Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mige95
    BTCF Member
    • Mar 2014
    • 1170
    • lahti

    Originally posted by Pazi88 View Post
    Puristusten nosto nostaa koneen hyötysuhdetta eli vääntö(ja teho) kasvaa koko kierrosalueella, koneen lämpökuorma pienenee ja kulutus vähenee. Miinuksena se nostaa koneen nakutusherkkyyttä. Mut joku tommonen 10:1 -> 11.1 puristusten nosto ei järjettömiä tehoa nosta. Puhutaan tyyliin prosentista/parista. Netistä löytyy taulukoita joista katsoa. Normi bensalla vaan ei hirveitä kärsi nostaa puristuksia ettei rupea liikaa nakutteleen. Ja lisääntynyt nakutusherkkyys voi pakottaa käyttämään sen verran pienempiä ennakoita että hyöty hukataan siihen. Näin niinkuin teoriassa.

    Itsellä on siis suunnitelmissa nostaa puristukset 15 tuntumaan e85:llä. Käyttäen m54b30 kampuraa b28 männillä. Miten ko. yhdistelmä mahtuu pyörimään on vielä kokeilematta, mut metallihan tottelee työkaluja jos on ongelmia
    Männät tulee ainaki lähes 2milliä yli dekin, mitää kummosia overlappeja ei sit enää laitellakkaa, eikä männissä ole varaa niin paljoo syventää venttiili koloja, eli suht miedot nokat pitäs laittaa, sitte vielä onko toi 2mm mäntä yli dekin jo vähän liikaa sitä en tiedä :think
    -g20 330e
    -e31 840ci sc
    -e46 316i (m52tub25)

    EX- f11 530d lci
    Ex- f01 730d
    Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
    Ex: -06 e61 535d m-sport
    Ex:-02 e39 530d manual
    Ex -93 e34 520i

    Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

    M62tu ajoitustyökalut.
    N47/n57 ajoitustyökalut.

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11098
      • Oulu

      Originally posted by mige95 View Post
      Männät tulee ainaki lähes 2milliä yli dekin, mitää kummosia overlappeja ei sit enää laitellakkaa, eikä männissä ole varaa niin paljoo syventää venttiili koloja, eli suht miedot nokat pitäs laittaa, sitte vielä onko toi 2mm mäntä yli dekin jo vähän liikaa sitä en tiedä :think
      Näinköhän. Äkkiä laskettuna mäntä nousee 2.8 mm ylemmäksi ja muistaakseni b28:ssa jää n. 2mm alle dekin mäntä. Eli varmaan joku millin yli tulee. Mut kuten sanoin, en ole kerinny kokeileen osia lohkoon.


      Ja tommoset TU männät isommilla venakoloilla tulossa. Toki noitakin varmaan joutuu syventään, mut se selviää kun pääsen mittaileen.
      Last edited by Pazi88; 07-09-2017, 11:19.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • mige95
        BTCF Member
        • Mar 2014
        • 1170
        • lahti

        Originally posted by Pazi88 View Post
        Näinköhän. Äkkiä laskettuna mäntä nousee 2.8 mm ylemmäksi ja muistaakseni b28:ssa jää n. 2mm alle dekin mäntä. Eli varmaan joku millin yli tulee. Mut kuten sanoin, en ole kerinny kokeileen osia lohkoon.


        Ja tommoset TU männät isommilla venakoloilla tulossa. Toki noitakin varmaan joutuu syventään, mut se selviää kun pääsen mittaileen.
        No jos m52 lohkon korkeus on eri kuin m50 vanoksen niin sitte se lähes 2mm yli dekin ei pidä paikkaasa, mulla oli m50 vanos lohkossa 88mm iskun kampura, 135mm veivit ja 2.8:sin männät tuli tasan 1mm yli dekin.
        -g20 330e
        -e31 840ci sc
        -e46 316i (m52tub25)

        EX- f11 530d lci
        Ex- f01 730d
        Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
        Ex: -06 e61 535d m-sport
        Ex:-02 e39 530d manual
        Ex -93 e34 520i

        Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

        M62tu ajoitustyökalut.
        N47/n57 ajoitustyökalut.

