Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jukkae
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3506
    • 70800

    Mitens tuommosen akryyli suorakiiltovärin kanssa pitäis toimia auton maalauksessa. Lähinnä jos verrataan näihin vesi ja myrkkyväreihin, valuuko miten helposti, miten liruks kannattaa ohentaa? Maalaus ihan normaalisti, harso ensin ja sitten pinta peittoon vai? Ei oo minkäänlaista kokemusta nuista niin sillä vähän kyselen. Onnistuuko nuita yhtään vesihioa? Myllyä vissiin kumminkin voi näyttää...

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      Palataas vielä tuohon mun auton väriin, eli tarkka koodi: bmw e39 dark blue 263/5 solid. Eli, mitä tuo solid sitten tarkoittaa? Metalli väri tuo ei ole, vaan mikä, tai miksi sitä kutsutaan.. kaksikerros väri, helmiäisväri?


      Last edited by janke; 16-02-2016, 22:26.
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • LyyraN
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2011
        • 386
        • Kouvola/Kotka

        Solid meinaa just sitä, et se on ihan perusväri ilman mitään hileitä. Vanhemmissa tuo voi olla suorakiiltona ja uudemmissa värimassa lakan kans.

        Comment

        • Miku
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 2624
          • Kajaani

          Originally posted by jukkae View Post
          Mitens tuommosen akryyli suorakiiltovärin kanssa pitäis toimia auton maalauksessa. Lähinnä jos verrataan näihin vesi ja myrkkyväreihin, valuuko miten helposti, miten liruks kannattaa ohentaa? Maalaus ihan normaalisti, harso ensin ja sitten pinta peittoon vai? Ei oo minkäänlaista kokemusta nuista niin sillä vähän kyselen. Onnistuuko nuita yhtään vesihioa? Myllyä vissiin kumminkin voi näyttää...
          En osaa virallista tapaa sanoa mutta oma tapani ollut harso ja yksi tai kaksi märkää kerrosta päälle riippuen halutusta paksuudesta. Toki haihdutukset välissä.

          Voin suositella automaalit.netin myymää mipan paksukalvo akryyliä. Ei valu herkästi, tasoittuu oikein ohennettuna hyvin. Tätä saa ohentaa reilusti 40-45% jos 1.4 suuttimella vetää. Ainakin bmw:n musta kiiltää niin maan perkeleesti.
          TEAM "Peli Menetetty"
          Nyt:
          E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
          E30 320i 2d m20b27 tic project
          E38 728ia
          E46 316i sedan
          Ex:
          3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

          Comment

          • unam
            Bimmer Rookie
            • Jan 2016
            • 62
            • Kotka

            Eräänlainen kokemus noista motonetin foliatech kumimaaleista. Taitaa olla aikalailla samaa kamaa kuin nää plasti dipit.

            Ostin pari purkkia kun meinasin pikakunnostaa kesävanteet missä on vähän kanttariosumaa jne.

            Tuli kokeiltua (onneksi) yhteen vanteeseen miltä näyttää. Pesin vanteet vannepesulla, hierasin vanhan pinnan kevyesti ja putsasin vielä mukana tulleella puhdistusliinalla. Eka ja toka kerros meni ihan siististi eikä mitään ihmeellistä ilmennyt. kolmannen kerroksen jälkeen ihmettelin kun pinta rupeaa kuplimaan monesta kohtaa. Ilmeisesti tuo kumimaali reagoi jotenkin vanteen vanhan pinnoitteen kanssa ja irroittaa sen pohjistaan. Koetin putsailla xyleenillä sun muilla liuottimilla ja muilta kohdin tuo kumimaali lähtee helposti irti, mutta noilta kuplakohdilta ei lähde muulla kuin mekaanisesti hiomalla.

            Ennen maalausta vanha pinta oli kokonaan ehjä ja puhdas eikä kuplinut tms mistään kohtaa. En tehnyt ennen maalausta tuota ohjeissa suositeltua asetonitestiä, luotin siihen että kelpaa sellaisenaan kun vanteiden maalaukseen tuota nimenomaan markkinoivat.

