Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • evilracer
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2015
    • 218
    • Suomi

    On se helkkari seppä!
    Mites tuon MAFfin kanssa, saako näihin fiksusti muuta isompaa kuin tuo S50 koneen, esim V8-koneisen? MAP-ohjatuksi tuota tuskin saa veivattua?
    Nelikuutio 328i, tölkki ja monta merssua

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11098
      • Oulu

      Originally posted by evilracer View Post
      On se helkkari seppä!
      Mites tuon MAFfin kanssa, saako näihin fiksusti muuta isompaa kuin tuo S50 koneen, esim V8-koneisen? MAP-ohjatuksi tuota tuskin saa veivattua?
      MAP ohjatuksi saa vaikka DET3:lla. ms41:n koodia ei kukaan ole saanut muokattua MAP pohjaiseksi. Mut vaikka joku HPX:n blowtrhough maf anturi on varmasti toimiva. Lisäksi nissanin slot tyyppisiä maffeja ovat myös käyttäneet ja ne on halvempia. MAF kartta niillä menee vaan vähän arvailuksi.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • aaape
        BTCF Member
        • Aug 2009
        • 617
        • Muaninka

        Tarviikos tuo s50 maf jotain johto muutoksia että ei tule vikakoodia? Jostain olin lukevinani jotain siihen viittaavaa..
        e36 328i turbo (95)
        vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
        e30 316 (m30)(87) projekti

        EX.
        e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11098
          • Oulu

          Originally posted by aaape View Post
          Tarviikos tuo s50 maf jotain johto muutoksia että ei tule vikakoodia? Jostain olin lukevinani jotain siihen viittaavaa..
          Eipä se kunhan kytkee oikein. Liitinhän ei nyt muutenkaan ole sama kuin m52 maffissa. Väri väriin ja loput maihin, vai miten se meni

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • aaape
            BTCF Member
            • Aug 2009
            • 617
            • Muaninka

            Originally posted by Pazi88 View Post
            Eipä se kunhan kytkee oikein. Liitinhän ei nyt muutenkaan ole sama kuin m52 maffissa. Väri väriin ja loput maihin, vai miten se meni
            Kyllä se käy kun ajaa vingulla vähä maffista paria nastaa matalammaks ja pinnien numerotkii täsmää..
            Voi toki olla että tuo TIS maffi on paska.
            Btw. Pazi88 oliko sulta tulossa tuuppiin joku pätkä tuosta maffin skaalauksesta?
            Last edited by aaape; 11-05-2017, 23:13.
            e36 328i turbo (95)
            vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
            e30 316 (m30)(87) projekti

            EX.
            e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11098
              • Oulu

              Originally posted by aaape View Post
              Btw. Pazi88 oliko sulta tulossa tuuppiin joku pätkä tuosta maffin skaalauksesta?
              Joo on. Kunhan joskus joutais tekemään. Mulla on ehkä tunti/pari aikaa viikossa tehdä noita videoita, niin niitä ei hirveellä tahdilla pukkaa

              EDIT mielenkiintoinen kuva romraider foorumilta. Olen tässä jo pitkään aikonut laittaa TU koneen imusarjan tohon mun sinkkuvanos m52:een pelastamaan s52 nokkien hukkaaman alaväännön. Niin tuossa on m52tu koneen disa karttoja testattu ja päälle piirretty kuvitteelliset kuormakäppyrät disa kokonaan päällä ja kokonaan pois.
              Attached Files
              Last edited by Pazi88; 12-05-2017, 08:51.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15232
                • Ajamisen Iloa

                Muista minun uusin vääntöni M50-imusarjalla 314Nm, ja tuossa vedossa imulämmöt oli todella korkeat ja tuo dyno näyttää alaspäin ennemmin koska edellisen kerran väännöt vain 267Nm. Ja kuitenkin paketti sinun settiin melko identtinen, toki pakopuolta en sun autosta tiedä. Tuskin paljoa enempää saat millään imusarjalla. Koklaa eka M50 näillä S52 nokilla ja pakosarja ehdottomasti vaihtoon ja ei mitään ahdistavaa putkistoa muutenkaan.