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11098
          • Oulu

          Mutta vaikka tuliskin, niin tuskin pienestä muotoilusta että mahtuu pyörimään on hirveästi haittaa. Puhutaan kummiskin millistä/parista. Venttiili osuminen mäntään ja liian tiukka paljerako taitaa olla suurimmat ongelmat, mitkä nyt on suht helposti ratkaistavissa. Nokkien ajoituksenkin kanssa voi pelata jos ei kärsi venakoloja tarpeeksi suurentaa. Männän ja venttiilin välinen rako eri kampuran asteilla on helppo mitata kun swappaa jotku random löysät jouset normi venajousien tilalle: https://www.youtube.com/watch?v=4s2X3VUwADA
          Last edited by Pazi88; 07-09-2017, 11:49.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • mige95
            BTCF Member
            • Mar 2014
            • 1170
            • lahti

            Originally posted by Pazi88 View Post
            Mutta vaikka tuliskin, niin tuskin pienestä muotoilusta että mahtuu pyörimään on hirveästi haittaa. Puhutaan kummiskin millistä/parista. Venttiili osuminen mäntään ja liian tiukka paljerako taitaa olla suurimmat ongelmat, mitkä nyt on suht helposti ratkaistavissa. Nokkien ajoituksenkin kanssa voi pelata jos ei kärsi venakoloja tarpeeksi suurentaa. Männän ja venttiilin välinen rako eri kampuran asteilla on helppo mitata kun swappaa jotku random löysät jouset normi venajousien tilalle: https://www.youtube.com/watch?v=4s2X3VUwADA
            No joo tollee saa laitettua venttiilin ja männän välin aika tarkaks, eikös m42 koneen männissä ole puristus korkeus matalampi, jos en oo kattonu vääriä specsejä niin 135mm kankienkanssa m42 männät vois olla aika hyvät.
            Last edited by mige95; 07-09-2017, 14:01.
            -g20 330e
            -e31 840ci sc
            -e46 316i (m52tub25)

            EX- f11 530d lci
            Ex- f01 730d
            Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
            Ex: -06 e61 535d m-sport
            Ex:-02 e39 530d manual
            Ex -93 e34 520i

            Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

            M62tu ajoitustyökalut.
            N47/n57 ajoitustyökalut.

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11098
              • Oulu

              Originally posted by mige95 View Post
              No joo tollee saa laitettua venttiilin ja männän välin aika tarkaks, eikös m42 koneen männissä ole puristus korkeus matalampi, jos en oo kattonu vääriä specsejä niin 135mm kankienkanssa m42 männät vois olla aika hyvät.
              Joo m42 koneen männillä ei ilmeisesti olisi niin tiukkaa, mutta niissä on muita ongelmia.

              (m42 mäntä vasemmalla)

              Eli niissä on tuommoinen kuppi keskellä mäntää mikä on just vääränlainen muotoilu, kun koitetaan hakea mahdollisiman korkeita puristuksia. Lisäksi tuon männän malli on tommonen vanhanaikainen ja painava iso jööti. Verrattuna vaikka huomattavasti nykyaikaisempaan m52/m54 mäntään. Ei yhtään hyvä juttu, kun männän nopeus kasvaa pidemmällä iskulla.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Skarpa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2007
                • 3406
                • Kotka

                Mun laskujen mukaan n. 1,6 mm pitäis tulla B28 mäntä yli dekkitason 89,6mm iskuisella kampuralla ja 135 mm kangilla.
                BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                E30 Armo "330i"

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15232
                  • Ajamisen Iloa

                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Puristusten nosto nostaa koneen hyötysuhdetta eli vääntö(ja teho) kasvaa koko kierrosalueella, koneen lämpökuorma pienenee ja kulutus vähenee. Miinuksena se nostaa koneen nakutusherkkyyttä. Mut joku tommonen 10:1 -> 11.1 puristusten nosto ei järjettömiä tehoa nosta. Puhutaan tyyliin prosentista/parista. Netistä löytyy taulukoita joista katsoa.
                  Löytyi parempi kuin taulukko, laskuri: http://www.bgsoflex.com/auto.html
                  Ja tuolta klikkaa Compression Ratio Influence.
                  Näyttäisi että jos nostaa 10.17 -> 11.0 niin nousee 2% tehot eli mun tapauksessa 4hp. Jos nostaa 11.5 eli 3% niin pääsisin hepalla yli tuon 250hp tehotavoitteen.

