Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS - Tekniikkaa ja viritystä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mikkeri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2011
    • 805
    • Suomi

    Originally posted by kalevik View Post
    Tuolta:



    Jossain säikeessä kerrottin että mekaaniseen kannattaa asentaa sähköpumpun nokkalevy ja rullat. 'Nostoa' nokkalevyssä muistaakseni 0.5 mm enemmän eli nestepään iskunpituus kasvaa tuon verran ja rullat ovat vahvemmat.

    Tämä siis huonon muistini perusteella, kannattanee tutkia asiaa.
    Eli siis kymppimillisessä mekaanisessa ja sähköisessä on osat vakiona jo sähköisen eduksi? Miksi siitä sitten pitää luopua?
    TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
    TDS osaa.

    Comment

    • kalevik
      BTCF Member
      • Apr 2009
      • 957
      • Salo

      Originally posted by Mikkeri View Post
      Eli siis kymppimillisessä mekaanisessa ja sähköisessä on osat vakiona jo sähköisen eduksi? Miksi siitä sitten pitää luopua?


      Tuossa asiasta juttua, en nyt muista mistä sen 0.5 milliä löysin.

      Sähköisestä luopumista suositellaan varmaankin siksi että sen säätäminen samalla tavalla kuin mekaanisen, on mahdotonta. Tarkoitan siis sitä että ihan työkaluilla säädetään, versus moottorinohjausboksin ohjelma/parametrimuutos.

      Tuo VE6 mekaanisena on niin peruspumppu kuin olla voi, sitä osaa säätää kuka tahansa joka nyt yleensäkään osaa pumppuja säädellä.
      E61 525i, Suzuki VS1400
      Exät: Jaana, Susanna, Maija

      Comment

      • Mikkeri
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2011
        • 805
        • Suomi

        Originally posted by kalevik View Post
        http://www.turbodiesel.fi/forum/viewtopic.php?f=7&t=273

        Tuossa asiasta juttua, en nyt muista mistä sen 0.5 milliä löysin.

        Sähköisestä luopumista suositellaan varmaankin siksi että sen säätäminen samalla tavalla kuin mekaanisen, on mahdotonta. Tarkoitan siis sitä että ihan työkaluilla säädetään, versus moottorinohjausboksin ohjelma/parametrimuutos.

        Tuo VE6 mekaanisena on niin peruspumppu kuin olla voi, sitä osaa säätää kuka tahansa joka nyt yleensäkään osaa pumppuja säädellä.
        Toiset kirjoittaa ettei sitä saa säädettyä, siis ohjelmoitua, sä sanot että saa.

        Eli mun tavoite on pitää vanha pumppu, siihen uudet hilut sisään ja ohjelmointi uusiksi.
        Eli ilmeisesti saman tehon saa kuin mekaanisesta?

        Myös haluan pitää nuo sähköpumpun muut edut... .Tai siis sen ainoan edun eli cruisen.
        TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
        TDS osaa.

        Comment

        • kalevik
          BTCF Member
          • Apr 2009
          • 957
          • Salo

          Originally posted by Mikkeri View Post
          Toiset kirjoittaa ettei sitä saa säädettyä, siis ohjelmoitua, sä sanot että saa.
          Tarkoitin kyllä että ohjelmointi on mahdotonta, jonka kyllä kirjoitinkin.

          DDE-purkin sisällä on pari kpl Siemens brändillä olevaa prossua. Näissä on myös Intelin nimi. Voisi äkkiä päätellä laitteen suunnitteluajankohdasta, prossun kotelosta ja muusta että kyseessä on joko suoraan 80286 tai jokin muunnos siitä.

          Lisäksi on 2 kpl perinteisiä eprommeja, siis UV-valolla tyhjennettäviä.

          Tuota ei siis ole mitenkään mahdollista ohjelmoida 'kaapelilla'.

          Eprommit ovat melko pieniä, 32 kiloisia. Riittävän viitseliäs kyllä purkaa niiden sisältämän koodin ja kaivaa esille kohdat joissa on esimerkiksi parametrit ja taulukot. Ja onhan tuon joku tehnyt koska noihin on virityslastuja (= uudet eprommit) saanut ostaa. Mutta ei ole joka ukon homma.

          Eli mun tavoite on pitää vanha pumppu, siihen uudet hilut sisään ja ohjelmointi uusiksi.
          Eli ilmeisesti saman tehon saa kuin mekaanisesta?
          Eipä se mäntä siitä välitä miten syöttö on ohjattu.

          Myös haluan pitää nuo sähköpumpun muut edut... .Tai siis sen ainoan edun eli cruisen.
          Taitaa vaan se pienimmän riesan tie olla mekaaninen pumppu, ja erillinen cruise.

