Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tatsga
    BTCF Member
    • Mar 2004
    • 436
    • Vantaa

    Tupla fail: tyhjäkäynnin HC n.240ppm

    Elikkä jäipi talviauton(e30 318iS M42B18) leima sit kii ekalla kerralla tyhjäkäynnin HC:sta. Noh ajattelin et on vanhat tulpat ja viime vuonna oli pari kertaa sytkän ja kosteuden kanssa ongelmia. Lisäks oli termari hajal niin ettei lämmöt noussut ku 1/4 osaan. Kaiken lisäks tankissa ollut bensa oli kesän yli parkkipaikalla seissyttä. Noh tänään kävin sit vaihtamas öljyt, tulpat, ilmanputsarin ja termarin. Noh kone nosti lämmöt nyt nätisti keskelle ja kävi muutenkin tyhjäkäyntiä tosi nätisti ilman heiluntoja tai sytkäkatkoja. Bensikisen kautta(heitin viel jonku 3dl masinol-kattia n.14l 98 sekaan) sit nopsaan uudestaan katsastusasemalle. Ja voitte kuvitella sen kyrvän koon joka otsaan ilmesty, kun oli vieläkin tyhjäkäynnin HC:t 230ppm... Yritti noin 5sec kierrosten laskun jälkeen pysyä n.60 korvilla, mut sit pomppas taas. No alko vituttaa ja vein sit tutulle korjaamolle sen ja sanoin et haluun saada auton leimaan. Auttaiskohan tohon se ilmamäärämittarin ruuvailu, kun näyttäis sellainen tossa viel olevan? Tai sit saa vaan tuttu korjaamon pitäjä ottaa pihalta jonkun uudemman auton jossa päästöt kunnossa ja tehdä mulle laput mun rekkarilla... =) Ja kaikki muut arvot oli siis ihan ok. Kierrosten HC oli ekal kerral 70 ja tippu 35 masinolin kanssa.
    E30 "318is 8v" touring

    E30 325cid 5.3 LS-V8

    Comment

    • iippade
      Newbiemmer
      • Oct 2009
      • 2
      • Finland, Espoo

      Päästöt ei menny läpi seuraavilla arvoilla:

      Tyhjäkäynti:
      CO = 0,31
      HC = 145
      O2 = 0,47
      CO2 = 14,7

      >2000rpm:
      CO = 0,49
      HC = 106
      O2 = 1,69
      CO2 = 13,7

      Lambda = 1,06

      Auto: e36 325 vm.1993 (m50b25 vanos)

      Menneenä kesänä vesipumppu hajosi 180tkm kohdalla, tästä johtuen kone keitti, löi syylärin päädystä nesteitä pihalle, hinattiin vesipumpun vaihtoon ja toimi taas tästä eteenpäin normaalisti. Katsastus hylkäyksen johdosta ostin puristuspainemittarin kun ei kesällä tullut tarkastettua ja mittasin nyt seuraavat paineet koneesta:
      1. syl. = 151psi
      2. syl. = 155psi
      3. syl. = 152psi
      4. syl. = 159psi
      5. syl. = 156psi
      6. syl. = 145psi

      Ei varmaan tarvitse olla huolissaan kannen/kansipahvin kunnosta?
      Tulpat OK-kuntoiset.

      Joten onko seuraavat rohdot uusi Boschin Lambda-anturi, ilmamassamittarin puhdistus CRC:n siihen tarkotetulla puhdistus-spraylla, uusi ilmansuodatin ja lämpimällä koneella katsastuskonttorille? Jossain viesteissä mainittu takavaimentimeen rei'än porausta thermoshockin estämiseksi, onko tarpeellista?

      ps. Tuli vielä mieleen että kun katsastusmies päästöjä otettaessa kierrätti konetta tasaisesti 2500rpm ~3-4min niin lopuksi vaikka hän ei kaasupolkimen asentoa muuttanut, niin kierrokset tippui yhtäkkiä ~2000rpm ja nousi samantien takaisin -> 2500rpm. Tämä kierrosten tippuminen tapahtui 4-5 kertaa noin 5-10 sekunnin välein, ja tämän jälkeen katsastusmies sanoi koneessa olevan vikaa.

      Imuvuotoa koitin starttisprayn kanssa etsiä imusarjalta + kumiputkilta kaasuläpän molemminpuolin. Ei löytynyt vuotoja ja kumiosat hyväkuntoiset. Ilmamassamittari vaihdettu viime Helmikuussa 2010.
      Voiko tämä johtua jostain lambdan/ilmamassamittarin häiriöstä vai mistä?

      Hyvät neuvot/mielipiteet tarpeen, Kiitos jo etukäteen! :think

      Comment

      • Perlenbacher
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2010
        • 1103
        • Suomi

        Johonkin muualle mittaamaan päästöt kuin konttorille sitten, saavat kyllä menemään läpi jos on rajoilla.

        Tankki niin tyhjäksi kuin uskallat, E85:sta sisään ja sitten vaan huudattaa tarpeeks niin lähes mikä tahansa pommi menee läpi. Muutama desi masinolia ei auta yhtään mitään.

