Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Ok. Onkohan tuossa sitten alunperin jokin vesi/liuotin maali ja siinä lakka? Metalliväri tuo e39 ei ole ja todella helposti tulee naarmu pintaan. En tiedä mikä pesuneste on pillannut konepellin kun siihen on tullut tässä vuoden sisällä 2mm pieniä kuplia ihan helvetisti.:think
    Tuossa tuon auton väri BMW Dunkelblau Farbcode 263
    Mikään pesuaine ei nosta väripintaan kulpaa, vaan ongelma on ilman muuta aiemmin tehdyssä maalauksessa (ongelma on siis pinnan alla).
    Tämä tarkoittaa sitä että konepelti on jossain kohtaa uudelleen maalattu ja että ongelma ei katoa vain uudella ylimaalauksella, vaan käytännössä tarvitaan uusi konepeitto.
    Ok, voi tästäkin hioa kaikki vanha pois peltin asti, mutta työ on sen verran laaja ja haastava, että järkevintä on vaihtaa koko konepeitto (mielummin tietenkin saman väriseen käytettyyn orggikseen).
    Eli siellä on nyt vedetyn lakkapinnan alle jätetty jotakin joka nyt nousee pieninä kuplina pintaan.
    Todennäköisesti vesimaali ei ole ollut läpikuivaa ennen lakanvetoa, mutta toki kyse voi olla jostain muustakin.
    Ongelma ei kuitenkaan enään poistu lopullisesti muuta kuin aloittamalla kokonaan uusi pinnoitus peltipuhtaalta pinnalta ja tälle tulee niin paljon hintaa jo ”emmeiden” vuoksi, että uusi konepeitto hakuun.
    Tämä on kuitenkin suhteellisen yleinen väri, jolloin pienellä vaivannäöllä löydät kyllä samanvärisen purkuosan.
    Vaikka sen sitten joutuisi maalaamaan pinnat uusiksi, se kannattaa siltikin ennemmin kuin alkaa tämän kanssa pohjista ylöspäin.
    Last edited by Hemi; 17-02-2016, 19:25.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Suorakiiltomaalit eivät nimensä mukaisesti vaadi lakkaa, vaan ovat ikäänkuin värin ja lakan sekoitusta itsessään.
    Tosin suosittelen ehdottomasti jo alusta asti opettelemaan/pyrkimään kaksikerrosjärjestelmään, eli ensin 1K vesi tai liuotinpohjainen väri ja päälle 2K kirkaslakka. Sen suorakiiltovärinkin voi toki lakata, mutta siinä ei ole oikein mitään järkeä kuin erikoistapauksissa.
    Tällä 2-kerros systeemillä pystyy kuitenkin väripinnan ”rakentamaan” harkitummin/hallitummin autotalliolosuhteissa ja on itse asiassa aloittelijalle helpompi tapa saada oikeasti hyvää pintaa ilman isoja jälkitöitä.
    Kuitenkin kaikki metalli/helmiäisvärit ovat joka tapauksessa kaksikerrosvärejä, jolloin tämä järjestelmä pitää olla hallussa ns.ensisijaisesti.
    Ok. Onkohan tuossa sitten alunperin jokin vesi/liuotin maali ja siinä lakka? Metalliväri tuo e39 ei ole ja todella helposti tulee naarmu pintaan. En tiedä mikä pesuneste on pillannut konepellin kun siihen on tullut tässä vuoden sisällä 2mm pieniä kuplia ihan helvetisti.:think
    Tuossa tuon auton väri BMW Dunkelblau Farbcode 263

