Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw:n turbotus (kerätään kaikkien tieto tänne)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    Originally posted by O-Peksi View Post
    vakiosytkästä loppui jerkku.
    Siinä on kyllä ollut jotain pielessä, ei varmasti lopu tossa kohtaa sytkä.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • O-Peksi
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2007
      • 2775
      • Joensuu

      Originally posted by Cell View Post
      Siinä on kyllä ollut jotain pielessä, ei varmasti lopu tossa kohtaa sytkä.
      Olisko hajua, mistä lähteä ettimään vikaa? Kokeiltu eri tulppia, eri kärkivälejä ja puolien latausajoillakaan ei merkitystä, kun liikutaan 3-3.5ms alueella. Ja tuosta ylemmäs tuota latausaikaa on ihan turha nostaa. Pienemmällä paineella toimii hyvin rajoittimeen asti, mut tuolla 0.8bar alkaa rötäämään heti 6000rpm kohdilla. Ja polttoaineena RE85, jos sillä on jtn merkitystä.
      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

      Comment

      • 525TurboIC
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 663
        • Pomarkku

        Mulla ainaki oma auto toimii hyvin 1barilla vakiopuolilla ja 405hv on mitattu tehoa 99oktaanisella shellin pentsiinillä...

        Comment

        • Mörökölli
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 1735
          • Turku

          Originally posted by O-Peksi View Post
          Olisko hajua, mistä lähteä ettimään vikaa? Kokeiltu eri tulppia, eri kärkivälejä ja puolien latausajoillakaan ei merkitystä, kun liikutaan 3-3.5ms alueella. Ja tuosta ylemmäs tuota latausaikaa on ihan turha nostaa. Pienemmällä paineella toimii hyvin rajoittimeen asti, mut tuolla 0.8bar alkaa rötäämään heti 6000rpm kohdilla. Ja polttoaineena RE85, jos sillä on jtn merkitystä.

          Millasella seossuhteella? Ei kai oo säädetty paksulle, E85sen stoikiometriselle lukemalle, bensan stoikiometristä näyttävällä mittarilla. Eli ns. tulkittu mittaria väärin?
          www.nenifab.com

          Comment

          • ^Tonix^
            BTCF Member
            • Sep 2005
            • 641
            • Vaasa

            M50 vakiopuolilla penkitetty yli 800hv re85:lla.
            Joten aika pitkälle riittää
            Toki vakiopuolia on erinlaisia..
            e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
            E30 318is
            E36 M3 Coupe

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              Originally posted by Mörökölli View Post
              Millasella seossuhteella? Ei kai oo säädetty paksulle, E85sen stoikiometriselle lukemalle, bensan stoikiometristä näyttävällä mittarilla. Eli ns. tulkittu mittaria väärin?
              Mikäs tuossa olis tehon kannalta paras AFR bensamittarin näyttämänä?
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                Originally posted by O-Peksi View Post
                Mikäs tuossa olis tehon kannalta paras AFR bensamittarin näyttämänä?
                Kannattaa kokeilla, mutta veikkaan että jossain 13 paikkeilla tai ylikin vois olla jo bueno etanolilla, vaan eipä ole mitään varmaa antaa. Mitäs siellä nyt sitten on?

                Yleensä tosiaan syynä sytkäongelmiin on sikarikkaat seokset.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • O-Peksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 2775
                  • Joensuu

                  Originally posted by Cell View Post
                  Kannattaa kokeilla, mutta veikkaan että jossain 13 paikkeilla tai ylikin vois olla jo bueno etanolilla, vaan eipä ole mitään varmaa antaa. Mitäs siellä nyt sitten on?

                  Yleensä tosiaan syynä sytkäongelmiin on sikarikkaat seokset.
                  En oo ihan varma, mutta kyllähän siellä mahtaa ~11-12 olla. Pitää sanoa kaverille, että laihistelee seoksia, josko alkais syttymään! Eli kiitosta vaan vinkistä!
                  ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    Joo kannattaa Kokeilla kuitenkin kannattaa, tarpeettoman rikkaalla sitä on turha ajaa.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • saki
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2006
                      • 247

                      Originally posted by Cell View Post
                      Joo kannattaa Kokeilla kuitenkin kannattaa, tarpeettoman rikkaalla sitä on turha ajaa.
                      Mulla alkoi kans kyllä vakio puolat hyytymään vaihtelevasti siellä kilon tasossa. Tosin puolat oli toki jo vanhat (-91 moottori).. Ensin oli pakko tiputtaa latausaikaa ihan olemattomaksi ja silti ne alkoi sitten kuumentuessaan esim. radalla laukeemaan miten sattuu -> prötäilyä ja rajua nakutusta.. pian hajonneita mäntiä.

                      Muutenhan M50 koneet on niin halpoja ettei tavallaan kannata tehdä mitään muuta peruskoneelle kuin tasoittaa dekit ja laittaa hyvä kansipahvi(Esim Cooperring) jos kone on lähtöjään ehjä. Kestää hyvin jos kaikki on säädössään eikä nakuttele.. jos taas naulaa on kk laakerit ja männänrengasvälit taputeltu joka tapauksessa heti.. Lienee aika sama onko ne juuri vaihdettu vai ei.

