Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon huuhtelu öljynvaihto DIY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1327
    • Tornio

    #16
    Originally posted by markok View Post
    Oikeassa olet. Tuon tajusin itsekin myöhemmin, että on turhaa käydä vaihteita läpi. Tuo oli hyvä tieto kuulla kumpi putkista on paluu putki.



    Tuo olisikin ihan pro laite, mutta vähän turhan arvokas satunnaiseen öljyn vaihtoon.



    Tätä mietin itsekin, että olisiko letku järkevää irrottaa lauhduttimen päästä, mutta en ole vielä perehtynyt millainen pika liitin siinä on? Onko tässä liitoksessa vaihdettavat tiivisteet ja miten liitos avataan?

    Kuulin että monessa korjaamossa öljyn vaihto tehdään kuvailemallasi tavalla, mutta yhdestä laatikko korjaamosta kuulin, että olisi parempi jos koko kura saataisiin kerralla ulos ilman auton sammuttamista välillä. Kuulemma sakka laskeutuu takaisin pohjalle jos sammuttelee välillä, mutta en sitten tiedä onko tällä käytännössä mitään vaikutusta.
    Pikaliitin aukeaa puristamalla harmaata holkkia letkua kohti.
    Sisällä on 14 x 3mm O rengas tiivisteenä 2 kpl teflon renkaan välissä. Kohtalisen haastava kaivaa ehjänä ulos tuo O- rengas vaihtoa varten JOS sattuu särkymään.
    Ei yleensä tarvitse vaihtaa O - rengasta kun putsaa pikaliittimen jarru kliinerillä ja paineilmalla ennen avausta.

    Yhdessä korjaamossa ovat puhuneet paskaa auton sammuttamisen vaikutuksesta.
    Ensinnäkin laatikossa on se 7 L uutta öljyä ja vanhaa öljyä sinne laatikkoon EI TULE mistään kun se turbiinilta/pumpulta tuleva letku on siellä jäteöljy astiassa.

    no julkaistaan sitten tämäkin
    Last edited by e46touring; 21-11-2014, 16:34. Reason: linkkiä lisää
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #17
      Porakonepumppu riittää hyvin, Motonetista taisin viimeksi ostaa Boschin. Jos pumpun tuotto ei meinaa riittää niin voi sen auton välillä sammuttaa, apumies on parempi olla puikoissa. Aika hujauksessa ~10l sieltä ulos tulee.

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        #18
        Kiitos kaikille ketjuun vastanneille. Nyt on öljypohja ja öljy laitettu Saksasta tilaukseen ja jospa tämän operaation ehtisi vielä tämän vuoden puolella tekemään. Hintaa alkuperäiselle ZF öljypohjalle ja 20L pöntölle Ravenol 6HP öljyä tuli vajaa 250 euroa kotiin tuotuna. Muutaman kympin olisi voinut vielä säästää jos olisi ottanut öljyä vähän pienemmän määrän, mutta eipähän ainakaan lopu kesken.
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • Magirus
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 875
          • Keski-Suomi und Sawo

          #19
          Itse vaihdoin yhteen audin tiptronikkiin tähän tyyliin, eikä ainakaan huonommaksi mennyt:

          Originally posted by Magirus
          Tänään tuli suoritettua öljynvaihto Siekkisen ohjeiden mukaan.

          Vaihe vaiheelta tein jota kuinkin näin:

