Originally posted by Skarpa
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M52B28 Viritys ym Haaveilutopic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Husqvarna Svartpilen
BMW e36 318iA
Ex:
BMW e85 Z4 3,0
BMW e36 316ti
MINI Cooper S
BMW Z3 Coupé
BMW e46 325iA
BMW Z3 Roadster
BMW e46 328ci
BMW e36 316ti
-
-
Eli visko on ollut vuosikausia jo roskissa.
Z3:sissa ilmankierto konehuoneessa on massiivinen ongelma, autoissa on kauttalinjan konehuoneen lämpötilat parikymmentä astetta korkeammat kuin vastaavissa 3-sarjalaissa. Tämä on tiedetty fakta. Se että siitä jäähdyttimestä blokkautuu 50-60 prosenttia ilmavirralta 90% ajasta tekee todella huonoa, ensinnäkin se jäähdytin ei ole käytössä kunnolla ja konehuoneen lämpötilat on paljon korkeammat kuin mitä ne voisivat olla koska siellä liikkuu vähemmän ilmaa.
Tästä PWM ohjatusta kuulis mielellään lisää, romikselta en sitä kyllä hanki vaan uutena niinku muutkin osat. Olen aivan varma että laadukas Spal on parempi kuin 23v vanha romisosa, kun haetaan pitkää luotettavaa käyttöikää eikä väliaikaista ratkaisua viimeistä leimaansa polttelevassa jääratarassissa.
Tälläisestä ilmeisesti kyse?
Originally posted by Skarpa View PostFlektiä poistaessa kannattaa varmistaa, ettei käy niin, että tuulitunnelin aiemmin jäähdyttimelle ohjaama ilma virtaisikin jäähdyttimen ohi.
Ei ohjaudu ohi, se on syvällä puskurin sisällä siinä on neljään suuntaan puskurin muodostamat noin 15cm pitkät laidat, se ilma on sen kuulerin muotoisessa tilassa ansassa jokatapauksessa.Last edited by Remotion; 02-07-2018, 14:34.
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostTästä PWM ohjatusta kuulis mielellään lisää, romikselta en sitä kyllä hanki vaan uutena niinku muutkin osat. Olen aivan varma että laadukas Spal on parempi kuin 23v vanha romisosa, kun haetaan pitkää luotettavaa käyttöikää eikä väliaikaista ratkaisua viimeistä leimaansa polttelevassa jääratarassissa.
Tälläisestä ilmeisesti kyse?
Ei ohjaudu ohi, se on syvällä puskurin sisällä siinä on neljään suuntaan puskurin muodostamat noin 15cm pitkät laidat, se ilma on sen kuulerin muotoisessa tilassa ansassa jokatapauksessa.
Oikea flekti, mutta sulla kun on alkuperäinen flektin ohjaus lämpökytkimellä, eikä pwm:nä, niin kannattanee valita single vanos E39 flekti, joka on perinteisellä portaallisella nopeusohjauksella (64548380780). Muuten tarviit pwm-signaalin jostain flektiä ohjaamaan.Last edited by Skarpa; 02-07-2018, 14:57.
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostTästä PWM ohjatusta kuulis mielellään lisää, romikselta en sitä kyllä hanki vaan uutena niinku muutkin osat. Olen aivan varma että laadukas Spal on parempi kuin 23v vanha romisosa, kun haetaan pitkää luotettavaa käyttöikää eikä väliaikaista ratkaisua viimeistä leimaansa polttelevassa jääratarassissa.
Tälläisestä ilmeisesti kyse?
