Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • O.K.
    Moderator
    • Nov 2003
    • 4854
    • Espoo

    Originally posted by antti79 View Post
    Vanhan ilmamäärämittarin säädön ymmärrän, mutta näihin massamittareihin (kuumalanka- tai filmityyppisiin) en ole koskenut koska olen elänyt siinä tiedossa että niitä ei pysty säätämään.:think
    Niin minäkin olen luullut, että niitä ei voi säätää. Mutta niin ne vaan väittivät .

    Mullehan se on ihan sama, mitä on tehty, kun auto meni katsastuksesta läpi päästöjen osalta.
    Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
    Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
    E34 525i

    Comment

    • alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3402
      • Tre

      Originally posted by O.K. View Post
      Ainakin mulla ST-Motorissa säädettiin ilmamassamittaria, kun lanka oli kuulemma "kulunut". Säätivät nimenomaan ilmamassamittaria ja auton puolelta ei ollut säätöihin koskettu. Mutta tuo auttoi ainakin sillä kertaa ja sen jälkeen on mennyt aina katsastuksesta läpi. Mitä on aina muutaman minuutin saanut pitää ~3000rpm, ennen kuin tyhjäkäynnille laskettaessa HC laskee tarpeeksi alas.
      Ihan mielenkiintoista:think Mitähän lie tehty? Ettei vaan olisi ollut kysessä langan puhdistus elektroniikan puhdistusspraylla?
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

      Comment

      • Pete
        Newbiemmer
        • Mar 2005
        • 10

        No niin selvisi vika. Nokka-akselin ajoitus oli todella vähän pielessä. Mutta HC-päästöt on nyt 19 tyhjäkäynnillä.
        Huomasin myöskin että auto ei täristä enään, eikä ole pientä nykimistä, ei röpötä enään ja muutenkin on pirteämpi.
        Katsotaan vielä miten vaikuttaa kulutukseen.

        Comment

        • -Markus-
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1463
          • Ihan Savossa

          Originally posted by Pete View Post
          No niin ja hylky.
          CO-pitoituus 0.28 (0.01)
          HC-pitoisuus 512 (30)
          Lambda arvo ( 1 )
          CO2-pitoisuus 13.90 (15.30)
          O2-pitoisuus 1.14 ( 0 )

          suluissa kierroksilla. Eli HC-pitoisuus aivan liian korkea tyhjäkäynnillä. Lambda vaihdettu 16.8.2006. Kokeiltiin paikallisessa korjaamossa uudella lambdalla mutta ei vaikutusta. Tulpat vaihdettiin uusiin, ei vaikutusta.
          Korjaamolla epäilivät korkean HC:n johtuvan alkavasta venttiilivuodosta tai venttiiliviasta.
          Vikakoodeja ei ollut.
          Mitä vittua, 2000 euroa kansiremppaan.
          Voiskohan vika olla jossain muualla kuin venttiileissä.
          Katsastusmies sanoi että kone on kyllä kunnossa, jossain muualla on vika.
          Ai niin ja auto on 325 E36 -91.
          Katti oli kyllä kuumana kun korjaamolla mitattiin, ajoin sitä ennen puolituntia maantieajoa. AUTTAKAA!!!!
          Tuossa tuo Pete:n lähtötilanne. Niin ei tarvitse etsiä tuolta kauempaa.

          Ford Mondeo Mk3 STW
          VW E-Golf 2015
          BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

          Comment

          • Pete
            Newbiemmer
            • Mar 2005
            • 10

            Kiitos Markus.
            Last edited by Pete; 30-05-2007, 12:52.

            Comment

            • Weturi
              Bimmer Rookie
              • May 2006
              • 60
              • Nastola

              Pakoaasupäästöt...