        Comment

        • insp
          BTCF Member
          • Sep 2002
          • 827
          • Iittala

          Originally posted by Tatsga View Post
          Auttaiskohan tohon se ilmamäärämittarin ruuvailu, kun näyttäis sellainen tossa viel olevan?
          Kyllä auttaa, itsellä oli aikoinaan m20b20 koneessa hc lähemmäksi 1000 ja tuota ruuvaamalla sain sen oikeaan arvoon.
          ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

          Comment

          • iippade
            Newbiemmer
            • Oct 2009
            • 2
            • Finland, Espoo

            Originally posted by iippade View Post
            Päästöt ei menny läpi seuraavilla arvoilla:

            Tyhjäkäynti:
            CO = 0,31
            HC = 145
            O2 = 0,47
            CO2 = 14,7
            >2000rpm:
            CO = 0,49
            HC = 106
            O2 = 1,69
            CO2 = 13,7

            Lambda = 1,06

            Auto: e36 325 vm.1993 (m50b25 vanos)

            ......
            Noh, kävin tänään hakemassa uuden Boschin lambda-anturin, ilmansuodattimen, vaihdoin ne sekä putsasin ilmamassamittarin.

            Tämän jälkeen suoraan konttorille -> HYLKY

            Tyhjäkäynti:
            CO = 0,28
            HC = 120
            O2 = 0,52
            CO2 = 14,27

            >2000rpm:
            CO = 0,34 (konetta kierrättämällä ~3000rpm laski hiljallee, olisi voitu saada mahd. juuri ja juuri alle 0,3)
            HC = 38
            O2 = 0,44
            CO2 = 14,22

            Lambda = 1,00

            Katsastusmies sanoi että nokka-akselit olisi kulunut, kun korkea HC-arvo kuulemma viittaa epätäydelliseen palamiseen. Epäili myös katalysaattorin kuntoa.
            Pitäiskö tässä ruveta nyt nokka-akseleita vaihtamaan? Autolla ajettu 195tkm.

            Mielipiteet ja neuvot edelleen tarpeeseen!
            e:typot

            e2: Tutkin vähän tarkemmin sitä imupuolen haitariletkua ja ilmamassamittarin päässä ainakin semmosta haurastumisesta tullutta halkeilua -> Vaihtoon.

            Muistu vielä mieleen että puristuspaineita mitattaessa, jossain tulpankoloissa oli ~teelusikallinen öljyä, joten venttiilikopan tiivisteet vaihtoon myös ennen katsastusta?
            Last edited by iippade; 03-01-2011, 09:22.

            Comment

            • Jookuj
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2009
              • 940
              • Kemi

              Joo kävin tossa katsastaan auton, hylky sieltä tuli. Käsijarru toiselta puolen ja se saatanan HC-arvo tyhjäkäynnillä 150 luokkaa.. mietin jälkeenpäin vaan että melko kylmä auto oli kun katsastukseen menin. Auto seisoi kokopäivän 15asteen pakkasessa ja ajoin sen konttorille max.10km matkan ja en mitenkään kummosesti polettanut sitä.

              Kysymys kuuluu... laitan käsijarrun kuntoon ja lämmitän katin kunnolla REILUILLA kierroksilla väh. 20km ja pikkusen vielä kierroksia ylös. Voisko mennä läpi?

              Jos jollain jotain lisättävää niin kertokoon. Auto on ajokiellossa koska katsastus aikahan ehti mennä umpeen ennenku ehdin käyttää auton leimalla.
              ___________________
              BMW G30 520d -17
              ----------------------------------------------------------------------
              MB c350 -11
              BMW F11 M550D -14
              Volvo s60 -13 R-Design Rebel Blue
              MB w211 -07
              BMW e39 525i -01
              BMW e36 325i -93
              BMW e36 320i -92

              Comment

              • Jookuj
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2009
                • 940
                • Kemi

                eikö kukaan osaa sanoo? Mistä tässä lähtis ettiin vikaa.. :think
                ___________________
                BMW G30 520d -17
                ----------------------------------------------------------------------
                MB c350 -11
                BMW F11 M550D -14
                Volvo s60 -13 R-Design Rebel Blue
                MB w211 -07
                BMW e39 525i -01
                BMW e36 325i -93
                BMW e36 320i -92

                Comment

                • sleepertuning
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2006
                  • 662
                  • Kotka

                  Originally posted by Jookuj View Post
                  eikö kukaan osaa sanoo? Mistä tässä lähtis ettiin vikaa.. :think
                  Mitä ne muut arvot lienee? Jos siellä on jotain oikeata vikaa niin tuskin menee läpi edes kuumana.

