Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ahdetut M5x moottorit, tehokäyrävertailu-topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Matuh
    BTCF Member
    • Apr 2013
    • 3702
    • Kouvola

    #16
    Originally posted by Supra^ View Post
    Mikäjottei, tilaahan tuolla on, ja jos joskus tulevaisuudessa loppuu niin hajautetaan enemmän.


    Lisätty listoille Krizton B25
    No juu täytyy kaivaa
    Siitäkin on B28 ja B25 käyrät
    No laitetaan molemmat
    E36 328i M50B30 turbo
    Skoda vRS
    Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
    Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

    EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

    Comment

    • ^Tonix^
      BTCF Member
      • Sep 2005
      • 641
      • Vaasa

      #17
      Originally posted by teehoo View Post
      Mielenkiintoinen käppyrä tuo B28.

      Pistää silmään, kun Supra, oletan matalapuristeinen, on heti alusta lähtien vajaa 60hv korkeammalla, kuin Matuh korkeapuristeisen kanssa. Melko erikoista. Eikä erikoisuutta yhtään vähennä, että Matulla vanos ja Supralla ei. Matu vielä pienemmällä ahtimellakin.

      Mitään käppyröiden manipulointia en epäile, siitä on turha huolestua. Joku asia ei vain täsmää. Ehkä selviää, että mikä, ehkä ei.
      Vaikuttaa aika paljon jos jarrullinen penkki ja miten sitä käytetään.
      e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
      E30 318is
      E36 M3 Coupe

      Comment

      • Supra^
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 5150
        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

        #18
        Originally posted by ^Tonix^ View Post
        Vaikuttaa aika paljon jos jarrullinen penkki ja miten sitä käytetään.
        No näinhän se menee, tosin kadulla vitosella testattuna sain tasan samat ahdot nousemaan kuin dynossa, joten kyllähän se oikeasti herää käppyrän mukaisesti.
        Musti 8HP
        Nokivasara M47
        TeiniCoupé DCT
        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

        Ex:
        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

        Comment

        • ^Tonix^
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 641
          • Vaasa

          #19
          Originally posted by Supra^ View Post
          No näinhän se menee, tosin kadulla vitosella testattuna sain tasan samat ahdot nousemaan kuin dynossa, joten kyllähän se oikeasti herää käppyrän mukaisesti.
          Joo näinhän se on.
          Viittasin noihin jarruttomiin penkkeihin, jos joku mörköahdin niin eihän se pakosta edes herää jarruttomassa. Säädettävyyskin on mitä on jos koko kierrosalue vedetään läpi esim 3,9sek. Sitte saa ihmetellä miksi tulee romua kuin ajaa kadulla vaikka on säädetty penkissä.. Kuin suureen osaan moottorin vetoalueesta ei edes päästä käsiksi siinä jarruttomassa penkissä..
          e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
          E30 318is
          E36 M3 Coupe

          Comment

          • Supra^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 5150
            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

            #20
            Originally posted by ^Tonix^ View Post
            Joo näinhän se on.
            Viittasin noihin jarruttomiin penkkeihin, jos joku mörköahdin niin eihän se pakosta edes herää jarruttomassa. Säädettävyyskin on mitä on jos koko kierrosalue vedetään läpi esim 3,9sek. Sitte saa ihmetellä miksi tulee romua kuin ajaa kadulla vaikka on säädetty penkissä.. Kuin suureen osaan moottorin vetoalueesta ei edes päästä käsiksi siinä jarruttomassa penkissä..
            Totta... Yritän lisäillä tuonne "muuta"-kohtaan jos jotain kummia on käyrässä mikä pitää ottaa huomioon, kunhan minullekin siitä kerrotaan.

            Lisätty Ardi00:n tuplaturbo listoille.
            Musti 8HP
            Nokivasara M47
            TeiniCoupé DCT
            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

            Ex:
            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

            Comment

            • Matuh
              BTCF Member
              • Apr 2013
              • 3702
              • Kouvola

              #21
              Originally posted by Supra^ View Post
              Totta... Yritän lisäillä tuonne "muuta"-kohtaan jos jotain kummia on käyrässä mikä pitää ottaa huomioon, kunhan minullekin siitä kerrotaan.