                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11098
                  • Oulu

                  Nyt puhuttiin alaväännöstä. Näkeehän tosta sunkin käyrästä, että vääntöhuipusta kun mennään alaspäin kierrosaluetta, vääntö laskee kuin lehmän häntä. Alle 2000 kierroksen kone on ainakin mulla täysin kuollut. Haluaisin, että tuo kone vääntää hyvin myös alhaallakin.
                  Last edited by Pazi88; 12-05-2017, 14:58.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15232
                    • Ajamisen Iloa

                    Okei, minusta tuntuu ajossa silti että tuossa on tosi hyvin silti pauhua joka alueella. Mutta ymmärrän täysin. Kevyt perä, pienet pyörivät massat, kohtuu kevyt auto ja tiheä perävälitys tietenkin auttaa illuusiossa.
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      EDIT mielenkiintoinen kuva romraider foorumilta. Olen tässä jo pitkään aikonut laittaa TU koneen imusarjan tohon mun sinkkuvanos m52:een pelastamaan s52 nokkien hukkaaman alaväännön. Niin tuossa on m52tu koneen disa karttoja testattu ja päälle piirretty kuvitteelliset kuormakäppyrät disa kokonaan päällä ja kokonaan pois.
                      TU-imusarja ei hyödytä alavääntöihin yhtään mitään. Alaväännöt löytyy takaisin jos saat puristukset ylös. Tuo DISA-imusarja on optimoitu 228-asteisille nokille, se pitkä imusarja vastaa likipitäen M52:n imusarjaa, lyhyt moodi on tosi lyhyt, parantaa noiden 228-asteisten nokkien täytöstä yläkierroksilla mutta kireämmillä nokilla pidempi imusarja tarjoaa paremman täytöksen. Tuo TU:n imusarja on niin pitkälle vakiokoneeseen viritetty että sillä ei virikäytössä enää oikein ole käyttöä.

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11098
                        • Oulu

                        Pitää ottaa huomioon, että mulla on m50 imusarja, eikä m52.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Pitää ottaa huomioon, että mulla on m50 imusarja, eikä m52.
                          Mutta M52-sarjakaan ei ala resonoimaan kuin jostain 3000rpm tienoilta ylöspäin, tuon alla M50 ja M52-imusarjat eivät juuri eroa toisistaan. M52 sarja tulee alueeelle ~4000rpm alueelta ja S52 nokilla on alueella ~6000rpm asti. M50 sarja nousee alueelleen vähän ennen 5000rpm mutta kanavat on niin suuret 2.8-litraisessa jää vielä maksimipotentiaali hyödyntämättä.

                          Jos imusarjalla haluaisi ~2000rpm alueelle lisää ugaa pitäis kanavapituuden olla tuplat M52-sarjaan S52-nokilla, M54-imusarjassa lyhyempi kanavapituus on yhdistetty 228-asteisiin nokkiin joilla venttiilin sulkeutumiskohta väännetään 40-astetta aikaiselle jolloin jonkinlainen resonanssi saadaan ~2500rpm alueelta ylöspäin mutta kiitos siitä on nokille ja nokkien ajoitukselle ei imusarjalle, M54:n muuttuva imusarjan pituus saa sen efektiivisesti tosi lyhytkanavaiseksi yläkierroksille, piikki näyttää olevan noilla 228-nokillakin 5500rpm eli kanavapituus on kolmanneksen lyhyempi kuin M50-sarjassa. Lyhyessä moodissa kireämmillä nokilla M54-sarja toimisi siis vasta todella korkeilla kierroksilla 7000+.

                          Se alle 2000rpm väännöttömyys kireämmillä nokilla on seurausta alhaisesta dynaamisesta puristussuhteesta, vakio 10:1 ruttu on alhainen ja palotapahtuma jää niin hitaaksi että vääntöä ei irtoa millään syttyennakoilla, puristusten nosto auttaa asiaan tuntuvasti.

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11098
                            • Oulu

                            Originally posted by naukkis View Post

                            Se alle 2000rpm väännöttömyys kireämmillä nokilla on seurausta alhaisesta dynaamisesta puristussuhteesta, vakio 10:1 ruttu on alhainen ja palotapahtuma jää niin hitaaksi että vääntöä ei irtoa millään syttyennakoilla, puristusten nosto auttaa asiaan tuntuvasti.
                            Tähän on tulossa myöhemmin muutos, kun alakerraksi vaihtuu 3 litranen n. 14:1 puristuksilla.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              Niin ja kait olet myös huomannut että kireämmillä nokilla vanos pitää olla alakierroksilla aika pitkään myöhäisellä, itsellä vanoksen voi kääntää aikaiselle noin 2200rpm ylöspäin, sen alla liika overlappi haittaa niin paljon täytöstä että parempi vääntö tulee vanos myöhäisellä.

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11098
                                • Oulu

                                Originally posted by naukkis View Post
                                Niin ja kait olet myös huomannut että kireämmillä nokilla vanos pitää olla alakierroksilla aika pitkään myöhäisellä, itsellä vanoksen voi kääntää aikaiselle noin 2200rpm ylöspäin, sen alla liika overlappi haittaa niin paljon täytöstä että parempi vääntö tulee vanos myöhäisellä.
                                Joo olen huomannut. Varsinkin osakuorman vanos karttoja pitää muokata, ettei vanos käänny turhan aikaisin. On muuten melko rykimistä meno.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