Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mige95
    BTCF Member
    • Mar 2014
    • 1170
    • lahti

    Originally posted by naukkis View Post
    Nokan ajoituksen kääntämistä aikaisemmalle rajoittaa venttiili-mäntä tila ja kun kireillä nokilla ollaan em. rajoituksessa liika myöhäistäminen vain haittaa toimintaa. -> Mitä kireämmät nokat sitä vähäisempi vanoksen liike, lopulta aivan tappikierroksille viritetyllä nokalla kiinteät nokan ajoitukset.

    Jo noilla Migen nokilla vanoksesta lienee hyötyä vain tyhjäkäynnin kaunistamisessa, jos kone henkiii muuten hyvin niin vanos aikaisella tullee huipputehotkin ulos.

    Juuri näin tyhjäkäyntiä kaunistaa ja siihen auttaa myös läppikset siitä pitäis tulla ihan hyvä, vanos laitetaa myöhästää vasta loppukierroksilla tarkempi kohta selviää penkissä. Normaalisti tollassilla nokilla käsittääkseni poistetaan vanos kokonaan, mutta halusin vanoksen pitää kun kyseessä siviili auto, pitäisi kuitenkin pikkusen vaikuttaa alakierroksilla, kyllähän puristuksetkin vaikuttaa ja niitä pitäis olla riittävästi staattinen suhde 12.6:1 tosin en huomioinut syvennettyjä venttiilin koloja männissä.

    Siitä perusympyrän pienemisestä en osaa sanoa (ei tullu kysyttyä) mutta kylläsiitä aikalailla tavaraa lähti pois.
    Last edited by mige95; 12-03-2018, 09:08.
    -g20 330e
    -e31 840ci sc
    -e46 316i (m52tub25)

    EX- f11 530d lci
    Ex- f01 730d
    Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
    Ex: -06 e61 535d m-sport
    Ex:-02 e39 530d manual
    Ex -93 e34 520i

    Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

    M62tu ajoitustyökalut.
    N47/n57 ajoitustyökalut.

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      Originally posted by Juho_ View Post
      M50B25 kansien halkeamisen estämistä oon vähän miettinyt..
      Vesikanavat todella lähellä palotiloja ja materiaalivahvuudet vesikanavan ja palotilan välillä ilmeisesti turhan heikot > siksi herkkiä halkeamaan?

      Ajatuksena ollut tehdä yhteen kanteen testimielessä pienemmät vesikanavat holkittamalla ne ja hitsaamalla holkit kiinni.
      Sitten jyrsii kanavat soikean muotoiseksi, pitäen etäisyyden palotilaan huomattavasti pidempänä.

      Toki ko. moottorien käyttäjässä lähes aina se syy, miks halkeaa..
      Siis ei mitään mieltä moisessa operaatiossa, vesikanavat eivät ole lähelläkään palotiloja. Sen sijaan pakokanavan ympärillä on vesivaippa ja kansi voi haljeta jos sitä kuormitetaan kovasti ilman jäähdytinnesteitä mikä on valitettavan yleistä bemareiden kohdalla.

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        Originally posted by jannmann View Post
        Ootko koskaan kokeillut meneekö M60/M62 35mm imuvena kutosen kanteen jossa tou 6mm varsi?
        Tuppaa olemaan vaivaan ja hintaan nähden hyvin huono hyöty suurennella 4V-kansien venttiilikokoja, varsinkaan M52:n tapauksessa, 33mm imuvenat riittää aika pitkälle.

        Comment

        • Juho_
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2016
          • 1064
          • Suomi

          Originally posted by naukkis View Post
          Siis ei mitään mieltä moisessa operaatiossa, vesikanavat eivät ole lähelläkään palotiloja. Sen sijaan pakokanavan ympärillä on vesivaippa ja kansi voi haljeta jos sitä kuormitetaan kovasti ilman jäähdytinnesteitä mikä on valitettavan yleistä bemareiden kohdalla.
          Nuo kun vaan olleet halki aina samasta kohtaa (usein 3syl) vesikanava>pakokanava, niin siitä lähti ajatus että halkeaako sen lämpöeron tuottaman rasituksen takia kun vesikanavat sen verran lähellä palotiloja verrattuna muihin kansiin joissa ei halkeamis ongelmaa ole.

