Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw:n turbotus (kerätään kaikkien tieto tänne)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • [Max]
    Newbiemmer
    • Oct 2008
    • 28

    Tai imupuolen kuristimella, joka on mielestäni hienostuneempi tapa rajoittaa pänninkiä. Tokihan säädettävä ohjaus kannattaa olla jokatapauksessa, mutta pelkällä soosilla ja sytyllä tehon pelaaminen ales on oman filosofiani mukaan väärä keino. Kuristimella ongelmana se että mahdollisesti ylhäällä voi painua alipaineen puolelle, mutta eihän lapussa tarvitse koko ahtokäyråä näkyä, vain se mikä on ollut maksimi paine.

    Comment

    • Vauhtivaunu
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 2714
      • P-Karjala

      Originally posted by [Max] View Post
      Tai imupuolen kuristimella, joka on mielestäni hienostuneempi tapa rajoittaa pänninkiä. Tokihan säädettävä ohjaus kannattaa olla jokatapauksessa, mutta pelkällä soosilla ja sytyllä tehon pelaaminen ales on oman filosofiani mukaan väärä keino. Kuristimella ongelmana se että mahdollisesti ylhäällä voi painua alipaineen puolelle, mutta eihän lapussa tarvitse koko ahtokäyråä näkyä, vain se mikä on ollut maksimi paine.
      Miksi väsätä kuristimia kun otetaan vaan yksi tai kaksi penkkivetoa poskelleen säädetyillä kartoilla? Ei tarkoitus ole kun saada se käyrä tietyn hv-luvun alle ja sitten laitetaan ne kohdalleen säädetyt takaisin. Kukaan ei millään todista että mitkä kartat penkkivedossa oli.

      Ja kaikki vain siksi että Suomen rakentelusäännöt on perseestä. Kaikessa muussa apinoidaan Ruotsalaisia systeemejä muttei autojen rakennemuutoksissa
      sigpic


      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

      Comment

      • Ezpej
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2012
        • 252
        • Pilkanmaan ylipaineistaja

        no niimpä niin, eipä niitä karttoja ruveta tarkastelemaan.
        Mitäs vauhtipyörän pultteja olette käyttänyt m20 lievästi kevennetyssä vauhtipyörässä? Eikös vakiot mene?

        Comment

        • tikkku
          Bimmer Rookie
          • Oct 2006
          • 146
          • Pieksämäki

          Originally posted by Yazer View Post
          Mitenkäs, kun omassa e36 ensimmäinen käyttöönottopvä on rekisteriotteen mukaan 10.12.1990, eikä kateista/vähäpäästöisyydestä ole mitään mainintaa. Katti on kyllä paikallaan ja auto saksantuonti. Mitenkäs sitten tuon vähäpäästöisyyden kanssa kuitenkin, ollako vai eikö olla?


          jos ei ole kolmitoimi katalysaattorista merkintää niin tod näkösesti on ei vähäpäästöinen onhan vanhoissa jenkeissäkin alunperin katit.. ja joissain bensa hiluxeissakin..

          Comment

          • Jannuhuoleton
            Bimmer Rookie
            • Oct 2011
            • 72
            • Tre

            M50 palikkaa

            Mistähän löytyisi m50b25 koneeseen sopivaa turbopakosarjaa? Ja autona olisi e30? Tuohon ei ilmeisesti käy e36 tai e34 mallien sarjat? M20 sarjoja tuntuu löytyvän, mutta tuo uudempi kone vähän himoittaisi...

            Comment

            • Ezpej
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2012
              • 252
              • Pilkanmaan ylipaineistaja

              Originally posted by Jannuhuoleton View Post
              Mistähän löytyisi m50b25 koneeseen sopivaa turbopakosarjaa? Ja autona olisi e30? Tuohon ei ilmeisesti käy e36 tai e34 mallien sarjat? M20 sarjoja tuntuu löytyvän, mutta tuo uudempi kone vähän himoittaisi...

              m50 kone e30 korissa. onhan noita netissä, jos ei budjetista kiinni niin ota yhteys KKD motorsporttiin, ne kyllä tekee sulle viimisenpäälle

              Comment

              • anttiroisto
                BTCF Member
                • Feb 2011
                • 91
                • kalajoki

                swizer s2a

                Paljoko hantuolla turbolla on teho tuotto?
                Olis tarkoitus semmonen laittaa m20b25 moottoriin saakohan tolla yli 350 hp?
                käyttis
                e46 touring 320d

                projectit

                -e28 520 -83

                Exät:
                E30 318 -88
                E36 318 -97 touring, 320 -91 sedan ,320 touring -97,325 coupe msport
                e34 525-88, 518 -92
                e39 530d m-sport touring -01

                Comment

                • Ezpej
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2012
                  • 252
                  • Pilkanmaan ylipaineistaja

                  Originally posted by anttiroisto View Post
                  Paljoko hantuolla turbolla on teho tuotto?
                  Olis tarkoitus semmonen laittaa m20b25 moottoriin saakohan tolla yli 350 hp?
                  Kuinka isot siivet? pakopesän koko? vaikuttaa aikapaljon nuo. vertaa vähän muihin ahtimiin. En tiedä eroja mutta joku oli penkittänyt 400hp switzerin s2b, koneen kokoa en muista, muistaakseen alle 2l.


                  Sitte itse olen mietiskellyt m5020 koneen kiskasemista tonne 520i e34 EI abs mallin koriin, mitenköhän onnistuu? jos oikein olen ymmärtänyt että, tarvisin abs jarrut jotta voin tehdä tommoset muutokset moottoriin, koska moniventtiilikansi rinnastetaan moottorin vaihtoon, am i right?

                  Eikös e34 530 mallejakin ollut ilman abseja.
                  Last edited by Ezpej; 03-11-2012, 16:01.

