Vapaavirtaussuotimet , yhdistetty topikit

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ihi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 243
    • Kota

    #166
    Tuo nyt on niin helppo mitatakin. Meinaan, että kymmenen euron mittalaitteistolla voi mitata, että missäkohti ahdistaa ja kuinka paljon. Käytännössä putsarit eikä kotelot ahdista juuri yhtään, mutta esim ilmamassa/määrä mittarit jo jonkin verran. Vakio vehkeissä harvemmin nekään.

    Ääri esimerkki on tuossa omassa "ei bemarissa" kun ilmamassamittari on jäänyt alimittaiseksi niin mittauskapasiteetiltaan kuin virtaukseltaankin. Eli alipainetta imuputkessa mittarin jälkeen parhaimmillaan 0.2bar joka on jo aivan helvetisti.

    Comment

    • e46 ci
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 583

      #167
      Omaani laitoin vapaavirtaussuodattimen vakion koteloon kun muutenkin oli aika vaihtaa tuolloin huollon yhteydessä suodatin ja yllätys oli pienoinen kun ääni muuttui mukavammaksi "murinaksi" ja jopa kulkuun tuli lievästi jos nyt ei ruutia niin ainakin herkkyyttä. Pitää kellotella varsin kun ehtii näkyykö muutos esim 100-160 vedossa millään.. Toki vaikutusta on silläkin että softa vaihdettu ja myös putkistoa operoitu vapaammin virtaavaksi eli yhteisvaikutus johon vapari toi vain lisän kaiketi..

      OT:Schrikin nokat pitäis vielä hommata, onko kellään kokemuksia tuleeko löylyä lisää tasaisesti yhtään myös alas kun luonne tahtoo muuttua aika yläkireäksi näillä lähempänä 300 nokilla..
      ? <-E90, E39, E46, E36, E35..

      Comment

      • Aukes!
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 2013
        • Riihimäki

        #168
        Huolella vetää kylmäilma putken vaikka toisen sumuvalon reikään niin kyllä se jotain vois auttaa. Jotain ritilää kannattaa harkita siihen ettei ime siilejä yms. pikkueläimiä sisään. Tehoihin ei varmaan jeesaa juurikaan mut imuääniin voi pientä plussaa tulla


        - E60 -05 "too small to mention"
        ex: 4x Mercedes, 6x BMW, 4x VW ja monta muuta.

        Comment

        • jsa014
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 1651
          • Turun Pallivaha

          #169
          Vaihdoin eilen ilmanputsarin 540:iin, Gynther oli näemmä laittanut sinne K&N:n paneelisuodattimen. Vaihdoin sen normaaliin paperiputsariin, ja eipä meno siitä ainakaan huonontunut. Eli eipä tunnu moisella vaikutusta kulkuun olevan.
          316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17881
            • PKS

            #170
            Omassa E30sessä on K&N paneelisuodin vakiosuotimen tilalla. Tehon kasvuun en usko, mutta ainakin imuäänet paranivat korvin kuultavasti.

            Mitä itse virtaukseen tulee, uskon että kyllä tämä virtaa paremmin kuin vakiosuodin. Yksinkertaisin testi lienee on puhaltaa suotimen läpi ja kokeilla virtausta kädellä toisella puolella. Ero uuteen vakiosuotimeen on aika merkittävä. Ja koska kyseessä on paneelisuodin, joka on BMW-insinöörin suunnittelemassa kotelossa ottamassa viileää ilmaa on mahdollisuudet hyvin kevyeen suorituskyvyn paranemiseen.

            Parhaana puolena näen silti ehdottomasti huoltovapauden, suotimen kun voi puhdistaa uudenveroiseksi silloin kun itsestä niin tuntuu. Suosittelen ainakin itse
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

            E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

            E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
            G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
            Muut talouden vehkeet: E19, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3399
              • Tre

              #171
              Originally posted by jsa014
              Vaihdoin eilen ilmanputsarin 540:iin, Gynther oli näemmä laittanut sinne K&N:n paneelisuodattimen. Vaihdoin sen normaaliin paperiputsariin, ja eipä meno siitä ainakaan huonontunut. Eli eipä tunnu moisella vaikutusta kulkuun olevan.
              Niin kyllähän se puhdas suodatin virtaa paremmin kuin likainen
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • jsa014
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 1651
                • Turun Pallivaha

                #172
                Totta turiset. Tuo siellä ollut K&N oli putsattu 2000km sitten eikä sieltä juuri mitään tullut ulos kun tuossa sitä putsailin.
                Edellisessä autossa (Ranskalainen...) laitoin JR kartiofiltterin ja sille imuputken puskurista ihan kokeilun vuoksi ja siinä ainakin alavääntö huononi mutta kierroksia otti herkemmin. Tuo vääntö tuntui persdynossa joten paikkaansapitävyys on niin ja näin.

