M54 Imuvuoto ja Livedata topic II
Collapse
X
-
Laitan vielä pari kuvaa, tulpat ja yleisesti alta. Kuvissa on imusarja jonka tilasin varoiksi ja että näkisin millainen se on. Ei kuitenkaan ehtinyt tulla ennenkuin tein ccv:n vaihdon yms.
-
Mahtaa olla maf rikki. Imuvuotoja on etsitty vaikka millä ja osia vaihdettu (mm koko ccv ja tulppa 17 uusittu, oli sökö). Putki 4 oli poikki, sehän tuli uusi ja tikun putki avattu porakoneella ja vaijerin pätkällä. Oli tukossa.Disa tarkistettu monella eri menetelmällä.
Uusi maf tilattu ja nyt ajelen muutaman päivän johto irti. Kulutus putosi 1-2 litraa ja short termit reilusti miinuksella koko ajan. Korjaako nyt siis jotain peruskarttaa lambdojen avulla?
Maffin johdon irroitus käydessä ei aiheuta mitään ihmisen aistein havaittavaa muutosta käynnissä. Ei sytytä MIL valoa, toki koodit tulee (maf ja imuilman lämpöanturi).
Kuvassa putki 3 https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=11_2194 . Tuosta asennosta menee ccv:hen ja sitten kierto myötäpaivään. Luin nimittäin koko aikaisemman ketjun, ja mm. tuota oli ihmetelty. Menee kyllä paikalleen ihan painamallakin, mutta sormivoimia vaatii.
Leave a comment:
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostImuvuodon tutkimiseen vinkki: asenna jääkiekon keskelle paineilmaventtiili, asenna kiekko maffin tilalle, puhalla systeemiin paine, kuuntele mistä pihisee. Autosta riippuen voit käyttää myös muun kokoista esinettä tai ihan mitä vaan mihin saat paineilmaventiilin kiinni, teipillä voi hienosäätää kokoa.
Vakioissa koneissa ei ole overlappia oikeastaan niin ilma ei karkaa palotilasta pakoputkeen.
Leave a comment:
-
Originally posted by -Tapi View PostLöytyykö moottorista ylläolevassa tilanteessa helposti asento jossa kaikki venttiilit ovat kiinni?
Toinen kysymys: Minulla on sekä M54B25 että M54B30 ja tuo pienempi on koko omistusajan kyykännyt tyhjäkäyntiä aina kun esim takaluukkua avaa (sähköhydraulinen). Ikäänkuin laturin kuormituksen kompensointi tyhjäkäyntimoottorilla ei ehtisi kunnolla mukaan. Nyt tuo isompikin on alkanut oireilla samoin. Pystyykö noita tyhjäkäyntiventtiileitä putsaamaan vai onko syytä katsoa uutta?
Leave a comment:
-
Löytyykö moottorista ylläolevassa tilanteessa helposti asento jossa kaikki venttiilit ovat kiinni?
Toinen kysymys: Minulla on sekä M54B25 että M54B30 ja tuo pienempi on koko omistusajan kyykännyt tyhjäkäyntiä aina kun esim takaluukkua avaa (sähköhydraulinen). Ikäänkuin laturin kuormituksen kompensointi tyhjäkäyntimoottorilla ei ehtisi kunnolla mukaan. Nyt tuo isompikin on alkanut oireilla samoin. Pystyykö noita tyhjäkäyntiventtiileitä putsaamaan vai onko syytä katsoa uutta?
Leave a comment:
-
Originally posted by kalevik View PostPaljonko painetta ?
Leave a comment:
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostImuvuodon tutkimiseen vinkki: asenna jääkiekon keskelle paineilmaventtiili, asenna kiekko maffin tilalle, puhalla systeemiin paine, kuuntele mistä pihisee. Autosta riippuen voit käyttää myös muun kokoista esinettä tai ihan mitä vaan mihin saat paineilmaventiilin kiinni, teipillä voi hienosäätää kokoa.
Vakioissa koneissa ei ole overlappia oikeastaan niin ilma ei karkaa palotilasta pakoputkeen.
Paljonko painetta ?