PWM ohjauksessa on sama periaate mitä noiden etuvastusten kanssa, mutta parin eri nopeuden sijasta tuuletinta saa ohjattua portaattomasti syylärin lämpötilaan perustuen. Etuna on että sen saa hiljokseen pyörimään jo hyvissä ajoin ennenkuin syylärin lämmöt alkaa nousemaan liikaa, niin lämmöt pysyy hyvin kurissa ilman turhaa pöhinää. Ei siis mikään pakollinen systeemi, mutta koska ecu:lta onnistuu moinen ohjaus, niin sama sitä on käyttää.Last edited by Pazi88; 02-07-2018, 14:48.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostJuurikin tuo. Toki kuvassa taitaa olla vanhempi etuvastuksilla oleva versio, mikä on rungoltaan aika samanlainen. Se peittää e36 isomman syylärin pinta-alan kokonaan. Itte länttäsin vaan nippareilla paikalleen ja vähän leikkelyä, niin se tiivistyy syylärin eteen nätisti:
PWM ohjauksessa on aikalailla sama periaate mitä noiden etuvastusten kanssa, mutta parin eri nopeuden sijasta tuuletinta saa ohjattua portaattomasti syylärin lämpötilaan perustuen. Etuna on että sen saa hiljokseen pyörimään jo hyvissä ajoin ennenkuin syylärin lämmöt alkaa nousemaan liikaa, niin lämmöt pysyy hyvin kurissa ilman turhaa pöhinää.
Joo, tottahan se portaaton ohjaus parempi on, mutta jos autossa ei ole ohjelmoitavaa moottorinohjausta, joka osaisi ohjata pwm -flektiä, niin sille pitää askarrella joku oma purkki. (toki kaupallisia ratkaisuja todennäköisesti on, kun etsii, eikä homma ole vaikea diy:näkään pienellä elektroniikkaharrastuneisuudella.) Vai mitenkäs on? Löytyykö Single vanos Siemensistä pwm -lähtö?
Last edited by Skarpa; 02-07-2018, 14:59.
Comment
-
-
Originally posted by Skarpa View PostJoo, tottahan se portaaton ohjaus parempi on, mutta jos autossa ei ole ohjelmoitavaa moottorinohjausta, joka osaisi ohjata pwm -flektiä, niin sille pitää askarrella joku oma purkki. (toki kaupallisia ratkaisuja todennäköisesti on, kun etsii, eikä homma ole vaikea diy:näkään pienellä elektroniikkaharrastuneisuudella.)
https://www.youtube.com/watch?v=i6go2VTr5bY
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Huutelen sen verran että ei jäähdytin tarvitse toimiakseen koko etupinta-alansa verran esteetöntä tilaa vaan sille riittää joku karkeasti 2/3 mainiosti. Syylärikun ei virtaa esteettömästi eli on aika paljonkin eri asia kuin pelkkä vastaavan kokoinen kanava.
Se ettei ilma kierrä ohi on paljon tärkeämpää. Jos saa syntymään jonkinlaisen patopaineen syylärin eteen on takuulla PALJON parempi tilanne kuin syyläri jonka ohi ilma pääsee kiertämään.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostS54 sarja toimii +400hv asti hyvin. Et ihan varmasti sopii sun "kireälle" pakonokalle. Jos ei riitä niin kättä taskuun syvemmälle ja p54 pakosarjat ostoskoriin.
Jos budjetti on heittämällä yli 2500€ niin sitten käytettyjä p54 sarjoja voi löytyä. Ja toki myös teettäminen onnistuu. Jos budjetissa 500e, niin ainut parempi vaihtoehto on noi s54 sarjat.
Eli käytännössä ostan joko s54 sarjat tai teen itse, tuolta sivulta löytyy aika paljon tietoa noista sarjoista ja miten on vaikuttanu kun primäärejä on lyhennetty jne.-g20 330e
-e31 840ci sc
-e46 316i (m52tub25)
EX- f11 530d lci
Ex- f01 730d
Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
Ex: -06 e61 535d m-sport
Ex:-02 e39 530d manual
Ex -93 e34 520i
Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.
M62tu ajoitustyökalut.
N47/n57 ajoitustyökalut.