          1. Roppu pois ja valumaan montulle yöksi
          2. Lauhduttajan paluu letku irti pohjapanssarin etulaidan kohdilta. Tähän sopiva liitin ja letku. Letku tyhjään 10l pönttöön. Laatikolle takaisin menevä letku varuilta tuoreeseen öljykanisteriin (20l Mobil).
          3. Varaosaliikkeestä haettu 12V "öljypumppu"(29€) toimintavalmiuteen. Toinen letku 20l kanisteriin ja toinen letku laatikon pohjaropusta sisään.
          4. Auto käyntiin -> lauhduttajasta virtaa vanhaa kuraa suoraan tyhjään kanisteriin ja sähköpumppu pumppaa uutta suoraan lootaan.
          5. Välillä sammutetaan auto ja pumpataan varuilta uutta öljyä. (Lauhduttajan letkusta tulee enemmän tavaraa kun mitä sähköpumppu kerkesi tilalle pumpata).
          6. Tätä jatketaan kunnes lauhduttajasta tulee uutta kirkasta öljyä. Tämän jälkeen lauhduttajan putket takaisin kiinni omille sijoilleen.
          7. Läppäristä VCDS päälle ja seuraamaan vaihteistoöljyn lämpötilaa. Pumpataan uutta öljyä sopivissa määrin kunnes öljyn lämpötila 30-45C ja öljyä riittävästi.
          8. Roppu kiinni.

          Tällä tavoin sai ainakin kunnolla putsattua koko lootan. Välillä käytin vaihteitakin päällä.

          Tulos: Vaihtaa huomottavasti pehmeämmin, valitettavasti edelleen oirehtii välillä. Nykäisee siis N -> D vaihtaessa, samoin moottorijarrulla 5 -> 4. Vielä pitäisi saada ne adaptaatiot jollai nollattua.
          Tuohon hommaan sai menemään noin 15-17l tuollaisesta 20l kanisterista. Jälkeen päin vielä tarkastin öljyt ja ihan oikea määrä sinne sitä tuli laitettua.. Suodatinta en vaihtanut sillä entinen omistaja oli juuri ennen auton ostoa sen uusinut.

          M47TU E61 520D FamilyWagon -06
          M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
          M20 E30 320i/323i Rooflost -86
          M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


          O: E24 osasia

          Comment

          • Mcharri
            Newbiemmer
            • Sep 2010
            • 9
            • Helsinki

            #20
            [QUOTE=markok;3444385]Eikös öljypiste tee vaihdon juurikin koneella eikä edes suodatinta vaihdeta. Sellaiseen huoltoon en omaa autoa veisi. Siksi tätä täällä kyselenkin kun ainoastaan laatikoiden korjauksiin erikoistuneet firmat osaavat tehdä vaihdon oikein ja niihin ei ihan päivän ennakkovarauksella pääse.

            Ehkä näin. Jokaisella oikeus valita. Jos "väärin vaihdettu" ilmestyy kyllä aika äkkiä nettiin. Vaihtavat suodattimen kun viet itse sen paikanpäälle. Ja jos pelkäät, että eivät osaa, kannattaa olla paikanpäällä vaihdon ajan. Vie noin tunnin. Itse olin eikä osaamisesta valittamista.

            Comment

            • Jka
              BTCF Member
              • Sep 2009
              • 215
              • jyväskylä

              #21
              Kun toi autotomaatti toimii surkeasti niin vaihdan öljyt. Hommasin 20L ravenol kannun ja suodattimen, sekä lisäaineen Instant shudder Fixin. Nämä yhdessä toivottavasti korjaa viat eli tasakaasulla erittäin ärsyttävän kierrosten seilaamisen ja rynkyttämisen ylämäessä yms sekoilut. Jo aikaisemmin e46 säikeeseen linkkaamani video jossa tuo kierrosten seilaaminen näkyy -> http://youtu.be/xZZvOa9DFto

              Soitin automaattihuoltoonkin ja kun nämä on niin kestäviä vaihteistoja niin voi olla vain vanhan öljyn kulumisesta aiheutunut turbiinin kitkapintojen lasittuminen jolloin luistaa eikä tarvis kallista remonttia tehdä.

              On varmasti paljon likaa laatikossa koska ilmeisesti Laakkosella noin 6 vuotta sitten tehdyssäkään öljynvaihdossa ei huuhteluvaihtoa tehty, ja viimeiset yli 200tkm ajettu samoilla öljyillä autoa yhtään säälimättä.

