Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marko.m
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2007
    • 333
    • Keminmaa

    m50 tyhjäkäynti

    Täällä on näemmä kehuttu m50 koneiden tyhjäkäyntiä. Itse sain oman m50b25 käymään nätisti kun aivan sattumalta käytin ilmanputsarin pois. Sitä ennen muuten kävi hyvin mutta täristi, tai itse käyttäisin paremmin sanaa humpasi. No kun laitoin putsarin takaisin niin kone kävi sen jälkeen kuin kello. Ei kai siinä muuta voinu olla kuin että haitariputki irvisti jostakin tai oli muuten vain huonosti kiinni. :think
    316i e46 -04.
    Ex. 525i e34 -91

    Comment

    • Kparta
      Bimmer Rookie
      • Sep 2007
      • 33

      Noniin, eipä tullut leimaa ei. Auto 523iA -97

      Vuoden 2007 katsastuksessa arvot olivat ihan kunnossa viimeisen päälle.

      Nyt 2008 arvot näyttivät tältä(en noista mitään tajua):

      Tyhjäkäynnillä Kierroksilla
      CO%: 0,32 0,5
      CO2 14,6 14,4
      HC ppm 187 93
      o2 0,9 0,9

      Lambda 1,02

      Katsastusmies sanoi että katalysaattori vaihtoon,sitä hetken koputeltuaan. Katottiin että se on jo kerran vaihdettu aikaisemminkin ja autolla ajettu 125tkm. Voiko se tosiaan kulua näin nopeasti? Jos lambda anturi olisi rikki niin toimisiko auto ihan normaalisti ja pitäisikö auton mittaristossa olla siitä varoittava merkki? En ole ainekaan huomannu mitään poikkeavaa auton toiminnassa.

      Hmm..kumpikohan noista nyt pitäs sitten vaihtaa?

      Edit: Löytyykö vikakoodin luetuksella tuo mahdollinen lambda-anturi vika? Autossa pieni ajotietokone
      Last edited by Kparta; 01-03-2008, 14:15.

      Comment

      • armageddon
        Bimmer Fanatic
        • May 2007
        • 443
        • Kokkola

        Originally posted by Kparta View Post
        Noniin, eipä tullut leimaa ei. Auto 523iA -97

        Vuoden 2007 katsastuksessa arvot olivat ihan kunnossa viimeisen päälle.

        Nyt 2008 arvot näyttivät tältä(en noista mitään tajua):

        Tyhjäkäynnillä Kierroksilla
        CO%: 0,32 0,5
        CO2 14,6 14,4
        HC ppm 187 93
        o2 0,9 0,9

        Lambda 1,02

        Katsastusmies sanoi että katalysaattori vaihtoon,sitä hetken koputeltuaan. Katottiin että se on jo kerran vaihdettu aikaisemminkin ja autolla ajettu 125tkm. Voiko se tosiaan kulua näin nopeasti? Jos lambda anturi olisi rikki niin toimisiko auto ihan normaalisti ja pitäisikö auton mittaristossa olla siitä varoittava merkki? En ole ainekaan huomannu mitään poikkeavaa auton toiminnassa.

        Hmm..kumpikohan noista nyt pitäs sitten vaihtaa?

        Edit: Löytyykö vikakoodin luetuksella tuo lambda-anturi vika? Autossa pieni ajotietokone
        Eikös se ollu aika hyvä nyrkkisääntö että ku kattia kolisuttaa ja jos se helisee/kolisee (sisältä) nii silloin katti olisi rikki... imuvuotoja ettisin jälleen kerran ekana:think se ei maksa ku pilotti tai brake cleaner pullon hinnan
        ei ne tehot vaan se kuski...

        Comment

        • Kparta
          Bimmer Rookie
          • Sep 2007
          • 33

          Originally posted by armageddon View Post
          Eikös se ollu aika hyvä nyrkkisääntö että ku kattia kolisuttaa ja jos se helisee/kolisee (sisältä) nii silloin katti olisi rikki... imuvuotoja ettisin jälleen kerran ekana:think se ei maksa ku pilotti tai brake cleaner pullon hinnan
          Ei sieltä mitään helinää/kolinaa kyllä kuulunut hmm..Ajattelin käydä luettamassa nyt tuon vikakoodin jos sieltä jotain selviäisi.

          Mirä tarkoitat imuvuodoilla?

          Edit: tarkennusta katsastuspaperista:

          HC-Pitoisuus joutokäynnillä liiian korkea 187
          CO-Pitoisuus korotetulla pyörimisnopeudella liian korkea 0,5
          Last edited by Kparta; 01-03-2008, 15:48.

          Comment

          • armageddon
            Bimmer Fanatic
            • May 2007
            • 443
            • Kokkola

            Originally posted by Kparta View Post
            Ei sieltä mitään helinää/kolinaa kyllä kuulunut hmm..Ajattelin käydä luettamassa nyt tuon vikakoodin jos sieltä jotain selviäisi.

