Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pazq
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 3166
    • 47200

    Tai sitten vaan vakiokankiin epäkesko yläsilmä jolla saa mäntää ylemmäs ja viistää männästä vähän reunoja tarvittavan määrän.

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      Originally posted by Juho_ View Post
      Ilmeisesti M50B25 non vanos todellinen korjaamaton puristussuhde 1.75mm pahvin ja tehdaskuntoisen kannen kanssa (=ei laskettu) on alle 10:1 luokkaa?

      Tulokseksi sain ite n. 9:1 B25NV kannen kanssa ja n. 9,6:1 B20NV kannen kanssa.
      Männät tulee 0,6mm yli tiivistepinnan.

      Tuossa siis ns. kaikki huomioituna laskennallisesti.
      Pitäisi kone irroittaa, jotta saisi mitattua tulpanreiästä tilavuuden suoraan.
      Vaan sitä varten en pelkän mielenkiinnon vuoksi lähde tekemään.

      B25 vanos männillä sais kyllä sopivilla kiertokangilla puristukset helposti yli 11:1.
      Yleensä jos saadaan tehtaan ilmoittamasta poikkeava puristussuhde on vain laskettu väärin, eli puristussuhde on (sylinterin tilavuus + palotila)/palotila. 10:1 puristuksista tulee noin 9:1 jos laskee sylinterin tilavuus/palotila.....

      Comment

      • Juho_
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2016
        • 1064
        • Suomi

        Esim.

        Sylinterin tilavuus = 416cc
        Palotila = 35cc
        Kannentiivisteen halkaisija = 84,5mm, paksuus 1,75mm
        Männät tulee 0,6mm yli tiivistepinnan (voi unohtaa tämän, ja käyttää kannentiivisteen paksuutena 1,15mm)
        Männän "kupin" tilavuus = n. 10cc

        Eli:
        35cc + (8,45 / 2 = 4,225^2 x pii (3,14) x 0,115 = ~6,45cc ((pyöristetty sadasosien tarkkuuteen))) + 10cc = 51,45cc

        (416 + 51,45) / 51,45 = 9,086

        Toki tuohan ei ole yhtä tarkka kuin mitata palotilan tilavuus mäntä @ YKK..
        Mut noin tuli tuo "n. 9:1 puristussuhde".

        Voihan sekin olla, että jossain kohtaa on tullut ajatus-/mittavirhe ja sit on koko pakka sekaisin.
        YouTube
        Instagram // Juhon Moottoripaja

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16438
          • Asikkala

          Originally posted by Juho_ View Post
          Esim.

          Sylinterin tilavuus = 416cc
          Palotila = 35cc
          Kannentiivisteen halkaisija = 84,5mm, paksuus 1,75mm
          Männät tulee 0,6mm yli tiivistepinnan (voi unohtaa tämän, ja käyttää kannentiivisteen paksuutena 1,15mm)
          Männän "kupin" tilavuus = n. 10cc

          Eli:
          35cc + (8,45 / 2 = 4,225^2 x pii (3,14) x 0,115 = ~6,45cc ((pyöristetty sadasosien tarkkuuteen))) + 10cc = 51,45cc

          (416 + 51,45) / 51,45 = 9,086

          Toki tuohan ei ole yhtä tarkka kuin mitata palotilan tilavuus mäntä @ YKK..
          Mut noin tuli tuo "n. 9:1 puristussuhde".

          Voihan sekin olla, että jossain kohtaa on tullut ajatus-/mittavirhe ja sit on koko pakka sekaisin.
          Onko palotila varmasti 35 cc ? Jos on niin olet laskenut oikein, tarkistin aikani kuluksi asian kahteen kertaan

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            M50NV-männässä pitäisi kaiketi olla 5cc kuoppaa, toki jos 10cc on niin puristukset jää sinne 9:1 tuntumaan.

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16438
              • Asikkala

              Originally posted by naukkis View Post
              M50NV-männässä pitäisi kaiketi olla 5cc kuoppaa,
              Jolloinka puristussuhde olisi 9,956 (~10) 35 cc kannen palotilalla.