                  Comment

                  • Jookuj
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2009
                    • 940
                    • Kemi

                    Lappu autossa mutta hylsy tuli pelkästä HC-arvosta joutokäynnillä. kaikki muut ok.
                    ___________________
                    BMW G30 520d -17
                    ----------------------------------------------------------------------
                    MB c350 -11
                    BMW F11 M550D -14
                    Volvo s60 -13 R-Design Rebel Blue
                    MB w211 -07
                    BMW e39 525i -01
                    BMW e36 325i -93
                    BMW e36 320i -92

                    Comment

                    • Perlenbacher
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2010
                      • 1103
                      • Suomi

                      Jos ei mikään muu heitä eikä tuokaan tuon enempää, kuumaks vaan niin pitäis mennä heittämällä läpi. Tulpissa voi olla vikaa, mutta kuitenkin pitäis tuo arvo tippua 50 yksiköllä ihan jo kuumentamalla putki kunnolla.

                      Comment

                      • Jookuj
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2009
                        • 940
                        • Kemi

                        Joop.. Se lambda-anturi oli rikki. Nyt vaihdettu ja kone säädetty? :think tyhjäkäynti ja jtn.. Katsastuskin on nyt voimassa. Loppu hyvin, kaikki hyvin.
                        ___________________
                        BMW G30 520d -17
                        ----------------------------------------------------------------------
                        MB c350 -11
                        BMW F11 M550D -14
                        Volvo s60 -13 R-Design Rebel Blue
                        MB w211 -07
                        BMW e39 525i -01
                        BMW e36 325i -93
                        BMW e36 320i -92

                        Comment

                        • bmw_rules
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2003
                          • 171
                          • pori

                          96' 523i ja päästöt m52b25

                          tyhjäkäynti hc:183 co:0.46 o2:0.82 co2:14.2
                          >2000 rpm hc:168 co:0.54 o2:14.2 co2:0.87
                          lambda 1.01

                          lambdat vaihdettu kun livedata näytti että kakkonen olisi todella hidas ja ykkönen myös aika hidas. alkuperäis lambdat tilalle. vikakoodit luettu ja ainoa mitä herjas niin vanoksen mekaaninen jumitus! vaikuttaako päästöihin? kattina pari vuotta sitten vaihdettu tarvike. imuvuotoja ei pitäis olla, letkut katsottu ja ehjiä olivat eikä pakoputkikaan mielestäni vuoda mutta eikö tuo o2 kierroksilla kertois että olis imu tai pakovuotoa??

                          Comment

                          • sleepertuning
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2006
                            • 662
                            • Kotka

                            Originally posted by bmw_rules View Post
                            96' 523i ja päästöt m52b25
                            >2000 rpm hc:168 co:0.54 o2:14.2 co2:0.87
                            Tavara tulee hapen kera palamattomana läpi. Sytytyskatkoksia. Tulpat missä kunnossa? My humble opinion.

                            Comment

                            • Rare
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2003
                              • 50
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by Tatsga View Post
                              Elikkä jäipi talviauton(e30 318iS M42B18) leima sit kii ekalla kerralla tyhjäkäynnin HC:sta.
                              tekstiä poistettu välistä

                              Originally posted by Tatsga View Post
                              Ja voitte kuvitella sen kyrvän koon joka otsaan ilmesty, kun oli vieläkin tyhjäkäynnin HC:t 230ppm... Yritti noin 5sec kierrosten laskun jälkeen pysyä n.60 korvilla, mut sit pomppas
                              taas. Ja kaikki muut arvot oli siis ihan ok. Kierrosten HC oli ekal kerral 70 ja tippu 35 masinolin kanssa.
                              Löytykö tuolle korkealle HC:lle tyhjäkäynnillä joku syy ? Itellä jäi leima saamatta iS:ään juuri samaisesta syystä, toki näköjään tässä ketjussa muutamalla muullakin.

                              Autoon on vaihdettu tulpat 8000km sitten, uusi ilmansuodatin, haitarikumi imupuolelle. Lambda anturikin on uusittu, toki aikaa kuittien mukaan 4v. Tarkastuslistalle kaiketi lisäilmaluisti, ilmamäärämittari, kaasuläppä. Ennen leimalle vientiä tietenkin lämmitetty kunnolla ja muutenkin ulkona mukava nolla keli. Onko muita parempia ideoita esittää ?

                              mitatut arvot:

                              tyhjäkäynnilla:
                              HC 142
                              CO 0,2
                              O2 0,07

                              Kierroksilla:
                              HC 6
                              CO 0,04
                              O2 0,14
                              Lambda 1

                              Comment

                              • thst
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2010
                                • 252
                                • Jkl

                                Täällä kanssa ongelmia noiden päästöjen kanssa.

                                Tyhjäkäynti:

                                CO: 0,19
                                HC: 285
                                CO2: 13,75
                                O2: 2,10

                                Yli 2000rpm:

                                CO: 0,16
                                HC: 107
                                Lambda: 1,11
                                CO2: 13,63
                                O2: 2,29

                                Eli ongelmana HC ja lambda. Tulpat vaihdoin tänään ja käynti parani, koska ennen pienillä kierroksilla nykinyt jos vähänkin enempi kaasua antanut isolla vaihteella. Joten jos se korjaisi tuon HC:n.. Mutta mites tuo lambda? En kerennyt kyllä viimeksi ihan kuumaksi ajella, joten voisiko johtua siitä :think Viisaammat valaiskoon.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