            Mirä tarkoitat imuvuodoilla?

            Edit: tarkennusta katsastuspaperista:

            HC-Pitoisuus joutokäynnillä liiian korkea 187
            CO-Pitoisuus korotetulla pyörimisnopeudella liian korkea 0,5
            että imeekö ilmaa jostain mistä ei pitäisi, esim kurkkuputki vuotaa imusarjan alla olevat ilmaputket vuotaa ruiskujen juuresta vuotaa jne... eikös se näin mee... itellä vuoti viimevuoden katsastukseesa kurkkuputki pikkusen haljennut ja sen takia oli HC korkea tyhjäkäynnillä ja jotain muuta, arvot löytyy ku selaa topiccia vähä taatepäin...
            ei ne tehot vaan se kuski...

            Comment

            • antti79
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 2499
              • Littoinen

              Originally posted by Kparta View Post
              Ei sieltä mitään helinää/kolinaa kyllä kuulunut hmm..Ajattelin käydä luettamassa nyt tuon vikakoodin jos sieltä jotain selviäisi.

              Mirä tarkoitat imuvuodoilla?

              Edit: tarkennusta katsastuspaperista:

              HC-Pitoisuus joutokäynnillä liiian korkea 187
              CO-Pitoisuus korotetulla pyörimisnopeudella liian korkea 0,5
              Lambda sökönä, HC-pitoisuudet viittaavat siihen. Itsellä oli ihan samantyyppistä vikaa ja silloinkin käskettiin vaihtaa katti, onneksi en vaihtanut. Lambdan vaihdolla selvittiin.
              sigpic
              Originally Posted by jari kihlman
              "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

              Comment

              • JD
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 1194
                • Espoo

                M20 päästökorjaus tehty

                M20 koneessa (E30 -88) oli tekniikanvaihtomuutoskatsastuksessa HC korkealla, noin 750 kun sallittu taitaisi olla 600.
                Alkutilanne oli, että tuntui epätasaisuutta käynnissä tyhjäkäynnillä, ilmamäärämittarin seosruuvia oli joku itse käännellyt (koska ilmaletkuissa oli ollut ilmavuotoja).

                Korjaus: Koska koneeseen oli nyt jo uusittu kaikki ilmaletkut
                -niin ilmamäärämittarista säädettiin vielä piirilevyä jotta kosketusliuskat kulkevat varmasti puhtaalla pinnalla.
                -sytytyksen säätö tarkistettiin
                -seosruuvia säädettiin

                Ja nyt näytti korjaamon mittari hyviä lukemia ja katsastajatkin oli tyytyväisiä.

                PS. Tästä jollekin hyvä auto, ollut tallissa vuoden ja huvin vuoksi korjailin uusilla osilla kaikki epäilyttävät osat jotka löytyi, kaikki bensa ja jarruputket, kaikki jarruosat:satulat.levyt.palat, kaikki katsastajan kanssa löytämämme kuluneet nivelet, yms kaikenlaista osaa noin 1200e arvosta. 318i sai myös 2.0 kutoskoneen josta kaikki tiivisteet uusittu, samoin vaihdelaatikosta, uusi kytkinlevy...yms... Tuulilasin ehkä vielä vaihdan kun siinä pieni halkeama peilin takana. Hintana autolle noin 1900e ja vaihdossakin saattaisin ehkä ottaa halvan hajonneen BMW:n... etenkin -88 ja uudemmat...
                Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                Comment

                • Kparta
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2007
                  • 33

                  Originally posted by antti79 View Post
                  Lambda sökönä, HC-pitoisuudet viittaavat siihen. Itsellä oli ihan samantyyppistä vikaa ja silloinkin käskettiin vaihtaa katti, onneksi en vaihtanut. Lambdan vaihdolla selvittiin.
                  Kävinpä tänään sitten tuossa paikallisella korjaamolla. Mittasivat pakokaasu hommelit ja kateltiin arvoja. Lambda arvo ihan kohillaan(eli anturin pitäs olla ihan ok niitten mukaan). Tarkoittaako se siis jos lambda arvo on kohillaan että se anturikin on Ok?

                  Katsoivat pohjan alle ja sinne oli vaihdettu tarvike katalysaattori. Nuo tarvike katit eivät kuulemma kestä varsinkaan kutoskoneessa oikeen yhtään. Motonetissä siis 100€ uus ja alkuperäinen samassa paikassa 400€.

                  Onko suositella mistä sais hommattua kunnollisen katin tai ainakin paremman kun tuo 100€ maksava moto netissä mitkä palavat tuolla koneella kuulemma vuodessa? Ei viittis 400€ maksaa alkuperäsestä.