              Comment

              • Juho_
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2016
                • 1064
                • Suomi

                Joo oma moka.
                Männän kuopan tilavuus vaan etsitty netin syövereistä (10cc kahdella eri foorumilla mainittu), kun ei iteltä löytynyt suoraan muovi/pleksilevyä tms. minkä avulla mittais tarkasti sen kuopan ite.

                Eli hyvä kun korjasit naukkis !

                Piti saada hattu takas lohkon päälle, ni sen tarkemmin en lähteny mittailemaan..
                Tuossa yks toine m50b20 kansi ja jokunen m50b25 vanos+nv kansi pyörimässä, niin voi mittailla tarkemmin.

                35cc sain ite tuolle m50b25nv kannelle ja n. 30cc m50b20.
                Lienevät aika +/-2cc mittoja..

                Elikkäs nyt m50b20(nv) hattu m50b25nv alakerran kaverina, niin puristukset +11:1 luokkaa.
                Sen verran nyt testattu, että vetää hyvin 2,5l kutoskoneeksi.

                Paha mennä sanomaan, onko sitten enemmän voimaa kuin omalla kannellaan (en oo testannut, kun kansi vikaisena ostin)
                B20 kannelle ei muuta tehty, kuin "kevyehköä" imukanavien muokkausta.
                Ei sovitettu non vanos imusarjaan kun en sitä kokenut millään tapaa järkeväksi... paras ois varmaa laittaa m52 imusarja.

                Ja visko poistettu (sen tuulitunneli johonkin kadonnut jonkun ex-omistajan toimesta), ja korvattu sähköflektillä (tälle tehty lasikuidusta oma "kotelonsa")

                Tarkoitus olisi ehkä 2-3vkon päästä käyttää AMW:lla penkissä jos/kun auto noin muuten valmis (muuta tekemistä riittää varsin mukavasti)..

                Mielellään tekisin muitakin muutoksia, mut hyvin rajallinen aika voi muodostua jonkinlaiseksi esteeksi.
                Esim. pakosarjat (pipemax), putkisto uusiksi, isommat suuttimet+E85.. nokat tuossa varmasti rajoittaa ja vakio ecu kartat.

                Mitä muuten on nokkien hionta maksanut jos joku "lähi aikoina" käyttänyt jollain hiottavana?
                Jotain 100-150€ / kpl hintoja nähnyt, mut näinköhän nuo sit enään pitää paikkansa??
                Last edited by Juho_; 13-10-2017, 20:11.
                YouTube
                Instagram // Juhon Moottoripaja

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11098
                  • Oulu

                  180€/nokka oli virtasen maurilla.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    Samat 15€ per nokka oli r-koneistuksessa pari vuotta sitten kun nokat hiotutin.

                    Comment

                    • Juho_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2016
                      • 1064
                      • Suomi

                      Hyvä tietää, ettei hinnat ole pahemmin muuttuneet.
                      Pitää katsella jos kärsisi nokat käyttää hiottavana.
                      YouTube
                      Instagram // Juhon Moottoripaja

                      Comment

                      • mige95
                        BTCF Member
                        • Mar 2014
                        • 1170
                        • lahti

                        s50 öljynsuodatinjalka

                        Tuli ostettua s50 öljynsuodatinjalka, että saa lauhduttimelle öljylahdöt, jalassahan ei ole vanokselle lähtöä paikka josta vakio jalassa lähtee vanokselle on tässä anturi paikka ja anturin siihen haluanki (öljynlämpö) joten voikohan alempaa kuusiokolo tulpasta ottaa öljynlähdön vanokselle, paikka eroaa vakio paikasta siten että siihen "kammioon" tulee öljy suoraa öljypohjasta joka on menossa suodattimelle kun vakio paikka on ylemmässä "kammiossa" johon öljy tulee suodattimen jälkeen? Varmasti oikeaoppinen tapa ottaa aina öljynlähtö suodattimen jälkeen eli silloin pitäisi tehdä esim haaroitus ö-paine anturin paikasta johon laittaisi molemmat anturit.
                        -g20 330e
                        -e31 840ci sc
                        -e46 316i (m52tub25)

                        EX- f11 530d lci
                        Ex- f01 730d
                        Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                        Ex: -06 e61 535d m-sport
                        Ex:-02 e39 530d manual
                        Ex -93 e34 520i

                        Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                        M62tu ajoitustyökalut.
                        N47/n57 ajoitustyökalut.