              Youtubesta katselin yhtä ohjetta jolloin vaihdettiin ensin suodatin ja öljypohjan öljyt sekä toistettiin autoa välissä käyttämällä sekä vaihteita vaihtamalla tuo öljynvaihto öljypohjaan niin kauan kunnes on suht puhtaanväristä öljyä ulostullessa.

              Eikö tämä tapa olisi aika helppo ja aika vähän vanhaa jää kiertoon?

              Se mikä ongelma tulee mieleen tuossa niin uusi suodatin kerää itseensä kaiken kierrossa olevan paskan minkä uusi öljy irroittaa vrt. huuhteluun jolloin se toinen lauhduttimen letku irroitetaan ja vanha öljy palaa likaöljyastiaan menemättä uuden suotimen lävitse. ja sitten tietysti sinne jää vanhaa öljyä vähän uuden sekaan vaikka mitä tekis.

              Jos teen kunnolla huuhtelemalla niin haitanneeko jos vaihteiston pumppu imee ilmat, eli sitten täyttää aina uudella öljyllä sen pohjan ja käyttää kunnes öljypohja on taas tyhjä.

              Onko monetkin vaihdellu bensasteppiin öljyjä lähiaikoina (m54b25 ja zf 5hp19) ja irroitellut haperon näköisiä lauhduttimen letkuja. Hieman huolettaa noidenkin tiiveys kun takaisin laittaa.
              Last edited by Jka; 20-01-2015, 01:28.
              E70 X5 4.8i
              ex: E46 325Ci

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                #22
                Originally posted by Jka View Post
                Kun toi autotomaatti toimii surkeasti niin vaihdan öljyt. Hommasin 20L ravenol kannun ja suodattimen, sekä lisäaineen Instant shudder Fixin. Nämä yhdessä toivottavasti korjaa viat eli tasakaasulla erittäin ärsyttävän kierrosten seilaamisen ja rynkyttämisen ylämäessä yms sekoilut. Jo aikaisemmin e46 säikeeseen linkkaamani video jossa tuo kierrosten seilaaminen näkyy -> http://youtu.be/xZZvOa9DFto

                Soitin automaattihuoltoonkin ja kun nämä on niin kestäviä vaihteistoja niin voi olla vain vanhan öljyn kulumisesta aiheutunut turbiinin kitkapintojen lasittuminen jolloin luistaa eikä tarvis kallista remonttia tehdä.

                On varmasti paljon likaa laatikossa koska ilmeisesti Laakkosella noin 6 vuotta sitten tehdyssäkään öljynvaihdossa ei huuhteluvaihtoa tehty, ja viimeiset yli 200tkm ajettu samoilla öljyillä autoa yhtään säälimättä.

                Youtubesta katselin yhtä ohjetta jolloin vaihdettiin ensin suodatin ja öljypohjan öljyt sekä toistettiin autoa välissä käyttämällä sekä vaihteita vaihtamalla tuo öljynvaihto öljypohjaan niin kauan kunnes on suht puhtaanväristä öljyä ulostullessa.

                Eikö tämä tapa olisi aika helppo ja aika vähän vanhaa jää kiertoon?

                Se mikä ongelma tulee mieleen tuossa niin uusi suodatin kerää itseensä kaiken kierrossa olevan paskan minkä uusi öljy irroittaa vrt. huuhteluun jolloin se toinen lauhduttimen letku irroitetaan ja vanha öljy palaa likaöljyastiaan menemättä uuden suotimen lävitse. ja sitten tietysti sinne jää vanhaa öljyä vähän uuden sekaan vaikka mitä tekis.

                Jos teen kunnolla huuhtelemalla niin haitanneeko jos vaihteiston pumppu imee ilmat, eli sitten täyttää aina uudella öljyllä sen pohjan ja käyttää kunnes öljypohja on taas tyhjä.

