M54 Imuvuoto ja Livedata topic II

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kalevik
    replied
    Laitan vielä pari kuvaa, tulpat ja yleisesti alta. Kuvissa on imusarja jonka tilasin varoiksi ja että näkisin millainen se on. Ei kuitenkaan ehtinyt tulla ennenkuin tein ccv:n vaihdon yms.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • kalevik
    replied
    Mahtaa olla maf rikki. Imuvuotoja on etsitty vaikka millä ja osia vaihdettu (mm koko ccv ja tulppa 17 uusittu, oli sökö). Putki 4 oli poikki, sehän tuli uusi ja tikun putki avattu porakoneella ja vaijerin pätkällä. Oli tukossa.Disa tarkistettu monella eri menetelmällä.

    Uusi maf tilattu ja nyt ajelen muutaman päivän johto irti. Kulutus putosi 1-2 litraa ja short termit reilusti miinuksella koko ajan. Korjaako nyt siis jotain peruskarttaa lambdojen avulla?

    Maffin johdon irroitus käydessä ei aiheuta mitään ihmisen aistein havaittavaa muutosta käynnissä. Ei sytytä MIL valoa, toki koodit tulee (maf ja imuilman lämpöanturi).

    Kuvassa putki 3 https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=11_2194 . Tuosta asennosta menee ccv:hen ja sitten kierto myötäpaivään. Luin nimittäin koko aikaisemman ketjun, ja mm. tuota oli ihmetelty. Menee kyllä paikalleen ihan painamallakin, mutta sormivoimia vaatii.
    Attached Files
    Last edited by kalevik; 20-07-2021, 19:52. Reason: Turhia rivinvaihtoja

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Imuvuodon tutkimiseen vinkki: asenna jääkiekon keskelle paineilmaventtiili, asenna kiekko maffin tilalle, puhalla systeemiin paine, kuuntele mistä pihisee. Autosta riippuen voit käyttää myös muun kokoista esinettä tai ihan mitä vaan mihin saat paineilmaventiilin kiinni, teipillä voi hienosäätää kokoa.

    Vakioissa koneissa ei ole overlappia oikeastaan niin ilma ei karkaa palotilasta pakoputkeen.
    Kaikista helpointen löytyy savulla. Nykyisin halvimmat tähän käyttöön tarkoitetut savukoneet on jo halpoja.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Löytyykö moottorista ylläolevassa tilanteessa helposti asento jossa kaikki venttiilit ovat kiinni?

    Toinen kysymys: Minulla on sekä M54B25 että M54B30 ja tuo pienempi on koko omistusajan kyykännyt tyhjäkäyntiä aina kun esim takaluukkua avaa (sähköhydraulinen). Ikäänkuin laturin kuormituksen kompensointi tyhjäkäyntimoottorilla ei ehtisi kunnolla mukaan. Nyt tuo isompikin on alkanut oireilla samoin. Pystyykö noita tyhjäkäyntiventtiileitä putsaamaan vai onko syytä katsoa uutta?
    Homma toimii kaikissa asennoissa koska vakiomoottorissa on aina jompikumpi venttiili kiinni.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Löytyykö moottorista ylläolevassa tilanteessa helposti asento jossa kaikki venttiilit ovat kiinni?

    Toinen kysymys: Minulla on sekä M54B25 että M54B30 ja tuo pienempi on koko omistusajan kyykännyt tyhjäkäyntiä aina kun esim takaluukkua avaa (sähköhydraulinen). Ikäänkuin laturin kuormituksen kompensointi tyhjäkäyntimoottorilla ei ehtisi kunnolla mukaan. Nyt tuo isompikin on alkanut oireilla samoin. Pystyykö noita tyhjäkäyntiventtiileitä putsaamaan vai onko syytä katsoa uutta?

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by kalevik View Post
    Paljonko painetta ?
    No joskus oon laittanu 1bar mutta yleensä imuvuoto löytyy heti kun paineen puolelle menee

    Leave a comment:


  • kalevik
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Imuvuodon tutkimiseen vinkki: asenna jääkiekon keskelle paineilmaventtiili, asenna kiekko maffin tilalle, puhalla systeemiin paine, kuuntele mistä pihisee. Autosta riippuen voit käyttää myös muun kokoista esinettä tai ihan mitä vaan mihin saat paineilmaventiilin kiinni, teipillä voi hienosäätää kokoa.

    Vakioissa koneissa ei ole overlappia oikeastaan niin ilma ei karkaa palotilasta pakoputkeen.

    Paljonko painetta ?

    Leave a comment:


  • Tourister
    replied
    M54b30

    Vaihtelin huohotinputket, separaattorin ja disaan laitoin korjaussarjan. Löin uusilla kasaan, mut nyt ilmenee sellasta että kun nopeasti antaa kaasua, niin meinaa sammua, kevyesti kun antaa kaasua, ni ei ongelmaa.