              Lisätty Ardi00:n tuplaturbo listoille.
              Huono tuo tuplaturbo oli kyllä heräämään tavallaan sen ois halunnu olla sellane tehdasasennus tyylinen että alhaalla jo hirveät väännöt, mut sit taas kun se maxaa ne ahtimet jo todella aikaseen. Huipputehot laskussa jo 5500rpm paikkeilla :think
              Ei siinä kiva oli kyllä siis päästellä silläkin menemään
              Last edited by Matuh; 17-07-2017, 06:08.
              E36 328i M50B30 turbo
              Skoda vRS
              Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
              Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

              EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                #22
                Originally posted by Matuh View Post
                Huono tuo tuplaturbo oli kyllä heräämään tavallaan sen ois halunnu olla sellane tehdasasennus tyylinen että alhaalla jo hirveät väännöt, mut sit taas kun se maxaa ne ahtimet jo todella aikaseen. Huipputehot laskussa jo 5500rpm paikkeilla :think
                Ei siinä kiva oli kyllä siis päästellä silläkin menemään
                Matuhin 2.8 tuplaturbo lisäilty listoille.
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • Supra^
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 5150
                  • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                  #23
                  sakin B25 lisäilty käppyröihin. Mitattu jarruttomassa penkissä (Saarinen) joten heräilee varmaan kadulla paremmin.
                  Musti 8HP
                  Nokivasara M47
                  TeiniCoupé DCT
                  E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                  Ex:
                  E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                  Comment

                  • ^Tonix^
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 641
                    • Vaasa

                    #24
                    Yksi leikkimielinen laskelma. (Ei noudata mitään lakeja enkä väitä että on mitenkään oikein koska muuttujia paljon, mutta saa kyllä miettimään useampaa asiaa.. )

                    hp/pr = "NA" hp
                    "NA" hp/ liters= "Liter NA" Hp
                    pr= 1.0+boost(bar)

                    Mathu
                    532/2=266 "Vapari kone" (0,85bar = 287,57hv "NA")
                    266/2,8=95 "vapari litra" (0,85bar =102,7hv/ litra)

                    Supra
                    666/2,7= 246,66 "vapari kone"
                    246,66/2,8= 88,09 "vapari litra"

                    Kvist
                    591/2.4= 246,25
                    246,25/2,8= 87,95

                    EDIT: Oma "avaamaton" imunokilla
                    (409whp)
                    431/1,91= 225,65
                    225,65/2,5= 90,26

                    Seuraavissa moottoreissa 268/280 nokat ynnä muuta.. Turboissa 2mm ero tuskin tarvitsee kertoa kummassa on se isompi..

                    Tonix
                    804/3,1= 259,35
                    259,35/3,15= 82,33

                    Jouni88
                    903/3,1=291
                    291/3,12=93,36

                    Ja sitten hernettä nenään
                    Last edited by ^Tonix^; 20-07-2017, 11:35.
                    e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                    E30 318is
                    E36 M3 Coupe

                    Comment

                    • Supra^
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 5150
                      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                      #25
                      Mäkin olen noista pitänyt kirjaa, ja mun mielestä noin lasketulla "vapari"- sekä litrateholla voidaan aika hyvin todentaa onko penkin antama lukema linjassaan koneen hengityksen kanssa, johon nokat taitaa melkeinpä eniten vaikuttaa.