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Tarkoitus olisi tuota käyttöautoa tuossa maalailla, mutta miten kun tuossa on suorakiiltomaali (dunkelblau) joten kestääkö se maali mitenkään ilman lakkaa? Jos tuota akryylia vetäsee ilman lakkausta, niin täytyykö sitä maalata useampi kerros? Olen hiukan pihalla näistä....
    Suorakiiltomaalit eivät nimensä mukaisesti vaadi lakkaa, vaan ovat ikäänkuin värin ja lakan sekoitusta itsessään.
    Tosin suosittelen ehdottomasti jo alusta asti opettelemaan/pyrkimään kaksikerrosjärjestelmään, eli ensin 1K vesi tai liuotinpohjainen väri ja päälle 2K kirkaslakka. Sen suorakiiltovärinkin voi toki lakata, mutta siinä ei ole oikein mitään järkeä kuin erikoistapauksissa.
    Tällä 2-kerros systeemillä pystyy kuitenkin väripinnan ”rakentamaan” harkitummin/hallitummin autotalliolosuhteissa ja on itse asiassa aloittelijalle helpompi tapa saada oikeasti hyvää pintaa ilman isoja jälkitöitä.
    Kuitenkin kaikki metalli/helmiäisvärit ovat joka tapauksessa kaksikerrosvärejä, jolloin tämä järjestelmä pitää olla hallussa ns.ensisijaisesti.
    Last edited by Hemi; 14-02-2016, 14:00.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Näin, mutta tärkeämpi olisi pölytön ja lämmin tuloilma ja riittävä valo kaikkialla missä maalaa.
    Vieläpä niin että maalaustilaan syntyy lievä ylipaine tai muuten maalattu pinta on täynnä roskaa.
    Normaalisti ns.”autotalliolosuhteissa” ei pystykkään maalaamaan kuin luukun/puskurin/ehkä maksimissaan pari kerrallaan jos haluaa lopputuloksesta hyvän ja mahdollisimman vähän roskaa pintaan.
    Eli joo, omat ensimmäiset harjoittelu ylivedot vuonna miekka ja kilpi...early 80`s, kun haluttiin jo hyvää, tehtiin juuri näin ja kokonainen yliveto kesti sen reilun viikon, mutta olihan siinä lopputuloksessakin huima ero siihen mitä oltiin yritetty räpistellä kertavetoina tallin ovet auki tai erilaisin imuri/puhallinvirityksi ennen sitä.
    Jopa näyttelyihin maalattiin muutamia autoja ja ennen kaikkea prätkiä normi ”autotallissa” varsin vaatimattomin laittein(tuotot varmasti paineella maksimissaankin n.100l/min luokkaa).
    Ok, hidastahan se oli ja jälkitöitä jonkin verran, mutta mahdollista se toki oli, kun vedettiin vain kerralla sen mitä hyvin kastellussa tallissa sai ovet kiinni vedettyä kerralla(sen jälkeen 20-30min vetäytyminen rauhassa ja vasta sitten ovet auki/tuuletus).

    Se mikä tavallaan avasi homman tuolloin oli sen ymmärtäminen että ei ole kiire mihinkään.
    Ekat treenit ihan johonkin kämmenen kokoiseen lätkään, rauhassa ja huolella niin että ”pala” kiilsi kuin näären munat, ilman roskaa ja vieheitä.
    Vasta kun ne onnistuivat virheettömästi, siirryttiin mopojen+prätkien pikkuosiin ja siitä tankkeihin+runkoihin,ym.
    Autopuoelelta ensin peltivanteita ja muita pikkuosia ja pyrkimys aina täydellisyyteen, ei nopeuteen/hosumiseen.
    Sitten kun sai ekan kerran kokonaisen nokkapellin onnistumaan ja värinkin vielä stemmaamaan, oli jo melko varma että tästä voi tulla vaikka ammatti.
    Pari epätyydyttävää räpellystä ylivedoissa juuri yrityksellä vetää koko kiesi kerralla, palautti kyllä maanpinnalle ja ymmärryksen siihen että yliveto kerralla on juttu jota ei kannata yrittääkkään ilman kunnollisia olosuhteita, olit kuinka hyvä maalari tahansa.
    Se vaan ei onnistu jos et saa tilaan PUHDASTA lämmintä korvausilmaa todellakin riittävästi ja tilaan jossa valaistus on 100% ympäri auton....myös helmojen tasalla,jne,jne.
    Eli sen jälkeen maalattiin kaikki luukku/kahta isommat vedot aina osissa, kunnes homma luiskahti jossain kohtaa ammatiksi.

