Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw:n turbotus (kerätään kaikkien tieto tänne)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jannuhuoleton
    Bimmer Rookie
    • Oct 2011
    • 72
    • Tre

    Mitenkäs on kun noita M50B25 koneita turbotellaan, miksei M52B28 koneita niinkään? Onko siihen jokin syy? Onko se teknisesti vaikeampaa/kalliimpaa, vai onko syy se että kone on jo lähtö kohtaisesti harvinaisempi/kalliimpi?
    (Jotain tullaista olisin (vielä ajatusasteella) suunnittelemassa ei vähäpäästöiseen E30/34 siksi kiinnostaa)
    Eikös tuosta 2.8 pitäisi teoriassa saada helpommin/enemmän tehoa?

    ...ja nyt viisaat vastatkaa!

    Comment

    • duuk
      Moderator
      • Dec 2006
      • 10506
      • Saaressa

      Originally posted by Jannuhuoleton View Post
      Mitenkäs on kun noita M50B25 koneita turbotellaan, miksei M52B28 koneita niinkään? Onko siihen jokin syy? Onko se teknisesti vaikeampaa/kalliimpaa, vai onko syy se että kone on jo lähtö kohtaisesti harvinaisempi/kalliimpi?
      (Jotain tullaista olisin (vielä ajatusasteella) suunnittelemassa ei vähäpäästöiseen E30/34 siksi kiinnostaa)
      Eikös tuosta 2.8 pitäisi teoriassa saada helpommin/enemmän tehoa?

      ...ja nyt viisaat vastatkaa!
      M52B28 alumiinilohkolla.. Eli B28 ni tee M50B25 lohkoon sen.

      duke's garage:
      Suzuki R50
      E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
      M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
      S38 S54 S62

      instagram: _duuk

      Comment

      • Jasu
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 2110
        • Tampere / Isojoki

        Originally posted by Jannuhuoleton View Post
        Mitenkäs on kun noita M50B25 koneita turbotellaan, miksei M52B28 koneita niinkään? Onko siihen jokin syy? Onko se teknisesti vaikeampaa/kalliimpaa, vai onko syy se että kone on jo lähtö kohtaisesti harvinaisempi/kalliimpi?
        (Jotain tullaista olisin (vielä ajatusasteella) suunnittelemassa ei vähäpäästöiseen E30/34 siksi kiinnostaa)
        Eikös tuosta 2.8 pitäisi teoriassa saada helpommin/enemmän tehoa?

        ...ja nyt viisaat vastatkaa!
        Suurimpana ongelmana lienee tuo alumiinilohko ja pinnoitus, kun haetaan suurempaa tehoa.

        edit. olinpa hidas, eli noin se kannattaa tehdä kuin duuk kertoi.
        Volvo S80 V8
        Mercedes C250d
        M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

        Comment

        • Jannuhuoleton
          Bimmer Rookie
          • Oct 2011
          • 72
          • Tre

          ...näin äkkiä yhteen vetona: unohda b28 ja tee suoraan b25?
          Säästyy aikaa ja rahaa?
          Miten paljon suunnilleen saa rahaa kulumaan jos tarkoitus olisi ottaa tehoja n.400hv? Ja aihiona siis ilmeisesti järkevimpänä tuo b25? Siis sellaisena että kone kestäisi käyttiksenä ajellakin.

          Comment

          • Muumi
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 1702
            • Rovaniemi

            Originally posted by Jannuhuoleton View Post
            ...näin äkkiä yhteen vetona: unohda b28 ja tee suoraan b25?
            Säästyy aikaa ja rahaa?
            Miten paljon suunnilleen saa rahaa kulumaan jos tarkoitus olisi ottaa tehoja n.400hv? Ja aihiona siis ilmeisesti järkevimpänä tuo b25? Siis sellaisena että kone kestäisi käyttiksenä ajellakin.
            Kymppitonnin verran euroja, saatat onnistua.
            E24 635csi

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              Originally posted by Jannuhuoleton View Post
              ...näin äkkiä yhteen vetona: unohda b28 ja tee suoraan b25?
              Säästyy aikaa ja rahaa?
              Miten paljon suunnilleen saa rahaa kulumaan jos tarkoitus olisi ottaa tehoja n.400hv? Ja aihiona siis ilmeisesti järkevimpänä tuo b25? Siis sellaisena että kone kestäisi käyttiksenä ajellakin.
              Riippuen palikoista ja riman korkeudesta, saat toimivan paketin ~2000-5000e budjetilla.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • Jannuhuoleton
                Bimmer Rookie
                • Oct 2011
                • 72
                • Tre

                Originally posted by Muumi View Post
                Kymppitonnin verran euroja, saatat onnistua.
                ...näistä mitään tiedä, mutta tuntuu tulevan mutkalle hintaa. (eikös tuolla kympillä "pitäisi" jo saada vaikka ämmäläinen ja siihen ahdin, siis koko auto?)

                Comment

                • Jannuhuoleton
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2011
                  • 72
                  • Tre

                  Originally posted by O-Peksi View Post
                  Riippuen palikoista ja riman korkeudesta, saat toimivan paketin ~2000-5000e budjetilla.
                  Tarkoitus olisi tosiaan saada sellainen varmatoiminen tai siis niin "varma" kun tuollainen kotikutoinen voi olla eli että sillä nyt uskaltaisi parinkymmenen kilsan siivuja päristellä. Ja tehot johonkin n.400 luokkiin. Mitä tuollaiselle koneelle pitäisi tehdä vai kestääkö se vakiona tuollaiset tehot?