                Mutta tuollainen paneelisuodatin varmaankin ei ainakaan huonompi ole kuin orkkis, kunhan putsailla muistaa.
                316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #173
                  Originally posted by Cell
                  Koska se olisi vaikeampi huoltaa. Se ei ole yht&#228; "siisti". Se ei toimi kunnolla massavalmistuksessa, koska koteloinnin tekeminen olis paljon monimutkaisempaa (ja ilman kunnon kotelointia, no, koitappa kastaa se suodatin...). Se ei suodata my&#246;sk&#228;&#228;n yht&#228; hyvin. My&#246;s &#228;&#228;ni lis&#228;&#228;ntyy koteloinnin puutteen takia.

                  Jos suodatustehoa muuttamatta saisi pienemm&#228;n virtausvastuksen, niin eih&#228;n se olisi materiaalin vaihdosta vaikeampi homma. Suodattimen virtausvastus kun ei taida muuttua vaikka sen saman t&#246;tter&#246;n kietoisi rullalle tai mihin muuhun tahansa muotoon. Se t&#228;ss&#228; "vapaavirtaus" h&#246;ss&#246;tyksess&#228; ihmetytt&#228;&#228;.
                  Jos suodattimen pinta-ala kasvaa niin mutu-matikalla virtausvastus pienenee. Kokeilin poikasena KN-filtteri&#228;, valitsin (sopivalla kaulalla olevista) suppilon jonka suodatinpinta-ala oli valikoiman suurin. Ero moottorissa oli huomattava: Huippunopeus nousi 190 km/h:sta 210km/h:ssa, ja 2. vaihteen 20-80 km/h aika parani (en muista miten paljon). Kaveri lunasti suppilon sittemmin kympill&#228;. H&#228;nen koslassaan ('90s 1,6 Astra) suodin ei vaikuttanut Mit&#228;&#228;n.
                  Jos alkuper&#228;inen kotelo on ahdistava niin virisuodin auttaa. Miten moni vakiosuodatin ahdistaa, en tied&#228;. Joissain koslissa ilmanotto on jossain m&#228;&#228;rin ahdistava imu&#228;&#228;nen vaimentamiseksi (jotakuta voi h&#228;irit&#228; 1,6 nelj&#228;pyttyisen mahtava suhina )
                  Virisuppiloden suodattavuudesta en sano mit&#228;&#228;n.
                  Last edited by petrolhead; 03-05-2006, 16:54.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Killinen
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2005
                    • 30

                    #174
                    Originally posted by ihi
                    Tuo nyt on niin helppo mitatakin. Meinaan, että kymmenen euron mittalaitteistolla voi mitata, että missäkohti ahdistaa ja kuinka paljon. Käytännössä putsarit eikä kotelot ahdista juuri yhtään, mutta esim ilmamassa/määrä mittarit jo jonkin verran. Vakio vehkeissä harvemmin nekään.

                    Ääri esimerkki on tuossa omassa "ei bemarissa" kun ilmamassamittari on jäänyt alimittaiseksi niin mittauskapasiteetiltaan kuin virtaukseltaankin. Eli alipainetta imuputkessa mittarin jälkeen parhaimmillaan 0.2bar joka on jo aivan helvetisti.
                    Millainen mittari, mistä saa ja miten mitataan?

                    Comment

                    • NHB
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2003
                      • 1120

                      #175
                      Originally posted by petrolhead
                      Jos suodattimen pinta-ala kasvaa niin mutu-matikalla virtausvastus pienenee. Kokeilin poikasena KN-filtteriä, valitsin (sopivalla kaulalla olevista) suppilon jonka suodatinpinta-ala oli valikoiman suurin. Ero moottorissa oli huomattava: Huippunopeus nousi 190 km/h:sta 210km/h:ssa,
                      Ymmärräthän että tuollainen nopeuden nosto vaatii 35 prosenttia lisää tehoa. Missähän laitteessa on noin rankasti ahdistava ilmansuodatin?