    Eli summa summarum, oleellista ei ole laitteiden koko, eikä kovin paljoa laatukaan(niin paljoa kuin mitä amatööriot kuvittelee), vaan se miten tehdään jos käytetty tila on rajoitettu.
    Millään +350l/min kompuralla ei tee yksinkertaisesti mitään tilassa mikä ei pysy ylipaineisena+lämpimänä ja mikä ei pysty tuuppaamaan kaikkea sitä maalipölyä ulos maalaustilasta mitä tuolla tuoltolla saadaan ruiskusta ulos.
    Ok, toki voidaan käyttää pelkkää imuria ja vetää maalipöly raakasti ulos, mutta pölyä ja sitä kautta jälkitöitä on tiedossa ihan vitusti.
    Samalla, jos tila ei pysy riittävän lämpimänä, niin valumaa ja muutakin vikaa varsinkin metalliväreissä on kyllä ihan varmasti ja paljon.

    Siihen puskurin tai lokarin vetoon LAADUKKAASTI riittää enemmän kuin mainiosti kerrostalotalli, pieni naulakompura ja Bilteman sininen ruisku 1.2-1.4 suuttimella.
    Kunnon tilan kastelu...ei pelkkä ”kostutus" ja ”matalasykkeistä” maltillista ruiskutusta vain sen verran mitä pystyy ovet kiinni vetämään.
    Ok, se ei ole paljoa kerralla, mutta joka kerran kun se ovi aukeaa, tietää se monen tunnin jälkitöitä ja pahimmillaan uudelleen vetoa jos pinnoista halutaan oikeasti hyvät.

    Sitä voi pitää itseään jo jonkinlaisena maalarina kun saa vedettyä ihan kauttaaltaan 0.5l kaljatölkin pintaan virheettömän metallivärin ja päälle virheettömän/roskattoman 3-4-kerroksisen lakan. Se kuitenkin onnistuu vallan mainiosti lähes millä tahansa laitteilla ja kerrostalon autotallissa, siitä se ei ole kiinni.
    No joo, ei tuossa omassa pienessä tallissa pysty mitenkään suuria pintoja vetämään, ehkä maksimissaan jonkun puskurin tms. Töissähän olisi maalaamo käytössä, mutta sielä on turaha yrittää virheetöntä pintaa vetää, kun on tarkoitettu teräsrakenteiden maalaamiseen ja sielä kuiteskin pölyä leijailee ilmassa pirusti vaikka on hyvät imurit ja lämpö pidetään ~60-asteessa. Ehkä pohjat voisi siellä vetästä, mutta pinta jossain muualla.

    Tarkoitus olisi tuota käyttöautoa tuossa maalailla, mutta miten kun tuossa on suorakiiltomaali (dunkelblau) joten kestääkö se maali mitenkään ilman lakkaa? Jos tuota akryylia vetäsee ilman lakkausta, niin täytyykö sitä maalata useampi kerros? Olen hiukan pihalla näistä....

    Leave a comment:


  • Mr.Speed
    Guest replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Sitten kun sai ekan kerran kokonaisen nokkapellin onnistumaan ja värinkin vielä stemmaamaan, oli jo melko varma että tästä voi tulla vaikka ammatti.

    kunnes homma luiskahti jossain kohtaa ammatiksi.
    Siinä tulikin kattavasti asiapitoista tekstiä.