              Oli taas vuoden koho kohta , ja päästöistä tuli hylsy .Mitatut arvot : CO-2.56 (2.02), HC-250 (102), CO2-12.70 (13.00),O2-0 (O), lamda- 0.94. Vaihdoin uuden lamdan (bosch) ja ei kun konttorille .Uudet arvot : CO-0 (0), HC-7 (8), CO2-14.50 (14.60), O2-0 (0), lamda 1.00. Suluissa yli 2000 r/min. Ja kyllä kelpasi. Joka vuosi joutuu lamdan uusimaan???

              Comment

              • T3
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 8530
                • Karhe

                Originally posted by T3 View Post
                Nostetaas tätä välillä ylös...

                Katsastuksesta tuli hylsy ja arvot tässä (suluissa raja-arvot)

                CO% Tyhjäkäynnillä 0,76 (0,50) Kierroksilla 0,71 (0,30)
                CO2 Tyhjäkäynnillä 13,8 Kierroksilla 14,2
                HC Tyhjäkäynnillä 72 (100) Kierroksilla 40 (100)
                O2 Tyhjäkäynnillä 1,19 Kierroksilla 0,74

                Lambda 1,01

                Eli osaakos joku nyt sanoa mitä PITÄÄ tehdä, että nuo CO%-arvot saa riittävän alas, kiitos!
                Noniin, alkaa pikkuhiljaa rassaamaan tämäkin asia.
                Hommahan ei ole muusta kiinni, kuin noista CO-arvoista, mutta kuitenkin.

                Lambda on vaihdettu. Motronicin lämpöanturi on vaihdettu. Varmuudeksi tuli vaihdettua uusi ilmansuodatin, tulpanjohdot, tulpat, jakajankansi ja pyörijä. Vuotoja ei ole, kun on suihkittu erittäin tarkkaan kaikki mahdolliset kohdat.

                CO on laskenut tasolle 0,65 sekä tyhjäkäynnillä, että kierroksilla. HC:t olivat viime mittauksessa tyhjäk. 35 ja kierr. 32 ja lambda-arvo 1,00

                Ilmamäärämittarista kiristämällä saadaan seosta laihemmalle niin, että tyhjäkäynnin CO:t tippuvat 0,4:ään, eli hyväksyttyyn. Kierroksilla CO:t ovat kuitenkin 0,65. Mikäli ilmamäärämittarista ruuvaa naksun kerrallan laihemmalle, josssainvaiheessa CO:t todellakin putoavat riittävän alas, mutta... Samalla käynti menee heikoksi ja HC:t hyppäävät ylös. Samalla tietenkin laskennallinen Lambda-arvo nousee, viimeksi tasolle 1,33

                Eli, mitä nyt neuvoksi? Millä helvetillä saan tuon CO:n riittävän alas?
                Last edited by T3; 08-07-2007, 20:15.
                .

                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                Comment

                • kehveli
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2005
                  • 276
                  • Lappeenranta

                  Originally posted by T3 View Post
                  Noniin, alkaa pikkuhiljaa rassaamaan tämäkin asia.
                  Hommahan ei ole muusta kiinni, kuin noista CO-arvoista, mutta kuitenkin.

                  Lambda on vaihdettu. Motronicin lämpöanturi on vaihdettu. Varmuudeksi tuli vaihdettua uusi ilmansuodatin, tulpanjohdot, tulpat, jakajankansi ja pyörijä. Vuotoja ei ole, kun on suihkittu erittäin tarkkaan kaikki mahdolliset kohdat.

                  CO on laskenut tasolle 0,65 sekä tyhjäkäynnillä, että kierroksilla. HC:t olivat viime mittauksessa tyhjäk. 35 ja kierr. 32 ja lambda-arvo 1,00

                  Ilmamäärämittarista kiristämällä saadaan seosta laihemmalle niin, että tyhjäkäynnin CO:t tippuvat 0,4:ään, eli hyväksyttyyn. Kierroksilla CO:t ovat kuitenkin 0,65. Mikäli ilmamäärämittarista ruuvaa naksun kerrallan laihemmalle, josssainvaiheessa CO:t todellakin putoavat riittävän alas, mutta... Samalla käynti menee heikoksi ja HC:t hyppäävät ylös.

