Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skarpa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2007
    • 3406
    • Kotka

    Originally posted by Pazi88 View Post
    Noni hyvä tietää. Pitää valmistautua ottamaan vähän paljealueiden kohdalta pois männistä. Vakio tiiviste tais olla jotain tyyliin 1,6mm puristettuna vai mitähän se oli :think
    1,75 nimellinen paksuus
    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

    E30 Armo "330i"

    Comment

    • -TT
      Bimmer Rookie
      • Dec 2010
      • 192
      • Oulu

      Männänlaen vahvuudetkin olisi kiva teitää. Onko joku mitannut noita? Kuinka lähellä männänlakea on männänrengas tuossa B28 männässä?
      Coupe :think
      sigpic

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11098
        • Oulu

        Originally posted by -TT View Post
        Männänlaen vahvuudetkin olisi kiva teitää. Onko joku mitannut noita? Kuinka lähellä männänlakea on männänrengas tuossa B28 männässä?
        En oo mitannu, mut b28 männässä.ylempi rengas on melko kaukana männän laesta. Oisko joku 5-6mm

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Matuh
          BTCF Member
          • Apr 2013
          • 3702
          • Kouvola

          Jeps, B30 on ohkasin muistaakseni männänlaelta :think
          E36 328i M50B30 turbo
          Skoda vRS
          Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
          Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

          EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11098
            • Oulu

            Originally posted by Matuh View Post
            Jeps, B30 on ohkasin muistaakseni männänlaelta :think
            Joo itseasiassa tuossa on b30 ja b28 männät vierekkäin:


            Mäntien madaltamisen jälkeen lopputulos näyttää varmaan about tältä:

            Toki tuosta keskeltä mäntää ei tarvi ottaa tavaraa, eikä muutenkaan noin paljoa tarvi ottaa ja venttiilikoloja ehkä pitää suurentaa. Mut siis tommoset slaissit reunoilta pois.
            Last edited by Pazi88; 15-09-2017, 13:32.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Skarpa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2007
              • 3406
              • Kotka

              Originally posted by -TT View Post
              Männänlaen vahvuudetkin olisi kiva teitää. Onko joku mitannut noita? Kuinka lähellä männänlakea on männänrengas tuossa B28 männässä?
              Mittailin tuon joskus. Olikohan männänlaen vahvuus 7mm. Vaikutti anyway olevan sama lakipaksuus kuin B28 männässä. Männänlaesta ylimpään rengasuraan on 4 mm. EDIT: M54B30 männässä siis nää mitat. Sori lukihäröstä.
              Last edited by Skarpa; 19-09-2017, 16:23.
              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

              E30 Armo "330i"

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15232
                • Ajamisen Iloa

                Originally posted by mige95 View Post
                Tästä roadsportista on vissii videoita youtubessa, kiertää yli 10k, villi veikkaus että sen koneen sisuskalut on jotai muuta mitä täällä on specsailtu. Tosin kiertää nää ralli käytössä olevat s50:pitki paljon.
                Se kiersi 9500 rpm. Eikö Kihlman ostanut senkin?
                Risto Virtala kertoi moottorin kokoonpanosta, se on 2.8 rautalohkoon tehty, yllätys yllätys pyörivät osat eivät ole vakiokamoja. Schrickin tiukimmat nokat ja tietenkin kovat nostajat. Ei se nyt mitään sellaista ole mitä joku meistä ei voisi tehdä loppujen lopuksi. Kun vaan keräilee rauhassa osia ja tekee ensiksi suunnitelman ja sitten toteuttaa sen.

                Esim nuo schrickin nokat on ihan samanhintaisia käytännössä ihan sama millä spekseillä ne ottaa. Ja kevyemmät venttiilit ja soveltuvat nostajat ym ei pitäisi pankkia räjäyttää. Tietysti jos sais kevyempää osaa kiertämään myös alakertaan niin varmasti fiksumpi setti...

