edelleen teollisuus maalia vaikka kuinka paljon, mutta en tiedä miten se soveltuis pohjamaaliksi tässä tapauksessa?

    Originally posted by Hemi View Post
    Et tarvitse hinkaa mikäli puskurin pinta kutakuinkin ehyt.
    Mullahan on ollut jo parivuotta hopeanvärinen puskuri odottamassa maalausta tuola ja muistaakseni siinä oli joitain rantuja mitä pitäisi kitata. Onko siinä vaarana, että alkaa hylkimään jos vedän vanhan kitatun ja karhennetun maalin päälle suoraan? Toki, voihan sitäkin varmaan testata pienelle alueelle ensin.
    Last edited by janke; 18-02-2016, 06:13.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Käykö tämä tuohon karhennetulle puskurin pintaan hinkaksi:http://www.automaalit.net/epages/Gag...roducts/840130
    Et tarvitse hinkaa mikäli puskurin pinta kutakuinkin ehyt.

    Leave a comment:


  • Miku
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Tattis. Joo, täytyy tosiaan puntaroida kummalla vetäsee. Kokeilen tässä paihkoin takapuskurin vetästä maaliin ja tarkoitus tilata tuolta automaalit.netistä kamat.
    Käykö tämä tuohon karhennetulle puskurin pintaan hinkaksi:http://www.automaalit.net/epages/Gag...roducts/840130
    Jos tuolta tilailet niin tämä on ihan pätevää kun ohentaa reilusti eli noin 30-50% riippuen miten paksusti tarvii rapata. Viimeisen kierroksen kun vedät 50% ohennetulla niin ei jää niin pahasti hiottavaa.

    Last edited by Miku; 17-02-2016, 22:29.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by andhu View Post
    Kyllä itse oon ainakin akryyilillä maalannut onnistuneesti ja kiilto on hyvä. Vesihiominen ja kiilllotus onnistuu ihan normaalisti. Akryylimaaleissa taitaa vaan olla se että iän myötä väri haalistuu, mutta kiillottamalla siitäkin selviää.

    Originally posted by Hemi View Post
    Joo, sori maalaisuuteni tuosta aiemmasta väittäessäni ko.väriä metalliväriksi.
    Se tosiaan on ”solidi” ja sitä kautta sen voi vetää ihan suorakiiltoisena akryylinäkin.
    Tosin siltikin suosittelen vetämään sen kaksikerrosvärinä, eli ensin 1K värimassa ja 2K MS tai HS kirkaslakka päälle.
    Tattis. Joo, täytyy tosiaan puntaroida kummalla vetäsee. Kokeilen tässä paihkoin takapuskurin vetästä maaliin ja tarkoitus tilata tuolta automaalit.netistä kamat.
    Käykö tämä tuohon karhennetulle puskurin pintaan hinkaksi:http://www.automaalit.net/epages/Gag...roducts/840130

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Palataas vielä tuohon mun auton väriin, eli tarkka koodi: bmw e39 dark blue 263/5 solid. Eli, mitä tuo solid sitten tarkoittaa? Metalli väri tuo ei ole, vaan mikä, tai miksi sitä kutsutaan.. kaksikerros väri, helmiäisväri?


    Joo, sori maalaisuuteni tuosta aiemmasta väittäessäni ko.väriä metalliväriksi.
    Se tosiaan on ”solidi” ja sitä kautta sen voi vetää ihan suorakiiltoisena akryylinäkin.
    Tosin siltikin suosittelen vetämään sen kaksikerrosvärinä, eli ensin 1K värimassa ja 2K MS tai HS kirkaslakka päälle.

    Leave a comment:


  • andhu
    replied
    Kyllä itse oon ainakin akryyilillä maalannut onnistuneesti ja kiilto on hyvä. Vesihiominen ja kiilllotus onnistuu ihan normaalisti. Akryylimaaleissa taitaa vaan olla se että iän myötä väri haalistuu, mutta kiillottamalla siitäkin selviää.

    Leave a comment:

Working...
X