                  Mutta pakkohan tuo on silti tehdä joskus, kaikki kortit on käännettävä.
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • mige95
                    BTCF Member
                    • Mar 2014
                    • 1170
                    • lahti

                    Mäntä

                    Aivan toihan on m50nv mäntä tyyliä, voihan niitä 2.8:sin mäntiä sorvata tarvittaessa, mutta vena koloille ei jää paljoo enää ainevahvuutta single vanoksen männissä on 7mm lakivahvuus.
                    -g20 330e
                    -e31 840ci sc
                    -e46 316i (m52tub25)

                    EX- f11 530d lci
                    Ex- f01 730d
                    Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                    Ex: -06 e61 535d m-sport
                    Ex:-02 e39 530d manual
                    Ex -93 e34 520i

                    Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                    M62tu ajoitustyökalut.
                    N47/n57 ajoitustyökalut.

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11098
                      • Oulu

                      Originally posted by Remotion View Post
                      Löytyi parempi kuin taulukko, laskuri: http://www.bgsoflex.com/auto.html
                      Ja tuolta klikkaa Compression Ratio Influence.
                      Näyttäisi että jos nostaa 10.17 -> 11.0 niin nousee 2% tehot eli mun tapauksessa 4hp. Jos nostaa 11.5 eli 3% niin pääsisin hepalla yli tuon 250hp tehotavoitteen.

                      Mutta pakkohan tuo on silti tehdä joskus, kaikki kortit on käännettävä.
                      Mut katoppa jos nostaa 15 Ohkasempi kansipahvi on tosiaan helpoin ja halvin tapa nosta puristuksia.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • Remotion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 15232
                        • Ajamisen Iloa

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Mut katoppa jos nostaa 15 Ohkasempi kansipahvi on tosiaan helpoin ja halvin tapa nosta puristuksia.
                        En halua tuommoiseen lähteä kun kuitenkin autoa on tarkoitus pitää sinne asti kun henki itsellä pihisee ja se alkoholi ei pitkässä juoksussa tee alumiinikoneelle mitään hyvää.
                        Z3 coupé individual

                        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                        Comment

                        • Jarpeli
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 510
                          • vaasa

                          Miksi ei laittaisi läppiksiä sinne jos tahtoo vaparina pitää?
                          Saisi sen yläpän hengittämään paremmin ja toisihan se sitä ajomukavuutta lisää kun se oikein houkuttais kierättää jos voimaa tulisi myös dieseli kierrosten jälkeen.

                          Comment

                          • Joba
                            BTCF Member
                            • Sep 2007
                            • 556

                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Mut katoppa jos nostaa 15 Ohkasempi kansipahvi on tosiaan helpoin ja halvin tapa nosta puristuksia.
                            Paljerako pitää ottaa myös huomioon. Ns. venymät ja välykset kun laskee niin kiva olisi olla se 8 kymppiä männän ja kannen välissä. Varsinkin kun nuo oe-hilut painaa niin paljon.
                            Yli millin paljerako taas ei ole niin optimaalinen kuin alle millin.

                            Myös palotilan muoto on erittäin merkittävä tuollaisessa konstruktiossa jos meinaa saada vielä jonkinlaisen ennakon tuolle moottorille ilman nakutusta.
                            Dynaaminen puristus olisi kiva saada myös järkevälle tasolle eikä minnekään 13 kieppeille, mitä taas väkisinkin noilla puristuksilla ja laimealla nokalla siitä tulee.

