Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eki_r
    Bimmer Rookie
    • Feb 2013
    • 113
    • Espoo

    Originally posted by Hemi View Post
    Se ei sitten ole oikeasti vielä kiiltävä kun ekan kerran siltä näyttää, vaan hiontanaarmut ovat vain täyttyneet tahnan vahasta.
    Eli pesaise pinta autoshamppoolla kun ajettelet että nyt kiiltää ja näet kiiltääkö oikeasti vai pitääkö kiilloitusta jatkaa.
    Kyllä se siitä, mutta jos pinta on täynnä paskaa, mattaa ja valumia, niin ottaahan se hieman pitkäjännitteisyyttä että pinnasta saa oikeasti virheettömän, myös muutaman pesun jälkeen.
    Jossain kohtaa kannattaakin tehdä päätös kannattaako pahimmat alueet vetää kokonaan uudelleen(ja nyt vain osa kerrallaan).
    Jep! Pesin myllyttämäni alueen ja kyllä se enimmäkseen oikeasti kiiltää, reuna-alueilla on toki pientä naarmua näkyvissä. Konepelti on huonoimmin onnistunut paikka, joten muun auton osalta vaiva lienee pienempi. Kärsivällisyyttä mulla kyllä riittää. Ja jos joku paikka menisikin uusiksi, niin nyt on paljon pienempi kynnys tarttua ruiskuun...

    En tästä aivan virheetöntä yritäkään, lähtökohtaan nähden parempi on tarkoitus saada aikaan. Eniten tuossa otti päähän ne miljoonat parkkilommot (ja yksi iso), noiden osalta saavutin jo mielenrauhan.

    Comment

    • pazq
      BTCF Member
      • Jan 2008
      • 3166
      • 47200

      Nyt on vedetty kolmas kerta hinkkaväriä (HB Body) kaverin yariksen etupuskuriin koska aina se alkuperäinen keittää jostain ainakin vähän. Pari paikkaa on missä se on keittänyt maalin reunoilta näillä kaikilla kerroilla. Kyllä on sitten paskaa tuo tehtaan oma maali kun ei tunnu kestävän. Jännästi se kuitenkin 95% kestää tuon hinkkaavärin kun vaan mattasin sen pinnan puskurista. Purkasin sen puskurin kahteen osaan ja toinen vaan on keittänyt päädyistä (Toinen puhtaana pohjavärissä/muovilla kun lähti painepesurilla maalit). Nyt jätin viimiseen vetoon ohenteenkin pois hinkasta, jos vaikka olis auttanu kestävyyteen, vaan vitut! Ihan samaa ryppyä puskee reunoille missä muovi loppuu ja maali alkaa. Yritin vielä jättää mahdollisimman jyrkäksi sen maalin reunan missä vaihtuu hiontavärille, ettei olis sitä ohutta "häivytystä" siinä maalin reunalla. Olis ollu niin helvetillinen homma putsata koko puskuri pelkälle muoville, että päätin vaan karhentaa vanhat pinnat.

      Se kysymys on, että miks se tekee tuota vaan parissa kohtaa eikä koko puskurissa?

      Comment

      • pazq
        BTCF Member
        • Jan 2008
        • 3166
        • 47200

        Homma hoitui kun karhensin taas kiehuneet kohdat ja sipasin pakkelia ohuen hunnun niille alueille ja sitten uus hinkka. Onneks toi "super red" ei kiinnostanu mäkäräisiä ja kirvoja ollenkaan vaikka pihalla maalasin 3x kirva, 2x mäkäräistä jaloistaan kiinni pinnassa mitkä oli helppo nappasta pois kun oli maalit kuivunu. Mutta, yks semmonen minikoppakuoriainen oli sotkenu ittensä sinne maalin sekaan, ja raahautunu semmosta siksakkia jonkun 7cm verran Ihan kun joku mato olis siellä maalin alla. Eikä tietenkään ole vehkeitä että sais kiillotettua ne kohdat, jos meinais hioo ne kohollaan olevat kohdat ujosti pois No, "tähän rahaan saa tämmöstä" sanois joku

        e. johtuiko tuo kiehuminen jos tehtaalla vesivärit ja mulla liukkarit käytössä? Oikein muuta ei olla keksitty. Mutta silti vaan muutamassa kohdassa aiheutti harmaita hiuksia, eikä koko paskassa. ?!?!

        Comment

        • Jyki
          Newbiemmer
          • Sep 2009
          • 13
          • Muhos

          Tulipa tänään kokeiltua ekan kerran metallihohtomaalia. Ekan basecoat kierroksen jälkeen huomasin valuvan niin monesta kohtaa että uusiks menee. Riittääkö jos karhennan koko kopan 400-600 vesihionnalla ja uutta värimassaa perään?