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #176
                        Originally posted by NHB
                        Ymmärräthän että tuollainen nopeuden nosto vaatii 35 prosenttia lisää tehoa. Missähän laitteessa on noin rankasti ahdistava ilmansuodatin?
                        Samoja kaavoja on opiskeltu.
                        "Tarkat" mittarilukemat oli 193 ja 210 km/h. Pyöristin 190:een koska mittarivirheen takia 1 km/h tarkkuutta ei ole. 35% tehon nousu pitäisi paikkansa jos moottorin pyörimisnopeus olisi molemmissa nopeuksissa sama . Koska arvatenkin välityksiä ei muutettu pitäsi laskea (210/190)^2 , eli 22% lisäteho. Autoon ('92 Escort 1,8i) oli lisäksi vaihdettu x mm isompi kaasuläppäkotelo kaksilitraisesta. Olin itsekin erittäin yllättynyt vaikutuksesta.
                        Last edited by petrolhead; 04-05-2006, 20:13.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • NHB
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2003
                          • 1120

                          #177
                          Originally posted by petrolhead
                          Samoja kaavoja on opiskeltu.
                          "Tarkat" mittarilukemat oli 193 ja 210 km/h. Pyöristin 190:een koska mittarivirheen takia 1 km/h tarkkuutta ei ole. 35% tehon nousu pitäisi paikkansa jos moottorin pyörimisnopeus olisi molemmissa nopeuksissa sama . Koska arvatenkin välityksiä ei muutettu pitäsi laskea (210/190)^2 , eli 22% lisäteho.
                          Millähän kaavalla koneen pyörimisnopeus vähentää tehontarvetta? Eipä se ilmanvastus taida armahtaa yhtään, vaikka kuinka korkeilla kierroksilla kone vinkuisi.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #178
                            ...siis ilmanvastus kasvaa neliössä, eli kun nopeus kaksinkertaistuu, ilmanvastus nelinertaistuu? Nyt puhutaan ehkä maailmanennätys tehon-nousuista käytettäessä "vapaavirtaussuodatinta". Pikkuisen ovat nyt sadat tehdasinsinöörit ryssineet kun tuolla teholisäyksellä olisi voitettu ehkä kymmeniä lehtien autotestejä luokassaan?

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #179
                              Originally posted by NHB
                              Mill&#228;h&#228;n kaavalla koneen py&#246;rimisnopeus v&#228;hent&#228;&#228; tehontarvetta? Eip&#228; se ilmanvastus taida armahtaa yht&#228;&#228;n, vaikka kuinka korkeilla kierroksilla kone vinkuisi.
                              Tajusin t&#228;ss&#228; just ett&#228; toi 35% moottoritehon nousu pohjaa oletukseen ett&#228; toisessa tai molemmissa tapauksista moottori tuottaisi maksimitehoaan silloin kun auto saavuttaa huippunopeutensa, ja n&#228;inh&#228;n ei v&#228;ltt&#228;m&#228;tt&#228; ole, joten tehonlis&#228;yst&#228;k&#228;&#228;n ei n&#228;ill&#228; tiedoilla voi laskea.
                              Last edited by petrolhead; 05-05-2006, 06:46.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • NHB
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2003
                                • 1120

                                #180
                                Originally posted by Hemi
                                ...siis ilmanvastus kasvaa neliössä, eli kun nopeus kaksinkertaistuu, ilmanvastus nelinertaistuu?
                                Tokihan ilmanvastus kasvaa neliössä, mutta se ei ole ainoa menoa jarruttava voima (tehoa kuluttava tekijä). Ja nyt on ollut kyse ainoastaan siitä, millaista tehonnousua vaaditaan tiettyyn nopeuden nostoon. Näitä vastustavia tekijöitä ovat esim. vierintävastus ja voimansiirron häviöt.

                                Kokonaisvastusta kuvaa varsin hyvin tehontarpeen kasvaminen kuutioon. Tämä ei tosiaankaan ole mikään absoluuttinen kaava, vaan käyttökelpoinen nyrkkikaava.

                                Esim:
                                Mini Cooper: 115 hv ja 200 km/h
                                Mini Cooper S: 170 hv ja 225 km/h
                                nopeus nousee siis 12,5 prosenttia 48 prosentin tehonlisäyksellä
                                12,5%^3 = 42%

                                Aika lähellä ollaan tuota 48 prosenttia. Kun ottaa huomioon S:n leveämmät renkaat ja suuremman painon jotka vähän syövät huippuja, niin tuo kuutioon korottaminen näyttäisi pitävän aika hyvin paikkansa.

                                Esim2:
                                BMW 116i: 116 hv ja 200 km/h
                                BMW 120i: 150 hv ja 217 km/h
                                nopeus nousee siis 8,5 prosenttia 29 prosentin tehonlisäyksellä
                                8,5%^3 = 28%

                                Näiden verrokkien paino ja rengaskoko on aika lähelle sama ja tuo kuutioon korottaminen toimii erittäin hyvällä tarkkuudella.

                                Comment

                                Working...
                                X