Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    Originally posted by janke View Post
    Puskuri on kaverin luona, mutta katon jos ehtisin sen tänään hakea, niin saisin siitä jonkinlaisen kuvan.
    En saanut niin hyvää kuvaa puskurista jotta olisi tänne voinut laittaa, mutta se on metalli-hopea, ehkä vähän punertavaan päin kallistuva sävy:think

    E: Taitaa olla puskurin nykyinen väri ASPEN SILVER!
    Last edited by janke; 18-02-2016, 20:45.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by janke View Post

      Mullahan on ollut jo parivuotta hopeanvärinen puskuri odottamassa maalausta tuola ja muistaakseni siinä oli joitain rantuja mitä pitäisi kitata. Onko siinä vaarana, että alkaa hylkimään jos vedän vanhan kitatun ja karhennetun maalin päälle suoraan? Toki, voihan sitäkin varmaan testata pienelle alueelle ensin.

      Siis jos lakkapinta on ehjä, ei tarvita sulkevaa hiontavärikerrosta. Jos raapaleet ovat niin syviä että alta paljastuu värimassa, hiontaväri pitäisi periaatteessa vetää aina.
      Ok, hienot kitatut naarmut jos hioo varovasti tasaan puhkaisematta ympäröivää lakkapintaa, hiontaväriä tuskin tarvitaan, mutta tälläin ekan värirundin/tartunnan pitää antaa vetäytyä niin että se on kosketuskuiva ja tällöin vältytään kiehumiselta.

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        Originally posted by Hemi View Post
        Siis jos lakkapinta on ehjä, ei tarvita sulkevaa hiontavärikerrosta. Jos raapaleet ovat niin syviä että alta paljastuu värimassa, hiontaväri pitäisi periaatteessa vetää aina.
        Ok, hienot kitatut naarmut jos hioo varovasti tasaan puhkaisematta ympäröivää lakkapintaa, hiontaväriä tuskin tarvitaan, mutta tälläin ekan värirundin/tartunnan pitää antaa vetäytyä niin että se on kosketuskuiva ja tällöin vältytään kiehumiselta.
        Joo, tarkastelin puskuria hieman tarkemmin, niin ei siinä ollu kun yksi pieni vekki josta näkyi muovi. Heitänkö siihen reikään hiukan kittiä ja pohjamaalia päälle? Tarttisin hiukan neuvoja tuohon mattaukseen, eli vanha lakkapintako pitäisi saada kokonaan hiotua pois? Käytänkö mitä karkeuksia hionnassa? Kuivahiontaa vai vesihiontaa?

        Se olikin tuota maalia mitä mulla oli tuola 5-litraa, mutta ei tuota voi käyttää kun pellille pohjustamiseen:http://www.tikkurila.fi/teollinen_ma...mer.3933.shtml
        Last edited by janke; 19-02-2016, 06:04.
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • pazq
          BTCF Member
          • Jan 2008
          • 3167
          • 47200

          Karkunkielellä piisaa mattaus. Ei sitä lakkaa sieltä alta ole järkeä hinkata pois. Silleen että on vaan himmeä pinta karhunkielen jäljiltä

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by janke View Post
            Joo, tarkastelin puskuria hieman tarkemmin, niin ei siinä ollu kun yksi pieni vekki josta näkyi muovi. Heitänkö siihen reikään hiukan kittiä ja pohjamaalia päälle? Tarttisin hiukan neuvoja tuohon mattaukseen, eli vanha lakkapintako pitäisi saada kokonaan hiotua pois? Käytänkö mitä karkeuksia hionnassa? Kuivahiontaa vai vesihiontaa?

            Se olikin tuota maalia mitä mulla oli tuola 5-litraa, mutta ei tuota voi käyttää kun pellille pohjustamiseen:http://www.tikkurila.fi/teollinen_ma...mer.3933.shtml
            Ihan punaisella Mirkan karhunkielellä hierot pinnan mataksi ja kittaat+hiot varovasti ko.naarmun. Eli se vanha lakkapinta pitää jättää ehdottomasti ehjäksi jos haluat puskurin maalata ilman hiontavärikerrosta.
            Muutaman kevyen naarmukittauksen voi vielä tehdä ilman hiontaväriä, mutta pintaan pitää jäädä joko kitti tai orggis lakkapintaa.
            Jos lakan alla oleva värimassa paljastuu, keittää sen ja lakan raja maalattaessa ja jos ei keitä, niin näkyy joka tapauksessa rumina jälkinä muutaman kuukauden kuluttua.

