Announcement

Collapse
No announcement yet.

M42B18/318 IS viritys ja siihen liittyvät ongelmat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Schnell
    replied
    Originally posted by ASDTurku View Post
    Endurance E30 se oli 1,8 vakio akselilla. M52 2,0 veivit M52 2,5 männät
    tulee noilla kamoilla sopivasti mäntä 1mm yli lohkon tason.Tälöin ei vielä
    nakutus ongelmaa. Saa lisätä parhaan tehon ennakon jälkeen vielä 10 astetta
    lisää ennen kuin alkaa nakuttaa. Ainakaan tossa n 170hp koneilla ei ollu mitään
    eroa oliko avarrettu tai vakio kansi paikallaan. En lähtis vaihtaan venttileitä,
    koska venttiilin tila palotilassa on todella ahdas. Jotta se virtaisi kunnolla pit-
    tää palotilan reunaa miralla vähän avartaa, jotta venttiili virtaa koko pitaalaltaan. lisäksi istukkarengas pitää avartaa kanavaan päin. Eli sisä reikä
    isommaksi niin paljon,että seetin tiivistepinta tulee aivan lautasen ulkoreunaan.
    Meillä olisi varmasti 200hp ylittynyt jos nokkien säätövara olisi riittänyt.Joka
    säädöllä teho nousi 15-20hp säätö jäi 0,8 milliin, kun ohje oli 1mm. Kyllä se kuoppa oli lievänä meilläkin. Kun puristus oli 12+ kilisteli, mutta lähti ennakon
    säädöllä pois, eikä teho tipunut.. Kuten sanoin vakio venttiilit virtaa sarjat
    paikoillaan 230hp.

    kyllä siitä luulisi siis iskun pidennyksellä ja 2mm ylikoon männällä jo suuri ero tulevan, saa nähdä miten väännöt muuttuu, sulla oli ilmeisesti siis e30:sen kansikin eli 7mm venoilla ja tuplajousilla, en tiiä onko tuo e36:sen kansi sitten parempi aihio kun tulossa olisi kovat nostajat ja tarkoitus olisi kiuluttaa sitä yli 7000rpm hetkellisesti mahdollista varmaan jo 8000rpm? ellei enemmänkin?

    ja e36 kansi siis poikkeaa 6mm venttiileillä ja yksillä jousilla en tiedä näiden jäykkyysarvoja. vai etinkö sitte e30:sen koneen, tuntuisi muutenkin olevan kestävämpi korkeilla kierroksilla tuo e30 kun jakopäässä näyttäisi olevan yksi laahain muovia e36:sessa kun taas e30:sessä metallinen ratas.
    pelaisi omat jouset yms venttiilitkin taitaa olla kokopötköstä tehdyt kun ilmeisesti e36:sessa hitsattu venttiili.

    ja en nyt äkkiseltään löytänyt koville nostajille lash cap säätöpaloja 6mm venttiilille.
    ostitko mitkä kovat nostajat ? supertechin volkkarin vai? minkä mallinen se säätöpala?

    Leave a comment:


  • ASDTurku
    replied
    Endurance E30 se oli 1,8 vakio akselilla. M52 2,0 veivit M52 2,5 männät
    tulee noilla kamoilla sopivasti mäntä 1mm yli lohkon tason.Tälöin ei vielä
    nakutus ongelmaa. Saa lisätä parhaan tehon ennakon jälkeen vielä 10 astetta
    lisää ennen kuin alkaa nakuttaa. Ainakaan tossa n 170hp koneilla ei ollu mitään
    eroa oliko avarrettu tai vakio kansi paikallaan. En lähtis vaihtaan venttileitä,
    koska venttiilin tila palotilassa on todella ahdas. Jotta se virtaisi kunnolla pit-
    tää palotilan reunaa miralla vähän avartaa, jotta venttiili virtaa koko pitaalaltaan. lisäksi istukkarengas pitää avartaa kanavaan päin. Eli sisä reikä
    isommaksi niin paljon,että seetin tiivistepinta tulee aivan lautasen ulkoreunaan.
    Meillä olisi varmasti 200hp ylittynyt jos nokkien säätövara olisi riittänyt.Joka
    säädöllä teho nousi 15-20hp säätö jäi 0,8 milliin, kun ohje oli 1mm. Kyllä se kuoppa oli lievänä meilläkin. Kun puristus oli 12+ kilisteli, mutta lähti ennakon
    säädöllä pois, eikä teho tipunut.. Kuten sanoin vakio venttiilit virtaa sarjat
    paikoillaan 230hp.

