Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Seve
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 269
    • "Kauhava"

    Kävin katsastamas 318iS:n ja tyhjäkäynnillä HC-pitoisuus oli melkein 400 ja CO-pitoisuus 0,6. yli 2000rpm ei mitään ongelmaa.

    Kenties ilmamäärämittari hajalla? Lambda tuskin on hajalla kun on nuon raju ylitys...
    sigpic

    Comment

    • Laakeri
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2005
      • 983
      • Rovaniemi

      Originally posted by Laakeri View Post
      Testasimpa pensanpaineet. Sanokaas muut, jotka ovat testanneet että paljonko on näyttänyt? Itsellä on 3,5bar säädin ja paineet näyttää tyhjäkäynnillä jotain 3.1bar.. Kaasua painauttaa niin tipahtaa ainakin hetkeksi reilusti alle 3bar, en koittanu sitte kierroksilla sen tarkempaa..
      Oiresyndroomaa tutkittu tarkemmin, kaveri hoksasi, että nuo pensanpaineesta ilmoittavat arvot on ohjausletku irti. Tämä irroitettuna paine tasan 3,5bar ja käynti samaa rynkytystä. Kokeilin myös pihdillä puristella paluuletkua ja sillä sai paineen nousemaan, mutta ei se silti käyntiin vaikuttanu nimellisesti.

      Mikä helvetti tuota sitten vaivaa, kun tyhjäkäynti on niin saatanan rumaa rynkyttämistä, tuntuu että paikat tippuu suusta. Muuten pelaa ihan ok, kierrokset tipahtaa kerralla oikeaan n. 750rpm ja vetää ok yläkierroksilla. Päästöissä tyhjäkäynnillä ainoastaan O2 koholla. Starttipilotilla ei löydy imuvuotoja, haitarikumi on uusi ja muitakin letkuja vaihdettu, imusarjan tiivisteet uudet ja ja... Toisilla suuttimilla samanlainen tilanne. Ohimennen tuli huomattua, että suuttimet mekastaa aika lailla, niinku jossaki m20 koneessa, kauheaa säksätystä pitävät. Eikai sekään ole mahdollista, että mulla on 2 sarjaa samalla lailla viallisia suuttimia..

      Sähköosien kokeilulistalla:
      puolat toimivasta koneesta
      massamittari
      kaasuläpän asentoanturi
      lämpöanturit
      tyhjäkäyntimoottori
      nokan asentoanturi
      kammen asentoanturi
      suuttimet

      Lambda on ainoa mihin ei ole koskettu, vanha kone pelasi hienosti ja lambda on vuoden vanha bossilainen. Ja koneessa oli sama rynkytysvika jo aiemmassa korissa. Päästöjä mitatessa ukko meinasi ettei peruskoneessa ole mitään vikaa. Vikakoodit on luettu, dme ei anna mitään vikakoodeja.

      Mihin on todelliset tietäjät kadonneet, kun täältäkään ei vastausta löydy? Itse nuihin koneisiin on tullut perehdyttyä 4:n oman eri m50 moottorin myötä ja kavereilla niitä on kans ollut paljon. Liikkeeseen ei tee mieli viedä, kun ne käy samat diagnoosit läpi kuin mitä itse olen jo käynyt..

      Tarttee seuraavaksi varmaan alkaa kannen sisäisiä vaivoja selvittelemään......
      E34 S38B38
      E36 S50B30us hx52 ->M50B32
      2gen RAM 5.9 cummins

      Comment

      • nut
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 1613
        • Vaasa/Kauhajoki

        Aloittasin tuosta puolien testaamisesta, ehjät puolat vaan jostain lainaan. Samanmoista rytkytystä oli havaittavissa kun edellisestä M50stä yks puoli oli totaalisen finaalissa. Kannattaa samalla sipasta santapaperilla pikkusen niitä puolien kohtia mistä ottaa maihin että saa varmasti kunnon kontaktia.

