Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2017

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Veemu
    BTCF Member
    • Jan 2014
    • 269
    • Helsinki

    Mitä suuttimia porukalla on ollut viinan kanssa? Hinnan perusteella haluisin noi 870cc dekat mutta jotku uskaltaa väittää että ne ei viinan kanssa riittäs, EV14 taas maksaa 200e enemmän 6klp... M50B25 nv HX35pro kdfi jne perus hilut ja tavotteena 450-500hp. Walbron 450lph e85 pumppu tankissa. Jos jollain on ollu noita 870cc dekoja nii paljon niissä on pitänyt olla aukioloa? Eikö se niin ole että mitä lyhyempi aukioloaika niin sen helpompi auto on säätää?
    Käyttis: e91 325i
    Projekti: E36 M50 turbo

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11134
      • Oulu

      Originally posted by Veemu View Post
      Mitä suuttimia porukalla on ollut viinan kanssa? Hinnan perusteella haluisin noi 870cc dekat mutta jotku uskaltaa väittää että ne ei viinan kanssa riittäs, EV14 taas maksaa 200e enemmän 6klp... M50B25 nv HX35pro kdfi jne perus hilut ja tavotteena 450-500hp. Walbron 450lph e85 pumppu tankissa. Jos jollain on ollu noita 870cc dekoja nii paljon niissä on pitänyt olla aukioloa? Eikö se niin ole että mitä lyhyempi aukioloaika niin sen helpompi auto on säätää?
      Miten niin ei riitä? 870 cc suuttimet riittää reiluu 600 heppaan viinalla 80% dutyllä. Ja jos nostaa bensanpaineen 4 bar tienoille, niin ne virtaa jo n. 1000 kuutiota ja jos ajaa max duty cycle 90%, niin sit pitäs riittää jo 800 heppaan asti. Mul on nuo 870 dekat eikä oo ollu ongelmia niiden kanssa.

      EDIT toki ev14 suuttimissa on parempi suihku mitä noissa dekoissa, mitkä on vähän kuin hanasta tulis vesi. Tällä toki taitaa olla merkitystä lähinnä päästöihin ja kulutukseen.
      Last edited by Pazi88; 18-04-2017, 15:03.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        Originally posted by Veemu View Post
        Eikö se niin ole että mitä lyhyempi aukioloaika niin sen helpompi auto on säätää?
        Just toistepäin, isoilla suuttimilla tyhjäkäynti- ja pintakaasu-aukioloajat jää niin pieniksi että niitä on vaikea enää saada kohdilleen, nimenomaan sen takia vakiosuuttimet on mitoitettu suht pieniksi.

        Eli tolkuttomasti ei kannata ylimääräistä varmuusreserviä suuttimiin varata.

        Comment

        • Tomba87
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 4029
          • Imatra

          Mitenhän tuo vakio bensanpaineensäädin kestää viinaa? Ajattelin ensin jos laittaisi fuelabin tjsp. säätimen mutta jos vakio toimii ylipaineellakin, niin turha siihen on varmaan 200e uhrata? Meinasin joka tapauksessa laittaa sähköisen anturin ja mittari kabiiniin niin tietää paineen.
          Luukku auki ja risut kyytiin

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11134
            • Oulu

            Originally posted by Tomba87 View Post
            Mitenhän tuo vakio bensanpaineensäädin kestää viinaa? Ajattelin ensin jos laittaisi fuelabin tjsp. säätimen mutta jos vakio toimii ylipaineellakin, niin turha siihen on varmaan 200e uhrata? Meinasin joka tapauksessa laittaa sähköisen anturin ja mittari kabiiniin niin tietää paineen.
            Onhan nuo kestäny ja hyvin pelaa ahtokäytössä. Varmistaa vaan että bensanpaine pysyy 3,5 barissa kun kone ei oo käynnissä. Jos pumppu on liian iso vakio säätimelle, niin voi olla paineet liian korkealla.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Tomba87
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 4029
              • Imatra

              Kiitos jälleen Pasille.
              Luukku auki ja risut kyytiin

              Comment

              • Veemu
                BTCF Member
                • Jan 2014
                • 269
                • Helsinki

                Taas ollaan astetta viisaampia, kiitos keskusteluun osallistuneille, dekat tilaukseen
                Käyttis: e91 325i
                Projekti: E36 M50 turbo

                Comment

                • Bolshoi Booze
                  BTCF Member
                  • Jan 2015
                  • 21
                  • Kauhava



                  Eiköhän tämä mäntä porsinut kannentiivisteen hajoamisen yhteydessä eikä hehkusytytyksen seurauksena niin kuin täällä veikattiin..? Eikö esisytytys sulata männän reunan? Kun tämähän on vain murtunut...

