Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS - Tekniikkaa ja viritystä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heikki.Niemi
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 1180
    • Kalajoki-Bemareiden mekka

    Originally posted by jurdeman View Post
    Kannattaako sitä millään sintterillä pilata jos käyttis? Tai pitäähän se mutta eipä ookauhian mukava ajella... e34 se halakaasia on mun miälestä tua 228 ja e39 olis 240 kumpi sulla ny sitte onkaan. Mitä sulla on tehty tualle kerta ei pirä? Jos on ehtoopualella kytkin nii kyllä se uus normaalikin aika palio paremmin pitääs pitää.
    No jäykemmillä jousilla varustettu kytkin sun sinne pitää saada..oon samaa mieltä että uus kytkin pitää vaihtaa..sintterillä kun ei paljo sitte punavaloisa ja jonoisa luistatella tai ainakaan se ei oo mitään mukavaa puuhaa.
    520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
    525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
    525 TDS m51d25 Touring E34 -94
    Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
    Ex-320i E30 m20b20 -86
    Ex-318i E30 m20b20 -87
    Ex-320i E30 m20b20-83

    Comment

    • Mikkeri
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2011
      • 805
      • Suomi

      Originally posted by muuris View Post
      Niin no, mulla on se periaate että pitää ymmärtää mitä tekee. Osia ei vaihdeta vain sen takia, että joku sanoo että vaihda tuo ja tuo, sillon on vituixmän jo ovella oottelemassa

      Ristikko, rullat, jäykemmät np jouset ainakin. En ole E39 perehtynyt, mutta jos ohjelmointi ei onnistu niin turha sinne pumppuun on mitään vaihtaa, ei tule toimimaan kuitenkaan vakio-ohjelmalla. En tosin näe syytä, miksei sen ohjelmointi onnistuisi kuten E34:ssakin.

      Vituixmän muuten on hyvä kaverini, silloin tällöin napataan yks viikonloppu pimentoon ja arkena taas ihmetellään mitä tapahtui...
      Joten, olis edessä osasten tilausta.


      Nonii, osat siis hallussa mitä vaihdetaan.
      Tiedän että tämäkin asia pitäisi jostain arvata/tietää jo valmiiksi, mutta helpompi olisi jos jollakulla jolla on kokemusta voisi kertoa minkä moottorin 11mm osat olisi sopivimpia.
      Ilmeisesti kierrosalue saisi olla sama? 5000 rajoitin.

      6/11R nestepäitä on käytetty MANneissa ja Ivecoissa, Onko väliä kumman? Nokkalevy ilmeisesti samaan mottiin sopiva?
      Millä perusteella nuo NP:n jouset valitaan, jäykemmät ne pitää olla, jos nokkalevyssä on nostoa enemmän.
      Jotain vinkkiä mikä jäykkyys?

      Ristikkoa jotkut suosittelee myös vaihdettavaksi? Uusi vakio vai onko siihenkin paremmin toimivaa versiota tarjolla?
      TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
      TDS osaa.

      Comment

      • Keisari
        BTCF Member
        • Nov 2008
        • 165
        • Himanka

        Originally posted by jurdeman View Post
        Kannattaako sitä millään sintterillä pilata jos käyttis? Tai pitäähän se mutta eipä ookauhian mukava ajella... e34 se halakaasia on mun miälestä tua 228 ja e39 olis 240 kumpi sulla ny sitte onkaan. Mitä sulla on tehty tualle kerta ei pirä? Jos on ehtoopualella kytkin nii kyllä se uus normaalikin aika palio paremmin pitääs pitää.
        Ei huuella mutu pohjalta. Itellä kova vp sintteri ja sacsh race asetelma ja hyvä ajella. Ei huomaa jos ei kerro.
        e34 525tds, e30 325tds touring
        Ex: e39 530d, e30 324td touring, Patrol e34 525tds e34 525 tdsa (nykvaraosa). Hj60
        e30 324tdic. E36 325ci s124 300tdt s124 e250td
        Volvo 3 x D24T + B200ET
        MB 250D x2 vw caddy d
        Opel ford

        Syöttöpumpun tiivisteiden ja nestepään vaihdot yms. Yhteyttä privaan.

        Comment

        • Stahl
          BTCF Member
          • Apr 2012
          • 2
          • Oulu, Siikajoki

          Tulipa tehtyä isompi projekti

          Tontilla lojuu kaksi E34 koppaista. 525 M50B25, kori hyvä, kaikki alustan osat kunnossa, nahkapenkit, kattoluukku ym. ja siistin näköinen sedani kori. Moottori tästä vehkeestä kosahti, mäntä meni tulpasta läpi. Kerkesin auton katsastaa 2011/6 ja ajella 2vkoa kunnes pamahti.