        Kyllä ne suuttimet normaalistikin aika lujaa ääntää, epäilen ettei suuttimissa ainakaan vika ole.
        BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

        Comment

        • Laakeri
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 983
          • Rovaniemi

          Originally posted by nut View Post
          Aloittasin tuosta puolien testaamisesta, ehjät puolat vaan jostain lainaan. Samanmoista rytkytystä oli havaittavissa kun edellisestä M50stä yks puoli oli totaalisen finaalissa. Kannattaa samalla sipasta santapaperilla pikkusen niitä puolien kohtia mistä ottaa maihin että saa varmasti kunnon kontaktia.

          Kyllä ne suuttimet normaalistikin aika lujaa ääntää, epäilen ettei suuttimissa ainakaan vika ole.
          Eli puolathan tosiaan on testattu 100%:sen sievästi käyvästä koneesta, vaihdon myötä käynti ei parantunut edes ajolenkin jälkeen. Joten sekin on poissuljettu, ilmeisestikkin?
          E34 S38B38
          E36 S50B30us hx52 ->M50B32
          2gen RAM 5.9 cummins

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            Pystytkö tarkistamaan että kaikki suuttimet aukee? Olen edelleen sitä mieltä, että tuo happi tulee jostain ja jos putki on kunnossa, se voi tulla vain koneen läpi. Jos se tulee koneen läpi ja happi on ainoa joka on koholla, pytyn on pakko olla pimeänä bensansaannin puolesta. Suuttimia voi esim. kuunnella painamalla vaikka putkenpätkä suuttimeen kiinni ja toinen pää vaikkapa peltoriin.

            Johdotusvika? Vika ei välttämättä ole suuttimessa.

            Itseltä putosi pytty pelistä aikanaan kannen tiivisteen hajoillessa, ja sen läpi menevän bensan todellakin näkee.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Laakeri
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 983
              • Rovaniemi

              Täytyy käydä kuuntelemassa. Johtosarja on tosiaan vanhasta moottorista, joka kävi kanssa sievää käyntiä.

              Yhden pemareitten kans pelanneen kans tuli keskusteltua puhelimitse, mietittiin aikamme niin tultiin siihen tulokseen, että nokkien ajotukset voi heittää. Portaattomat säädöt on niissä ja niitä ei ajotetakkaan kuin bmw spesial tuulsseila. Täytyy soitella huomenna ja kysellä jos joku muu firma omaa kys. laitteen kuin wetteri.

              EDIT. Tarkistin suuttimet, ainakin esittämäsi tekniikan perusteella kaikista kuuluu samanlainen napsutus..
              Last edited by Laakeri; 30-10-2007, 21:39.
              E34 S38B38
              E36 S50B30us hx52 ->M50B32
              2gen RAM 5.9 cummins

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                Höpö höpö, ei noi mitään rakettitiedettä ole. Työkalu on muistaakseni erittäin yksinkertainen ja netistä löytyy taatusti ohjeet semmoisen tekemiseen. Mistä ajoitus olisi mennyt pieleen? Myös sellainen, että on erittäin epätodennäköistä, että tuollainen vika voisi nostaa PELKKÄÄ happiarvoa.

                Vaikka vanha kone toimi vanhalla johtosarjalla, ei ole mitenkään mahdotonta ettei vika olisi silti siinä. Se on hyvin voinut vioittua konetta vaihtaessa.

                Oletko kokeillut napsia pyttyä pois pelistä yksi kerrallaan? Tuolla saisi kokeiltua hyvin osuuko vika johonkin tiettyyn sylinteriin.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  Pikaisella googletuksella: Kone lukitaan #1 cyl YKK, jolloin nokissa olevat neliöt ovat ylätahkoltaan linjassa kannen kanssa. Korjausmanuskasta löytynee varmistus asiaan...
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Laakeri
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 983
                    • Rovaniemi

                    Originally posted by Cell View Post
                    Höpö höpö, ei noi mitään rakettitiedettä ole. Työkalu on muistaakseni erittäin yksinkertainen ja netistä löytyy taatusti ohjeet semmoisen tekemiseen. Mistä ajoitus olisi mennyt pieleen? Myös sellainen, että on erittäin epätodennäköistä, että tuollainen vika voisi nostaa PELKKÄÄ happiarvoa.

                    Vaikka vanha kone toimi vanhalla johtosarjalla, ei ole mitenkään mahdotonta ettei vika olisi silti siinä. Se on hyvin voinut vioittua konetta vaihtaessa.