                  Comment

                  • anttiroisto
                    BTCF Member
                    • Feb 2011
                    • 91
                    • kalajoki

                    Originally posted by Ezpej View Post
                    Kuinka isot siivet? pakopesän koko? vaikuttaa aikapaljon nuo. vertaa vähän muihin ahtimiin. En tiedä eroja mutta joku oli penkittänyt 400hp switzerin s2b, koneen kokoa en muista, muistaakseen alle 2l.


                    Sitte itse olen mietiskellyt m5020 koneen kiskasemista tonne 520i e34 EI abs mallin koriin, mitenköhän onnistuu? jos oikein olen ymmärtänyt että, tarvisin abs jarrut jotta voin tehdä tommoset muutokset moottoriin, koska moniventtiilikansi rinnastetaan moottorin vaihtoon, am i right?

                    Eikös e34 530 mallejakin ollut ilman abseja.
                    Tietääkseni ei tarvi edes muutoskatsastaa kun ei moottoritilavuus ei muutu
                    käyttis
                    e46 touring 320d

                    projectit

                    -e28 520 -83

                    Exät:
                    E30 318 -88
                    E36 318 -97 touring, 320 -91 sedan ,320 touring -97,325 coupe msport
                    e34 525-88, 518 -92
                    e39 530d m-sport touring -01

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      Originally posted by anttiroisto View Post
                      Tietääkseni ei tarvi edes muutoskatsastaa kun ei moottoritilavuus ei muutu
                      Höpö höpö.

                      Mitä väliä sillä on rinnastetaanko kannen vaihto moottorin vaihtoon jos olet sinne koko moottoria vaihtamassa? ABS:t tarvitsee jos vertailumallissa on aina abs.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Rocla
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 7692
                        • Kajaani

                        Tuosta penkityksestä pienelle teholle vielä niin eikös saisi hienot paperit niin että laittaa reilun kuristuksen ahtoputkeen ja mapin ja mahdollisen ahtoapaine mittarin ennen sitä kuristusta?

                        Kuulemma jossain ilmajäähdytteisessä VW tuotteessa ollu ahtoputken tukkona nylon lätkä jossa 3mm reikä keskellä, ahtoa dokumentin mukaan ~2 bar ja tehoa alle 50 hp. Ja sitten vain katsastukseen.
                        Olli.

                        Comment

                        • Neppo
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2006
                          • 721
                          • Laihia

                          Originally posted by Rocla View Post
                          Tuosta penkityksestä pienelle teholle vielä niin eikös saisi hienot paperit niin että laittaa reilun kuristuksen ahtoputkeen ja mapin ja mahdollisen ahtoapaine mittarin ennen sitä kuristusta?

                          Kuulemma jossain ilmajäähdytteisessä VW tuotteessa ollu ahtoputken tukkona nylon lätkä jossa 3mm reikä keskellä, ahtoa dokumentin mukaan ~2 bar ja tehoa alle 50 hp. Ja sitten vain katsastukseen.
                          Näin olen myös kuullut tehtävän. Prikan /tukkeen pitää olla kuitenkin suht tukeva ja jämysti kiinni, jottei se lähde liikkeelle tai rikkoonnu. Paine ennen kuristinta kasvaa helposti aika rajuksi. Turbon imupuolelle voi myös laittaa kuristimen, jottei "ahdot" karkaa aivan övereiksi. Tai sitten tietty jos vaihtelee myös hukkaportin letkut toiseen paikkaan ja ohjaa ahdinta tuolla korkeammalla "ahtopaineella".

                          Kävin myös itse tiedustelemassa muutoskatsastuksesta ja jutusteltiin inssin kanssa niitä näitä. Trafilta tullut vissiin ohjeistus, ei määräystä, olla hyväksymättä teholappua, missä on alle 0.4 bar paineet. Pelkkä maksimi paine kai riittäisi, mutta mielellään pitäisi olla ahtopaine kierrosluvun funktiona. Kuulemma näin sysätään vastuuta näistä papereista penkittäjälle, joka on taas vastuussa siitä omatekemästään teholapusta. Ajatus on, että mikä tahansa kyläpenkittäjä ei välttämättä saa käyrää. Kysyin, niin kuvankaappaus esim. Tunerstudion loginäkymästä vedosta ei riitä osoittamaan ahtoa eri kierrosluvuilla. Pitäisi olla samalla lapulla. Tällä kaikella pyritään vähentämään tiellä riskialttiita vehkeitä. Vissiin katsastajat itse vaatineet ohjeistusta villien käytäntöjen ja Trafin napinoiden takia.

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            Mikäs se kaasuläppä on ellei kuristus imuputkessa, tuleeko sen taakse rajusti painetta osakaasulla? Aika vähän pakokaasuahtimella ellei ole joku todella alimittainen pilleri.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Ezpej
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2012
                              • 252
                              • Pilkanmaan ylipaineistaja

                              Tälleen hitusen liittyn m20 turboon.
                              Mistä löydän "enemin" nokkaan semmosen ajoituskiekon, eli millä säädellään nokkaa, säädettävällä nokkapyörällä?
                              Kertokaa toki millä nimellä sitä oikeasti kutsutaan

                              Comment

                              • Jasu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2002
                                • 2110
                                • Tampere / Isojoki

                                Originally posted by Ezpej View Post
                                Tälleen hitusen liittyn m20 turboon.
                                Mistä löydän "enemin" nokkaan semmosen ajoituskiekon, eli millä säädellään nokkaa, säädettävällä nokkapyörällä?
                                Kertokaa toki millä nimellä sitä oikeasti kutsutaan
                                Mihin tarvit astelevyä?
                                Volvo S80 V8
                                Mercedes C250d
                                M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