    Leave a comment:


  • Schnell
    replied
    Originally posted by ASDTurku View Post
    190hp endu. Unichip plus turbo Croman suuttimet. Noin 15% isommat.
    Toi 170hp katu E30 tein siihen itse ohjelman. Ei siihen tarvinut tehdä
    juuri muuta, kuin nostaa rajotinta ja ennakoita pienentää. Siinä oli
    pohjalla joikin tuning softa ja se kilisteli yli 11 puristuksilla. Ei imusarja mil-
    tään kauhean huonolta vaikuttanut kierrosten suhteen. Kyllä se vääntöalue
    näytti aina eniten riippuvan nokkien ajoituksesta. Kyllä tuo is:än konekin
    reagoi tosipajon nokkien säätöön. Kyllä sieltä välillä löytyi 10-15hp eroja.
    Se tuossa sarjassa oli huono, että se sai 1 ja 2 sylinterit käymään laihempana.
    2 oli aina se joka ensin suli. Eli kannattaa mitata suuttimien tuotot ja asentaa
    isoin 2:seen jne.. Isolla bensa määrällä on turha hakea tehoja tuosta.
    Kokemuksesta tiedän, mitä laihemalle laittoi sitä enemmän tehoa tuli.
    Noi co 4% jälkeen tulee tehot alas kierroksilla.

    saatto mennä ohikin mutta endurance koneessa 190hp?
    vakio iskulla vai 88mm?
    itsellä haaveena se 200hp
    ja olisi tulossa m47 88mm kampiakseli
    140mm omat veivit
    280 11,5mm nostolla nokat
    s50b30 männät päältä sorvaten, puristukset sinne 11,5 paikkeille m44 tiivisteellä cometicillä jo sitten 12,5 paikkeille onko kuin herkkä nakuttamaan jo noilla puristuksilla? kokemuksia kumpaan uskaltaa nostaa ?

    sitten kiinnostaisi myös nuo kannen muutokset että lähdenkö hakkaamaan sen +1500€ rahaa venttiilit 33mm imu 35milliseksi ja kanavista saako mitään otettua pois tai onko siitä hyötyä? jos jollain käytännön kokemuksia?

    Leave a comment:


  • Jampsu87
    replied
    Originally posted by ASDTurku View Post
    190hp endu. Unichip plus turbo Croman suuttimet. Noin 15% isommat.
    Toi 170hp katu E30 tein siihen itse ohjelman. Ei siihen tarvinut tehdä
    juuri muuta, kuin nostaa rajotinta ja ennakoita pienentää. Siinä oli
    pohjalla joikin tuning softa ja se kilisteli yli 11 puristuksilla. Ei imusarja mil-
    tään kauhean huonolta vaikuttanut kierrosten suhteen. Kyllä se vääntöalue
    näytti aina eniten riippuvan nokkien ajoituksesta. Kyllä tuo is:än konekin
    reagoi tosipajon nokkien säätöön. Kyllä sieltä välillä löytyi 10-15hp eroja.
    Se tuossa sarjassa oli huono, että se sai 1 ja 2 sylinterit käymään laihempana.
    2 oli aina se joka ensin suli. Eli kannattaa mitata suuttimien tuotot ja asentaa
    isoin 2:seen jne.. Isolla bensa määrällä on turha hakea tehoja tuosta.
    Kokemuksesta tiedän, mitä laihemalle laittoi sitä enemmän tehoa tuli.
    Noi co 4% jälkeen tulee tehot alas kierroksilla.
    Mulla näytti täyskaasu kiihdytyksessä afr 16:sta vakio suuttimilla. Nyt paikallaan on muistaakseni noin 25cc vakiota isommat suuttimet ja afr oli mittarin vielä toimiessa noin 12-13 kun antoi koneelle happea.

