Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 ylikokotopic -yhdistetty II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MH motorsport
    BTCF Member
    • Sep 2011
    • 2301
    • Turku

    #16
    Originally posted by Smulii View Post
    Mitäs mäntiä tuossa m50b28 strokerissa kuuluisi käyttää? Ostin b28 alakerran jonka männät ovat kokoa 83.99mm. Omassa vanoksettomassa m50 luki männissä 83.98. Tarkoitus rakentaa harrastepeliin moottori, jolla ajelisi useamman kesän. Onko 83.99mm männät liian naftit tuohon rautalohkoon?
    Tuskin on ongelmaa varsinkin jos on käytetty lohko.
    Mittaa sylinterin halkaisijat ja pyöreydet ja tarkista männän rengas väli
    Autopalvelu MH-motor
    Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
    Maxxecu myynti ja asennus
    www.mh-motor.fi
    0503218217
    Kulkineet:
    E6 2000 touring
    E6 2002 touring
    E30 318is ///Mtechnic 2
    E34 ///M5 nürburgring
    E34 S62b50 turbo dct
    E39 523i ///Msport
    F30 320d

    Comment

    • janne[l
      BTCF Member
      • Apr 2011
      • 861
      • Ylöjärvi

      #17
      Originally posted by MH motorsport View Post
      Tuskin on ongelmaa varsinkin jos on käytetty lohko.
      Mittaa sylinterin halkaisijat ja pyöreydet ja tarkista männän rengas väli
      ite kasasin tolla kokoonpanolla.isompi merkitys taitaa olla joo että m-rengasvälit laitetaan oiken.
      e46 330i cabriolet
      e91 320d
      e36 328 törpö

      Comment

      • Smulii
        Bimmer Rookie
        • Dec 2015
        • 71
        • Tampere/Turku

        #18
        Originally posted by MH motorsport View Post
        Tuskin on ongelmaa varsinkin jos on käytetty lohko.
        Mittaa sylinterin halkaisijat ja pyöreydet ja tarkista männän rengas väli
        On joo käytetty lohko. Vien lohkon todennäköisesti koneistamolle, jos sielä tarkastaisivat sylinterit ja ajavat mahdollisen ridgen sileäksi. Mahtaakohan sille olla edes tarvetta, onko kukaan koskaan mitannut kuinka paljon ylemmäksi ylin männänrengas tulee m52b28 kamoilla? Kai se ylemmäksi tulee kun iskunpituutta kasvatetaan..

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11131
          • Oulu

          #19
          Originally posted by Smulii View Post
          Mitäs mäntiä tuossa m50b28 strokerissa kuuluisi käyttää? Ostin b28 alakerran jonka männät ovat kokoa 83.99mm. Omassa vanoksettomassa m50 luki männissä 83.98. Tarkoitus rakentaa harrastepeliin moottori, jolla ajelisi useamman kesän. Onko 83.99mm männät liian naftit tuohon rautalohkoon?
          Nuo nikasil männät on aavistuksen isommat mitä rautalohkon esim. mutta nuo käytetyt lohkot on näköjään äkkiä kulunu 0.15mm isommiksi, mitä lähtöjään, niin parempi vaan että on mäntä vähän isompi

          Originally posted by Smulii View Post
          On joo käytetty lohko. Vien lohkon todennäköisesti koneistamolle, jos sielä tarkastaisivat sylinterit ja ajavat mahdollisen ridgen sileäksi. Mahtaakohan sille olla edes tarvetta, onko kukaan koskaan mitannut kuinka paljon ylemmäksi ylin männänrengas tulee m52b28 kamoilla? Kai se ylemmäksi tulee kun iskunpituutta kasvatetaan..
          Ne pytyt nyt kannattaa hoonauttaa joka tapauksessa, niin eipä siinä sillon oo väliä mihin kohtaan männänrenkaat on ennen pysähtyny.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Skarpa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2007
            • 3408
            • Kotka

            #20
            Originally posted by Smulii View Post
            On joo käytetty lohko. Vien lohkon todennäköisesti koneistamolle, jos sielä tarkastaisivat sylinterit ja ajavat mahdollisen ridgen sileäksi. Mahtaakohan sille olla edes tarvetta, onko kukaan koskaan mitannut kuinka paljon ylemmäksi ylin männänrengas tulee m52b28 kamoilla? Kai se ylemmäksi tulee kun iskunpituutta kasvatetaan..

            Ylin männänrengas tuskin tulee ylemmäksi kuin M50:ssä, koska puristussuhde on suhteellisen sama. M52B28 männän puristuskorkeus on matalampi ja männän laki jää 1-2mm alemmaksi kuin M50 romuilla (riippuen vertaako vanokseen vai non-vanokseen). M50 kokoonpanolla männän laen pitäisi olla lähelle dekkitasoa tai sen yli ja M52B28 osilla n. 1,2 mm dekkitason alapuolella jos lohko vakiokorkuinen.


            Tossa laskuri, jota joskus askartelin M5X kokoonpanojen laskeskeluun:
            Last edited by Skarpa; 10-02-2020, 13:26.
            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

            E30 Armo "330i"

            Comment

            • EmH
              BTCF Member
              • Jul 2008
              • 1541
              • Pohjois-Savo

              #21
              Originally posted by Smulii View Post
              onko kukaan koskaan mitannut kuinka paljon ylemmäksi ylin männänrengas tulee m52b28 kamoilla?
              Minun laskujen ja mittausten mukaan ylin rengas jää 1mm alemmas verrattuna M50B25TU :think
              E30 M50 Turbo
              E39 lightweight jäärata
              Mitsubishi Lancer Evo VII
              Nissan Skyline R32 gts-t
              Subaru Impreza n/a
              Originally posted by mikkod
              Tälläkin foorumilla on 100x hienompia projekteja kuin joku E30 M50 turbo projekti - joita muuten mahtuu 13 tusinaan.

              Comment

              • Smulii
                Bimmer Rookie
                • Dec 2015
                • 71
                • Tampere/Turku

                #22
                Originally posted by EmH View Post
                Minun laskujen ja mittausten mukaan ylin rengas jää 1mm alemmas verrattuna M50B25TU :think
                Vanokseton kone kyseessä.

                Lohko, kansi ja kampura meni koneistamolle. Toivon mukaa ovat kaikki kunnossa. 200km ajetut glycon runkolaakerit löytyy, ne voi varmaan uusiokäyttää..

                Ootteko käyttäny esimerkiksi etran pultteja runkopukkeja kiinnitettäessä? Sieltä sais varmasti edullisemmin noita M10x75 10.9 pultteja kun marmorilta. Koitin ettiä tästä infoo tuloksetta. Mitenkäs niitä kiristelis kun eivät taida olla venyviä?

                Comment

                • Skarpa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2007
                  • 3408
                  • Kotka

                  #23
                  Originally posted by Smulii View Post
                  Ootteko käyttäny esimerkiksi etran pultteja runkopukkeja kiinnitettäessä? Sieltä sais varmasti edullisemmin noita M10x75 10.9 pultteja kun marmorilta. Koitin ettiä tästä infoo tuloksetta. Mitenkäs niitä kiristelis kun eivät taida olla venyviä?
                  Tehtaan pultit on 10.9 M10x75 osakierrepultit (DIN 931). Täysin vastaavia saa pulttikaupasta. Tosin 75 mm on vähän harvinaisempi pituus. Kiristys ihan normisti tehtaan ohjeen mukaan. Pultit eivät ole myötörajan yli kiristettäviä. Eivät orggikset eivätkä tarvikkeet.
                  BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                  E30 Armo "330i"

                  Comment

                  • Smulii
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2015
                    • 71
                    • Tampere/Turku

                    #24
                    Originally posted by Skarpa View Post
                    Tehtaan pultit on 10.9 M10x75 osakierrepultit (DIN 931). Täysin vastaavia saa pulttikaupasta. Tosin 75 mm on vähän harvinaisempi pituus. Kiristys ihan normisti tehtaan ohjeen mukaan. Pultit eivät ole myötörajan yli kiristettäviä. Eivät orggikset eivätkä tarvikkeet.


                    Eli tommoset kelpaa. 20nm ja 50 astettako se sit oli..

                    Comment

                    • Skarpa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2007
                      • 3408
                      • Kotka

                      #25
                      Originally posted by Smulii View Post
                      https://www.etra.fi/fi/din-931-10-9-...5-701011510075

                      Eli tommoset kelpaa. 20nm ja 50 astettako se sit oli..
                      Juu. Niinhän se on.
                      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                      E30 Armo "330i"

                      Comment

                      • Smulii
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2015
                        • 71
                        • Tampere/Turku

                        #26
                        Pitääkö olla huolissaan, kun kolmessa sylinterissä on pakovenojen välissä tämmönen halkeama. Vesipainekokeen tulokset oli ok. Kauanko tämmönen enää kestää vai eikö tarvitse välittää. :think
                        Attached Files

                        Comment

                        • pazq
                          BTCF Member
                          • Jan 2008
                          • 3167
                          • 47200

                          #27
                          Eikös noita seetistä seetiin ole seittemässä kymmenestä m50 kannessa mistäs sitä tietää kauan ne siellä on ollut jos ei ole oireillut? :think

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11131
                            • Oulu

                            #28
                            Jep tuo on aika yleinen vika ja ei yleensä aiheuta toimenpiteitä. Mut onhan se riski olla noin.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Remotion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 15256
                              • Ajamisen Iloa

                              #29
                              Originally posted by Skarpa View Post
                              Ylin männänrengas tuskin tulee ylemmäksi kuin M50:ssä, koska puristussuhde on suhteellisen sama. M52B28 männän puristuskorkeus on matalampi ja männän laki jää 1-2mm alemmaksi kuin M50 romuilla (riippuen vertaako vanokseen vai non-vanokseen). M50 kokoonpanolla männän laen pitäisi olla lähelle dekkitasoa tai sen yli ja M52B28 osilla n. 1,2 mm dekkitason alapuolella jos lohko vakiokorkuinen.


                              Tossa laskuri, jota joskus askartelin M5X kokoonpanojen laskeskeluun:
                              https://onedrive.live.com/edit.aspx?...xcel&wacqt=mru
                              Hieno taulukko.

                              Oisikos tuommoinen M52B25 mäntien vaihto M52B28 vakio alakertaan mitenkään kannattava juttu. Huomaako puristusten nousun 10.2->10.8 missään?
                              Z3 coupé individual

                              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                              Comment

                              • -Sipe-
                                BTCF Member
                                • Jan 2007
                                • 416
                                • Tampere.

                                #30
                                Onko 86mm takomännissä minkä kokonen männäntappi? Spekuloidaan venäläisten kanssa 86mm mäntiä M50 rautalohkoon, mietinnässä tapin koko että tekeekö m50, s52 vai 2jz männäntapilla. Kätevää olisi kopioida muiden tekeleitä.
                                Last edited by -Sipe-; 28-03-2020, 13:16.
                                M62B44 E32 740iM -macaoblau V8 + S3.64 =sigpic
                                E36 PANDEM - M50B28+HX40

                                +muut vartin hommat

                                Ex. Läjäpäin e34&e32, e36 ja pari e39

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