            No, eikai tässä auta muuta kuin puhalluttaa nuo vanhat pois ja vetää ihan kunnon maaleilla uusi väri pintaan... Toi harmaa oli muutenkin aika karsean sävyinen eli uusiksi olisi mennyt jokatapauksessa

            Tämä vaan varoituksena niille jotka toivovat saavansa helposti uutta väriä vanteisiin.

            Alla vielä kuva vauriokohdasta, samanlaisia löytyy ympäri vannetta...

            Last edited by unam; 17-02-2016, 13:24.
            F11 525d xdrive
            ex E92 330d

            Comment

            • jukkae
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3506
              • 70800

              Originally posted by Miku View Post
              En osaa virallista tapaa sanoa mutta oma tapani ollut harso ja yksi tai kaksi märkää kerrosta päälle riippuen halutusta paksuudesta. Toki haihdutukset välissä.

              Voin suositella automaalit.netin myymää mipan paksukalvo akryyliä. Ei valu herkästi, tasoittuu oikein ohennettuna hyvin. Tätä saa ohentaa reilusti 40-45% jos 1.4 suuttimella vetää. Ainakin bmw:n musta kiiltää niin maan perkeleesti.
              Ostin jo ebaysta, oli sen verta edullista kun litrahinta jää reilusti alle kympin, hinkkaväriä myös, siinä jäi vitosen päälle litrahinta..

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                Originally posted by Lyr3 View Post
                Solid meinaa just sitä, et se on ihan perusväri ilman mitään hileitä. Vanhemmissa tuo voi olla suorakiiltona ja uudemmissa värimassa lakan kans.
                Onko se värimassa sitten tosiaankin helpompi maalata, eli maali ja lakka vai meniskö ihan tuolla suorakiiltomaalilla? Akryyliä ainakin ihmiset kovasti kehuu tuola Automaali.netissä helpoksi maalattavaksi ja että kiilto on hyvä jne. Hintakin olisi halvempi tuolla suorakiillolla?

                Olisko jollain heittää kuvia akryyli-pinnasta mitä ootte itse vedelly?
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • andhu
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2012
                  • 535
                  • vihti

                  Kyllä itse oon ainakin akryyilillä maalannut onnistuneesti ja kiilto on hyvä. Vesihiominen ja kiilllotus onnistuu ihan normaalisti. Akryylimaaleissa taitaa vaan olla se että iän myötä väri haalistuu, mutta kiillottamalla siitäkin selviää.

                  E30 316 Turbo

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by janke View Post
                    Palataas vielä tuohon mun auton väriin, eli tarkka koodi: bmw e39 dark blue 263/5 solid. Eli, mitä tuo solid sitten tarkoittaa? Metalli väri tuo ei ole, vaan mikä, tai miksi sitä kutsutaan.. kaksikerros väri, helmiäisväri?


                    Joo, sori maalaisuuteni tuosta aiemmasta väittäessäni ko.väriä metalliväriksi.
                    Se tosiaan on ”solidi” ja sitä kautta sen voi vetää ihan suorakiiltoisena akryylinäkin.
                    Tosin siltikin suosittelen vetämään sen kaksikerrosvärinä, eli ensin 1K värimassa ja 2K MS tai HS kirkaslakka päälle.

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      Originally posted by andhu View Post
                      Kyllä itse oon ainakin akryyilillä maalannut onnistuneesti ja kiilto on hyvä. Vesihiominen ja kiilllotus onnistuu ihan normaalisti. Akryylimaaleissa taitaa vaan olla se että iän myötä väri haalistuu, mutta kiillottamalla siitäkin selviää.

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Joo, sori maalaisuuteni tuosta aiemmasta väittäessäni ko.väriä metalliväriksi.
                      Se tosiaan on ”solidi” ja sitä kautta sen voi vetää ihan suorakiiltoisena akryylinäkin.
                      Tosin siltikin suosittelen vetämään sen kaksikerrosvärinä, eli ensin 1K värimassa ja 2K MS tai HS kirkaslakka päälle.
                      Tattis. Joo, täytyy tosiaan puntaroida kummalla vetäsee. Kokeilen tässä paihkoin takapuskurin vetästä maaliin ja tarkoitus tilata tuolta automaalit.netistä kamat.
                      Käykö tämä tuohon karhennetulle puskurin pintaan hinkaksi:http://www.automaalit.net/epages/Gag...roducts/840130
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • Miku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 2624
                        • Kajaani