    Itsellä on juuri tällä hetkellä sellainen meininki että haluaisin siirtyä harrasteliasta ammattilaiseksi. Oppisopimustyöpaikkaa olen kysellyt, ja valoa kajastaa tunnelin päässä.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Mr.Speed View Post
    Mielellään autotallista on löydyttävä koneellinen ilmanpoisto, se on perus 50m2 tallikin hyvin äkkiä niin sumua ja katkua täynnä vaikka maalaisi auton yli asti osissa.
    Näin, mutta tärkeämpi olisi pölytön ja lämmin tuloilma ja riittävä valo kaikkialla missä maalaa.
    Vieläpä niin että maalaustilaan syntyy lievä ylipaine tai muuten maalattu pinta on täynnä roskaa.
    Normaalisti ns.”autotalliolosuhteissa” ei pystykkään maalaamaan kuin luukun/puskurin/ehkä maksimissaan pari kerrallaan jos haluaa lopputuloksesta hyvän ja mahdollisimman vähän roskaa pintaan.
    Eli joo, omat ensimmäiset harjoittelu ylivedot vuonna miekka ja kilpi...early 80`s, kun haluttiin jo hyvää, tehtiin juuri näin ja kokonainen yliveto kesti sen reilun viikon, mutta olihan siinä lopputuloksessakin huima ero siihen mitä oltiin yritetty räpistellä kertavetoina tallin ovet auki tai erilaisin imuri/puhallinvirityksi ennen sitä.
    Jopa näyttelyihin maalattiin muutamia autoja ja ennen kaikkea prätkiä normi ”autotallissa” varsin vaatimattomin laittein(tuotot varmasti paineella maksimissaankin n.100l/min luokkaa).
    Ok, hidastahan se oli ja jälkitöitä jonkin verran, mutta mahdollista se toki oli, kun vedettiin vain kerralla sen mitä hyvin kastellussa tallissa sai ovet kiinni vedettyä kerralla(sen jälkeen 20-30min vetäytyminen rauhassa ja vasta sitten ovet auki/tuuletus).

    Se mikä tavallaan avasi homman tuolloin oli sen ymmärtäminen että ei ole kiire mihinkään.
    Ekat treenit ihan johonkin kämmenen kokoiseen lätkään, rauhassa ja huolella niin että ”pala” kiilsi kuin näären munat, ilman roskaa ja vieheitä.
    Vasta kun ne onnistuivat virheettömästi, siirryttiin mopojen+prätkien pikkuosiin ja siitä tankkeihin+runkoihin,ym.
    Autopuoelelta ensin peltivanteita ja muita pikkuosia ja pyrkimys aina täydellisyyteen, ei nopeuteen/hosumiseen.
    Sitten kun sai ekan kerran kokonaisen nokkapellin onnistumaan ja värinkin vielä stemmaamaan, oli jo melko varma että tästä voi tulla vaikka ammatti.
    Pari epätyydyttävää räpellystä ylivedoissa juuri yrityksellä vetää koko kiesi kerralla, palautti kyllä maanpinnalle ja ymmärryksen siihen että yliveto kerralla on juttu jota ei kannata yrittääkkään ilman kunnollisia olosuhteita, olit kuinka hyvä maalari tahansa.
    Se vaan ei onnistu jos et saa tilaan PUHDASTA lämmintä korvausilmaa todellakin riittävästi ja tilaan jossa valaistus on 100% ympäri auton....myös helmojen tasalla,jne,jne.
    Eli sen jälkeen maalattiin kaikki luukku/kahta isommat vedot aina osissa, kunnes homma luiskahti jossain kohtaa ammatiksi.

