Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by jukkae View Post
    Onko aivan välttämätön vetää happomaali paljaille kohdille? auton ylimaalaus kyseessä siis niin nuita peltikohtia on niin perkeleesti ympäri autoa.. eli käytännössä pitäs koko auto vetää sillä yli. Jostain vaan lukenu että reagoi sitten vanhan maalin kanssa mahdollisesti tuo happo..
    Jos peltikohdat ovat oikeasti puhtaita, eli ruosteen jättämää rokonarpea tms. ei ole, voit ihan hyvin vetää pelkän hiontavärin. Erityisesti näin mikäli kyse on sinkitystä nykykoritekniikasta eikä sinkkaamattomasta museoautosta?
    Eli se hiontaväri on joka tapauksessa pakko vetää, vedit alle hapon tai et ja se kyllä riittää.

    Comment

    • jukkae
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3506
      • 70800

      E30 kyseessä, hinkka just oli tarkotus just vaan vetää. Kohdat semmosia mitkä on epäkeskolla hiottaessa tullut esiin.. siis ei ruosteisia kohtia ja jos on ollu rupea niin oon puhaltanu ne kohdat.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by jukkae View Post
        E30 kyseessä, hinkka just oli tarkotus just vaan vetää. Kohdat semmosia mitkä on epäkeskolla hiottaessa tullut esiin.. siis ei ruosteisia kohtia ja jos on ollu rupea niin oon puhaltanu ne kohdat.
        Siis nämä puhtaat esiin hiottaessa tulleet alueet ei tarvitse happoa, mutta nuo ruosteen takia puhalletut alueet on näkemättä kysymysmerkki? Eli riippuu nyt vähän siitä minkä syvyistä kraateria on jäljellä ja onko mahdollista että siellä on huokosia läpi asti?
        Periaatteessa niihin puhallettuihin ruostekohtiin olisi aina hyvä vetää rundi happoa ja päälle hinkka(märkää märälle)?
        Eli ei ne alueet tarvitse kuin ”ohuen ja nopean” vedon happoa ja max. parin tunnin sisään hiontavärit kokonaan yli.
        Jos aiot vielä kitata pintoja ja/tai oikaiset hinkalla, silloin kannattaa ehkä jättää se happo kokonaan pois, koska hiontavärikerroksen puhkeaminen silloin kun happo on alla, on aina vähän työlästä, varsinkin jos samalla vielä kitataan alueita(se kitti EI pysy hapossa kiinni kuin hyvin ohuina lähinnä vain kraatereita täyttävinä kerroksina).
        e30:ssä on kuitenkin jo sinkkipintoja jotka ei siis tarvitse itsessään happoa, mutta toki puhalletut alueet ovat myös melko sinkittömiä joka taas puoltaa näille alueille happoa.
        Nämä ovat kuitenkin aina enemmän tai vähemmän tapauskohtaisia ja näin ”etänä” avittaen apu on vain suuntaa antava.

        Comment

        • MS74
          Bimmer Rookie
          • Jul 2013
          • 93
          • Kymi

          Tai vetää epoksin alle, voi kittaa ja maalailla miten tykkää / tarvii. Paksuu tavaraa nii oikasee pienet heitot.

          Comment

          • jukkae
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3506
            • 70800

            Seuraavaa kysymystä:

            Auton pinta vedelty kauttaaltaan 80 epäkeskolla, pakko oli vetää nuin karkeella koska järkyttävää rypylää (telalla maalattu) että sai pinnan tasaseksi. Riittääkö ennen hinkkaa kun vedän 240 epäkeskolla kauttaaltaan? Eli siis häviääköhän nuo hiontanaarmut riittävästi tuolla ja peittääkö hinkka tuon 80->240 jäljen?

            Mitenköhän paljon tuota hinkkaa pitää nyt ohentaa kun purkin kyljessä on käsittääkseni märkää märälle tuusalle ohjeet niin paljonkohan uskaltaa poiketa siitä kun on tarkotus hioa kuitenkin se hinkka...

            Comment

            • MS74
              Bimmer Rookie
              • Jul 2013
              • 93
              • Kymi

              80>120>180>240 Ammattilaisten neuvot oli ainakin ennen ettei karkaudes yli 100 pykälää missää nimes. Voi näytää tehdes hyvältä mut maalauksen jälkeen totuus paljastuu. Joten mielummin yrittää tehdä kerral kunnolla.