Comment
-
-
Originally posted by pazq View PostJa onko remotionimla jotain lämpövaivoja kenties auton kanssa? Jos ei niin nilkkaa oikoseksi vaan. Mitä sitä ehjää muuttamaan mahdollisesti huonommaksi. Turha sieltä on ainakaan ilmastoinnin pöhellintä poistaa "painonsäästön" tekosyyllä jos kaikki muu jää silti paikalleen ja käyttöön.
Uusi jäähdytin on nyt odottamassa minulla ja hankin kanssa uudet putket ihan iän takia, varmasti myös tuo 20v ikää ja 195tkm taulussa vaikuttaa siihen että lämmöt noin millimetrin keskeltä oikealle...
Tehdään sitten samalla tuo blokkaus kaasuläpälle eli kokonaan se kanava pois keskeltä.
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostNo ei mutta jos voisi toista olemassa olevaa sähköflektiä jo käyttää kahden kärpäsen hoitamiseen yhdellä iskulla. Tietysti tuollainen missä aukeava säleikkö olisi todella hieno. Silloin se ei blokkaisi turhaan silloin kun tuo tuuletin ei ole toiminnassa, eli yli 90% ajasta, joka hauskasti varmastikin olisi 95% ajasta jos se virtaisi koko alaltaan tuo jäähdytin.
Uusi jäähdytin on nyt odottamassa minulla ja hankin kanssa uudet putket ihan iän takia, varmasti myös tuo 20v ikää ja 195tkm taulussa vaikuttaa siihen että lämmöt noin millimetrin keskeltä oikealle...
Tehdään sitten samalla tuo blokkaus kaasuläpälle eli kokonaan se kanava pois keskeltä.
Mittari kun töröttää siinä keskellä aika laajalla skaalalla luokkaa 75-120 tms.
Comment
-
-
Originally posted by Muurahainen View PostTuo millimetri keskeltä oikealle on ominaisuus.
Mittari kun töröttää siinä keskellä aika laajalla skaalalla luokkaa 75-120 tms.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostToi on ihan totta. Viisarin asento ei kerro käykö se rahtusen kylmänä vai kuumana se kone.
Kun tuolla aiemmin oli puhe, niin on muistettava ettei ->konehuoneen<- lämpötiloja voi mitata jäähdytinnesteestä. Ne ovat täysin eri asioita.
Tuo viskoflektin poistaminen kiinnostaisi itseänikin kyllä vakavissa mielin
Ja mahtoikos näissä tu- koneisissa olla säädettävissä tuo kaasupolkimen vaste? Ainakin tuohon kaupitellaan noita kolmepykäläisiä ajomodi bokseja, mihin mahtavat vaikuttaa, ilmeisesti jonkin vastuksen kautta toimivat (?). Tästä jo tehtiin tuo antijerkin poisto ja tuntuma parani jonkin verran
Sekä vielä yksi, osaako joku ottaa kantaa suurempien suuttimien tarpeelle, mihin asti mahtaa vakiot riittää? Tosiaan potilas on tuo m52b28tu, supersprintin pakosarjoilla sekä nyt tulee ne catcamsin 258/257 10mm/9.9mm nokat.Last edited by Vibex; 03-07-2018, 12:13.Husqvarna Svartpilen
BMW e36 318iA
Ex:
BMW e85 Z4 3,0
BMW e36 316ti
MINI Cooper S
BMW Z3 Coupé
BMW e46 325iA
BMW Z3 Roadster
BMW e46 328ci
BMW e36 316ti
Comment
-
-
Mittariston lämpömittarin toiminta on "vaimennettu" kuten Muurahainen kuvasi. Tarviitte ihan oikean lämpömittarin jos tahtoo selvitellä moottorin lämpötiloja.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by Vibex View PostMiksi muistelen että viisarin paksuuden verran kun viisari näyttää ns. pieleen, että se kielisi termostaatin ongelmista, voiko pitää paikkansa? Kävisi järkeen kyllä jos jäähdytysjärjestelmä muuten pelaa oikein.
Mittariston toimintatapa on tiedossa.Last edited by Remotion; 03-07-2018, 12:30.
Comment
-
Comment