          Toinen on E34 touring TDS, moottori hyvä, mutta paskoo öljyä. Kori on alustaltaan täysin paska, lähes kaikki nivelet uusia, kaikki iskarit ja jarrutkin puolsi mahtavasti. Tuli kaksi sivua vikalistaa 2012/5 kun kävin katsastaan. En korjannu.

          Nyt syksyllä aikaa kertyessä, otin motin touringista askin kanssa. Korjasin öljyvuodon ja Istutin sen sedaniin bensamoottori tilalle. Perämurikasta kokosin myös hyvän välityksen "2,6" sedanin kehtomallin murikkaan.

          Sähkötöitä ei ollut paljoa, mutta kaasun potikka on konehuoneessa vaijerin vedossa. Mittarinston konkat tosin ovat seisoessaan kuivuneet ja pitäisi kolvata uudet. Mittarit heräävät henkiin muutaman minuutin päästä ja konkat inisevät kuin sääskiparvi. Nokialainen on hyvä nopeuden näyttäjä tukevassa telineessä.

          0,5 bar siirtopumpun laitoin myöskin tankkiin bensapumpun tilalle.

          Katsastin auton ja meni heittämällä läpi diesel muutoksella. Auton on paljon parempi pikkuisella evry modauksella kuin mitä oli tuolla bensamoottorilla. Kuluttaa vähemmän ja voimaa on enemmän, jos haluaa niitä käyttää.

          Olen ihan tyytyväinen lopputulokseen, mutta tankilla käymiseen pitää olla ratti. Dieselpistooli ei mene reijästä sisään.

          Comment

          • Mikkeri
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2011
            • 805
            • Suomi

            Niin...

            Eikö kukaan tiedä mistä VE-pumpun versioista niitä tehoa-tuottavampia osia pitäisi adoptoida?

            Lista olis nenän edessä mitä hankkia, muttei viitsisi hommata kaikkia ja purkaa viikon välein jotta saisi parhaan hyödyn.
            TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
            TDS osaa.

            Comment

            • Lamaro
              Bimmer Rookie
              • Jan 2008
              • 117
              • Kokemäki

              Morjensta pitkästä aikaa! Tulipas tänään hankittua E36 318TDS.

              Ensituntumat että 1500rpm ja siitä alaspäin ei kannata edes yrittää ajaa, ei ole mitään tehoja. Täysin normaalia? Tiedän kyllä, ettei tuo mikään tykki ole, mutta mutta.

              Kuinkas luotettava tuo kulutuksen näyttö mittaristossa? Ajelin n.200km melkein koko matkan vakkari päällä ja 90km/h, niin tuo neula näytti melkein koko ajan kasia. Eihän sen nyt noin paljon pitäisi viedä matka-ajossa? Kierrokset taitavat olla tasan 2000rpm tuolla nopeudella.

              Tankkasin ennen maantietä ja 200km jälkeen viisari on suunnilleen puolessavälissä ekaa ja toista viivaa, ehkä hieman yli puolen.

              Comment

              • Lamaro
                Bimmer Rookie
                • Jan 2008
                • 117
                • Kokemäki

                ^^ Viitaten aikaisempaan viestiini ^^

                Luin koko topickin läpitte ja vähän vois vaikuttaa siltä että pumppua tarvis alkaa vasaroimaan? Tyhjäkäynti (paljonkos se vakiona pitäisi olla?) ja käynnistys ovat kunnossa, mutta silti pumppu voi olla väärässä asennossa?

                Comment

                • muuris
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 3501
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Mikkeri View Post
                  Ilmeisesti kierrosalue saisi olla sama? 5000 rajoitin.

                  6/11R nestepäitä on käytetty MANneissa ja Ivecoissa, Onko väliä kumman? Nokkalevy ilmeisesti samaan mottiin sopiva?
                  Millä perusteella nuo NP:n jouset valitaan, jäykemmät ne pitää olla, jos nokkalevyssä on nostoa enemmän.
                  Jotain vinkkiä mikä jäykkyys?

                  Ristikkoa jotkut suosittelee myös vaihdettavaksi? Uusi vakio vai onko siihenkin paremmin toimivaa versiota tarjolla?
                  Nestepäät tms ei vaikuta rajoittimeen, sehän on sähköpumpussa boksin hoitama ja mekaanisessa governorin jousien tehtävä. Paras olis minusta semmoinen että syöttö alkaa rajoittua aikaisintaan 4500 mutta rynkäytys max 5500, semmoisen tekeminen mekaanisesti onkin juttu erikseen, ei sinne mahdu niin pitkää, löysää ja paljon esijännitettyä jousta. Eli kompromissi..

                  Nokkalevyä ei voi laittaa suoraruikkarista, ei toimi jyrkät rampit kammiokoneessa. Lyö tulta pakosarjasta. Tds oma lienee paras, siinä tais olla enemmän nostoa ku M21 vastaavassa.