    Eli summa summarum, oleellista ei ole laitteiden koko, eikä kovin paljoa laatukaan(niin paljoa kuin mitä amatööriot kuvittelee), vaan se miten tehdään jos käytetty tila on rajoitettu.
    Millään +350l/min kompuralla ei tee yksinkertaisesti mitään tilassa mikä ei pysy ylipaineisena+lämpimänä ja mikä ei pysty tuuppaamaan kaikkea sitä maalipölyä ulos maalaustilasta mitä tuolla tuoltolla saadaan ruiskusta ulos.
    Ok, toki voidaan käyttää pelkkää imuria ja vetää maalipöly raakasti ulos, mutta pölyä ja sitä kautta jälkitöitä on tiedossa ihan vitusti.
    Samalla, jos tila ei pysy riittävän lämpimänä, niin valumaa ja muutakin vikaa varsinkin metalliväreissä on kyllä ihan varmasti ja paljon.

    Siihen puskurin tai lokarin vetoon LAADUKKAASTI riittää enemmän kuin mainiosti kerrostalotalli, pieni naulakompura ja Bilteman sininen ruisku 1.2-1.4 suuttimella.
    Kunnon tilan kastelu...ei pelkkä ”kostutus" ja ”matalasykkeistä” maltillista ruiskutusta vain sen verran mitä pystyy ovet kiinni vetämään.
    Ok, se ei ole paljoa kerralla, mutta joka kerran kun se ovi aukeaa, tietää se monen tunnin jälkitöitä ja pahimmillaan uudelleen vetoa jos pinnoista halutaan oikeasti hyvät.

    Sitä voi pitää itseään jo jonkinlaisena maalarina kun saa vedettyä ihan kauttaaltaan 0.5l kaljatölkin pintaan virheettömän metallivärin ja päälle virheettömän/roskattoman 3-4-kerroksisen lakan. Se kuitenkin onnistuu vallan mainiosti lähes millä tahansa laitteilla ja kerrostalon autotallissa, siitä se ei ole kiinni.
    Last edited by Hemi; 14-02-2016, 02:03.

    Leave a comment:


  • Mr.Speed
    Guest replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Se ongelma kokonaisessa ylimaalauksessa ei suinkaan ole kompura ja sen tuotto, vaan tila ja sen ilmanvaihto/lämmitys.
    Eli ihan turha murehtia kompurasta ja varsinkaan ruiskusta jos et satu omistamaan oikeaa maalaamoa/uunia.
    Jos sitten haluat kuitenkin tehdä kokonaisen ylivedon talliolosuhteissa, se on tehtävä osa/alue kerrallaan, ei todellakaan yhtenä vetona jos lopputuloksesta haluaa edes välttävän.
    Mielellään autotallista on löydyttävä koneellinen ilmanpoisto, se on perus 50m2 tallikin hyvin äkkiä niin sumua ja katkua täynnä vaikka maalaisi auton yli asti osissa.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Näistähän täälä on puhuttu 100-kertaa, mutta mikä on ehdoton minimi paineen tuotto jos maalaa vaikka auton heti kerralla? Se vain on jäänyt mieleen, että liian iso kompura ei koskaan voi olla.
    Se ongelma kokonaisessa ylimaalauksessa ei suinkaan ole kompura ja sen tuotto, vaan tila ja sen ilmanvaihto/lämmitys.
    Eli ihan turha murehtia kompurasta ja varsinkaan ruiskusta jos et satu omistamaan oikeaa maalaamoa/uunia.
    Jos sitten haluat kuitenkin tehdä kokonaisen ylivedon talliolosuhteissa, se on tehtävä osa/alue kerrallaan, ei todellakaan yhtenä vetona jos lopputuloksesta haluaa edes välttävän.

    Leave a comment:


  • Mr.Speed
    Guest replied
    Originally posted by janke View Post
    Näistähän täälä on puhuttu 100-kertaa, mutta mikä on ehdoton minimi paineen tuotto jos maalaa vaikka auton heti kerralla? Se vain on jäänyt mieleen, että liian iso kompura ei koskaan voi olla.
    Arvioisin että ~350L/min imutuotolla maalaa jo hermoilematta. Jos pystyy noin 500€ sijoittamaan kompuraan, niin saa ainakin uutena sellaisen myllyn millä tekee jo jotain. Samalla rahalla voi löytää käytettynä jo kunnon kompuraa 3vaihe moottorilla.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Näistähän täälä on puhuttu 100-kertaa, mutta mikä on ehdoton minimi paineen tuotto jos maalaa vaikka auton heti kerralla? Se vain on jäänyt mieleen, että liian iso kompura ei koskaan voi olla.