                  EDIT: Linkki kuvaan https://drive.google.com/open?id=0B7...C1XSEkzVnhma28
                  Last edited by Bolshoi Booze; 20-04-2017, 17:58.
                  E36 340i Coupe
                  E36 328i Cabriolet Turbo 496Hp/597Nm @ 1.0bar
                  Ex E36 325TDS Touring
                  Ex E34 525i M50 Turbo 438Hp/552Nm @ 0.9bar
                  Ex E38 728iA

                  Korvenperä///Motorsport

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    Ei näy kuva mutta kun moottori nakuttaa mäntään kohdistuu niin suuria kiihtyvyyksiä että siitä alkaa irtoamaan huonosti kiinni olevaa metallia kuten esimerkiksi juuri männänrenkaiden välit. Hehkutusytytys sitten lämmittää paikkoja mutta ei todennäköisesti murra männästä palasia koska palaessa ei synny nakutuksen kaltaisia nopeita painevaihteluita.

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      Originally posted by naukkis View Post
                      Ei näy kuva mutta kun moottori nakuttaa mäntään kohdistuu niin suuria kiihtyvyyksiä että siitä alkaa irtoamaan huonosti kiinni olevaa metallia kuten esimerkiksi juuri männänrenkaiden välit. Hehkutusytytys sitten lämmittää paikkoja mutta ei todennäköisesti murra männästä palasia koska palaessa ei synny nakutuksen kaltaisia nopeita painevaihteluita.
                      Lainaus Allen W. Clinen artikkelista:


                      "On olemassa myös ilmiö, jota voidaan kutsua nakutuksen aikaansaamaksi esisytytykseksi. Kuvittele tilanne, jossa moottoria kuormitetaan raskaasti ja se alkaa nakuttaa. Nakuttamista tapahtuu moottorissa jonkun aikaa. Sytytystulppa kuumenee, koska nakutus rikkoo suhteellisesti viileämpien metallipintojen päällä olevan molekyylitason kaasusta koostuvan suojakerroksen. Sytytystulpan lämpötila nousee tästä johtuen tavallista korkeammaksi ja se saavuttaa tason, jossa siitä tulee kuumana hehkuva tulppa. Tämä taas saa aikaan esisytytyksen. Kun moottori nyt hajoaa, syyksi määriteltäisiin nakutuksen aikaansaama esisytytys. Esisytytystä ei olisi tapahtunut, ellei nakutus olisi ensin saanut aikaan sytytystulpan lämpötilan nousua. Vaurioiden syynä siis sekä nakutus että esisytytys.
                      "
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5272
                        • Pirkkala

                        Eikös männänrengasvälin murtuminen ole eräs aivan tunnettu nakutusvaurion tyyppi?
                        Muistelen ihan kirjasta lukeneeni että nakutus saattaa nimenomaan alkaa männänrenkaan välissä ennen kuin muualla edes välttämättä nakutusta tapahtuu.

                        Ja tuo vauhtivaunun postaama pätkä sopii minusta kuvioon.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Bm-w
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2014
                          • 300
                          • Oulu

                          Kysytäänpäs nyt täällä. Pari viikkoa auto seisoi ja sinä aikana kipinä kadonnut. Sulakkeet tsekattu ja kampiakselin anturi vaihettu. Ei vaikutusta. Mitähän seuraavaksi?

                          hestec moottorin ohjauksena.

                          E. Nyt enemmän tutkineena ei tule bensapumpullekkaan virtaa. Pumppu kyllä toimii.
                          Last edited by Bm-w; 21-04-2017, 18:32.

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11134
                            • Oulu

                            Originally posted by Bm-w View Post
                            Kysytäänpäs nyt täällä. Pari viikkoa auto seisoi ja sinä aikana kipinä kadonnut. Sulakkeet tsekattu ja kampiakselin anturi vaihettu. Ei vaikutusta. Mitähän seuraavaksi?

                            hestec moottorin ohjauksena.

                            E. Nyt enemmän tutkineena ei tule bensapumpullekkaan virtaa. Pumppu kyllä toimii.
                            Läppäri purkkiin kiinni ja tarkistaan näkyykö kiekkasignaali yms. vikaa vaan diagnosoimaan.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Bm-w
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2014
                              • 300
                              • Oulu

                              Näinpä. Releet mittailtu ja toimii. Pitääpä etsiä henkilö joka pääsee kiinni purkkiin niin ei tarvitse turhaan arpoa.

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                Originally posted by Bm-w View Post
                                Näinpä. Releet mittailtu ja toimii. Pitääpä etsiä henkilö joka pääsee kiinni purkkiin niin ei tarvitse turhaan arpoa.
                                Eikös aftermarket eculla ajavalla olis hyvä olla itellä vehkeet joilla pääsee tutkimaan vian sattuessa? Läppäri kuitenkin löytyy 99% foorumilaisilta. Luulis sellasen hestecin vaatiman piuhan löytyvän jostain edullisesti.
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