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    Jos riittää 350-400, eli ~ 0,8bar ahdot niin kyllä se vakiomotti kestää. Sitten kun paineet alkaa ykkösellä, aletaan olla vähän siinä ja tässä mutta näkeehän sen sitten kun leviää. Uusilla kangenlaakereilla vaan nippuun eikä testilenkkejä ennenkuin ecu on järkevissä säädöissä.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • muuris
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 3501
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Jannuhuoleton View Post
                      ...näistä mitään tiedä, mutta tuntuu tulevan mutkalle hintaa. (eikös tuolla kympillä "pitäisi" jo saada vaikka ämmäläinen ja siihen ahdin, siis koko auto?)
                      Tuleehan sille hintaa, jos ei mitään tee itse, ja sellainen kuva sun kysymyksistä tuli ainakin mulle. Ei siis mitenkään vittuiluna. Siihen pienenkin budjetin turboprojektiin menee aika iso määrä työtunteja. Jos osien lisäksi niistä joutuis maksamaan niin kannattanee ennemmin ostaa se valmiiks tarpeeksi tehokas auto.
                      Last edited by muuris; 26-09-2012, 19:29.
                      E30 325iX '86
                      Instagram

                      Comment

                      • Jannuhuoleton
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2011
                        • 72
                        • Tre

                        Originally posted by muuris View Post
                        Tuleehan sille hintaa, jos ei mitään tee itse, ja sellainen kuva sun kysymyksistä tuli ainakin mulle. Ei siis mitenkään vittuiluna. Siihen pienenkin budjetin turboprojektiin menee aika iso määrä työtunteja. Jos osien lisäksi niistä joutuis maksamaan niin kannattanee ennemmin ostaa se valmiiks tarpeeksi tehokas auto.
                        Hintaa kyselin lähinnä osista. Adennus onkin sitten toinen juttu, itse tekee mitä osaa/ehtii ja muut sitten muitakautta.

                        Comment

                        • Muumi
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 1702
                          • Rovaniemi

                          Originally posted by Jannuhuoleton View Post
                          ...näistä mitään tiedä, mutta tuntuu tulevan mutkalle hintaa. (eikös tuolla kympillä "pitäisi" jo saada vaikka ämmäläinen ja siihen ahdin, siis koko auto?)
                          No tekaseppa se 400 heppanen käyttis, ja aja alkuun muutama tuhat km, ja kerro sitte mitä makso.
                          E24 635csi

                          Comment

                          • Jannuhuoleton
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2011
                            • 72
                            • Tre

                            Originally posted by Muumi View Post
                            No tekaseppa se 400 heppanen käyttis, ja aja alkuun muutama tuhat km, ja kerro sitte mitä makso.

                            Tuo voi olla juuri se mikä maksaa, tuo muutama tuhat km.
                            Mutta silti tuollainen houkuttaisi käyttikseksi kun e30 m3:sta ei viitsi haaskata ja e36 m3 on vähän tylsähkö (ja laiskan oloinen tuollaisen 400 heppasen turpiinin jälkeen jolla olen ajanut sen muutaman tuhat, oli tosin erimerkkinen).
                            Tämä siis pohjana miksi "haaveilen" tuollaisesta turbosta. Tokihan se voisi olla vaikka m5+turbo, mutta nyt on ajatuksena että onko tuommoinen mahdollista toteutta kohtuullisella budjetilla, jos ei, niin sitten alkaa oleen jo muitakin vaihtoehtoja, jopa nelivetoisia(olisi kelvannut tänä iltana kun 321hv+huonot takarenkaat ja vesisade teki etenemisestä sivumyötästä...)

                            Eli jos jätetään se näsäkästely vähemmälle ja ne joilla on oikeasti tuollaisesta tietoa jakavat sitä niin halutessaan. Kiitos ja kumarrus.

                            Comment

                            • Jylppy--
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2007
                              • 476
                              • MME/JKL

                              Originally posted by Jannuhuoleton View Post
                              T
                              Eli jos jätetään se näsäkästely vähemmälle ja ne joilla on oikeasti tuollaisesta tietoa jakavat sitä niin halutessaan. Kiitos ja kumarrus.
                              No jos turbo N:1K€ ja moottorinohjaus toisen 1K€ niin muut osat ja työt saa olla ilmasia AAMEN
                              e30 318iS"UFE"
                              e30 327 TIC "AVO"
                              e30 325i "AVO"

                              -MME connection-
                              -Btcf absolutistit team-

                              Comment

                              • O-Peksi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2007
                                • 2775
                                • Joensuu

                                Äkkiseltään, kun laskee M50-koneeseen täysremontin, eli uudet laakerit, öljypumppu, jakopään osat, männänrenkaat, tiivisteet yms. niin on 1000e sileänä. Siihen sit turbo(kiinalaisia saa halvalla, joita osa suosittelee, osa ei) 200-800e, ruisku(halvimmillaan megasquirt 2) ~300e, laajakaistalambda ~200e, ahtoputket, hukkis, pakoputki, dumppi, niin saa varata 500e, cooleri ~200e ja suuttimet ~300-500e.

                                Vakiopuolilla pääsee just ja just yli 400hp, mutta tuskin toimii enää 1bar ahdolla. Kaverin autosta penkittivät M50B25:stä kahdella imunokalla, kiinanturbolla(muistaakseni GT67 tjsp), megalla, 875cc/min suuttimilla yms. kilkkeillä 0.8bar@6000rpm 413hp, ja vakiosytkästä loppui jerkku.
                                ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