          Mutta kerta asia on noin, kuten sanoit, niin turhaa se on.
          Halkeaisi varmaan silti.
          YouTube
          Instagram // Juhon Moottoripaja

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11098
            • Oulu

            Rupesi vaivaan kun tuo MAF jännite leikkaa joka vedossa, niin aattelin sitten tuolla vastuksella kokeilla miten se pelaa. Tommonen 2.2k ohmin vastus on ihan overkill meikäläisen tarkoitukseen, niin kokeilin 1k ohmin vastuksella. Oletus oli että se pienentäis MAF jännitettä 10% Ja tein sen purusteella MAF kartan. Logittelin sit MAF jännitteitä ja tämmösen sain:



            Pienen Excel pyörittelyn jälkeen sain tulokseksi, että tuo 1k ohmin vastus puottaa jännitettä n. 9% Tuon perusteella laskettuna mulla virtais n.730 kg/h ilmaa maksimissaan koneeseen. Tuo ei oo kaukana siitä 725kg/h maksimista, mutta ainakin mun purkissa maksimi jännite mitä se mittaa on 4.90 volttia, eikä 5, niin maksimi mitä vakio MAF voi antaa on n. 700kg/h.

            Mut käytännössä ihan hyvin pelaa ilmankin vastusta, kun jäi noin vähän vajaaksi. Mut tulipahan kokeiltua ja ei enään vaivaa tuo asia Kuhan saan vielä testattua ton hienosäädetyn MAF kartan 1k vastukselle, niin voin pistää sen tänne tarjolle. Siinä riittää mittauskyky johonkin 1000kg/h asti.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              Originally posted by Juho_ View Post
              Nuo kun vaan olleet halki aina samasta kohtaa (usein 3syl) vesikanava>pakokanava, niin siitä lähti ajatus että halkeaako sen lämpöeron tuottaman rasituksen takia kun vesikanavat sen verran lähellä palotiloja verrattuna muihin kansiin joissa ei halkeamis ongelmaa ole.

              Mutta kerta asia on noin, kuten sanoit, niin turhaa se on.
              Halkeaisi varmaan silti.
              No onko ne haljennut jostain kannesta jota ei ole ajettu kuivana? Pakokanavan vesijäähdytys on hyvä asia, pitää kannen pistelämpötilat kurissa ja vähentää halkeamisvaaraa jos vain nesteet on jäähdytyskierrossa. Jos tuon haluaisi muuttaa niin pitäisi avata kansitaso, täytehitsata pakokanavien ja palotilan ympärys ja kansitaso takaisin - suurehko homma ja siitä hyötyisi lähinnä huonomman palotilan jäähdytyksen - se M52:n kansi ei ole ollut helppo suunnitella eikä valmistaa mutta korkea puristussuhde bensalla vaatii em. jäähdytyksen kanteen jotta homma toimii.

              Itellä on käytössä 1,5mm laskettu b20 kansi ja siinä ne vesikanavien reunat on jo aika pitsiä mutta eivät ne ole lähelläkaan liekkirengasaluetta joten ei mitään ongelmaa. Enemmänkin olisi todennäköuisesti voinut laskea tasopintaa mutta tuli oltua turhan varovainen kun kellään ei ollut kokemuksia kuinka nuo kestää reilusti tasoa laskettaessa.
              Last edited by naukkis; 19-03-2017, 10:27.

              Comment

              • Juho_
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2016
                • 1064
                • Suomi

                Siitä en voi olla 100% varma, ovatko haljenneet esim. puutteellisen jäähdytysjärjestelmän ilmauksen takia.

                Mut suurella todennäköisyydellä todellisuudessa järjestelmässä ollut ilmaa ja poljettu kylmällä koneella pitkään.
                Tai päästetty lämmöt nousemaan liian korkeaksi.