                  Eli, mitä nyt neuvoksi? Millä helvetillä saan tuon CO:n riittävän alas?
                  Pistät ruiskun puhdistus ainetta auton tankiin isolla suhteella, johonkin 20litraan bensaa, sen jälkeen ajat autosta katin kuumaksi kun menet katsastukseen.

                  Joihinkin tapauksiin tuo on auttanut.
                  Entiset autot: paljon malmikasoja ja sitten yks mersu ja föördi
                  Nykyiset kehonliikuttimet: X5 3.0D, 325i

                  Comment

                  • arska84
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 1356
                    • Seinäjoki

                    Originally posted by T3 View Post
                    Noniin, alkaa pikkuhiljaa rassaamaan tämäkin asia.
                    Hommahan ei ole muusta kiinni, kuin noista CO-arvoista, mutta kuitenkin.

                    Lambda on vaihdettu. Motronicin lämpöanturi on vaihdettu. Varmuudeksi tuli vaihdettua uusi ilmansuodatin, tulpanjohdot, tulpat, jakajankansi ja pyörijä. Vuotoja ei ole, kun on suihkittu erittäin tarkkaan kaikki mahdolliset kohdat.

                    CO on laskenut tasolle 0,65 sekä tyhjäkäynnillä, että kierroksilla. HC:t olivat viime mittauksessa tyhjäk. 35 ja kierr. 32 ja lambda-arvo 1,00

                    Ilmamäärämittarista kiristämällä saadaan seosta laihemmalle niin, että tyhjäkäynnin CO:t tippuvat 0,4:ään, eli hyväksyttyyn. Kierroksilla CO:t ovat kuitenkin 0,65. Mikäli ilmamäärämittarista ruuvaa naksun kerrallan laihemmalle, josssainvaiheessa CO:t todellakin putoavat riittävän alas, mutta... Samalla käynti menee heikoksi ja HC:t hyppäävät ylös. Samalla tietenkin laskennallinen Lambda-arvo nousee, viimeksi tasolle 1,33

                    Eli, mitä nyt neuvoksi? Millä helvetillä saan tuon CO:n riittävän alas?
                    Näyttää olevan jonkinlaista vuotoa putkessa. Eiköhän se ainakin noihin arvoihin vaikuta:think
                    BMW PREMIUM

                    BMW E46 318

                    Comment

                    • T3
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 8530
                      • Karhe

                      Originally posted by arska84 View Post
                      Näyttää olevan jonkinlaista vuotoa putkessa. Eiköhän se ainakin noihin arvoihin vaikuta:think
                      Niin, onko tuo "vuoto" sitten niin iso, että vaikuttaisi noin paljon CO-arvoon?

                      Sitten kysymys tietäjille. JOS, oikeasti katti olis hajalla/tyhjä, vaikuttaako katin hajallisuus/tyhjyys myös CO-arvoihin? Itse päättelisin, että katti olisi kunnossa, kun HC-arvot tyhjäkäynnillä 35 ja kierroksilla 32, ovat ihan kunnossa.
                      .

                      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                      Comment

                      • arska84
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 1356
                        • Seinäjoki

                        Kyllähän pienikin vuoto saattaa muuttaa arvot vituralleen.. Varsinkin jos vuoto on ennen lambda-anturia.
                        BMW PREMIUM

                        BMW E46 318

                        Comment

                        • T3
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 8530
                          • Karhe

                          Originally posted by arska84 View Post
                          Kyllähän pienikin vuoto saattaa muuttaa arvot vituralleen.. Varsinkin jos vuoto on ennen lambda-anturia.
                          Lambda on pakosarjan keskivaiheilla ja pakosarjan tiivisteet on uusittu, eli ei vuotoa ennen lambdaa. En oikein jaksa uskoa tuohon esittämääsi teoriaan.
                          .

