Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Matuh
    BTCF Member
    • Apr 2013
    • 3702
    • Kouvola

    Originally posted by Bimmer145 View Post
    Mistä porukka tilannu/teetättänyt turbo pakosarjoja e36 m50/m52? Tai tekeekö joku foorumilainen rahaa vastaan? Turbo eteen ylös.
    Juu ReWonMotors/ O-peksi
    E36 328i M50B30 turbo
    Skoda vRS
    Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
    Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

    EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

    Comment

    • miq
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2008
      • 352
      • Hyvinkää

      Originally posted by Bimmer145 View Post
      Mistä porukka tilannu/teetättänyt turbo pakosarjoja e36 m50/m52? Tai tekeekö joku foorumilainen rahaa vastaan? Turbo eteen ylös.
      Luisu tekee

      Hullu saa olla muttei tyhmä.

      e61 530xd LCI

      Comment

      • Skarpa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2007
        • 3406
        • Kotka

        Käytän M52 bensakiskoa, jonka letkulähdöissä on pikaliitännät. Saako jostain ostaa pikaliittimiä, joissa olisi toisessa päässä letkukara perus polttoaineletkulle, vai askartelenko sikit kiskon putkien päihin?
        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

        E30 Armo "330i"

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11098
          • Oulu

          Originally posted by Skarpa View Post
          Käytän M52 bensakiskoa, jonka letkulähdöissä on pikaliitännät. Saako jostain ostaa pikaliittimiä, joissa olisi toisessa päässä letkukara perus polttoaineletkulle, vai askartelenko sikit kiskon putkien päihin?
          Finjectorilta saa tämmösiä: https://www.finjector.com/fin/pikaliittimet-247

          En kyllä vaan osaa sanoa mikä koko on oikea :think

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Skarpa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2007
            • 3406
            • Kotka

            Originally posted by Pazi88 View Post
            Finjectorilta saa tämmösiä: https://www.finjector.com/fin/pikaliittimet-247

            En kyllä vaan osaa sanoa mikä koko on oikea :think

            Jesh, kiitoksia. Toi 7,9mm se lienee, mutta pitää vielä mittailla.
            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

            E30 Armo "330i"

            Comment

            • Skarpa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2007
              • 3406
              • Kotka

              Jos kaikkien runkolaakerien välykset osuu speksiin, niin onko syytä huolestua siitä, että yksi poikkeaa muista? Kaikkien muiden laakerien välys on 0,04 +-pari tuhannesosaa, mutta takimmaisessa laakerissa 0,025.

              Pitänee vielä tehdä tarkistusmittaus.
              Last edited by Skarpa; 10-01-2019, 12:07.
              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

              E30 Armo "330i"

              Comment

              • pazq
                BTCF Member
                • Jan 2008
                • 3166
                • 47200

                Noo jos mä oon ilman mittailuja nakannu vaan uudet laakerit paikalleen ja rajotinta vasten niin en huolestuis tommosesta heitosta. Tieto lisää tuskaa 😀 mun avossa oli kuitenki yhessä kk laakeriliuskat satunnaisesti päällekkäinkin ja kaula kulunu 0.55mm alikokoon tämän johdosta. Mutta "toimivana" sen purkasin. Takas ei kyllä oikein mikään muu kun männät enää mene jostain syystä yli 3000km se kilkattaen jakso mennä. Tyhjäkäynnillä ö-painevalo syttyi aina. Semi riskillä vaan ajelin kunnes antautuu mutta ei se vaan hajonnu. Kaulojen yleisilmeestä sen aika hyvin pystyy päättelemään. Virikoneessa tietenkin kannattaa tarkistaa.

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11098
                  • Oulu

                  Originally posted by Skarpa View Post
                  Jos kaikkien runkolaakerien välykset osuu speksiin, niin onko syytä huolestua siitä, että yksi poikkeaa muista? Kaikkien muiden laakerien välys on 0,04 +-pari tuhannesosaa, mutta takimmaisessa laakerissa 0,025.

                  Pitänee vielä tehdä tarkistusmittaus.
                  Tuskin haittaa mitään. Mutta ootko varma että laakeriliuskat istu kunnolla paikalleen?

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Skarpa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2007
                    • 3406
                    • Kotka

                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Tuskin haittaa mitään. Mutta ootko varma että laakeriliuskat istu kunnolla paikalleen?
                    Ei varmaan ollu liuska kunnolla paikallaan sillä kaulalla. Uusintamittausken jälkeen ihan samoissa on välys kuin kaikissa muissakin.


                    Originally posted by pazq View Post
                    Noo jos mä oon ilman mittailuja nakannu vaan uudet laakerit paikalleen ja rajotinta vasten niin en huolestuis tommosesta heitosta. Tieto lisää tuskaa �� mun avossa oli kuitenki yhessä kk laakeriliuskat satunnaisesti päällekkäinkin ja kaula kulunu 0.55mm alikokoon tämän johdosta. Mutta "toimivana" sen purkasin. Takas ei kyllä oikein mikään muu kun männät enää mene jostain syystä yli 3000km se kilkattaen jakso mennä. Tyhjäkäynnillä ö-painevalo syttyi aina. Semi riskillä vaan ajelin kunnes antautuu mutta ei se vaan hajonnu. Kaulojen yleisilmeestä sen aika hyvin pystyy päättelemään. Virikoneessa tietenkin kannattaa tarkistaa.

                    Aika mietoa viriä rakennetaan tässä kohtaa, mutta koitan tehdä huolella ja tulevaisuudessa on kyllä tarkotus päivittää nokkia ja puristusta aika paljon järeämpään suuntaan. Männät mennee siinä kohtaa vaihtoon.
                    Last edited by Skarpa; 10-01-2019, 15:56.
                    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                    E30 Armo "330i"

                    Comment

                    • Juho_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2016
                      • 1064
                      • Suomi

                      Miten mittasit?
                      Plastigauge (tms.) vai mikrometrillä?