                            Suurempi hyöty olisi varmasti kun joku ammattilainen tekisi kanteen asiallisen porttauksen eikä ihmettelisi "4%"-hyötysuhteen kasvamista koska moottori on kuitenkin kanavarajoitteinen että nokkarajoitteinen suurempaan tehoon vakiohiluilla.
                            Kansi virtaamaan 150lps kantturoille hyvällä kanavanopeudella niin sieltä tulee se lähemmäs 20 villiä aasia ja hyötysuhde nousisi oikeasti. Samaten tulevaisuuden muutoksia tukisi eikä olisi rajoittava tekijä.

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11098
                              • Oulu

                              Originally posted by Joba View Post
                              Paljerako pitää ottaa myös huomioon. Ns. venymät ja välykset kun laskee niin kiva olisi olla se 8 kymppiä männän ja kannen välissä. Varsinkin kun nuo oe-hilut painaa niin paljon.
                              Yli millin paljerako taas ei ole niin optimaalinen kuin alle millin.

                              Myös palotilan muoto on erittäin merkittävä tuollaisessa konstruktiossa jos meinaa saada vielä jonkinlaisen ennakon tuolle moottorille ilman nakutusta.
                              Dynaaminen puristus olisi kiva saada myös järkevälle tasolle eikä minnekään 13 kieppeille, mitä taas väkisinkin noilla puristuksilla ja laimealla nokalla siitä tulee.

                              Suurempi hyöty olisi varmasti kun joku ammattilainen tekisi kanteen asiallisen porttauksen eikä ihmettelisi "4%"-hyötysuhteen kasvamista koska moottori on kuitenkin kanavarajoitteinen että nokkarajoitteinen suurempaan tehoon vakiohiluilla.
                              Kansi virtaamaan 150lps kantturoille hyvällä kanavanopeudella niin sieltä tulee se lähemmäs 20 villiä aasia ja hyötysuhde nousisi oikeasti. Samaten tulevaisuuden muutoksia tukisi eikä olisi rajoittava tekijä.
                              Nyt pitää muistaa että kone tulee käymään puhataasti e85:llä, eli voidaan aikalailla olettaa ettei nakutusta pääse tapahtumaan edes noilla 15 puristuksillakaan. Eli perinteiset rakenteluperiaatteet bensalle voidaan unohtaa. Paljeraoissa yms. toki pitää olla vähän turvarajaa ettei pääse osat kolisemaan yhteen. Mut joku milli paljerakoon ja 2 venttiileille lienee riittävästi.

                              Ja tässähän ei ole kyseessä mikään että "pitää" saada lisää tehoa. Sitä varten mulla on tuo turbo e30 minkä rinnalla jotku 20 hepan lisäykset on aika säälittäviä. Ihan vaan mielenkiinosta aiheeseen olen tuollasen moottorin kasaamassa, koska ainakin teoriassa sillä pitäis saada melko isot hyödyt vapariin. Eikä ole ainakaan minulla tiedossa vastaavia toteutuksia tai ainakaan että millaisia teho/vääntölukemia on saatu pihalle. Osat tuohon koneeseen on jo hyllyssä oottamassa ja onkohan n.500€ menny osiin. + toki läjä ylijäämä osia, niin miten lie riittääkö moinen summa edes kannen porttaukseen, millä minä rakennan kokonaan uuden moottorin.


                              Ja pikku nus nus, niin kannen porttaus ei paranna koneen hyötysuhdetta, vaan täytöstä.
                              Last edited by Pazi88; 08-09-2017, 09:57.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • mige95
                                BTCF Member
                                • Mar 2014
                                • 1170
                                • lahti

                                Pazi88

                                Laitahan sit videota youtubee ku rupeet kasailee sitä vaparia
                                -g20 330e
                                -e31 840ci sc
                                -e46 316i (m52tub25)

                                EX- f11 530d lci
                                Ex- f01 730d
                                Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                                Ex: -06 e61 535d m-sport
                                Ex:-02 e39 530d manual
                                Ex -93 e34 520i

                                Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                                M62tu ajoitustyökalut.
                                N47/n57 ajoitustyökalut.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