                          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                          Comment

                          • arska84
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 1356
                            • Seinäjoki

                            Originally posted by T3 View Post
                            Lambda on pakosarjan keskivaiheilla ja pakosarjan tiivisteet on uusittu, eli ei vuotoa ennen lambdaa. En oikein jaksa uskoa tuohon esittämääsi teoriaan.
                            Noh, työkaverilla (tosin mazda) oli katsastuksessa putki vuotanut ja päästöt ollu mitä sattuu. Putki hitsattiin ja päästöt saatiin kohdalleen. Onko tuo nyt kauhee vaiva hitsata se putki ja kokeilla josko ne päästöt menis kohdalleen?? Oot jo aika paljon osiakin vaihtanut että tuota luulisin viaksi.. En tiedä näkyykö,mutta tuola:http://www.btcf.fi/forum/showthread....+vuoto&page=11
                            Hemi kirjoittaa että katit ei toimi jos vuoto ennen lambdaa..
                            Last edited by arska84; 08-07-2007, 22:02. Reason: lisäystä
                            BMW PREMIUM

                            BMW E46 318

                            Comment

                            • T3
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 8530
                              • Karhe

                              Originally posted by alspe View Post
                              Päästöt m50b20 e34 -91.

                              Tyhjäkäynti :

                              CO : 0,28/0,50
                              HC : 85/100
                              CO2 : 12,15
                              O2 : 4,40/5,00

                              Kierroksilla :

                              CO : 0,10/0,30
                              HC : 80/100
                              CO2 : 14,80
                              O2 : 2,10/5,00
                              Lambda just ja just putos 1,03:een.

                              Putki vuotaa niin vitusti(2 x 8 mm reikää porattu takapönttöön ja silti happi asettu alle rajojen), en vaan ehtinyt vaihtaa ennen kuin viimeinen päivä katsastusaikaa koitti

                              Ei ajettu putkea kuumaksi, haitarikumissa ei vuotoa, mutta lisäilmaluistissa ehkä. Tulpat ym. huollettu.
                              Originally posted by arska84 View Post
                              Noh, työkaverilla (tosin mazda) oli katsastuksessa putki vuotanut ja päästöt ollu mitä sattuu. Putki hitsattiin ja päästöt saatiin kohdalleen. Onko tuo nyt kauhee vaiva hitsata se putki ja kokeilla josko ne päästöt menis kohdalleen?? Oot jo aika paljon osiakin vaihtanut että tuota luulisin viaksi.. En tiedä näkyykö,mutta tuola:http://www.btcf.fi/forum/showthread....+vuoto&page=11
                              Hemi kirjoittaa että katit ei toimi jos vuoto ennen lambdaa..

                              Otin tähän esimerkiksi nimimerkin "alspe" auton.
                              Näköjään saa vuotaa aika lahjakkaasti ja arvot alhaisemmat kuin minulla.

                              Minun putkistossa ei ole vuotoja. Jäännöshappea mittauksissa on aina, joskus enemmän, joskus vähemmän. Riippuen kuinka syvälle mittaaja jaksaa sen tikkunsa putkeen lykätä. Viimeisessä mittauksessa kysyin hapen määrästä mittaajalta, vastaus: Merkityksetön.
                              .

                              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                              Comment

                              • basso72
                                BTCF Member
                                • Dec 2004
                                • 1837
                                • Ylä-Pinsiö

                                Ai,sulla onkin häkäpönttö-auto.. Arvothan näyttää muuten hyviltä.
                                Koneen käyntilämpö? Tähän ei taida saada kuumempaa termostaattia? Yksi kokeilemisen arvoinen olis pykälää jopa kahta kuumemmat tulpat. Vain leimalle,ei radalle.. Äärimmäiseen hätään sitten "katsastus-bensan" teko. (M)Etanolia bensan sekaan 10-20%. Tätäkään ei suositella pitkäaikaiseen käyttöön.
                                sigpic
                                Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                                320i -77

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