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5258
                          • Pirkkala

                          Haaralla anturin alta
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15232
                            • Ajamisen Iloa

                            Pazi sullakos oli tälläinen tulossa turboon: https://www.j-spec.se/motor/motor/in...d_grp-s1%2F505
                            ?

                            Onko tuollaisesta mitään hyötyä vaparikoneessa?
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • Supra^
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 5150
                              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                              Originally posted by Remotion View Post
                              Pazi sullakos oli tälläinen tulossa turboon: https://www.j-spec.se/motor/motor/in...d_grp-s1%2F505
                              ?

                              Onko tuollaisesta mitään hyötyä vaparikoneessa?
                              Vaparikoneessa M52/M50/Schrick-imusarjat toimivat tuota sarjaa paremmin. Ainoa hyöty mitä tuolla saavutetaan on tasaisempi sylinteritäytös ylipaineella (joka ei vielä ole ollut ongelma M50/M52-imusarjalla missään muualla maailmassa paitsi suomessa), ehkä myös parempi virtaus ylipaineella, mutta siitäkään ei ole minkäänlaisia mittauksia olemassa.
                              Ylipaineistettuna tuon j-specin imusarjan huono puoli on se että imutorvet on kuitenkin vedetty vaparityyliin jonkinverran sisään kammioon, kun parempi olisi että ne olisivat tasan plenumin kanssa. Merkitys kuitenkin varmaan aikalailla mitätön, sanoisin että yhtä mitätön kuin M50/M52-imusarjan ylipaineella tuleva epätasainen sylinteritäytös.

                              Vapariin kun tuon heität niin menee satavarmasti huonompaan suuntaan. :think
                              Last edited by Supra^; 29-10-2017, 02:11.
                              Musti 8HP
                              Nokivasara M47
                              TeiniCoupé DCT
                              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                              Ex:
                              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11098
                                • Oulu

                                Originally posted by Remotion View Post
                                Pazi sullakos oli tälläinen tulossa turboon: https://www.j-spec.se/motor/motor/in...d_grp-s1%2F505
                                ?

                                Onko tuollaisesta mitään hyötyä vaparikoneessa?
                                Juu on. Kuten Supra jo sanoi, niin vaparissa varmaan enemmän haittaa. Runnerit kun pitäisi saada pidemmiksi eikä lyhyemmiksi, kuten tuon kanssa käy. Lisäksi tuo möhkäle on oikesti melko painava ~9kg, niin ei oikeen sovi sun kevennys tavoitteisiin

                                Ja eikait se m50 imusarjan epätasainen täytös ole niinkään ongelma ole ollut. Mulla ainakin varsinen ongelma oli ihan liian rikkaalla olevat seokset, kun säädöt oli päin persettä. Mutta sama kait sitä on koittaa parantaa, jos se on helposti tehtävissä. Tuo ruottin poikien hässäkkä ei oo kuin 400€ posteineen, niin ei oo hinnalla pilattu. Vähän kun googlaileen, niin vastaavistahan joutuu monesti maksamaan toista tonnia (lukuunottamatta niitä kiillotettuja kiinalaisia, joissa näyttää runneritkin olevan eri mittaisia )

                                EDIT jos jotain kiinnostaa, niin tuossa on vähän lähikuvia itse saapuneesta tuotteesta:











                                Jos tekisin itse vastaavan, niin ei se noin hyvältä tulisi näyttämään Sit toki on vielä selvittämättä, että istuuko tuo sinnepäinkään.
                                Last edited by Pazi88; 29-10-2017, 06:44.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