                    Oletko kokeillut napsia pyttyä pois pelistä yksi kerrallaan? Tuolla saisi kokeiltua hyvin osuuko vika johonkin tiettyyn sylinteriin.
                    Ajotuksesta ei ole mitään hajua onko koskaan minun aikana ollutkaan kohdallaan. Kori jossa motti oli tuli kaverille ruotsista ja siinäkin ainaki minun kuullen tuo rytkytti niinkuin nytkin. Silloin luotin imuvuotoon joka oli näkyvissä silloin (taisin tehdä virheen...) muistaakseni 280tkm oli mittarissa ja jonninlainen huoltokirjakin oli, tosin 100tkm taisi lopusta puuttua.

                    Päästöarvoista tosiaan isä mittautti ja sano tuon hapen olleen koholla, muut kuulemma hyviä. Muuta en osaa sanoa niistä, kun ei tuo ollu lappua tahtonu.

                    Voiko nuita puolan johtoja repiä käynnin aikana tuosta vaan irti, ilman pelkoa särkemisestä tai sähköiskuista?
                    E34 S38B38
                    E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                    2gen RAM 5.9 cummins

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      12v sinne puolalle tulee, mutta en osaa sanoa suuntaan enkä toiseen hajottaako jotain jos repii lennossa pois. Sammuta kone irroituksen/kiinnityksen ajaksi.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Laakeri
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2005
                        • 983
                        • Rovaniemi

                        Nyt on puolat käyty yksitellen lävitte, irrotin aina puolalta johdon ja kokeilin käyntiin. Jokaisen kohdalla toistui sama ruohonleikkuriefekti, täristi autoa kun polkasi kaasua 1000-3000rpm.. Jokaisen kohdalla samanlainen reaktio, joten ilmeisesti jokainen on mukana.

                        edit. ja kun kaikki puolat kytketty niin tärinä ainoastaan alle 1000rpm, >1krpm sievä ja tasainen käynti
                        Last edited by Laakeri; 30-10-2007, 22:08.
                        E34 S38B38
                        E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                        2gen RAM 5.9 cummins

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          Joo, selvä se on että kaikki on kierroksilla mukana, mutta nyt olikin tarkoitus testata vain sitä tyhjäkäyntiä.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • Laakeri
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2005
                            • 983
                            • Rovaniemi

                            Originally posted by Cell View Post
                            Joo, selvä se on että kaikki on kierroksilla mukana, mutta nyt olikin tarkoitus testata vain sitä tyhjäkäyntiä.
                            Jokaisen kohdalla tärinä oli pahempi, kuin siten että kaikki oli paikallaan. Kyllä sen heti kuuli käynnissä, kun yksi puuttui. Pienilläkin kierroksilla.

                            Edit. Niin ja moottorinohjausboksiakin on kokeiltu kolmea eri yksilöä...
                            E34 S38B38
                            E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                            2gen RAM 5.9 cummins

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              Joo-o. Perin kummallista. Olisi ihan hyvä jos saisit tietää mitä ne arvot ihan oikeasti ovat tämän "aluksi vissiin toi ja sitten kaikki päin honkia" sijasta. Muistaakseni suuret happiarvot vääristivät myös muita mittarin antamia arvoja :think
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • Laakeri
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2005
                                • 983
                                • Rovaniemi

                                Ilmeisesti täytyy käydä mittaamassa uudestaan. Eka kerralla kun mitattiin, oli tosiaankin tuo happi ainoana koholla ja sekin tyhjäkäynnillä.

                                Tästä aiheesta luin foorumilta, että jollakin lastun poistaminen oli auttanut tuohon, jotenka vaihdoin lastuttamattoman boksin. Tällä ei ajettu ko joku 20-30km (epäilen ettei boksia ollu vielä "sisäänajettu") ja siitä suoraan mittariin, jolloin konttorilla oli kuulemma ollu kaikki arvot päin honkia. Tiedä sitten, itse en ole kumpaakaan tilannetta nähnyt, töistä kun ei tahdo keretä mittailemaan.. Täytyy yrittää järjestää aikaa, pakkohan tuo rotisko on saada kuntoon.
                                E34 S38B38
                                E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                                2gen RAM 5.9 cummins

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