M47D20 / N47D20 voimaa reilummin?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • huupi
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    .
    Kolmelitraisten ahtimet herää niin parin litran pikkumoottorissa, että veto alkaa jo melko lailla heti 1500rpm jälkeen.
    Heti kahden tuhannen jälkeen menee 2bar rikki.
    Kaksi sellaista tulee mulla kasiin.
    Sille amg,n pakosiivelle tehty ahdin on oikeastaan ainut, joka kannattaa laittaa, jos virittämään aikoo.
    Vähän myöhäinen nosto yo. viestille, mutta kun asia on alkanut pyöriä mielen päällä... Omassani on siis tällä hetkellä GT2056, ja kun näyttää ettei sillä saa mitään autosta rikki, herää ajatus lisäkiusaamisesta. Onko jossain olemassa tuollainen "pari litrainen" joko vakiolla kolmilitraisen ahtimella tai tuolla amg-höystöllä? Olisi mielenkiintoista nähdä tehokäppyrää tai videomateriaalia, ja varsinkin alakierrosten käyttäytymisestä, sillä minusta tuntuu, että tuo 2,5-litraisen ahdin ei herää (tai sitten sitä ei herätetä) kuin vasta kahdessa tonnissa, ja silloinkin pikku hiljaa kunnes kolmessa tonnissa tempaisee. Todennäköisesti Aj-tech tarkoituksella jätti tuon noin suojellakseen kytkintä, vp:ää ja muuta voimansiirtoa. Ja toisaalta säätö jäi hieman vaiheeseen, kun dpf-poltto meni päälle, joten ehkä tuota ohjelmaa olisi mahdollista hivenen entrata, kun putkikaan ei ole enää "tukossa".

    Supra^ lienee selvitellyt, että onko e6x:stä peräisin olevat 2056 ja 2260 "ulkoisesti" samanlaisia, eli ahtoputken lähdön suunta ja kulma, servon paikka, pakoputken lähtö? Sillä mietin, että kuinka suuria muutoksia tarvitsisi tehdä nykyiseen kokoonpanoon, jos haihattelisi 2260:n hankkimista ihan kaiken varalta, jos nykyisestä vaikka loppuisi veto yllättäin...

    Leave a comment:


  • huupi
    replied
    Originally posted by janne30 View Post
    Lue käyttäjän huupi topic autosta 120d. Siellä on tehty voimanpaskaa
    Noh... Ei sitä nyt niin hirveästi ole. Kysyjälle 318d virittämisestä, että kannattaa lukea tämä topic alusta asti ajatuksen kanssa, siellä ne vastaukset ovat jo kerrottuna.

    Leave a comment:


  • janne30
    replied
    Originally posted by tohmassi View Post
    Itellä tuo -08 rekattu mutta 07 mallin 318d m47 moottorilla ja siinä se mitsun ahdin, AJ:lle varattu 13.4 aika, pitäisi n.200hp tulla.

    Jos ennen ohjelmointi aikaa löytyy sopiva turbo ja suuttimet niin sitten on tulossa lisää voimaa AJ:llä.

    Mikä olisi sopiva ahdin joka käy tuon mitsun tilalle lähes tulkoon bolt on, taikka muu ahdin jos on joku järkevä kuka osaa muutoksista kertoa ja opastaa. ja mitkä suuttimet?

    Hiukkaspönttö on toistaiseksi kiinni, n.50tkm ajettu, tarvittaessa se tyhjenee.
    Lue käyttäjän huupi topic autosta 120d. Siellä on tehty voimanpaskaa

    Leave a comment:


  • tohmassi
    replied
    Itellä tuo -08 rekattu mutta 07 mallin 318d m47 moottorilla ja siinä se mitsun ahdin, AJ:lle varattu 13.4 aika, pitäisi n.200hp tulla.

    Jos ennen ohjelmointi aikaa löytyy sopiva turbo ja suuttimet niin sitten on tulossa lisää voimaa AJ:llä.

    Mikä olisi sopiva ahdin joka käy tuon mitsun tilalle lähes tulkoon bolt on, taikka muu ahdin jos on joku järkevä kuka osaa muutoksista kertoa ja opastaa. ja mitkä suuttimet?

    Hiukkaspönttö on toistaiseksi kiinni, n.50tkm ajettu, tarvittaessa se tyhjenee.