                      Teho: Vapari / Litra

                      B25 vakio nokilla & ajoituksilla:
                      215hp / 86hp Bansku
                      202hp / 81hp SanMiguel
                      201hp / 80hp Veemu
                      201hp / 80hp Ardi00

                      B25 2x Imunokat:
                      219hp / 88hp Krizto (1.2/1.2mm)
                      235hp / 94hp saki (0.8/0.8mm)

                      B28:
                      247hp / 88hp Supra^
                      288hp / 103hp Matuh
                      244hp / 87hp Matuh Biturbo
                      246hp / 88hp Kvist
                      240hp / 86hp Mäntymäki

                      Biturbossa vakio nokat, muissa 2x Imu tai vastaavat.

                      B3x + Z2 Vanos-nokat:
                      317hp / 102hp Norrgård (3120cc)
                      Musti 8HP
                      Nokivasara M47
                      TeiniCoupé DCT
                      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                      Ex:
                      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                      Comment

                      • Matuh
                        BTCF Member
                        • Apr 2013
                        • 3702
                        • Kouvola

                        #26
                        Ei Helvata n. 20hp enemmän ku muilla :think
                        Mikä juttu #herneet
                        E36 328i M50B30 turbo
                        Skoda vRS
                        Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                        Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                        EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                        Comment

                        • Osku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2005
                          • 3324
                          • Kouvola,Pilkanmaa

                          #27
                          Lähinnä tuo että noilla millistä milliin yli240 ast nenillä siel on 3pyttyä auki yhtäaikaa sen yhden sijaan..
                          Tosin sinne menee myös 2/3 "hukkaan" ilmaa samalla mut senhän pystyy kompensoimaan kompuran tuotolla.

                          Kyllähän sen nyt pystyy jo tyhmempikin päättelee että mitä tuollanen tekee ahdetussa moottorissa lisää :think

                          Täytyypä kaivaa jossain välissä penkkilappu tosta valkosest E30 ja lisäillä tähän ketjuun
                          Last edited by Osku; 20-07-2017, 12:54.
                          E30 24V 5D "Vakio"

                          Originally posted by ///Make
                          1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            #28
                            Originally posted by Osku View Post
                            Lähinnä tuo että noilla millistä milliin yli240 ast nenillä siel on 3pyttyä auki yhtäaikaa sen yhden sijaan..
                            Tosin sinne menee myös 2/3 "hukkaan" ilmaa samalla mut senhän pystyy kompensoimaan kompuran tuotolla.

                            Kyllähän sen nyt pystyy jo tyhmempikin päättelee että mitä tuollanen tekee ahdetussa moottorissa lisää :think

                            Täytyypä kaivaa jossain välissä penkkilappu tosta valkosest E30 ja lisäillä tähän ketjuun
                            Ei nyt oikein aukea mitä tarkoitit. :think

                            Lisäilin lähettämäsi lapun, nick Suklis, penkki NPR-racing eli sama kuin Matuhin. Eriytän vielä >2.8litraiset omaansa koska alkaa olemaan tunkua.
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • ^Tonix^
                              BTCF Member
                              • Sep 2005
                              • 641
                              • Vaasa

                              #29
                              Originally posted by Matuh View Post
                              Ei Helvata n. 20hp enemmän ku muilla :think
                              Mikä juttu #herneet
                              Eli ilmeisesti olet paljon parempi kasaamaan koneita samoilla osilla kuin kaikki muut

                              Ja sullan on vaparina lähes sama teho kuin 3120cc M50 268/280 nokilla :think
                              e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                              E30 318is
                              E36 M3 Coupe

                              Comment

                              • saki
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2006
                                • 247

                                #30
                                Mun mielestä tällä tavalla laskettuna litratehoon vaikuttaa myös hyvin paljon miten rajoille ahdinta viedään tai miten väärän kokoinen se on koneeseen. = miten hyvin ollaan "kartalla" tai meneekö joku paikka esim. pakoputki tukkoon.


                                Luultavasti saisin esim. omasta paketista 1,2bar paineella hieman paremman teho/ahtopaine hyötysuhteen kun tuolla n.1,6bar ja taas jollain 2,2bar paineella tilanne taatusti huononisi merkittävästi kun lämpö on suurin muuttuja mikä kasvaa.
                                BMW i3 REX

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