                Ymmärtääkseni myös se Larion laite on saman jengin rakentama. Eli ei muuta kun sinnepäin yhteyksiä, tuskin tieto maksaa.

                Rafun auto: https://www.youtube.com/watch?v=jy8ls23fJGI
                Last edited by Remotion; 15-09-2017, 22:03.
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • sunbeam
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2008
                  • 303
                  • Hämeenlinna

                  Originally posted by Remotion View Post
                  Se kiersi 9500 rpm. Eikö Kihlman ostanut senkin?
                  Risto Virtala kertoi moottorin kokoonpanosta, se on 2.8 rautalohkoon tehty, yllätys yllätys pyörivät osat eivät ole vakiokamoja. Schrickin tiukimmat nokat ja tietenkin kovat nostajat. Ei se nyt mitään sellaista ole mitä joku meistä ei voisi tehdä loppujen lopuksi. Kun vaan keräilee rauhassa osia ja tekee ensiksi suunnitelman ja sitten toteuttaa sen.

                  Esim nuo schrickin nokat on ihan samanhintaisia käytännössä ihan sama millä spekseillä ne ottaa. Ja kevyemmät venttiilit ja soveltuvat nostajat ym ei pitäisi pankkia räjäyttää. Tietysti jos sais kevyempää osaa kiertämään myös alakertaan niin varmasti fiksumpi setti...

                  Ymmärtääkseni myös se Larion laite on saman jengin rakentama. Eli ei muuta kun sinnepäin yhteyksiä, tuskin tieto maksaa.

                  Rafun auto: https://www.youtube.com/watch?v=jy8ls23fJGI
                  Ei ole Jarin auto Jari tuntee auton omistajan hyvin
                  Nokat on mittatilaus nokat schrickiltä niitä ei voi ostaa
                  taitaa olla Lariolla eri moottorin rakentajia

                  Comment

                  • Joba
                    BTCF Member
                    • Sep 2007
                    • 556

                    Laineen Teemu on Rafun motin rakentanut, varmasti vastaa kysymyksiin.

                    Comment

                    • TeemuM
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 233
                      • Turku

                      Tossa on B28 mäntä leikattuna parista eri kohdasta. Männän laki on paksunee reunoille, niin venttiilinkolot ei juurikaan vaikuta paksuuteen. Ja taitaa se paljealueen madalluskin jäädä aika hyvin tonne paksummalle alueelle. Tietty jos venttiilinkoloja joutuu syventämään niin sitten se on ohuin kohta.

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11098
                        • Oulu

                        Tulipa käytettyä tuo oma nykynen moottori penkissä, että siitä ois ne oletut 240(+?) tehot saanu paperille vaan mitä sitä p*skaa...


                        Herra jumala mikä vuoristorata tuo vääntö on ja vain 229 heppaa. Ja koska nuo kierrokset on vähän jiirissä, niin 300-310Nm on oikeampi lukema väännölle.

                        Jotain erikoista tolle koneelle on nyt ihan vasta tapahtunut, kun keväällä vääntökäyrä oli vielä tuon keltaisen käppyrän muotoinen. Ei tuokaan optimi, mutta ihan ok suora kummiskin. Noilla nokkien ajotuksella ja on/off vanoksella en saanu suorempaa.


                        Kävin tempaseen penkin jälkeen login ja joo tuo vääntönotko näkyy sielläkin:


                        Joku on nyt kesän aikana menny rikki tuosta koneesta, kun tuo vääntö/ kuorma on menny tommoseksi vuoristoradaksi. Ja ilmamääräkin jää yläpäässä vajaaksi. Tuo ylemmän kuvan tummemman vihreä käppyrä on se samalla maf käppyrällä tehty veto mikä on nytkin sisässä, eli max ilmamäärä on kesän aikana tippunut ~710 -> ~680 kg/h. Mahdollinen koneen kuluminen tai maffin "kuluminen" ehkä selittäisi tuon mutta kun tuo kuorma/vääntökäppyränkin muoto on noin muuttunut, niin oisko mulla päässy nokat pyörähtään. :think Mut Vanos asteet on edelleen samat, eli korkeintaan pakonokassa olis muutosta. Outoa Jotakin tuossa on nyt menny pieleen ja ainakin jakopää rämähtelee tosi pahan kuulosesti kun löysää kaasun kierroksilta. Ehkä tolle lähes 400tkm rullatulle koneelle alkaa tulla kilometrit täyteen...