    Leave a comment:


  • ooopeee
    replied
    Kivat lukemat

    Leave a comment:


  • huupi
    replied
    Laitetaanpa tähänkin ketjuun näytille lappu, kun kuitenkin asiaan liittyy.



    Kyseessä siis M47N2 moottorinen 120d, johon vaihdettu käytetty e60 525d:n ahdin Garrett GT2056V sekä samoin käytetty e90 330d:n välijäähdytin sekä AJ-ohjelma. Hiukkaspönttö on toiminnassa edelleen. Hieman olisi kuulemma saanut ohjelmalla puristettua lisää tehoa (n. 10hv), jos ei olisi dpf-poltto mennyt päälle kesken säätämisen ja jatkunut jatkumistaan.

    Käyttäytymiseltään on aika lailla vakionlainen, eli alakierroksilla ei vedä kummoisesti. Jostain 1800 rpm alkaa kohtuullinen veto, jolla pärjää arkiajossa, ja hieman alta 3000 rpm tuntuu jo vetävän. Veto jatkuu aika mukavasti rajoittajalle asti.

    Leave a comment:


  • huupi
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    En ole tuota mappihommaa vielä selvittänyt mutta ainakin 3bar MAPpi on eli 2bar ahdoille asti vähintään lukee. Helppohan se olisi livedatalla+paineilmalla testata. Fyysisesti en osaa sanoa mikä anturi menee helposti tilalle, mutta sama toimintaperiaate noissa kaikissa on joten aika plug and play vaihto, toki softaan pitää muokata se uusi että näyttää ahdot oikein.
    Okei, eli ei ole ihan ensimmäisenä tehtävälistalla tulevaisuudessakaan tuon mapin vaihto, siis ymmärtääkseni kahdella baarilla ylipainetta päästää aika pitkälle 2056:n kanssa vakio polttoaineen syöttölaitteilla..? Niin tokihan se virianturi voisi olla muualtakin kuin bemari-leiristä, mutta tosiaan äkkivilaisulla merkin sisältä löytyy vain tuo yksi vaihtoehdoksi.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    En ole tuota mappihommaa vielä selvittänyt mutta ainakin 3bar MAPpi on eli 2bar ahdoille asti vähintään lukee. Helppohan se olisi livedatalla+paineilmalla testata. Fyysisesti en osaa sanoa mikä anturi menee helposti tilalle, mutta sama toimintaperiaate noissa kaikissa on joten aika plug and play vaihto, toki softaan pitää muokata se uusi että näyttää ahdot oikein.

    Leave a comment:


  • huupi
    replied
    Lueskelin jälleen koko ketjun ajatuksen kanssa läpi, ja tuo map-anturin mahdollinen vaihtotarve on kokonaan tullut sivuutettua omassa puuhasteluprojektissani. Onko Supra^:lle (tai jollekin muulle) tullut varmuus, että pitääkö se anturi vaihtaa, jos vaihdellaan isompaa ahdinta? Ilmeisesti mittausalueen riitävyydestä on kyse? Mihin lukemiin vakiolla pääsee? Sen verran tutkailin vaihtoehtoja, että niitä on kaiketi tasan yksi, jota on käytetty käytännössä kaikissa tehokkaammissa dieseleissä, eli x25d:stä ylöspäin. Pikkukoneen anturi on imusarjan tulipellin päässä, kun tuo toinen on ikään kuin imusarjan päällä. Näinpä kiinnitys ei ole sinne päinkään ja liitinkin on eri. Toivottavasti edes se "mehupilli" imusarjan sisään on saman paksuinen. Noh, kiinnitys varmasti onnistuu _jotenkin_ ja liitinkin on vaihdettavissa. Oletettavasti pinnien lukumäärä on sama (3).

    Leave a comment:


  • huupi
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Miksi se pitäisi väen vängällä Garrettiin vaihtaa?
    Originally posted by Supra^ View Post
    Huupi varmaan tarkoitti isompaa garrettia, gt2056/gt2260.
    Kyllä, juuri näin.