                  En usko että on väliä, minkä 6/11R pään laitat, pumpun hyvyys tai huonous tulee muista asioista. Mulla oli M21:ssä Cumminsin 6/12R.

                  Nestepään jousista, mulla ne alkoi tolla 12mm päällä kantamaan 3900rpm kohdalla. Laitoin lisää jousivakioa sen verran ettei kantaisi ennen 6000rpm. Tässä kannattaa käyttää malttia, kun se kuitenkin tuntuvasti lisää just esim rullien rasituksia.

                  Uusi vakio ristikko. Ei sinne parempaakaan ole, mutta uusi väsyneen tilalle. Samoin rullat.
                  E30 325iX '86
                  Instagram

                  Comment

                  • Mikkeri
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2011
                    • 805
                    • Suomi

                    Noniin, nyt auttoi asiaan.
                    Kiitos.

                    Eli noi NP:n jousien löysyyden huomaa yläkierrosten puutumisena?
                    Nyt on vakiona saman tyyppistä ongelmaa, alkaa 3500-4000 jälkeen puutua kunnolla.

                    Ei muutakuin NP:n ja kilkkeiden hankintaan.
                    TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                    TDS osaa.

                    Comment

                    • Lamaro
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2008
                      • 117
                      • Kokemäki

                      Rääkättiin hiukan dieselii ja kellotettiin 0-100. Aikalailla 18sekkaa tais olla, luvattu 14.2. Vaikka lähtö ei olisi täydellinen ja vaihdot ei optimeita, niin selvästi huomaa ettei kaikki ole kunnossa. Tarvii metsästää jostain sitä ahtomittaria lainaa, että tietää missä mennään.

                      Jos tuosta on turbo sanonut sopimuksensa irti, niin tuohon taitaa käydä 2.5l turbo? Tiedän, se on isompi, joten kysymys onkin, että herääkö tuo koskaan tuossa 318:ssa?

                      Comment

                      • Mikkeri
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2011
                        • 805
                        • Suomi

                        325 TDSA Köyhän harrastajan huijauksella sujahti 16.1/132 vartilla
                        TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                        TDS osaa.

                        Comment

                        • Lamaro
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2008
                          • 117
                          • Kokemäki

                          Tuo mun vehe tarttis kalenterin siihen hommaan, ei sekkari riittäis

                          Comment

                          • Ytrew
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2012
                            • 77
                            • Jyväskylä

                            Tosiaan mulla tossa 2.5 tds:ssä pummpu vielä säätämättä. Kylmänä ei lähe käyntiin kun monella hehkutuksella ja starttauksella. Lämpimänä laakista käyntiin. Pumppua pitäs mun ymmärtääkseni aikaisemmalle kääntää?

                            Toinen juttu. Suutin, joka lähinnä keulaa vaikuttaisi vuotavan, mutta ei kuitenkaan hirveästi. Siihenhän on vaihdettavissa joku tulirengas/tiiivisteprikka? Mikä mahtaa olla suuttimen kiristysmomentti?
                            Detailing palvelut Jyväskylä ja Äänekoski

                            Comment

                            • Mikkeri
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2011
                              • 805
                              • Suomi

                              Originally posted by Ytrew View Post
                              Tosiaan mulla tossa 2.5 tds:ssä pummpu vielä säätämättä. Kylmänä ei lähe käyntiin kun monella hehkutuksella ja starttauksella. Lämpimänä laakista käyntiin. Pumppua pitäs mun ymmärtääkseni aikaisemmalle kääntää?

                              Toinen juttu. Suutin, joka lähinnä keulaa vaikuttaisi vuotavan, mutta ei kuitenkaan hirveästi. Siihenhän on vaihdettavissa joku tulirengas/tiiivisteprikka? Mikä mahtaa olla suuttimen kiristysmomentti?
                              Mistä kohtaa se suutin vuotaa? Kuva auttaisi asiaa.

                              Eikö sitä pumppua ole vieläkään säädetty niinkuin kuuluu?

                              Ajoitus jos on myöhäisellä, lähtee kylmänä., ei kuumana. Siellä on ilmaa järjestelmässä.
                              TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                              TDS osaa.

                              Comment

                              • Ytrew
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2012
                                • 77
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Mikkeri View Post
                                Mistä kohtaa se suutin vuotaa? Kuva auttaisi asiaa.

                                Eikö sitä pumppua ole vieläkään säädetty niinkuin kuuluu?

                                Ajoitus jos on myöhäisellä, lähtee kylmänä., ei kuumana. Siellä on ilmaa järjestelmässä.
                                Ei ole pumppua vielä säädetty, kun ei itellä vehkeitä säätämiseen. Suutin vaikuttaisi juuresta vuotavan. Kolossa on löpöä tai jotain ja sieltä tulee ilmakuplia kun auto käynnissä.
                                Detailing palvelut Jyväskylä ja Äänekoski

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