    Ootko ikinä saanu tuota noin 4000-5000rpm välissä olevaa hyytymistä poistettua tuosta m42:sta. Tuohan ei johdu disasta kun se tekee noilla läppärungoilla samallalailla kuin vakioimusarjalla.

    Tuossa dbilaksen plenumissa nuo 1-2 sylinterit on melkoisen nurkan takana.

    Leave a comment:


  • ASDTurku
    replied
    190hp endu. Unichip plus turbo Croman suuttimet. Noin 15% isommat.
    Toi 170hp katu E30 tein siihen itse ohjelman. Ei siihen tarvinut tehdä
    juuri muuta, kuin nostaa rajotinta ja ennakoita pienentää. Siinä oli
    pohjalla joikin tuning softa ja se kilisteli yli 11 puristuksilla. Ei imusarja mil-
    tään kauhean huonolta vaikuttanut kierrosten suhteen. Kyllä se vääntöalue
    näytti aina eniten riippuvan nokkien ajoituksesta. Kyllä tuo is:än konekin
    reagoi tosipajon nokkien säätöön. Kyllä sieltä välillä löytyi 10-15hp eroja.
    Se tuossa sarjassa oli huono, että se sai 1 ja 2 sylinterit käymään laihempana.
    2 oli aina se joka ensin suli. Eli kannattaa mitata suuttimien tuotot ja asentaa
    isoin 2:seen jne.. Isolla bensa määrällä on turha hakea tehoja tuosta.
    Kokemuksesta tiedän, mitä laihemalle laittoi sitä enemmän tehoa tuli.
    Noi co 4% jälkeen tulee tehot alas kierroksilla.

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by ASDTurku View Post
    Toi 190hp oli E30 enduransepeli, eli vakiosarjoilla, ilmamäärän mittareilla,
    ilmansuodatinkoteloilla ja painavilla nostimilla. 170hp oli sivili E30 ainoat
    muutokset mondeon männät ja hiotut nokat. Voisi sanoa että tuo kone pitää
    puristusten nostosta. Kerran saatiin vaihtamalla 10mm pidemmät lenkit ja
    Yamahan mönkkärin männät pelkästään 160hp ja 200Nm.

    Noita koneita on tullut tehtyä yli kymmenen. Kyllä ne vakiona näytti 130-140hp. Toisealta tuo penkki näyttää oiken + - 2 on tarkkuus
    VM:n penkkivertailussa tuosta sanottin, että yhtään ilmaista heppaa ei tule
    oli muistaakseni tarkin koko ryhmässä.
    Jeps. E30:n imusarja näyttääkin kohtuu hyvältä, putket ovat vain melko pitkät korkealta kiertävään moottoriin.

    Mitä moottorinohjaukselle on näissä sun esimerkeissä tehty?

    Leave a comment:


  • ASDTurku
    replied
    Toi 190hp oli E30 enduransepeli, eli vakiosarjoilla, ilmamäärän mittareilla,
    ilmansuodatinkoteloilla ja painavilla nostimilla. 170hp oli sivili E30 ainoat
    muutokset mondeon männät ja hiotut nokat. Voisi sanoa että tuo kone pitää
    puristusten nostosta. Kerran saatiin vaihtamalla 10mm pidemmät lenkit ja
    Yamahan mönkkärin männät pelkästään 160hp ja 200Nm.

    Noita koneita on tullut tehtyä yli kymmenen. Kyllä ne vakiona näytti 130-140hp. Toisealta tuo penkki näyttää oiken + - 2 on tarkkuus
    VM:n penkkivertailussa tuosta sanottin, että yhtään ilmaista heppaa ei tule
    oli muistaakseni tarkin koko ryhmässä.

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by ASDTurku View Post
    ei ahdista kansi ja imusarjat penkitetty vakiosarjoilla. (Imu ja pako) 190hp.
    Lisäksi käytetty kansi sarjat paikoillaan virtauspenkissä tulos oli 230hp
    9000rpm. Eli ei muta kun puristukset ylös ja nokat 200hp jälkeen voi
    vaihtaa imusarjan..
    Kumpaa imusarjaa mahtanet tässä tarkoitaa, e30 vai e36?

    Muistelisin myös MP huolto Nisulan aikoinaan Enduranceautostaan saaneen jotain 180 hepan lukemia, afm toki paikoillaan kuten säännöt vaativat. Onko teillä afm edelleen käytössä?