              Comment

              • jukkae
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3506
                • 70800

                Originally posted by MS74 View Post
                80>120>180>240 Ammattilaisten neuvot oli ainakin ennen ettei karkaudes yli 100 pykälää missää nimes. Voi näytää tehdes hyvältä mut maalauksen jälkeen totuus paljastuu. Joten mielummin yrittää tehdä kerral kunnolla.

                Joo tuo "vanhan ajan sääntö" onkin tuttu mutta käytännössä sitten taas, mastonin kilikalia vetäsin tommoseen kohtaan niin ei ainakaan siitä paista läpi, pari kolme hinkkakerrosta ja akryyli päälle niin luulis ettei näy :think

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by jukkae View Post
                  Seuraavaa kysymystä:

                  Auton pinta vedelty kauttaaltaan 80 epäkeskolla, pakko oli vetää nuin karkeella koska järkyttävää rypylää (telalla maalattu) että sai pinnan tasaseksi. Riittääkö ennen hinkkaa kun vedän 240 epäkeskolla kauttaaltaan? Eli siis häviääköhän nuo hiontanaarmut riittävästi tuolla ja peittääkö hinkka tuon 80->240 jäljen?

                  Mitenköhän paljon tuota hinkkaa pitää nyt ohentaa kun purkin kyljessä on käsittääkseni märkää märälle tuusalle ohjeet niin paljonkohan uskaltaa poiketa siitä kun on tarkotus hioa kuitenkin se hinkka...
                  Siis hinkka toki peittää sen 240-jäljen ihan kevyesti, mutta sillä tuskin saat ainakaan kovin helposti sitä 80-raapaletta 100% varmuudella pois(se voi näyttää siltä, mutta totuus paljastuu vasta paljon myöhemmin)?
                  Eli ainakin yksi hiontarundi 120:llä ja tämä riittää mikäli tiedossa on vielä yksi hionta+hinkka. Jos vain yksi ”peittohinkka”, niin 240:llä pitää vielä käydä läpi niin että pinta on varmasti 240:n jäljiltä eikä seassa ole 80-naarmua.

                  Se mastonin kilikali ei kerro yhtään mitään, koska ne hiomanaarmut tulevat alta näkyviin vasta pidemmän painumisprosessin jälkeen.
                  Pahimmillaan koko maalattu alue on ensi heinäkuussa kuin hiekkaisella haravlla raapittu.
                  Älä muutenkaan sitten missään tapauksessa jätä sinne alle nyt mitään kilikaleja?

                  Ohennus hinkalle AINA valmistajan ohjeen mukaan(eli nämä vaihtelee valmistajakohtaisesti).
                  Last edited by Hemi; 03-04-2016, 01:33.

                  Comment

                  • MS74
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2013
                    • 93
                    • Kymi

                    Halvemmalla pääsee hyvään lopputulokseen kun yrittää tehdä kerralla hyvin. Väärässä kohtaa tulee omasta mielestä säästö jos niitä Hiomapapereita alkaa pihtaa. Ei ne naarmut heti pohjatöissä heti paljastu kuten tuossa jo sanottiin edellä. Kesän jälkee onkin eri asia, ja siitä vittumainen ettei paljo puleeraukset auta. Teet nyt vaan ne pohjat niin hyvin ettei tarvi heti uudestaan tehdä, ja sillä mielellä et hinkkavärin hionnan jälkee jälki on yhtä hyvä kuin se jäis sellaiseksi. Maalillahan ei enää peitellä virheitä. Vedät värii vaan niin paljo et jos ja kun siihen virheitä jää niin saat ne hiottuu ja kiillotettuu pois, niin hyvä tulee.

                    Comment

                    • MS74
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2013
                      • 93
                      • Kymi

                      Halvemmalla pääsee hyvään lopputulokseen kun yrittää tehdä kerralla hyvin. Väärässä kohtaa tulee omasta mielestä säästö jos niitä hiomapapereita alkaa pihtaa. Ei ne naarmut heti pohjatöissä heti paljastu kuten tuossa jo sanottiin edellä. Kesän jälkee onkin eri asia, ja siitä vittumainen ettei paljo puleeraukset auta. Teet nyt vaan ne pohjat niin hyvin ettei tarvi heti uudestaan tehdä, ja sillä mielellä et hinkkavärin hionnan jälkee jälki on yhtä hyvä kuin se jäis sellaiseksi. Maalillahan ei enää peitellä virheitä. Vedät värii vaan niin paljo et jos ja kun siihen virheitä jää niin saat ne hiottuu ja kiillotettuu pois, niin hyvä tulee.