            Tuo temacoat on epoksipohjamaalia jota et tarvitse tässä prokkiksessa.

            Comment

            • pazq
              BTCF Member
              • Jan 2008
              • 3167
              • 47200

              Mimmosella tavalla on paras vetää hileet vanteisiin? Maalaa pinnan ja antaa kuivahtaa "tahmeaksi" ja sitten kuivana pölyttää sen siihen pintaan, vai lakkaan hileet ja ruikkii silleen ja sitten pari kerrosta puhdasta lakkaa päälle? Ja paljon tota tarvitsee about hartgen 18 vanteisiin? on kuitenkin niitä puolia tarpeeksi niin huti menee jonkin verran. Paljon tekee 50g?

              Comment

              • Eepo
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 5388
                • Tampere

                Originally posted by pazq View Post
                Mimmosella tavalla on paras vetää hileet vanteisiin? Maalaa pinnan ja antaa kuivahtaa "tahmeaksi" ja sitten kuivana pölyttää sen siihen pintaan, vai lakkaan hileet ja ruikkii silleen ja sitten pari kerrosta puhdasta lakkaa päälle? Ja paljon tota tarvitsee about hartgen 18 vanteisiin? on kuitenkin niitä puolia tarpeeksi niin huti menee jonkin verran. Paljon tekee 50g?
                riippuu hileiden koosta, jos tarkoitat sellaisia "piste" hileitä, niin ite sekoittelin lakkaan ja suhuutin massan päälle, ja tuon päälle vielä normaali kirkas lakkaa ja hyvä tuli.

                jos taas kyse oikeasta flakesta, niin flake buster on siihen hommaan hyvä, taitaa irrota satkulla ebaystä, tulevat läpi normiruutasta mutta sihti täytyy muistaa poistaa.

                määrästä en osaa sanoa, omaan laitoin todella vähän, ja on todella riittoisaa, kannattaa testata

                tässä vielä kuva kun hile on lakassa


                ja tässä kun niitä hileitä sekoitetaan lakkaan
                -Harley Davidson Sportster - 89-
                -Harley Davidson softail -89-
                -Suzuki PV50 -86-

                Comment

                • pazq
                  BTCF Member
                  • Jan 2008
                  • 3167
                  • 47200

                  Tollee paineilmapistooli tyylisellä meinasinkin kuivana jos siihen päädyn. En vielä tiedä minkäkokoista ostaa. Mul on aika isoa kotona mut se on jo liian isoa ajatustasollakin. Jotain 1-1.5mm

                  Comment

                  • Peltsii
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 7061
                    • Turenki

                    E39 takaluukku:

                    Luukku on jo toivoton, sitä ei voi pelastaa. Mutta täytyisi nyt kesäksi saada "julkisivu" kuntoon. Kävin ostamassa akryylipohjamaalia ja akryyli pintavärin. Mitä tarvitsee tietää kun tuon maalailee ? Hioo ruosteet mahdollisimman hyvin pois, ruosteettoman maalipinnan "karhentaa" 800 paperilla ja pintaväri päälle ? Luukku on aikaisemminkin maalattu, ei ole tehtaan jäljiltä.
                    DUCATI 1098 RACING EVO

                    Comment

                    • Miku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 2624
                      • Kajaani

                      Originally posted by Peltsii View Post
                      E39 takaluukku:

                      Luukku on jo toivoton, sitä ei voi pelastaa. Mutta täytyisi nyt kesäksi saada "julkisivu" kuntoon. Kävin ostamassa akryylipohjamaalia ja akryyli pintavärin. Mitä tarvitsee tietää kun tuon maalailee ? Hioo ruosteet mahdollisimman hyvin pois, ruosteettoman maalipinnan "karhentaa" 800 paperilla ja pintaväri päälle ? Luukku on aikaisemminkin maalattu, ei ole tehtaan jäljiltä.
                      Jos sen meinaa maalaillakin niin eikö se olisi sama touhuta pelastettavissa oleva luukku ja tehdä kerralla kunnolla?
                      TEAM "Peli Menetetty"
                      Nyt:
                      E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                      E30 320i 2d m20b27 tic project
                      E38 728ia
                      E46 316i sedan
                      Ex:
                      3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                      Comment