                      Ite oon alkanut käyttämään vain mikrometriä käyntivälyksiä mitatessa.
                      Käytännössä vähemmän työläs, nopeampi ja tarkempi kuin plastigaugella mittailla välyksiä (kampiakselin/kiertokangen laakerit).

                      Samalla mittaa paljonko heittoa pesissä (tuskin, mut kiertokanget mahdollisia). Okei runkolinjaa ei onnistu mittaamaan, joka olis kans ihan jees.. jonka heitosta voi plastigauge mittaustulokset mahdollisesti kieliä.

                      Ite oon mitannut jälkeenpäin yhen koneen kiertokankien alapesät.
                      Ihan pelkästä mielenkiinnosta mikä on lähtökohtana.
                      Totesin sitten mittauksien jälkeen, et luultavasti niiden kiertokankien joku edellinen omistaja tainnut sekoitella alapukkeja... 2 merkittävästi kieroa oli, joista toisessa oli heittoa kympin verran eli paljon.
                      Yksi sen sarjan kiertokangista oli kiero alapesästä et veti jumiin kun kiristi momenttiin pultit.. sitä en tietenkään käyttänyt.

                      Kuitenkin stanssien mukaan kaikki oli samaa paria (esim numero 1 löytyi molemmista kiertokangen osista).

                      Mie en kyllä kasaa yhtäkään konetta, oli se sitten mopon tai auton moottori mittailematta.
                      Eli kaikki oleelliset välykset on tiedossa.
                      Välttyy turhalta vitutukselta kun ei koneesta tule romua ekoilla kunnon vedoilla sen takia et kiertokangen laakerit olikin liian tiukalla välyksellä.
                      Noin niinku esimerkkinä
                      YouTube
                      Instagram // Juhon Moottoripaja

                      Comment

                      • Skarpa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2007
                        • 3406
                        • Kotka

                        Plastigaugella mittasin onhan se totta, että mikrometrillä saisi monipuolisemmin mitattua mut mennään nyt tällä. Toistaiseksi ei ole mitään syytä olettaa, että osat ois poissa mitoistaan.
                        Last edited by Skarpa; 10-01-2019, 21:11.
                        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                        E30 Armo "330i"

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by Skarpa View Post
                          Ei varmaan ollu liuska kunnolla paikallaan sillä kaulalla. Uusintamittausken jälkeen ihan samoissa on välys kuin kaikissa muissakin.
                          No eiköhän se sitten ole aivan OK. Ainoa millä se välys voisi pienettyä on että veivin alasilmä on soikea. Ja silloin se ei pyörisi kampurankaulalla nahertamatta. Kaikkihan on toki mahdollista mutta sellasia asioita ei kannata miettiä joita löytyy yhdessä koneessa sadasta tuhannesta.
                          Oon samaa mieltä kuin Juho tuosta mittaamisesta. Mutta. Se on jonkinmoinen panostus harrastajalle hommata tarvittavat mikrometrit että osista saa kaiken mitattua niillä.
                          Last edited by petrolhead; 13-01-2019, 15:41.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • Juho_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2016
                            • 1064
                            • Suomi

                            Se on jonkinmoinen panostus harrastajalle hommata tarvittavat mikrometrit että osista saa kaiken mitattua niillä.
                            Se on kyllä totta.
                            Ei miultakaan löydy omia mikrometrejä, saati edes heittokelloa.
                            Työpaikalla on (kunnolliset) mittalaitteita, niin siellä päässyt mittailemaan.

                            Aiemmin käynyt mittauttamassa paikallisella mp-korjaamolla mistä löytyy myös mikrometrejä... tosin vain jotain mitkä oikeesti epäilyttäneet et olis hyvä mitata.

                            Mut kyllä on heti varmuutta sen koneen kestämisen suhteen kun tietää et kaikki ok mittailujen perusteella.
                            Vanhemmat asentajat toki kyllä huutelee herkästi et turhaa tommonen mittailu. noh eipä se ole ollut, etenkin kun on tullut löydettyä ihan älyttömiä heittojakin osista mitkä pyörineet koneessa.. ja sit varsinkin on panostettava mittaamiseen, jos sekoittaa eri koneisiin tarkoitettuja osia (kuten tällä hetkellä työn alla olevaan koneeseen on menossa)
                            YouTube
                            Instagram // Juhon Moottoripaja

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              Originally posted by Juho_ View Post
                              Se on kyllä totta.
                              Ei miultakaan löydy omia mikrometrejä, saati edes heittokelloa.
                              Työpaikalla on (kunnolliset) mittalaitteita, niin siellä päässyt mittailemaan.
                              Sama. Noissa mikrometreissä vaan on se että niitäkin pitää osata käyttää, muuten ei mittaustuloksella tee sen enempää kuin tönärin näyttämällä.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • Matuh
                                BTCF Member
                                • Apr 2013
                                • 3702
                                • Kouvola

                                Originally posted by petrolhead View Post
                                Sama. Noissa mikrometreissä vaan on se että niitäkin pitää osata käyttää, muuten ei mittaustuloksella tee sen enempää kuin tönärin näyttämällä.
                                Jaa kuinkahan moni osaa niitä tulkita ja säätää kohilleen mittapalojen mukaan sillä mikrollakaan tee mitään jos se heittää vaikka +/-0.05mm... Mittaat turhia sillo tuskin heittää mutta esimerkki.

                                Eikä sillä reikäkellollakaan jos ei ole säädetty kohilleen.
                                E36 328i M50B30 turbo
                                Skoda vRS
                                Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                                Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                                EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