                      Puutuvan sytkän huomaa hyvin myös tuosta että hitusenkin paksu seos vie voiman välittömästi. Nyt menee kyllä paremmilla puolilla yhtä hyvin 10 seoksella kuin 13:llakin. Paksu seos antaa tietty hiukan extra turvaa ja jäähdytystä samalla.. Sen puoleen oon ite koittanut säätää seoksen jonnekin 11-12 väliin.. Nyt alkaa kyllä 788cc suuttimet lopahtaa pahasti e85 litkulla jolloin seos alkaa karata vähän lähemmäs 13 tasoon vaikka suuttimet alkaa olla 100% levällään..
                      BMW i3 REX

                      Comment

                      • J. Kuusisto
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 860
                        • Kauhajoki, Etelä-Pohjanmaa

                        Originally posted by Cell View Post
                        Jos riittää 350-400, eli ~ 0,8bar ahdot niin kyllä se vakiomotti kestää. Sitten kun paineet alkaa ykkösellä, aletaan olla vähän siinä ja tässä mutta näkeehän sen sitten kun leviää. Uusilla kangenlaakereilla vaan nippuun eikä testilenkkejä ennenkuin ecu on järkevissä säädöissä.
                        Mulla on 1,3bar ja 390cc suuttimet yli 105% käytöllä. Kone vakio, 3,5mm cometicilla, uusilla laakereilla ja männänrenkailla, no kannen kanavia on toki muotoiltu mutta muuten vakio siis. 1000km on ajettu nyt tuolla, ainoat ongelmat on ahtopaineensäätimestä, kun en oo saanu säädettyä läppäriongelmien takia.

                        Olis mielenkiintoista kyllä päästä pian penkkiin että mitä tuosta irtoaa.. Turbo on tosiaan tuo kiinaturbo t3/t4... Suuttimet kyllä täytyisi vaihtaa isompiin, mutta tuon ahtimen kanssa ne tuntuisi riittävän ihan sopivasti, paineita toki voisi vähän laskea..
                        e21 320 -79 (M50B25 Turbo)
                        e28 M535i -85

                        Comment

                        • Lötkö
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 644
                          • Keskisuomi

                          Mitä tuollainen m20b25 kansi virtaa ei muokattuna? Tekeekö vakio nokalla mitään jos tehotavote on jossain 300hv hujakoilla? Minkälaisia tehoja kestää tuollaiset eta:n kanget? Mäntinä ilmeisesti kannattas käyttää m50:siä,mutta löytyy nuo etan mukitkin niin onko niistä kenelläkään kestävyys kokemuksia? Ihan amatööri näissä vielä,mutta pakkohan se on jostain alottaa.

                          Comment

                          • Yazer
                            BTCF Member
                            • Nov 2011
                            • 28
                            • Uusikaupunki

                            Mitenkäs, kun omassa e36 ensimmäinen käyttöönottopvä on rekisteriotteen mukaan 10.12.1990, eikä kateista/vähäpäästöisyydestä ole mitään mainintaa. Katti on kyllä paikallaan ja auto saksantuonti. Mitenkäs sitten tuon vähäpäästöisyyden kanssa kuitenkin, ollako vai eikö olla?

                            Comment

                            • Make H.
                              BTCF Member
                              • Jul 2006
                              • 1278
                              • Kokkola

                              Originally posted by Lötkö View Post
                              Mäntinä ilmeisesti kannattas käyttää m50:siä,mutta löytyy nuo etan mukitkin niin onko niistä kenelläkään kestävyys kokemuksia? Ihan amatööri näissä vielä,mutta pakkohan se on jostain alottaa.
                              m20 männät kestävämpiä, että ilmeisesti kannattais käyttää niitä.



                              Originally posted by Yazer View Post
                              Mitenkäs, kun omassa e36 ensimmäinen käyttöönottopvä on rekisteriotteen mukaan 10.12.1990, eikä kateista/vähäpäästöisyydestä ole mitään mainintaa. Katti on kyllä paikallaan ja auto saksantuonti. Mitenkäs sitten tuon vähäpäästöisyyden kanssa kuitenkin, ollako vai eikö olla?
                              Soita trafille.

                              Comment

                              • mazajns
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2007
                                • 511
                                • Joensuu

                                Originally posted by O-Peksi View Post
                                En oo ihan varma, mutta kyllähän siellä mahtaa ~11-12 olla. Pitää sanoa kaverille, että laihistelee seoksia, josko alkais syttymään! Eli kiitosta vaan vinkistä!
                                Eipä avittanut e85:sella vaikka laihenteli kuinka. Ei vaan pelannu ylhäällä, 413hp/498nm siitä penkitettiin 0.8bar ahdoilla ja n.6000 kohdalla aloitti rykimään. Tänään tankkasin taas bensaa tankkiin ja kävin säätelemässä uusiksi. 1.15bar ahtoja ja toimii normaalisti, Seokset oli 11.4-11.7 ahdoilla. Huomenna lentokentällä hieroa vähän lisää.

                                Viinalla leikkautuu kierrokset ahdoilla tuonne 6000 paikkeille ja isommilla vaihteilla vähän aiemminkin. Jotain pitää keksiä tuohon vikaan... ei viitsi bensalla ajaa kuin pakosta enään...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