                Onko monetkin vaihdellu bensasteppiin öljyjä lähiaikoina (m54b25 ja zf 5hp19) ja irroitellut haperon näköisiä lauhduttimen letkuja. Hieman huolettaa noidenkin tiiveys kun takaisin laittaa.
                Kyllä paluuputki kannattaa irrottaa öljyn vaihdossa. Jos teet vaihdon kuvaamallasi tavalla menee öljyä todella paljon enemmän eikä tulos ole siltikään niin hyvä. Ei kannata antaa öljypumpun välillä höriä ilmaa, mutta kun teet e46 touringin kirjoittamalla ohjeella vaihdon ei pumppu höri ilmaa ja voit aina välillä sammuttaa auton ja täyttää lisää öljyä. En nyt muista millainen liitos 5hp19 laatikossa on lauhduttimen putkille, mutta eikös siinäkin ole laatikon päässä ihan vaihdettava tiiviste? Vähän epäilen, että öljynvaihto korjaa kertomaasi vikaa, mutta voihan sitä kokeilla. Paljonko autolla oli ajettu kun Laakkosella tehtiin öljyn vaihto ilman huuhtelua? Voi olla, että tässä on syy laatikon rikkoontumiseen.
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • Jka
                  BTCF Member
                  • Sep 2009
                  • 215
                  • jyväskylä

                  #23
                  Sillä oli sillon ajettu noin 161tkm ja loota toimi 140tkm kunnes alko hummailemaan kierroksia ja jyristelemään. Sitä se on tehnyt jo 70 tuhatta kilometriä. Perjantaina vaihtuu öljyt tuolla huuhtelu menetelmällä niin täytyy raportoida tuloksia tänne
                  E70 X5 4.8i
                  ex: E46 325Ci

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #24
                    Originally posted by Jakuza View Post
                    Kyllä mua ainakin huolettaa aika helvetisti enemmän, mitä siellä on tehty ja mitä ruuveja on käännelty jos teetän "ammattilaisella" yhtään mitään. Ammattilainen ei tee koskaan huolella vaan niin nopeasti kuin mahdollista. Lisäksi virheitä paikkaillaan räkävirityksillä ja ne jätetään kertomatta.
                    Höpö höpö. Ammattilainen tekee huolella sekä tiedon ja rutiinin tuomalla varmuudella. Ammattilainen tietää ettei hänellä ole varaa tehdä virheitä tai virityksiä koska ammattilaisen tarkoituksena on yleensä toimia alalla pitkään, jopa koko ikänsä. Valitettavasti todellisessa korjaamoelämässä ammattilaisia on todella vähän, maakunnissa yleensä suhteessa enemmän kuin suurissa kaupungeissa (maaseudulla tekniikan perusasiat opitaan jo kotona).
                    Useimmien ammattilainen on enemmän itseoppinut kuin koulutettu ja ammattilaisia löytää helpommin korjaamoiden omistajista kuin työntekijöistä. Opiskelijat ja nuoremmat rividuunarit eivät ole ammattilaisia mutta voivat joskus sellaisiksi tulla jos nöyrä asenne jatkuvalle oppimiselle ja opiskelulle on kohdallaan.
                    Last edited by WSE1; 21-01-2015, 04:15.

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      #25
                      Originally posted by markok View Post
                      Paljonko autolla oli ajettu kun Laakkosella tehtiin öljyn vaihto ilman huuhtelua? Voi olla, että tässä on syy laatikon rikkoontumiseen.
                      Vaikka tällaisesta onkin saatu paljon legendaa aikaan niin perinteinen öljynvaihtokaan ei laatikkoa riko jos öljyn tyyppi on sama kuin mitä laatikossa oli ja öljyä on täytetty oikea määrä.