                      Comment

                      • jukkae
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3506
                        • 70800

                        Juu, hain tuossa 25kpl nuita 120 pyöröjä ja metrikaupalla 150 karkeeta tohon höylään

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by MS74 View Post
                          Maalillahan ei enää peitellä virheitä.
                          Näin.
                          Eli itse asiassa sitä pahemmin näkyy pohjatöiden virheet 2-kerros systeemissä myöhemmin, mitä enemmän niitä yrittää maalilla peitellä.
                          Voi sanoa että myöhemmin pohjatöissä jääneet virheet lähes kaksinkertaistuvat kun maali lopulta 4-6kk:ssa painuu.
                          Se on kuitenkin fakta, että näitä hiontoja ei pidä yrittääkkään tehdä liian hienolla karkeudella kerrasta, vaan aina ensin riittävän karkea/leikkaava karkeus jolla pinnat oiotaan ja siitä hienommat ovat vain hiomanaarmujen poistoon, eli käytännössä 240 ja hienommat.
                          Varsinaiset kitin ja hinkan työstö/oikaisuhionnat aina 80 tai 120-150 kuivana.
                          Jos hinkka tulee vielä päälle, alle voi periaatteessa jättää tuon 150:n naarmun ja jopa 120:n, mutta ehkä amatööri pyyhkäisee pinnan ennen viimeistä hinkkaa vielä 240:llä varmuuden vuoksi.
                          Ennen pintoja riittää kun pinta on kauttaaltaan 400-kuiva tai 600-märän jäljiltä.

                          Comment

                          • jukkae
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3506
                            • 70800

                            Hinkka vedetty onnistuneesti, kattoon jäi pari vähän "kuivaa" kohtaa vaikka vedin yhden harson ja kaks peittävää välihaihdutuksin, pinta on jopa erikoisen hyvä, ei tarvi hiontaa kuin roskien kohdalta ja tuolta "kuivalta" kohdalta?

                            En nää mitään järkeä hioa koko vehjettä kun pinta on niin sileä ja hyvä lukuunottamatta paria roskaa ja nuita "kuivia" kohtia niin onko täysin ok tämä menetelmä?

                            Editttt: tempasin vielä yhden kunnolla märän päälle, tasottu mutta roskia tuli vaikka kuin paljon lisää eli hiotaan kunnolla vesissä ennen pintaa
                            Last edited by jukkae; 18-04-2016, 16:06.

                            Comment

                            • LyyraN
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2011
                              • 386
                              • Kouvola/Kotka

                              Originally posted by jukkae View Post
                              Hinkka vedetty onnistuneesti, kattoon jäi pari vähän "kuivaa" kohtaa vaikka vedin yhden harson ja kaks peittävää välihaihdutuksin, pinta on jopa erikoisen hyvä, ei tarvi hiontaa kuin roskien kohdalta ja tuolta "kuivalta" kohdalta?

                              En nää mitään järkeä hioa koko vehjettä kun pinta on niin sileä ja hyvä lukuunottamatta paria roskaa ja nuita "kuivia" kohtia niin onko täysin ok tämä menetelmä?

                              Editttt: tempasin vielä yhden kunnolla märän päälle, tasottu mutta roskia tuli vaikka kuin paljon lisää eli hiotaan kunnolla vesissä ennen pintaa
                              No pitäähä se hinkka hioo aina. Erikseen on non-sanding, eli märkäämärälle pohjamaalit.

                              Comment

                              • SanMiguel
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2007
                                • 1035
                                • Kirkkonummi

                                Heitänpäs kysymyksen tänne ilmoille kun sattuu hipomaan ainakin läheltä aihetta.

                                Onko kenelläkään kokemuksia Raptor lavapinnotteesta? Kyseessä siis u-pol valmistama 2k kama mitä käytetään mm. avolava autojen lavojen pinnoituksessa. Ainakin tuotteelle uhkaillaan elinikäistä takuuta, melkosta kestävyyttä, jonkinlaista äänieristystä jne jne. Paljonhan tuota nykyään käytetään mm. autojen pohjissakin tuomassa oikeasti kestävää pintaa.
                                Kellään kokemuksia? :think

                                Vertailukohtana vaikka 3M 2k pussi helma/kiveniskumassa on aika dyyristä eikä sillä pussukalla mahottomia vedetä. (En nyt ihan tarkalleen muista kuitenkaan pussi hintaa sille)

                                Liekkö ajaa asiansa vaikka käyttää terosonin 1k helmamassaa kovettajan kanssa kun ei mitään ihan maksimaalista kulutusta tarvitse kestää eikä struktuurin tarvitse olla mikään hirmu karkeakaan?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