          Tuossa vielä kuva DDE-purkin sisältä:



          Oikealla olevista hybrideistä on suojat pois, noissa on sisääntulojen suodattimet, muuntimet yms.
          E61 525i, Suzuki VS1400
          Exät: Jaana, Susanna, Maija

          Comment

          • Mikkeri
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2011
            • 805
            • Suomi

            Originally posted by kalevik View Post
            Tarkoitin kyllä että ohjelmointi on mahdotonta, jonka kyllä kirjoitinkin.

            DDE-purkin sisällä on pari kpl Siemens brändillä olevaa prossua. Näissä on myös Intelin nimi. Voisi äkkiä päätellä laitteen suunnitteluajankohdasta, prossun kotelosta ja muusta että kyseessä on joko suoraan 80286 tai jokin muunnos siitä.

            Lisäksi on 2 kpl perinteisiä eprommeja, siis UV-valolla tyhjennettäviä.

            Tuota ei siis ole mitenkään mahdollista ohjelmoida 'kaapelilla'.

            Eprommit ovat melko pieniä, 32 kiloisia. Riittävän viitseliäs kyllä purkaa niiden sisältämän koodin ja kaivaa esille kohdat joissa on esimerkiksi parametrit ja taulukot. Ja onhan tuon joku tehnyt koska noihin on virityslastuja (= uudet eprommit) saanut ostaa. Mutta ei ole joka ukon homma.

            Eipä se mäntä siitä välitä miten syöttö on ohjattu.

            Taitaa vaan se pienimmän riesan tie olla mekaaninen pumppu, ja erillinen cruise.

            Tuossa vielä kuva DDE-purkin sisältä:



            Oikealla olevista hybrideistä on suojat pois, noissa on sisääntulojen suodattimet, muuntimet yms.
            Kyselyikä jatkuu, 11mm nestepään jos vaihtaa, toimiiko se vakio-ohjelmalla, vai meneekö perseelleen kaikki?
            Koska ei houkuta tuosta sähköisestä kapistuksesta luopuminen.
            TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
            TDS osaa.

            Comment

            • Rantakirppu
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 504
              • Keski-Pohjanmaa

              Originally posted by Mikkeri View Post
              Kyselyikä jatkuu, 11mm nestepään jos vaihtaa, toimiiko se vakio-ohjelmalla, vai meneekö perseelleen kaikki?
              Koska ei houkuta tuosta sähköisestä kapistuksesta luopuminen.
              Mulla oli e39 sähköpumpulla ja en minäkään halunnut luopua cruisesta ja sähkökaasusta.
              Kyllä sieltä saa ihan samalla tavalla tavaraa ulos, jos vain osaa!!

              Niin ja pumppu oli 12mm nestepäällä.
              Jos olet ymmärtänyt kaiken, olet varmasti käsittäny väärin!

              Comment

              • kalevik
                BTCF Member
                • Apr 2009
                • 957
                • Salo

                Originally posted by Rantakirppu View Post
                Mulla oli e39 sähköpumpulla ja en minäkään halunnut luopua cruisesta ja sähkökaasusta.
                Kyllä sieltä saa ihan samalla tavalla tavaraa ulos, jos vain osaa!!

                Niin ja pumppu oli 12mm nestepäällä.
                Voisitko hieman valottaa mitä tämä 'osaaminen' tarkkaan ottaen on?

                Eli mitä muutoksia jne?

                PS. Koko moottorinohjauksenhan voi tehdä uusiksi, jos vain osaa!!
                E61 525i, Suzuki VS1400
                Exät: Jaana, Susanna, Maija

                Comment

                • Mikkeri
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2011
                  • 805
                  • Suomi

                  Samat kysymykset tuli mieleen..
                  Voin sanoa että osaan, mutta on vaikea osata kun ei tiedä mitä tehdä.
                  TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                  TDS osaa.

                  Comment

                  • Tyramies
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2011
                    • 272
                    • Helsinki

                    meikäläiselläkin vanhoja kysymyksiä: E34 cruise control asennusohje, toimiiko E39 samallalailla? Auto 8/98, ostin tänään tohon e34 ohjeen tarvittavat komponentit, samalla tavalla niinku ohjeessa asennus?
                    -Kevin, i wanna double...
                    -Harry! ...
                    -I need a double, right now!
                    "thank you son."

                    Comment

                    • jl-93
                      BTCF Member
                      • Mar 2011
                      • 24
                      • tampere

                      Eli kansi irrotettu ja halki oli 5 kohdalta. Tulipahan tuosta jotain kuviakin otettua samalla.
                      ensiauto E30 Bmw 318i -89 sitä seuranneet bemarit e36 318tds touring, e34 525tds touring, e36 325tdsa touring Nykyiset E30 325TD -88 touring powered by mb diesel, E39 525d touring +770tkm "käyttis"

                      Comment

                      • JonneRacing.com
                        BTCF Member
                        • Apr 2007
                        • 460
                        • Vaasa

                        Onko kukaan vaihtanu e34 525 td:hen tds:än moottorinohjausboksia? Toimisko sellanen virityksenä suoraan vai onko näissä koneissa muutakin eroa?
                        E36 <3

                        Comment

                        • muuris
                          BTCF Member
                          • Aug 2002
                          • 3501
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Mikkeri View Post
                          Samat kysymykset tuli mieleen..
                          Voin sanoa että osaan, mutta on vaikea osata kun ei tiedä mitä tehdä.
                          Jos ymmärrät syöttöpumpun toimintaperiaatteen, vaihda sinne tarvittavat osat että soppaa saa lisää. Plus kuluvat osat. Jos ei tiedä, mitä sisältä löytyy, on parempi olla avaamatta. Kun pumppu ok, niin boksin ohjelmointi. Harvemmalla harrastelijalla on siihen vehkeitä.

                          Jos ei ole hajuakaan, mitä tehdä, niin lompakkoa kaivamalla selviää varmaan halvemmalla kun opiskelu & yritys -taktiikalla.
                          E30 325iX '86
                          Instagram

                          Comment

                          • Mikkeri
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2011
                            • 805
                            • Suomi

                            Originally posted by muuris View Post
                            Jos ymmärrät syöttöpumpun toimintaperiaatteen, vaihda sinne tarvittavat osat että soppaa saa lisää. Plus kuluvat osat. Jos ei tiedä, mitä sisältä löytyy, on parempi olla avaamatta. Kun pumppu ok, niin boksin ohjelmointi. Harvemmalla harrastelijalla on siihen vehkeitä.

                            Jos ei ole hajuakaan, mitä tehdä, niin lompakkoa kaivamalla selviää varmaan halvemmalla kun opiskelu & yritys -taktiikalla.
                            Mun kommentti oli tuohon sivun yläreunassa olevaan rantakirpun kommenttiin..

                            Perus mekaniikka on kyllä hallussa, ihminen sen pumpun on kasannutkin.
                            Joten se nestepään ja tarvittavien osien vaihtaminen ei ole ongelma.
                            Tietäisi vain mitkä osat vaihtoon menevät.


                            Pystyy ohjelmoimaan???
                            Toinen sanoo toista, toinen toista.
                            TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                            TDS osaa.

                            Comment

                            • KarkkainenL
                              Aluevastaava
                              • Sep 2013
                              • 767
                              • Tampere

                              Kertokaas pojat että mikä olis järkevintä! Eli pieni piristys olis mielessä tohon 525tds:ään. Ainoo piristys mikä tällä hetkellä löytyy on evry mod Mielessä kävi kuitenkin isompi turbo ja välijäähdytin. Pienen google selailun jälkeen tuli eteen, että Garrett GT2256 menis suoraan vakio pakosarjaan tai toinen vaihtoehto olis viilailla 524 pakosarjaa ja laittaa 524 turbo samalla. Toinen asia mikä tuli mieleen on, että syöttöpumppua pitäis sitten varmaan säätää jotta tehoo oikeesti saatais lisää. Mitä vaihtoehtoja mulla siis on turbon (ja ehkä pakosarjan suhteen) ja syöttöpumpun suhteen? Tuosta vakio sähköpumpusta varmaan saa sen alle 200hv irti? Joka kyllä riittäis helposti, mutta miten? Tarviiko elementtejä vielä näillä hv lukemilla vaihtaa vai riittääkö pumpun säätö tai lastutus? Mietin myös, että jos syöttöjä alkaa ruuvaileen ylemmäs niin kuinkas vaikeeta päästöistä pääseminen on?
                              Vikakoodinluku INPA ja VagCom Tampere

                              E28 520ia M30B35 Turbo 520hp 740nm

                              EX E36 320iA -98
                              EX E39 520i -01
                              EX E34 525 Tds -95

                              Comment

                              • Ytrew
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2012
                                • 77
                                • Jyväskylä

                                Nyt bemari kasassa ja käynnissä, jako oli 2-hampaan verran pielessä.

                                Aikasempi huollon jälkeinen kolinan syy jonka sanoivat ketjusta johtuvan olikin kampiakselin hihnapyörä jonka kumi/massa pinnoite mikälie mennyt väljäksi. Jostain sellainen ilmastoinnilla varustettuun m51 e36:seen pitäisi löytää.


                                Edit:

                                Nyt kävi niin että e36 tds:än ilmamäärämittarin vai mikä onkaan siinä ilmanputsarikotelon yhteydessä olevan anturin pistoke lähtenyt ajossa irti ja nyt on pelkkä johdonpätkä jäljellä eikä auto toimi kunnolla. Kenelläkään tietoa onko tuo johto vaihdettivissa ja mihin kohti konehuonetta se loppuu.
                                Last edited by Ytrew; 31-10-2013, 16:14.
                                Detailing palvelut Jyväskylä ja Äänekoski

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