                  Comment

                  • mikron
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 2171
                    • Himas

                    Originally posted by Kparta View Post
                    Kävinpä tänään sitten tuossa paikallisella korjaamolla. Mittasivat pakokaasu hommelit ja kateltiin arvoja. Lambda arvo ihan kohillaan(eli anturin pitäs olla ihan ok niitten mukaan). Tarkoittaako se siis jos lambda arvo on kohillaan että se anturikin on Ok?
                    Ei.
                    Originally posted by Kparta View Post
                    Katsoivat pohjan alle ja sinne oli vaihdettu tarvike katalysaattori. Nuo tarvike katit eivät kuulemma kestä varsinkaan kutoskoneessa oikeen yhtään. Motonetissä siis 100€ uus ja alkuperäinen samassa paikassa 400€.

                    Onko suositella mistä sais hommattua kunnollisen katin tai ainakin paremman kun tuo 100€ maksava moto netissä mitkä palavat tuolla koneella kuulemma vuodessa? Ei viittis 400€ maksaa alkuperäsestä.
                    Lueppas tämä ketju alusta asti. Katalysaattori sulla tuskin on rikki.
                    F11 530dA xDrive M-sport -13
                    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                    Ex: E38 740iA -98
                    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                    Ex: E39 523i -96
                    Ex: E34 520i -89

                    Comment

                    • Kparta
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2007
                      • 33

                      Noniin. Kävin äsken luettamassa vikakoodit. Antoi lambda-anturi vian, kuulemma joku "lohko 1" anturi ennen katalysaattoria. Sanoi että voi olla mahdollista että koko katti on palanut tämän takia rikki kun on käynyt väärällä seoksella. Perjantaina korjaamolle, vaihtavat anturin + mittaavat päästöt ja jos ei auta niin katti lisäksi vaihtoon.

                      Voin vaikka raportoida sitten miten kävi..

                      Comment

                      • armageddon
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2007
                        • 443
                        • Kokkola

                        Originally posted by Kparta View Post
                        Noniin. Kävin äsken luettamassa vikakoodit. Antoi lambda-anturi vian, kuulemma joku "lohko 1" anturi ennen katalysaattoria. Sanoi että voi olla mahdollista että koko katti on palanut tämän takia rikki kun on käynyt väärällä seoksella. Perjantaina korjaamolle, vaihtavat anturin + mittaavat päästöt ja jos ei auta niin katti lisäksi vaihtoon.

                        Voin vaikka raportoida sitten miten kävi..
                        se lamda maksaa sit noin 200€... ainaki omaan m50b25
                        ei ne tehot vaan se kuski...

                        Comment

                        • antti79
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 2499
                          • Littoinen

                          Originally posted by armageddon View Post
                          se lamda maksaa sit noin 200€... ainaki omaan m50b25
                          Ei se nyt aivan noin kallis ole, Boschin lambda BMW:n alkuperäisosana n. 100€ Motonetistä.
                          sigpic
                          Originally Posted by jari kihlman
                          "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                          Comment

                          • K.S.
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2006
                            • 649
                            • Espoo

                            Nyt alkaa omassa kattilassa usko loppumaan.

                            putsattu hitusen hapettunut evap vettiilin liitos -> ei vaikutusta
                            ruuvailtu letkukiristimet joka ikiseen ilma tai huohotusletkuun -> ei vaikutusta
                            nollattu vikamuisti -> ei vaikutusta

                            Pakoputkesta kuuluu selvästi kuinka pätkii tyhjäkäynnillä.
                            Tulppina on boschin FR7LDC+ SuperPlus tulpat joita olen nyt alkanut pitämään syyllisinä saasteisiin..täytyy vaihtaa tavallisiin F7LDCR tulppiin.

                            tyhjäkäynti
                            HC 700
                            o2 5.3
                            co 0,4
                            co2 11

                            kierroksilla
                            Hc 30
                            o2 0,32
                            co 0
                            co2 14.8
                            lamba 1,01

                            Comment

                            • pete-
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2005
                              • 389
                              • Helsinki

                              osaisko kukaan kertoa että voisko olla lambda vika
                              kun mulla

                              CO päästöt kierroksilla liian korkeat 0.6 kun sallittu 0.3
                              HC päästöt taas tyhjäkäynnillä liian korkeat 275 sallittu 100

                              vai voisko lastu aiheuttaa tämän kun aikasemmin mennyt läpi ilman lastua.
                              F31 330d -13
                              ex:
                              F31 320d -13
                              E91 320d -08
                              E39 528i -96
                              E34 535i -90
                              E34 535i -89
                              E36 325i -91
                              E30 316i -89

                              Comment

                              • armageddon
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2007
                                • 443
                                • Kokkola

                                Originally posted by antti79 View Post
                                Ei se nyt aivan noin kallis ole, Boschin lambda BMW:n alkuperäisosana n. 100€ Motonetistä.
                                no voi saatanan bemari huolto otti siitä muistaa´kseni 189€ haistakoon pas**
                                ei ne tehot vaan se kuski...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