          Comment

          • KanaDimmy
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2007
            • 398
            • Kalanti

            Originally posted by Jyki View Post
            Tulipa tänään kokeiltua ekan kerran metallihohtomaalia. Ekan basecoat kierroksen jälkeen huomasin valuvan niin monesta kohtaa että uusiks menee. Riittääkö jos karhennan koko kopan 400-600 vesihionnalla ja uutta värimassaa perään?
            Liian läheltä tai liian kapealla viuhkalla? Ei mun mielestä kyllä noin karheella tarvi hioda. Itse sillon taisin tonnisella pyyhkiä koko kopan kun piti pari paikkaa hioda vähän enempi
            e34 525ia -93

            Comment

            • Jyki
              Newbiemmer
              • Sep 2009
              • 13
              • Muhos

              Liian läheltä todennäkösesti, aivan pakasta vejetty "ammattilaisruisku" nimittäi oli onneks myyjä lorautti vahingossa liikaa värimassaa ilmaseksi nii ei tarvi lähtiä osteleen

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Jyki View Post
                Liian läheltä todennäkösesti, aivan pakasta vejetty "ammattilaisruisku" nimittäi oli onneks myyjä lorautti vahingossa liikaa värimassaa ilmaseksi nii ei tarvi lähtiä osteleen
                Vaatii jo vähän "tekemistä" että saa värimassan valahtamaan, joten ennen lakan vetoa kannattaa hieman vaikka treenata/etsiä säätöjä johonkin toisarvoiseen ensin.
                Kuitenkin se lakka valahtaa sitten TODELLA paljon helpommin kuin massa.

                Hionta 800-vesissä ja uutta massaa niskaan.

                Comment

                • Jyki
                  Newbiemmer
                  • Sep 2009
                  • 13
                  • Muhos

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Vaatii jo vähän "tekemistä" että saa värimassan valahtamaan, joten ennen lakan vetoa kannattaa hieman vaikka treenata/etsiä säätöjä johonkin toisarvoiseen ensin.
                  Kuitenkin se lakka valahtaa sitten TODELLA paljon helpommin kuin massa.

                  Hionta 800-vesissä ja uutta massaa niskaan.
                  Jep thänks!

                  Tämä on vasta toinen auto mitä olen ikinä ruiskulla maalaillut. Ensimmäisellä kerralla maalasin jopa surkeammalla ruiskulla (Einhell) eikä näin pahoja valumia kyllä tullut, joten joku kömmähdys nyt vaan pääsi käymään. Toki silloin oli kyseessä yksikerrosväri.

                  Onneksi tallista löytyy noita riisikupin peltejä johon harjotella

                  Comment

                  • coupe320
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 417
                    • viikkoja tiellä

                    kuinka kauan maalattujen osien pitää antaa kuivua ennenkuin uskaltaa vahata.? vai onko vahasta mitään haittaa kuivumisen kannalta.
                    Last edited by coupe320; 26-07-2014, 10:34.

                    Comment

                    • LyyraN
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2011
                      • 386
                      • Kouvola/Kotka

                      Originally posted by coupe320 View Post
                      kuinka kauan maalattujen osien pitää antaa kuivua ennenkuin uskaltaa vahata.? vai onko vahasta mitään haittaa kuivumisen kannalta.
                      Ohjeena ollu kuukausi ilman vahaa. Antaa liuottimien haihtuu kunnolla.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by coupe320 View Post
                        kuinka kauan maalattujen osien pitää antaa kuivua ennenkuin uskaltaa vahata.? vai onko vahasta mitään haittaa kuivumisen kannalta.
                        Jos on uunikuivattua pintaa, niin parisen päivää.

                        Comment

                        • coupe320
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 417
                          • viikkoja tiellä

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Jos on uunikuivattua pintaa, niin parisen päivää.
                          ollu tallissa jossa nyt näillä keleillä taitaa olla se 25-30 lämmintä. entä jos ajais auringon paisteeseen, ois uuni ihan omasta takaa? 3 päivää sitten maalattu.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by coupe320 View Post
                            ollu tallissa jossa nyt näillä keleillä taitaa olla se 25-30 lämmintä. entä jos ajais auringon paisteeseen, ois uuni ihan omasta takaa? 3 päivää sitten maalattu.
                            Joo, eli päivä/pari tässä kelissä auringon paisteessa ja voi ihan huoleti vahata.

                            Comment

                            • eki_r
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2013
                              • 113
                              • Espoo

                              Zetaa tuossa "viimeistelin" ja enimmäkseen ihan mallikelpoista pintaa tuli, tosin hirveän vesihiomisen ja myllyttämisen jälkeen. Rupesi vaivannäkö vituttamaan. Etenkin, kun pinta meni parista kohtaa puhki. Niinpä rupesin maalaamaan uudelleen pala kerrallaan juuri sillä tavalla kuin Hemi aiemmin neuvoi. Kunnollinen valaistus, suojaaminen roskilta, turhan liikkumisen ja pölyttämisen välttäminen jne... Zetan etupuoli on jo maalattu uudelleen, ja nyt tulee mallikelpoista pintaa. Ei roskia, ei aplaria, ei mattapintaa, eikä etenkään turhaa hinkkaamista jälkikäteen.

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17509
                                • Turku

                                Originally posted by eki_r View Post
                                Zetaa tuossa "viimeistelin" ja enimmäkseen ihan mallikelpoista pintaa tuli, tosin hirveän vesihiomisen ja myllyttämisen jälkeen. Rupesi vaivannäkö vituttamaan. Etenkin, kun pinta meni parista kohtaa puhki. Niinpä rupesin maalaamaan uudelleen pala kerrallaan juuri sillä tavalla kuin Hemi aiemmin neuvoi. Kunnollinen valaistus, suojaaminen roskilta, turhan liikkumisen ja pölyttämisen välttäminen jne... Zetan etupuoli on jo maalattu uudelleen, ja nyt tulee mallikelpoista pintaa. Ei roskia, ei aplaria, ei mattapintaa, eikä etenkään turhaa hinkkaamista jälkikäteen.
                                Niitä kuvia odotellaan .
                                Näillä mennään:
                                - BMW E81 118i since 2017
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