    Originally posted by ASDTurku View Post
    Tohon edelliseen vielä täsmennystä. Tuo 190hp saatiin 6900 rpm.
    Hitsattu imunokka asteet? pako 260astetta hiottu. Puristus 11 pakosarjan
    jälkeen kaksi yhteen putket lyhennetty 20 cm;iin.Tällä saatiin väätö nousemaa riittävän ylös. Oli muuten hyvä kone mut pistettiin rajoitin
    7500, eli liian ylös, ei pysynyt hydraulit mukana. 6h ja venttiili tippu öljypohaan. Nyt todettu 7000 max hydrauleilla.
    Ja kyseessä oli ilmeisti vakiot painavat hydraulit?


    Originally posted by ASDTurku View Post
    Nokkia ei kannata vaihtaa ennen kun puristukset on nostettu. Teho nousee 10hp, mutta vääntö tippuu 20Nm. Sama kone mitattiin samoilla hiotuilla nokilla mäntien vaihdon jälkeen 170hp vääntö 190Nm.

    Kaikki mittaukset tehty samassa pekissä.
    Näinhän se tuppaa olemaan. Mitattiinko autoa muuten vakiona samassa penkissä? Ja tulos oli..?

    On kyllä mielenkiintoista tekstiä. Raotappas verhoa vielä vähän lisää ja kerroa autosta ja moottorista tarkemmin.

    Leave a comment:


  • Jampsu87
    replied
    Mitkä suuttimet sulla on tuossa moottorissa?

    Leave a comment:


  • ASDTurku
    replied
    Tohon edelliseen vielä täsmennystä. Tuo 190hp saatiin 6900 rpm.
    Hitsattu imunokka asteet? pako 260astetta hiottu. Puristus 11 pakosarjan
    jälkeen kaksi yhteen putket lyhennetty 20 cm;iin.Tällä saatiin väätö nousemaa riittävän ylös. Oli muuten hyvä kone mut pistettiin rajoitin
    7500, eli liian ylös, ei pysynyt hydraulit mukana. 6h ja venttiili tippu öljypohaan. Nyt todettu 7000 max hydrauleilla.

    Nyt tekeillä kansi kovilla nostajilla ja pitkillä rosteri ventiileillä. Lisäksi
    läppärunkosaja sovitettu kanteen. Valmis joskus.. Nyt ajan vie 135
    säätö..Väli penkitys ensi vikolla.

    Tosta vakokoneesta tule tosiaan optimomalla ihan hyvä n,155hp tällöin
    kannattaa jo tuo kaksi yhteen lyhentää kuten edellä ja nostaa kierrokset
    7000rpm.

    Nokkia ei kannata vaihtaa ennen kun puristukset on nostettu. Teho nousee
    10hp, mutta vääntö tippuu 20Nm. Sama kone mitattiin samoilla hiotuilla nokilla mäntien vaihdon jälkeen 170hp vääntö 190Nm.

    Kaikki mittaukset tehty samassa pekissä.

    Leave a comment:


  • ASDTurku
    replied
    ei ahdista kansi ja imusarjat penkitetty vakiosarjoilla. (Imu ja pako) 190hp.
    Lisäksi käytetty kansi sarjat paikoillaan virtauspenkissä tulos oli 230hp
    9000rpm. Eli ei muta kun puristukset ylös ja nokat 200hp jälkeen voi
    vaihtaa imusarjan..

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Ne ehkä kaikista halvin vaihtoehto, mutta ainakin mitä minä oon satseja ostellu, niin paikalliselta osatiskiltä hinnat on sen verran kilpailukykyisiä, että ei kannata ruveta ebaystä tilaamaan.

    Leave a comment:


  • Kylli-Täti
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Kävelet varaosatiskille ja sanot että haluat ylä- ja alapään tiivistesatsin ko. koneeseen.
    Näinkö helppo se halvin vaihtoehto on? :think

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Kävelet varaosatiskille ja sanot että haluat ylä- ja alapään tiivistesatsin ko. koneeseen.

    Leave a comment:


  • bimmertouring
    replied
    mistäs tohon e30 318 is moottoriin sais halvimmalla täydellisen tiivistesarjan ?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