                        No miksi tämän nyt postasin, niin lähinnä sen takia että näätte miten noiden logien kuorma ja ilmamäärä käppyrät vastaa hyvin koneen vääntö ja tehokäppyröiden muotoa (jos vain ennakko ja seos on kohdillaan). Ja toki sekin tässä on havaittavissa että vakio puristeisessa koneessa ei e85:llä saa tehoetua. Se vaatii enemmän puristuksia.
                        Last edited by Pazi88; 19-09-2017, 16:02.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Jarpeli
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 510
                          • vaasa

                          Oletkos sattumoisin säätänyt vanosta myöhäsemmälle ja nyt olisi liikaa overlappia ja lisäksi jos vanos on nyt myöhäsemmälle saattaisi sielä olla liikaa ennakkoakin tuossa montussa.

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11098
                            • Oulu

                            Originally posted by Jarpeli View Post
                            Oletkos sattumoisin säätänyt vanosta myöhäsemmälle ja nyt olisi liikaa overlappia ja lisäksi jos vanos on nyt myöhäsemmälle saattaisi sielä olla liikaa ennakkoakin tuossa montussa.
                            En oo siis säätöihin koskenut ollenkaan kesän aikana. Mitä nyt koittanut huvikseen eri decel karttoja. Mutta joo näyttäis että sopiva vanoksen kääntökohta ois nyt 500-700 kierrosta alempana, mitä keväällä. Ja kyllä tuossa vääntöaukossa on nyt varmasti liikaa ennakkoa (n. 1,5 astetta), koska se oli aiemmin säädetty isommalle kuormalle eli se vielä syventää teholapussa näkyvää monttua. Ei paljoa mutta kuitenkin jonkin verran.
                            Last edited by Pazi88; 19-09-2017, 16:55.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Jarpeli
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 510
                              • vaasa

                              Kovasti ainakin nopsaa katottuna näyttää samalta kun tuo oma kun vanos oli miten sattuu.


                              Mutta tuohon viinalla ajoon vielä. Omassa näin jälkikäteen ajateltuna oli viinalla liikaa ennakkoa vaikkei sitä ollut kun asteen pari enemmän. Mutta karkeasti, missä oli enemmän ennakkoa vrt bensa oli siinä myös vähemmän tehoa. Mitäs jos raakasti koittais bensa ennakoilla ajaa viinalla.

                              Edit: Putoaisko pasilla nyt tuon notkahuksen takia erikohdalle karttaa ja siinä olisi jokin pielessä.
                              Last edited by Jarpeli; 19-09-2017, 17:58.

                              Comment

                              • Juho_
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2016
                                • 1064
                                • Suomi

                                Ilmeisesti M50B25 non vanos todellinen korjaamaton puristussuhde 1.75mm pahvin ja tehdaskuntoisen kannen kanssa (=ei laskettu) on alle 10:1 luokkaa?

                                Tulokseksi sain ite n. 9:1 B25NV kannen kanssa ja n. 9,6:1 B20NV kannen kanssa.
                                Männät tulee 0,6mm yli tiivistepinnan.

                                Tuossa siis ns. kaikki huomioituna laskennallisesti.
                                Pitäisi kone irroittaa, jotta saisi mitattua tulpanreiästä tilavuuden suoraan.
                                Vaan sitä varten en pelkän mielenkiinnon vuoksi lähde tekemään.

                                B25 vanos männillä sais kyllä sopivilla kiertokangilla puristukset helposti yli 11:1.
                                YouTube
                                Instagram // Juhon Moottoripaja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