                      • Peltsii
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 7061
                        • Turenki

                        Originally posted by Miku View Post
                        Jos sen meinaa maalaillakin niin eikö se olisi sama touhuta pelastettavissa oleva luukku ja tehdä kerralla kunnolla?
                        Olis varmaan, samalla olis sama vaikka ostaa uusi luukku tai auto. Noita ei nyt ihan joka kulmalla kuitenkaan ole, enkä viitsisi kamalasti mistään ruosteisesta maksaa. Tuo nykyinen on niin järkyttävän näköinen, että autolla ei kehtaa ajaa. Maalit lähti painepesurilla ja paljas pelti -> ruostuu. Täytyy se nyt siedettävään kuntoon saada fixattua.
                        DUCATI 1098 RACING EVO

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          Tyhmiä kysymyksiä jälleen, mutta huomenna pitäisi vetää suorakiiltomaali tuohon puskuriin, ja maalimyyjä sanoi, että vedä harso ja sitten noin.15min päästä pinta. Eli, vedetäänkö harso niin että hiukan pohjat vielä kuultaa läpi? Säilyykö maali ruiskussa tämän haihdutus ajan vai pitääkö ruisku pestä välissä ja tehdä uusi satsi maalia?
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            Originally posted by janke View Post
                            Tyhmiä kysymyksiä jälleen, mutta huomenna pitäisi vetää suorakiiltomaali tuohon puskuriin, ja maalimyyjä sanoi, että vedä harso ja sitten noin.15min päästä pinta. Eli, vedetäänkö harso niin että hiukan pohjat vielä kuultaa läpi? Säilyykö maali ruiskussa tämän haihdutus ajan vai pitääkö ruisku pestä välissä ja tehdä uusi satsi maalia?
                            Juuri noin ja kyllä säilyy maalit. Suihkaset vaan varoiks ekaks haihdutuksen jälkeen ohi kappaleesta jos nokkaan on kuivunut kokkare.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by janke View Post
                              Tyhmiä kysymyksiä jälleen, mutta huomenna pitäisi vetää suorakiiltomaali tuohon puskuriin, ja maalimyyjä sanoi, että vedä harso ja sitten noin.15min päästä pinta. Eli, vedetäänkö harso niin että hiukan pohjat vielä kuultaa läpi? Säilyykö maali ruiskussa tämän haihdutus ajan vai pitääkö ruisku pestä välissä ja tehdä uusi satsi maalia?
                              Pohjat saa ja oikeastaan pitääkin kuultaa läpi sen ekan tartuntakerroksen vedon jälkeen(eikä kiiltäviä läikkiä/alueita vaan mahdollisimman tasainen ja mitä matempi/hiekkapaperimaisempi, sen parempi). Kiilto haetaan sitten seuraavalla rundilla ja tarvittaessa sitä seuraavalla.
                              Tämä eka tartuntakerros vain sitten ehdottomasti maltilla, eikä missään tapauksessa yritystä saada pinta kerralla peittoon vaikka se menisikin.
                              Muuten on tiedossa 100% varmuudella valumaa.
                              Saa vetäytyä vähän kauemminkin kuin 15min...varmuuden vuoksi(kyse on siitä että tästä saadaan kaikki nopeasti haihdutettavat komponentit haihdutettua).
                              Ei, ei kuivu lähellekkään tässä ajassa ruiskussa, eli ei tarvitse pestä välillä.

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3667
                                • seinäjoki

                                Jea. Kiitos vastauksista. Voi olla että menee vituiksi tämä kokeilu, kun saattaa olla että kittauksien ympäristöistä karkas lakka vaikka kuinka tarkasti yritin hioa.No, maali+muut kamat oli siinä 30€ korvilla, joten saa nyt ainakin harjoitusta jos ei muuta.
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