    Leave a comment:


  • Mr.Speed
    Guest replied
    Originally posted by janke View Post
    Olikohan tussa biltemanin ruiskussa 1.5 valmiina? Löytyy kyllä valmiina myös 1.7 juurikin pohjien vetoon.
    Jos suinkin kehtaa, niin kannattaa kysyä automaalamoilta oisko niillä myydä käytöstä poistettu ammattiruisku/ruiskuja.

    Jos meinaa jotain isompaa maalata, niin kannattaa vuokrata esim. ramirentiltä isompi kompura. Pikkukompurallakin maalaa jo aika hyvin pienempiä kappaleita jos tuottoa löytyy ainakin 240L/min. Pikkukompura on vaan kovilla, koska se joutuu käymään jatkuvasti.
    Last edited by Guest; 13-02-2016, 14:51.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Rippuu tietenkin ihan siitä minkä kokoisia pintoja ajattelit maalailla?
    Eli tuo 1.2 jää kyllä helposti pieneksi jo konepeittokokoluokassa, mutta sitä pienempiin kertavetoihin se on omimmillaan.
    Tosin, jos käytössäsi on ns.naulakompura, niin siihen tuo 1.2 on varmasti paras valinta.
    Hiontavärinkin tuolla kyllä menee sopivasti ohennettuna, mutta sitä varten saisi olla vähintään se 1.4:nen.
    Olikohan tussa biltemanin ruiskussa 1.5 valmiina? Löytyy kyllä valmiina myös 1.7 juurikin pohjien vetoon.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Olisko tuo 1.2-suutin hyvä sitten akryylin maalaukseen? Mulla siis Biltemanin ruisku myöskin. Vitsi kun tuo kompura on vain tuollane 25l-power mutta osa kerrallaan koitetaan maalailla.
    Rippuu tietenkin ihan siitä minkä kokoisia pintoja ajattelit maalailla?
    Eli tuo 1.2 jää kyllä helposti pieneksi jo konepeittokokoluokassa, mutta sitä pienempiin kertavetoihin se on omimmillaan.
    Tosin, jos käytössäsi on ns.naulakompura, niin siihen tuo 1.2 on varmasti paras valinta.
    Hiontavärinkin tuolla kyllä menee sopivasti ohennettuna, mutta sitä varten saisi olla vähintään se 1.4:nen.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Minä oon vetänyt silla 1,2 suuttimella yleensä lakkaa pienempiin kappaleisiin.
    Tosin olen 100% amatööri/autotalli maalari joka juurikin aloitti tollasella 1,5hv 25l kompuralla. Hyvin silläkin pärjättiin moottoripyörän katteissa jne. vanteissa. Maltti on valttia.
    Joo täältä lukeneena pienelläkin kompuralla pärjää, kunhan maalailee kaikessa rauhassa. Tulossa on kyllä hiukan tehokkaampi kompura, kunhan ehtii.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Olisko tuo 1.2-suutin hyvä sitten akryylin maalaukseen? Mulla siis Biltemanin ruisku myöskin. Vitsi kun tuo kompura on vain tuollane 25l-power mutta osa kerrallaan koitetaan maalailla.
    Minä oon vetänyt silla 1,2 suuttimella yleensä lakkaa pienempiin kappaleisiin.
    Tosin olen 100% amatööri/autotalli maalari joka juurikin aloitti tollasella 1,5hv 25l kompuralla. Hyvin silläkin pärjättiin moottoripyörän katteissa jne. vanteissa. Maltti on valttia.

    Leave a comment:

Working...
X