                      Comment

                      • WSE1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3242
                        • Suomusjärvi

                        #26
                        Originally posted by Kissvesala View Post
                        Sen verran tuohon alotuspostaukseen liittyen, että kun öljyä pumppaat laatikkoon samalla ku vanhaa kuraa tulee ulos niin ei vaihteita tartte/ehdi käydä läpi. Kyllä se pumppu pumppaa ne ihan keppi vapaalla sieltä ulos. Uutta ölppää kunnon porakonepunpulla vaan kokoajan sisään rttei vaan pääse käymään vähänä. Kahestaan melkeen suosittelen homman tekemään. Ja sitten nuista putkista... Se on juuri vastoin järkeä eli se putki missä ei ole kiinteää kiinnikettä pitää saada laatikkoon kiinni (kannattaa tehä pellistä kiinnike) ja missä se kiinnitys salpa on niin siitä tulee vanhat kurat pihalle.
                        kun kytkee kaksi halpaa 19,90e sähköistä 12 v öljypumppua rinnakkain niin tuotto riittää, vaihteiden läpikäymisen hyöty on lähinnä siinä että pakoilta ja venttiilikoneistosta tulisi mahdollisimman paljon vanhaa öljyä pois, käytännön merkitys suhteessa kokonaistilavuuteen jää vähäiseksi.

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16465
                          • Asikkala

                          #27
                          Originally posted by Jka View Post
                          alko hummailemaan kierroksia ja jyristelemään. Sitä se on tehnyt jo 70 tuhatta kilometriä.

                          Comment

                          • Jka
                            BTCF Member
                            • Sep 2009
                            • 215
                            • jyväskylä

                            #28
                            Olisihan se heti pitänyt selvittää tuo vika. Ajattelin silti että liian kallis korjata ja hajoaa kun hajoaa jolloin hommaan kunnostetun vaihteiston kokonaan. Nyt kun toi ei tunnu hajoavan millään, niin pitää laittaa kuntoon.
                            E70 X5 4.8i
                            ex: E46 325Ci

                            Comment

                            • Jka
                              BTCF Member
                              • Sep 2009
                              • 215
                              • jyväskylä

                              #29
                              Öljyt tuli vaihdettua automaattiin ja 90km koeajon perusteella nykiminen ja kierrosten hummaus hävisi kokonaan sekä vetää ylämäkeen ihan eritavalla kuin pitkään aikaan. Sen lisäksi vaihteet vaihtuu selvästi pehmeämmin. Eli kyllähän tuo syyllinen oli loppuunajetut öljyt jotka olis pitänyt jo vaihtaa paljon aikaisemmin. Metalliakaan ei ollut kuin pientä pölyä kiinni öljypohjan mangneeteissa. Tosin tulihan sinne tuo lisäainekin laitettua öljyjen sekaan, että sekin voi vaikuttaa.

                              Ihan heti en olis uskonut että voi olla noin helvetin iso ero entiseen
                              E70 X5 4.8i
                              ex: E46 325Ci

                              Comment

                              • markok
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 3018
                                • Kuopio

                                #30
                                Originally posted by Jka View Post
                                Öljyt tuli vaihdettua automaattiin ja 90km koeajon perusteella nykiminen ja kierrosten hummaus hävisi kokonaan sekä vetää ylämäkeen ihan eritavalla kuin pitkään aikaan. Sen lisäksi vaihteet vaihtuu selvästi pehmeämmin. Eli kyllähän tuo syyllinen oli loppuunajetut öljyt jotka olis pitänyt jo vaihtaa paljon aikaisemmin. Metalliakaan ei ollut kuin pientä pölyä kiinni öljypohjan mangneeteissa. Tosin tulihan sinne tuo lisäainekin laitettua öljyjen sekaan, että sekin voi vaikuttaa.

                                Ihan heti en olis uskonut että voi olla noin helvetin iso ero entiseen
                                Hyvä että auttoi. Toivottavasti vaikutus kestää pitkään. Kuinka paljon laitoit lisäainetta öljyn sekaan? Valmistajan suositushan oli aika iso määrä.
                                BMW 530iA Touring -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