Leave a comment:
-
M54b30
Vaihtelin huohotinputket, separaattorin ja disaan laitoin korjaussarjan. Löin uusilla kasaan, mut nyt ilmenee sellasta että kun nopeasti antaa kaasua, niin meinaa sammua, kevyesti kun antaa kaasua, ni ei ongelmaa.
Tyhjäkäynti on normaali. Päällisin puolin oli kaikki imuputket ehjiä, kun ne takasin laitoin. Ja siis tätä ongelmaa ei ollut ennen remonttia. Kaikki liittimetkin pitäisi olla paikallaanmistähän lähtisi ongelmaa etsimään 🤔 voiko disa aiheuttaa tämmöstä. Se vähän liikku tahmeesti sillä metalliläpällä?
Edit. Nyt pelaa. Muistakaa kattoa et kaikki liittimet on kiinniLast edited by Tourister; 18-05-2021, 15:59.
Leave a comment:
-
Niin ja siis auto kun sammuu niin sammuu kuin avaimesta kääntämällä, mitään nykimisiä eikä rötäämisiä ole.
Leave a comment:
-
Joo elikkä onko hyviä ideoita mistä lähdetään seuraavaksi vikaa etsimään.
Hommahan on mennyt nyt niin että ensin auto kävi todella huonoa tyhjäkäyntiä ja ei meinannut kunnolla käynnistyä, imuvuodot oli silloin kyseessä, eli haitarikumit ja huohotuksen putket vaihtoon niin auto rupesi toimimaan ja käymään tyhjäkäyntiä niin kuin pitääkin.
Pari viikkoa toimi kunnes alkoi silloin tällöin sammumaan liikkeelle lähdettäessä (automaatti), ei vikakoodeja moottorista.
Nyt on vaihdettu nokkien asentotunnistimet ja kampuran tunnistin (Hella), ei vaikutusta.
Vika pahenee kokoajan ja auto sammuilee nyt jo jatkuvasti ja sillointällöin sytyttää keltaisen hammasrattaan mittaristoon, poistuu kun käynnistää uudestaan.
Ja auto siis nyt käy hyvää tyhjäkäyntiä ja käynnistyy kuin palmun alta, mutta vähäistä kaasun painamista ei kestä vaan sammuu tai kesken hitaan taajama-ajelun sammuu, tai jos painaa reilummin kaasua niin ei jaksa jäädä tyhjäkäynnille vaan sammuu.
Ajaminen onnistuu nopeissa vauhdeissa täysin kun vaan liikkeelle kerkeää ennen sammumista.
Mitäs mieltä porukka koodeista?
Auto on x3 E83 3.0ix M54b30
(Kuvat näytti tulevan kylelleen, käännetään jos osataan..)Last edited by StreetA; 21-04-2021, 12:35.
Leave a comment:
-
Originally posted by AceTeam View PostDokumentoinnista puheen olleen. Aloin tässä nähtävästi myös tubettajaksi asian tiimoilta. Toisella, kohta julkaistavalla videolla käyn tämän moottorikeissin läpi. Koneesta löytyi siis yhteensä 4 erillistä vikaa, jotka kaikki yksinään olisivat voineet aiheuttaa koko sopan. Ne kaikki olisi voinut korjata yhteensä alle 10 eurolla, jos olisi heti alkuun osannut diagnosoida paremmin.
Kanava löytyy täältä:
https://youtu.be/jslbbveSKRc
Leave a comment:
-
Originally posted by Antti O View PostNo hyvä että löytyi vika. Kiitos että dokumentoit tänne asian jos jollain on vaikka samankaltainen ongelma.
Kanava löytyy täältä:
Leave a comment:
-
Originally posted by StreetA View PostM54b30 koneeseen pitäisi vaihtaa imunokan asentoanturi. Minkä valmistajien anturit on varmasti toimivia?
Käykö esim. Meylen tai Hellan tekele?
Leave a comment:
-
No hyvä että löytyi vika. Kiitos että dokumentoit tänne asian jos jollain on vaikka samankaltainen ongelma.
Leave a comment:
Leave a comment: