M54 Imuvuoto ja Livedata topic II

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hampsu
    replied
    M54b30 automaatti motti ja ”ongelmana” on pientä hummausta kierroksissa moottorijarruttaessa kovemmasta (100-80km/H) nopeudesta.
    Jos esim. Moottorijarruttelee tulevaan ramppiin niin vauhdin tippuessa 70-60km/H kohdille alkaa pieni heijaus kierroksissa hetkeksi.

    Voiko imuvuoto olla syyllinen?
    Osia on aika lahjakkaasti vaihdettu sen suhteen.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Tuskin vaikuttaa nykyiseen vikaan, mullakin se letku oli aiemmin tulpattu että se mörisi maantiellä kovemmin. Laitoin sen alkuperäiseen toimintaan ja nyt auto on hiljaisempi matka-ajossa. Aika selkeä ero äänissä on.
    Laita tähän sitten tietoa jos saat tutkittua lisää itse vikaa.

    Leave a comment:


  • sukka
    replied
    Ok. Omassa toimi aiemmin,mutta nyt huomasin että se on jumiutunut auki,olkoon auto käynnissä,tyhjäkäynnillä tai vaikka 5000rpm. Siksi tulppasin letkun,mutta ei tuntunut vaikuttavan. Läppä ei liiku tongeillakaan tai raudalla jolla yritin vääntää.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Minun 330i coupessa se läppä on tyhjäkäynnillä jatkuvasti auki.
    Kun lähtee ajamaan se sulkeutuu ja aukeaa auton käskyjen mukaan.
    Pystyt inpalla tuota ajamaan auki ja kiinni ja testaamaan toimiiko se oikein.
    Muistaakseni moottorinohjauksen alta ja aktivointi osiosta.

    Leave a comment:


  • sukka
    replied
    Nyt tulee paikallaan käytellessä polttoaineen säätö ryhmä 1 säätöraja CA
    Ja polttoaineen säätö ryhmä 2 säätöraja CB.

    Sitten kun ajaa vähän niin usein tulee vielä polttoaineen säätöryhmä 1 ja 2 sallittu alue ylitetty.



    Testerinä autocom kopio/delphi.


    Pakosarjan kakkos lambdasta herjasi aiemmin riittämätön lämpöteho lambdatunnistin ennen katalysaattoria ryhmä 2, joka korjaantui lambdan vaihdolla.


    Näänköhän autocomilla noita arvoja ajon aikana tai että saisin käyrän tallentumaan?


    Otin eilen liikennekäytöstä pois koska pääsen jatkamaan tutkimista vasta 1-2 viikon päästä ja näyttäisi että öljyjalasta vuotaa o-rengas lohkon ja öljyjalan välistä,joten se on seuraavana työnalla. Pääsee samalla katselemaan taas kerran imusarjan alle letkuja vaikka kaikki on pariin kertaa yritetty katsoa.


    Jotenkin en usko imusarjan,kaasuläpän tms tiivisteiden vuotoon koska toimi ilman ongelmia muutaman päivän ja ensimmäisen kerran alkoi ongelmat kun ajoin aika syvään hankeen että pääsin hinaamaan yhden volvon irti. Ajoin siis volvon lähelle ja tarjosin hinausapua kun näytti etupyörät olevan lähes ilmassa,sitten ahtaassa paikassa jouduin kääntelemään bemarin toisinpäin ja kun laitettiin vetoliinaa autojen väliin niin alkoi käydä huonosti kun oli tyhjäkäynnillä.



    Ennen ongelmia pakoputken läppä toimi kuten piti,nyt on koko ajan auki eikä liiku tongeillakaan mihinkään. Letku otettu irti ja tulpattu. Autocom näyttää pakoputken läppäventtiilillä koko ajan aktiivinen kun kaasuttelee paikallaan. En tajunnut kokeilla mitä se näyttää kun auto ei ole käynnissä.


    Edit: en siis usko helpolla että vuoto olisi osissa jotka kiristetään pulteilla kuten imusarja,mutta letkuja tai mahdollisesti jotain sähköventtiiliä voisin epäillä että joku venttiili olisi koko ajan auki. Esim imusarjan alla ykkös sylinterin kohdalla on joku venttiili johon menee letku ja lähtee letku
    Last edited by sukka; 13-02-2019, 11:38. Reason: lisäyksiä

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Nyt olisi ensiarvoisen tärkeää saada STFT1/STFT2 + LTFT1+LTFT2 arvot näkyviin tänne.
    Jos vikakoodit oli näitä perus lambda control tolerance upper limit.. ? Laitatko tarkat koodit?
    Jos näin on, tämähän suomeksi tarkoittaa sitä että mittaamatonta ilmaa liikaa, moottorinohjaus ei pysty enää lisäämään suuttimien aukioloa niin paljon että stokiometrinen seos saavutettaisiin. (Tyypillisesti imuvuoto näissä M54 moottoreissa). Maf ja lambdojen välistä jostain vetää ilmaa sisään.
    Saat katsottua esimerkiksi torque pro:lla + elm327 bluetooth palikalla nuo arvot.
    Kun moottori on lämmin ja closed loop päällä, pitäisi noitten olla max -5 / +5%.
    Jos saat nuo arvot nyt ekana mitattua, pystyisi arvioimaan paremmin tilannetta.




    Älä vaihtele enempää osia ennenkun olet mittaamalla selvittänyt mikä siinä nyt mättää.

    Voisit myös nyt nollata vikakoodit, ajaa sillä 2 ajosykliä. Laita sitten kuvankaappaus vikakoodeista tänne.
    On myös sellainen vaihtoehto, jos on pajaa lähellä missä on hyvä savutesteri. Käytä siinä mittauksessa, yleensä se kertoo aika nopeasti missä imuvuoto on jos se on syypää.
    Last edited by Antti O; 13-02-2019, 07:34.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by anorola View Post
    Kysellääs täältä nyt apua kun alkaa jo harmittamaan taistelu tuon oman 330xiA -01 kanssa. Moottori m54b30.
    Ostin auton viallisena,kone tyhjäkäynnillä sammunut eikä pyörinyt. Otin tulpat pois ja mäntien päällä oli reilusti öljyä. Huohotin oli kovilla pakkasilla jäätynyt. Kone alkoi pyörimään kun kampiakselin päästä pyöritteli ja sain osan öljyistä pois ja loput otin starttaamalla ilman tulppia. Sitten imusarja pois, uudet tiivisteet, cold area huohotin setti tilalle,pari uutta alipaineletkua,molemmat maf-imusarja välillä olevat haitariletkut,uudet tulpat,öljyt ja suodatin. JEE kaikki toimii hienosti.

    Kunnes 600km ajon kohdalla tyhjäkäynnillä vikavalo joka herjasi säätöryhmä 1 ja 2 raja arvoa sekä raja arvon ylitys,sytyskatkoksia ja 2 lambdaa ennen kattia,nollaus ja toimi taas 100km.

    Seuraavaksi laitettu uusi 2 orkkis lambda pakosarjaan ja koodien nollaus,taas tulee aina vaan nopeammin säätöryhmä 1 ja 2 herjaa. Lambda 2 häiriö loppui.

    Tutkittu uudestaan alipaineletkut,vaikuttaisi olevan ok. Kokeiltu käydessä suihkia brake cleaneria ympäriinsä imusarjaa,ei vaikutusta. Disa vaikuttaa ehjältä ja liikkuu kun käynnistää ja paikallaan kaasutellessakin tietokoneen mukaan liikkuu. Kokeeksi tulpattu pakoputken ulostulossa olevan läpän letku joka menee kalvoventtiilille,ei vaikuta. Öljykorkin kun avaa tyhjäkäynnillä niin käynti huononee,kuten luin että muillakin tekee ja kevyt imu on öljykorkissa. Bensapumpun vastus mitattu tai ainakin yritetty ja näytti 0,115ohmia jos mittasin oikeista navoista. Autocomilla olikohan se adaptiot tai joku vastaava niin nollattu,ei vaikuta.

    Välillä tuntuu että vetäisi selkeästi paremmin ja välillä heikommin. Tyhjäkäynnillä tuntuu välillä startatessa ja hetki sen jälkeen että kävisi vähän pätkien kylmällä ja kuumalla koneella,mutta ei tule koodeja syytyskatkoksista.

    Mietin nyt että voiko vanoksien tiivisteet tehdä tuota vai tulisiko niistä jotain vikakoodia?
    Toki muitakin hyviä ideoita otetaan vastaan. Tai ihan vaan ideoita joita voin testata.
    Jotenkin eniten häiritsee miksi toimi hyvin 600km ja sitten tyhjäkäynnillä parin minuutin aikana tuli vika ensimmäisen kerran ja nykyään vika tulee koko ajan nopeammin.

    Polttoainesuodatin täytyy vielä kokeilla vaihtaa,tänään kun uutta ei ollut niin koitin vaan paineilmalla puhaltaa väärään suuntaan vanhaa suodatinta ja vaihdoin samalla ne letkun pätkät jolla se tulee putkien väliin. Mielenkiinnosta myös: mikä idea on polttoainesuodattimessa olevalla kalvolla johon tulee alipaineletku ja mikä on toinen tankilta päin tuleva letku joka ei johda mihinkään ainakaan paineilmalla puhaltamalla?


    Anteeksi jo valmiiksi sekava teksti. Yritän parantaa seuraavalla kerralla.
    Tuossa taitaa olla paineensäädin integroituna suodattimeen.

    Ei taida kyllä yhtään parantua tuo suodatin puhaltamalla.

    Leave a comment:


  • sukka
    replied
    Kysellääs täältä nyt apua kun alkaa jo harmittamaan taistelu tuon oman 330xiA -01 kanssa. Moottori m54b30.
    Ostin auton viallisena,kone tyhjäkäynnillä sammunut eikä pyörinyt. Otin tulpat pois ja mäntien päällä oli reilusti öljyä. Huohotin oli kovilla pakkasilla jäätynyt. Kone alkoi pyörimään kun kampiakselin päästä pyöritteli ja sain osan öljyistä pois ja loput otin starttaamalla ilman tulppia. Sitten imusarja pois, uudet tiivisteet, cold area huohotin setti tilalle,pari uutta alipaineletkua,molemmat maf-imusarja välillä olevat haitariletkut,uudet tulpat,öljyt ja suodatin. JEE kaikki toimii hienosti.

    Kunnes 600km ajon kohdalla tyhjäkäynnillä vikavalo joka herjasi säätöryhmä 1 ja 2 raja arvoa sekä raja arvon ylitys,sytyskatkoksia ja 2 lambdaa ennen kattia,nollaus ja toimi taas 100km.

    Seuraavaksi laitettu uusi 2 orkkis lambda pakosarjaan ja koodien nollaus,taas tulee aina vaan nopeammin säätöryhmä 1 ja 2 herjaa. Lambda 2 häiriö loppui.

    Tutkittu uudestaan alipaineletkut,vaikuttaisi olevan ok. Kokeiltu käydessä suihkia brake cleaneria ympäriinsä imusarjaa,ei vaikutusta. Disa vaikuttaa ehjältä ja liikkuu kun käynnistää ja paikallaan kaasutellessakin tietokoneen mukaan liikkuu. Kokeeksi tulpattu pakoputken ulostulossa olevan läpän letku joka menee kalvoventtiilille,ei vaikuta. Öljykorkin kun avaa tyhjäkäynnillä niin käynti huononee,kuten luin että muillakin tekee ja kevyt imu on öljykorkissa. Bensapumpun vastus mitattu tai ainakin yritetty ja näytti 0,115ohmia jos mittasin oikeista navoista. Autocomilla olikohan se adaptiot tai joku vastaava niin nollattu,ei vaikuta.

    Välillä tuntuu että vetäisi selkeästi paremmin ja välillä heikommin. Tyhjäkäynnillä tuntuu välillä startatessa ja hetki sen jälkeen että kävisi vähän pätkien kylmällä ja kuumalla koneella,mutta ei tule koodeja syytyskatkoksista.

    Mietin nyt että voiko vanoksien tiivisteet tehdä tuota vai tulisiko niistä jotain vikakoodia?
    Toki muitakin hyviä ideoita otetaan vastaan. Tai ihan vaan ideoita joita voin testata.
    Jotenkin eniten häiritsee miksi toimi hyvin 600km ja sitten tyhjäkäynnillä parin minuutin aikana tuli vika ensimmäisen kerran ja nykyään vika tulee koko ajan nopeammin.

    Polttoainesuodatin täytyy vielä kokeilla vaihtaa,tänään kun uutta ei ollut niin koitin vaan paineilmalla puhaltaa väärään suuntaan vanhaa suodatinta ja vaihdoin samalla ne letkun pätkät jolla se tulee putkien väliin. Mielenkiinnosta myös: mikä idea on polttoainesuodattimessa olevalla kalvolla johon tulee alipaineletku ja mikä on toinen tankilta päin tuleva letku joka ei johda mihinkään ainakaan paineilmalla puhaltamalla?


    Anteeksi jo valmiiksi sekava teksti. Yritän parantaa seuraavalla kerralla.

    Leave a comment:


  • 325E
    replied
    Tuo kuvan Disa ei ole paikoillaan

    Huomasin miten käytännössä Disan kuuluu olla hyvin pohjassa ja tuon kuvan Disa ei ole paikoillaan ei saa olla yhtään rakoa ja saati jos pultit on kiristetty, ei ole ja saa olla tuollaista rakoa. Disan O-rengas pitää rasvata tai voidella siihen silikonia ja asentaa hiertäen ns. pyörittäen paikoileen ei pelkästään painaen.




    Originally posted by TemeM View Post
    Itellä nyt samanlaista vikaa kun monilla muilla, eli M54B30 sytyttelee välillä vikavalon ja nollaamalla pysyy jonkin aikaa poissa, koodit olleet aina fuel trim bank 1 ja 2, eli jostain vuotaa. Kaikki alkoi siitä kun oli toisen rempan yhteydessä ilmanputsarikoppa pois, ja samalla tarkistin Disan kunnon kun oli helposti katottavissa. Disa vaikutti ehjältä eikä tätä ennen ollut moottorin puolella koodeja ollutkaan. Löin kaiken kasaan ja jonkun ajan päästö sytty ekan kerran valo, testasin cleanerilla imuvuodot ja disan/imusarjan välinen tiiviste vuoti. Tässä vaiheessa kone ei pitänyt kuitenkaan vihellystä tai mitään. Kävin sitten etralta poimimassa 52x2.5 Viton o-renkaan minkä pitäis olla oikeen kokoinen, mutta kun disaa asensin paikoilleen niin ahdisti kohtuullisesti tuo o-rengas välissä. Nyt ei enää cleanerilla imuvuotoa tuosta kohdasta löytynyt mutta ruennut kuulumaan vihellystä, sekä jos käyttää auto pitkään tyhjäkäynnillä, syttyy vikavalo ja samat koodit löytyy. Ei ole kertaakaan tullut ajossa, vaan aina lämpimällä koneella jos on pitempään tyhjäkäynnillä. Nyt kahtoin että tuo disan tasopinta tuohon imusarjaan ei ole ihan suorassa mutta o-rengas on kokonaan sisällä ja pultit kiinni. Eli onkohan tuo vuoto nyt edelleen disassa, vai olenko rikkonut jonkun muun alipaineletkun tuota korjatessa, cleaneri ei löytänyt enää mistään vuotoa kun suihkuttelin. Tuossa vielä kuva miten tuo on

    Leave a comment:


  • Esakoo
    replied
    Originally posted by Jampsu87 View Post
    Mulla istui kanssa huonosti tuo X8R:n sarja 3.0 moottoriin. 325:n kanssa ei ollut mitään ongelmia.
    Mulla taas 2.2 moottorin X8R:n sarjan läppä ei istu kunnolla. Jokohan ne huonot yksilöt olisi loppuun kulutettu?

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Imuvuodothan vaikuttaa sillon eniten kun imusarjassa on alipaine. Sikäli ei sovi sun tapaukseen oikeen imuvuoto.

    Leave a comment:


  • buubaa
    replied
    Voipi olla sekin mahdollinen, tosiaan oireet vaikuttaa vähän pahemmille mitä täältä on noista imuvuodoista lukenut. Toinen mikä epäilyttää on ettei ois katti tukossa, eikös tässäkin oo 1-3 sylintereille oma kattinsa ja 4-6 oma? Kun noita missfirejä ei oo tullu ainakaan vielä kun 1-3 sylintereille.

    Edit. Ja niin tosiaan vapaalla ottaa kierroksia ihan hyvin rajottimelle asti, sitä en osaa sanoo ottaako niin ilosesti kun toimiva kun tämmösenä tää pihaan tuli.
    Last edited by buubaa; 06-12-2018, 20:21.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Kyllähän tuo kuulostaa rikkinäiselle bensapumpulle.
    Mittaappa paineet ajossa.

    Leave a comment:


  • buubaa
    replied
    Täällä kans etsitään nyt mahdollista imuvuotoo e39 m54b25:sitä. Oireina on että nykii ja rötää kiihdyttäessä, mitä enemmän kaasua niin sitä enemmän, kevyellä kaasulla saa kiihtyyn parhaiten, jos kaasu pohjassa yrittää väkisin kiihdyttää yli 4krpm niin syttyy moottorin vikavalo ja pari pyttyä lähtee pois pelistä äänestä päätellen. Vikakoodeja tulee aina p0056 HO2S Heater control circuit (bank2 sensor2) sekä sen jälkeen jos on sytyttänyt moottorin vikavalon niin perinteiset missfiret (yleensä 1 ja 2 sylinterille, joskus voi olla 3). Mitään erityistä suhinaa en oo erottanut konehuoneesta (en tosin oo tätä autoo kuullut toimivana). Kylmänä auto tuntuis kulkevan vähän paremmin kun lämpösenä. Oon nyt irrotellu imm-kaasuläpän väliset haitariputket jotka näytti ehjiltä (vedin testailun vuoks tuhannen kieppiä jeppeteippiä ympärille ), disan (täysin ehjältä ja toimivalta vaikutti), imusarjan päällä kulkevan ohuen putken (tähänkin jepet ympärille) sekä imusarjan tulpat uusin (ehjiä oli vanhatkin). Jeppeteipeillä eikä muullakaan ollut vielä mitään vaikutusta mihinkään enkä tätä kyllä odottanutkaan. Oon nyt tilannut uudet haitariputket, huohottimen putkineen (4kpl) sekä venttiilikopan tiivisteen sekä tiistaina veronpalautuksista ois tarkotus pistää vielä tilaukseen vanoksen tiivistesarja sekä varmaan uus bensansuodatin kannattaa hakee. Tuleeko kellään mieleen mitä muuta kannattais vielä hommata remonttiin valmiiks kun kaverin talliin meen joku viikonloppu puuhastelee? Ideoita mistä muusta kun imuvuodosta oireet vois johtua?

    Leave a comment:


  • jaakko.
    replied
    .....
    Last edited by jaakko.; 20-09-2018, 06:21.

    Leave a comment:

Working...
X