    Tyhjäkäynti on normaali. Päällisin puolin oli kaikki imuputket ehjiä, kun ne takasin laitoin. Ja siis tätä ongelmaa ei ollut ennen remonttia. Kaikki liittimetkin pitäisi olla paikallaan mistähän lähtisi ongelmaa etsimään 🤔 voiko disa aiheuttaa tämmöstä. Se vähän liikku tahmeesti sillä metalliläpällä?

    Edit. Nyt pelaa. Muistakaa kattoa et kaikki liittimet on kiinni
    Last edited by Tourister; 18-05-2021, 15:59.

    Leave a comment:


  • StreetA
    replied
    Niin ja siis auto kun sammuu niin sammuu kuin avaimesta kääntämällä, mitään nykimisiä eikä rötäämisiä ole.

    Leave a comment:


  • StreetA
    replied
    Joo elikkä onko hyviä ideoita mistä lähdetään seuraavaksi vikaa etsimään.

    Hommahan on mennyt nyt niin että ensin auto kävi todella huonoa tyhjäkäyntiä ja ei meinannut kunnolla käynnistyä, imuvuodot oli silloin kyseessä, eli haitarikumit ja huohotuksen putket vaihtoon niin auto rupesi toimimaan ja käymään tyhjäkäyntiä niin kuin pitääkin.
    Pari viikkoa toimi kunnes alkoi silloin tällöin sammumaan liikkeelle lähdettäessä (automaatti), ei vikakoodeja moottorista.
    Nyt on vaihdettu nokkien asentotunnistimet ja kampuran tunnistin (Hella), ei vaikutusta.
    Vika pahenee kokoajan ja auto sammuilee nyt jo jatkuvasti ja sillointällöin sytyttää keltaisen hammasrattaan mittaristoon, poistuu kun käynnistää uudestaan.
    Ja auto siis nyt käy hyvää tyhjäkäyntiä ja käynnistyy kuin palmun alta, mutta vähäistä kaasun painamista ei kestä vaan sammuu tai kesken hitaan taajama-ajelun sammuu, tai jos painaa reilummin kaasua niin ei jaksa jäädä tyhjäkäynnille vaan sammuu.
    Ajaminen onnistuu nopeissa vauhdeissa täysin kun vaan liikkeelle kerkeää ennen sammumista.

    Mitäs mieltä porukka koodeista?

    Auto on x3 E83 3.0ix M54b30

    (Kuvat näytti tulevan kylelleen, käännetään jos osataan..)
    Attached Files
    Last edited by StreetA; 21-04-2021, 12:35.

    Leave a comment:


  • mmie
    replied
    Originally posted by AceTeam View Post
    Dokumentoinnista puheen olleen. Aloin tässä nähtävästi myös tubettajaksi asian tiimoilta. Toisella, kohta julkaistavalla videolla käyn tämän moottorikeissin läpi. Koneesta löytyi siis yhteensä 4 erillistä vikaa, jotka kaikki yksinään olisivat voineet aiheuttaa koko sopan. Ne kaikki olisi voinut korjata yhteensä alle 10 eurolla, jos olisi heti alkuun osannut diagnosoida paremmin.

    Kanava löytyy täältä:
    https://youtu.be/jslbbveSKRc
    Hienoa, että jaksat jakaa tietoa. Varmaan auttaa monia selättämään ongelmia ja säästämään rahaa, aikaa ja vaivaa. Tämmöinen toiminta nostaa foorumin arvoa

    Leave a comment:


  • AceTeam
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    No hyvä että löytyi vika. Kiitos että dokumentoit tänne asian jos jollain on vaikka samankaltainen ongelma.
    Dokumentoinnista puheen olleen. Aloin tässä nähtävästi myös tubettajaksi asian tiimoilta. Toisella, kohta julkaistavalla videolla käyn tämän moottorikeissin läpi. Koneesta löytyi siis yhteensä 4 erillistä vikaa, jotka kaikki yksinään olisivat voineet aiheuttaa koko sopan. Ne kaikki olisi voinut korjata yhteensä alle 10 eurolla, jos olisi heti alkuun osannut diagnosoida paremmin.

    Kanava löytyy täältä:

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by StreetA View Post
    M54b30 koneeseen pitäisi vaihtaa imunokan asentoanturi. Minkä valmistajien anturit on varmasti toimivia?
    Käykö esim. Meylen tai Hellan tekele?
    Meylen jättäisin hyllyyn, mutta Hellat on toiminu mitä niitä oon asentanu

    Leave a comment:


  • StreetA
    replied
    M54b30 koneeseen pitäisi vaihtaa imunokan asentoanturi. Minkä valmistajien anturit on varmasti toimivia?
    Käykö esim. Meylen tai Hellan tekele?
    Last edited by StreetA; 21-03-2021, 14:16.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    No hyvä että löytyi vika. Kiitos että dokumentoit tänne asian jos jollain on vaikka samankaltainen ongelma.

    Leave a comment:

Working...
X