                Järjestelmä kuivana ei kuitenkaan ole ajettu.
                YouTube
                Instagram // Juhon Moottoripaja

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  Bemarin koneissahan on joko vettä tai sitten ei, ilma järjestelmässä ei ole vaarallista, nesteittä ajo on. Kannen halkeaminen vesikanavaan viittaa yleensä kuivana ajoon, vesitila muuten on aika hyvin jäähtyvä paikka. 4-venttiilikannethan joissa halkeamisongelmia on niin halkeavat pakoseetien välistä silloin kun jäähdytys ei riitä nesteet koneessa, M5x-kannet on sen suhteen sangen hyviä kiitos juuri hyvän jäähdytyksen em. alueella.

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15232
                    • Ajamisen Iloa

                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Kuhan saan vielä testattua ton hienosäädetyn MAF kartan 1k vastukselle, niin voin pistää sen tänne tarjolle. Siinä riittää mittauskyky johonkin 1000kg/h asti.

                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11098
                      • Oulu

                      Tuostapa löytyy: https://drive.google.com/open?id=0B2...ThPeU1GREc1Qlk

                      Ihan vaan joku random ROM mihin pistin ton kartan mukaan, niin voi siitä kopsata itelle. Eli siis 328 MAF ja keltaseen signaalijohtoon 1k ohmin vastus. maksimi tuossa on n. 900 kg/h mikä vaikutti järkevältä arvolta. Oikea arvo on varmaan jostain 900-1000 kg/h väliltä, mutta ei ole mulla sellaista MAF:ia jolla tämän voisi testata. Ja toki tällä nyt ei aivan järkyttävän suurta merkistys ole, koska joka tapauksessa tuon alueen joutuu säätämään kohdilleen. Mutta tohon 725kg/h arvoon asti vastaavuus on lähes 100% vakioon verrattuna, eli vaadi muuta muutoksia toimiakseen.

                      Joku kuvakin:


                      Huomatkaa myös kuinka alussa tyhjäkäynnillä myös menee kuorma ja ilmamassa käyrät päällekkäin. Lopussa vastuksella näyttää ilmamäärää hieman enemmän, mutta tämä on tosiaan siksi koska ilman vastusta loppuu mittausvara kesken.

                      Mutta mutta ei prkl. tuokaan ollu syy miksi ei pelaa niinkuin pitäs. 6500 paikkeilla edelleen puutuu huomattavasti, vaikka käyrien perusteella ei pitäis. Toki vääntö alkaa putoamaan (kuorma käyrä) mutta tehon pitäis pysyä samana (ilmamäärä käyrä). Mutta silti on niinkuin seinä tulis vastaan. Tutkinta jatkuu että mikä ihme tuota vaivaa
                      Last edited by Pazi88; 20-03-2017, 16:19.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11098
                        • Oulu

                        Jaa noniin nyt selvisi Näyttääkö mikään oudolta:



                        Eli toisessa logissa 6500 jälkeen ruiskutusaika alkaa heittää häränpyllyä.

                        Romraiderin foorumia selatessa löyty näin:

                        to stop any speculations. for ms41.0 bytes:
                        1D1 - 1=32rpm - hysteresis (RPM limiter - hysteresis) for exit from progressive cylinders _enabling_.
                        1D2 - 10=320rpm - hysteresis (RPM limiter - hysteresis) for entering to progressive (cyl by cyl) _enabling_.
                        1CA - RPM limiter
                        1D3 - RPM limiter for immediate cylinder cutoff
                        Näistä 1CA on vain Romraider määrityksissä rajoittimena ja merkattu Hard limiteriksi. Kahta aiempaa ei ole vielä mukana ja niitä muokkaamalla saa rajoittimen kuulostamaan erilaiselta.

                        Ja viimesestä sanotaan näin:
                        1D3 Doesnt have any common with limiter.... I changed the value and the idle changed it was to high and smooth bouncy, I had bad fuel consuption and too much smoke from the exhaust (too many fuel at idle)...
                        No vaihdoimpa ite tuon 1D3 arvon 7100 RPM ja 1CA myös 7100 RPM ja tuloksen näette ylempänä. Eli tuo toinen käyrä jossa ruiskutusaika ei sekoile on tuolla muutoksella, eli onglema ratkaistu.

                        Eli 1D3 on siis ns. soft limiter. Vaikka romraider foorumilla väittävät kyllä muuta.

                        Mut jokohan tuon nyt vois viiä penkkiin, kun vetää puhtaasti koko kierrosalueen läpi.
                        Last edited by Pazi88; 20-03-2017, 18:07.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5258
                          • Pirkkala

                          Ilolla luen Pazi88:n juttuja. Mies jaksaa tehdä ja jakaa vieläpä kaikki tietonsa auliisti eteenpäin. Kunnioitan tuollaista asennetta.

                          Mielenkiintoista minkä verran on tehoa ja vääntöä koneessa.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11098
                            • Oulu

                            Kiitoksia.

                            Mielenkiinnolla itsekkin odototan että kuinka paljon joutuu pettymään Mutta mielellään vielä ennen penkkiä koittaisin hienosäätää sytkää ja seosta, koska penkkiaika maksaa. Mikä vaan alkaa mennä hankalaksi, koska e85 ei nakukartoissa ilmoittele itsestään. Kokeilin tuota RomRaiderin loggerin dyno-ominaisuuttakin, mutta sillä ei saa niin tarkkoja tuloksia että niiden pohjalta vois mitään päätellä. Heittää tulokset liikaa vetojen välillä. Laskennassa yms. ei nyt sinänsä ole vikaa, mutta se luottaa auton kiihtyvyydessä ECU:lta tulevaan nopeussignaaliin. Ja se ei ms41: tapauksessa päivity kuin n. sekunnin välein, eli aika karkeaa sahalaitaa on. Pitää varmaan koittaa jotenkin moottorin kierrosnopeuden nousunopeudesta koittaa päätellä missä mennään.

                            Ja tosta kiekkarajoitin jutusta, niin en onnistunut netistä mistään löytämään juttua vastaavasta ongelmasta. Selailin foorumiltakin vanhoja penkkilappuja, mutta esim. Supan:nkin käppyröissä näyttää rajoitin olevan edelleen 6500. Vaikka käppyrät on siinä kohdalla veilä nousussa. Ainoa missä oli päälle tuon oli EMP:n käppyrän brittisoftalla. Ja yllätys yllätys tästä ko. brittisoftasta oli nostettu kummatkin rajoittimet ylöspäin. Että ei aivan tietämätön ole sen tekijä ollut.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Pazi88 View Post
                              Kokeilin tuota RomRaiderin loggerin dyno-ominaisuuttakin, mutta sillä ei saa niin tarkkoja tuloksia että niiden pohjalta vois mitään päätellä. Heittää tulokset liikaa vetojen välillä. Laskennassa yms. ei nyt sinänsä ole vikaa, mutta se luottaa auton kiihtyvyydessä ECU:lta tulevaan nopeussignaaliin
                              Ohan meillä maffi koneessa kiinni mikä mittaa sisäänvirtaavan ilmanmäärää. Jos sun MAF-arvot on kohdillaan ja kone muutenkin säädetty ottamaan ilmavirrasta sen minkä saa ulos 550mg/työtahti täytöksellä irtoaa 250-260nm, @7000rpm ~240hv plus miiinus kymmenen.

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11098
                                • Oulu

                                Originally posted by naukkis View Post
                                Ohan meillä maffi koneessa kiinni mikä mittaa sisäänvirtaavan ilmanmäärää. Jos sun MAF-arvot on kohdillaan ja kone muutenkin säädetty ottamaan ilmavirrasta sen minkä saa ulos 550mg/työtahti täytöksellä irtoaa 250-260nm, @7000rpm ~240hv plus miiinus kymmenen.
                                Juu niin on ja olen tuon perus bensakartan säätänyt kohdilleen e85:lle ja noille suuttimille. Mut oisin mielellään kokeillut millasesta WOT rikastuksesta tuo tykkää. Nyt mennään 10% rikastuksella. Ja sit vielä kokeillut millä ennakolla tuo vetäis parhaiten.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