                        Originally posted by janke View Post
                        Tattis. Joo, täytyy tosiaan puntaroida kummalla vetäsee. Kokeilen tässä paihkoin takapuskurin vetästä maaliin ja tarkoitus tilata tuolta automaalit.netistä kamat.
                        Käykö tämä tuohon karhennetulle puskurin pintaan hinkaksi:http://www.automaalit.net/epages/Gag...roducts/840130
                        Jos tuolta tilailet niin tämä on ihan pätevää kun ohentaa reilusti eli noin 30-50% riippuen miten paksusti tarvii rapata. Viimeisen kierroksen kun vedät 50% ohennetulla niin ei jää niin pahasti hiottavaa.

                        Last edited by Miku; 17-02-2016, 22:29.
                        TEAM "Peli Menetetty"
                        Nyt:
                        E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                        E30 320i 2d m20b27 tic project
                        E38 728ia
                        E46 316i sedan
                        Ex:
                        3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by janke View Post
                          Käykö tämä tuohon karhennetulle puskurin pintaan hinkaksi:http://www.automaalit.net/epages/Gag...roducts/840130
                          Et tarvitse hinkaa mikäli puskurin pinta kutakuinkin ehyt.

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3667
                            • seinäjoki

                            Originally posted by Miku View Post
                            Jos tuolta tilailet niin tämä on ihan pätevää kun ohentaa reilusti eli noin 30-50% riippuen miten paksusti tarvii rapata. Viimeisen kierroksen kun vedät 50% ohennetulla niin ei jää niin pahasti hiottavaa.

                            http://www.automaalit.net/epages/Gag...Products/00226
                            Kiitos. Täytyy tuota kokeilla. Mullahan olis tuola edelleen teollisuus maalia vaikka kuinka paljon, mutta en tiedä miten se soveltuis pohjamaaliksi tässä tapauksessa?

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Et tarvitse hinkaa mikäli puskurin pinta kutakuinkin ehyt.
                            Mullahan on ollut jo parivuotta hopeanvärinen puskuri odottamassa maalausta tuola ja muistaakseni siinä oli joitain rantuja mitä pitäisi kitata. Onko siinä vaarana, että alkaa hylkimään jos vedän vanhan kitatun ja karhennetun maalin päälle suoraan? Toki, voihan sitäkin varmaan testata pienelle alueelle ensin.
                            Last edited by janke; 18-02-2016, 06:13.
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • Guest's Avatar

                              Originally posted by janke View Post
                              Mullahan on ollut jo parivuotta hopeanvärinen puskuri odottamassa maalausta tuola ja muistaakseni siinä oli joitain rantuja mitä pitäisi kitata. Onko siinä vaarana, että alkaa hylkimään jos vedän vanhan kitatun ja karhennetun maalin päälle suoraan? Toki, voihan sitäkin varmaan testata pienelle alueelle ensin.

                              Onko sulla kuvaa laittaa siitä puskurista? Jos se puskuri ei ole ns. puhtaalla pinnalla, niin ei siihen tarvitse enää suihkia tartuntapohjia. Muoville on omat kitit, ja ne levitetään suoraan karhennettuun pintaan.

                              Onko tämä puskuri tarkoitus siis maalata auton väriin, eli tumman siniseksi? Jos on, niin itse ruiskuttaisin tumman pohjavärin.

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3667
                                • seinäjoki

                                Originally posted by Mr.Speed View Post
                                Onko sulla kuvaa laittaa siitä puskurista? Jos se puskuri ei ole ns. puhtaalla pinnalla, niin ei siihen tarvitse enää suihkia tartuntapohjia. Muoville on omat kitit, ja ne levitetään suoraan karhennettuun pintaan.

                                Onko tämä puskuri tarkoitus siis maalata auton väriin, eli tumman siniseksi? Jos on, niin itse ruiskuttaisin tumman pohjavärin.
                                Puskuri on kaverin luona, mutta katon jos ehtisin sen tänään hakea, niin saisin siitä jonkinlaisen kuvan.
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