    Originally posted by Supra^ View Post
    On minullakin 320d:ssä tuo mitsun ahdin, joskus tarkistanut, toki väärin kutsunut sitä gt1749v mutta sitä kokoluokkaa se on. Pakosarjan puolen laippa siis sama kuin noissa kaikissa muissakin 3-pulttikiinnitteisissä. Ahtoputki ei sovi gt2056/2260 koska niissä on isompi halkaisija. Servoja taisi olla kahta eri merkkiä, hella ja jokin toinen? Samat signaalit niihin tulee joten ei mikään paha homma vaikka joutuisikin liittimen vaihtamaan.
    Asia selvä, kiitos tästä infosta! Ei siis ole tekemätön paikka, eikä motivaation latistaja.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Miksi se pitäisi väen vängällä Garrettiin vaihtaa?
    Huupi varmaan tarkoitti isompaa garrettia, gt2056/gt2260.
    On minullakin 320d:ssä tuo mitsun ahdin, joskus tarkistanut, toki väärin kutsunut sitä gt1749v mutta sitä kokoluokkaa se on. Pakosarjan puolen laippa siis sama kuin noissa kaikissa muissakin 3-pulttikiinnitteisissä. Ahtoputki ei sovi gt2056/2260 koska niissä on isompi halkaisija. Servoja taisi olla kahta eri merkkiä, hella ja jokin toinen? Samat signaalit niihin tulee joten ei mikään paha homma vaikka joutuisikin liittimen vaihtamaan.

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Miksi se pitäisi väen vängällä Garrettiin vaihtaa?

    Leave a comment:


  • huupi
    replied
    Tuossa M47-koneisessa 120d:ssä näkyy olevan suureksi yllätyksekseni Mitsun ahdin eikä Garrett, kuten olen virheellisesti luullut. :think Ei kellään tietenkään tietoa ole, että miten Garretti taipuisi tilalle pakosarjan, ahtoputkien, servon ohjausliittimen, öljylinjojen ja kiinnitysten osalta? Sehän selviää tietysti kokeilemalla, mutta olisihan se kiva tietää. Brittifoorumilla väittivät, että vanhimmissa 120d:ssä olisi Garrett alipaineohjauksella ja jossain -06 vuoden kieppeillä vaihtuisi Mitsun sähköohjattuun. Tiedä sitten... Onko kolmos- tai vitossarjalaisissakin myös Mitsuja vai koskeeko tämä vain näitä hinnat alkaen BMW-malleja?

    Leave a comment:


  • Hezman
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    Pähkäilinpä taas aikani kuluksi softaa, ja nostin railipaineet 1800bar tasolle. Aikaisemmin ne ovat olleet 1700bar kun korkeammalle nostaminen on aiheuttanut vikatiloja+sammumista ilman vikakoodeja. No, syy siihen oli että vikakooditaulukosta on vedetty sen verran paljon siivua kerrallaan sileäksi ettei ihme jossei herjaa, ja tietenkin pari kappaletta railpainerajoitinta jotka oli epähuomiossa jääneet löytämättä.

    Savutus väheni ja eiköhän pakolämmöt/paineet vähän laskeneet kun ei enää ihan yhtä myöhäiselle veny EOI. Vetojakin tuli perstuntumalta pikkaisen lisää tuonne 3000rpm ylöspäin, ehkä siellä nyt olisi yli sen maagisen 500Nm.
    Samanmoiset huomiot rail-paineiden nostosta, moottorina kylläkin M57 -02. Savutus tosiaan väheni, viikko sitten leimalla savuarvo oli 0,30. Kun viime vuonna oli 1,5. Nyt max paineet siis 1450 bar. Täytys hommata uusi anturi mikä lukee 1500 barin yli, jotta pääsis kokeileen suurempia paineita.

    Oletko perehtynyt ruiskutuksen ajoitus ajankohtaan? Entä laskenu EOI?

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Pähkäilinpä taas aikani kuluksi softaa, ja nostin railipaineet 1800bar tasolle. Aikaisemmin ne ovat olleet 1700bar kun korkeammalle nostaminen on aiheuttanut vikatiloja+sammumista ilman vikakoodeja. No, syy siihen oli että vikakooditaulukosta on vedetty sen verran paljon siivua kerrallaan sileäksi ettei ihme jossei herjaa, ja tietenkin pari kappaletta railpainerajoitinta jotka oli epähuomiossa jääneet löytämättä.

    Savutus väheni ja eiköhän pakolämmöt/paineet vähän laskeneet kun ei enää ihan yhtä myöhäiselle veny EOI. Vetojakin tuli perstuntumalta pikkaisen lisää tuonne 3000rpm ylöspäin, ehkä siellä nyt olisi yli sen maagisen 500Nm.
    Last edited by Supra^; 23-11-2016, 18:18.

    Leave a comment:

Working...
X