Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 ylikokotopic -yhdistetty II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skarpa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2007
    • 3408
    • Kotka

    Originally posted by Kristian malmisuo View Post
    Moro! Suunnitelmissa olis tehä m50b28nv, onko väliä mitkä b28 männät laittaa? M50TUB28 vai M50B28? Tulee turbo moottoriin, ja mites männänrenkaat pitääkö vaihtaa m50b25 männänrenkaat kun kuitenkin männät menee rautalohkoon? Vai onko niillä väliä/eroja?
    Kiitos.

    Oliko tarkoitus tehdä vakiomännillä vai joillain takomännillä? Jos puhutaan vakiomännistä, niin M50 -moottoria ei ole tehty 2,8-litraisena, eli M50B28 tai M50TUB28 vakiomäntiä ei ole olemassa. M52B28 tai M52TUB28 -männät sopivat kyllä M50 lohkoon. M52 on nikasil -pinnoitetulla alulohkolla ja M52TU valurautaputkitetulla alulohkolla. Kun sovittaa M52 männät M50:iin, niin männänrenkaina pitää käyttää joko M50 tai M52TU -renkaita. Nikasil-pyttyihin tarkoitetut renkaat eivät sovi valurautalohkoon. Kiertokankien pituus näillä männillä 135 mm.

    Jos taas käytät takomäntiä, niin sitten männänrenkaat ja kiertokankien pituus valmistajan suositusten mukaan.
    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

    E30 Armo "330i"

    Comment

    • Kristian malmisuo
      Newbiemmer
      • Sep 2022
      • 27
      • Hämeenlinna

      Sori nyt tuli joku aivopieru eli tarkotus oli kirjottaa siis M52tub28 ja M52b28!

      Comment

      • Kristian malmisuo
        Newbiemmer
        • Sep 2022
        • 27
        • Hämeenlinna

        Ja joo m52b28 kampiakseli, 135mm maxpeedingrods veivit ja vakio B28 männillä

        Comment

        • Kristian malmisuo
          Newbiemmer
          • Sep 2022
          • 27
          • Hämeenlinna

          Ja kiitos nopeasta vastauksesta!

          Comment

          • Skarpa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2007
            • 3408
            • Kotka

            Ja vielä lisätietoa. M52B28 ja M52TUB28 männät ovat perusmuodoltaan ja puristuskorkeudeltaan identtiisiä. Mulla on mielikuva, että TU-männissä saattaa olla isommat venttiilikolot johtuen vanoksen laajemmasta liikeradasta ja pakonokan vanoksesta.
            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

            E30 Armo "330i"

            Comment

            • Matuh
              BTCF Member
              • Apr 2013
              • 3702
              • Kouvola

              Originally posted by Skarpa View Post
              Ja vielä lisätietoa. M52B28 ja M52TUB28 männät ovat perusmuodoltaan ja puristuskorkeudeltaan identtiisiä. Mulla on mielikuva, että TU-männissä saattaa olla isommat venttiilikolot johtuen vanoksen laajemmasta liikeradasta ja pakonokan vanoksesta.
              TU männässä on isommat kolot kylläkin. Muuten juurikin sama kun sanoit.
              E36 328i M50B30 turbo
              Skoda vRS
              Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
              Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

              EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

              Comment

              • Freak
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 2560
                • .

                Kolot myös pakoventtiileille, kun m52b28 männissä taisi olla vain imupuolella.
                Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                Vanha Uuden liiton mies...

                Comment

                • hezekiel
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2005
                  • 245

                  Nyt on ensimmäinen koekasaus tehty M50B20 koneelle jossa B28 kampura ja M52B20 männät. Vaikuttaisi näillä osilla tulevan melkoisen huima puristussuhde, onkohan männänlaen pattia ollut tapana näissä sorvata matalammaksi?
                  Haarukoin laskennallisesti M50B20 kannen palotilan tilavuudeksi 27.5cc. Onko kellään sattumoisin mitattua tietoa tästä?

                  EDIT: Palotila mitattu, oli 30cc. Vakion M50B20 koneen puristussuhteeksi on ilmoitettu 10.5:1 mutta se ei pidä paikkaansa ainakaan tässä minun moottorissa kun mittailemalla saadaan noin 10.0:1

                  EDIT 2: M52 mäntien patista koneistettu 1mm pois ja nyt mitattu puristussuhde on 10.7:1. Kone siis muuten vakio ja sellaiseksi jääkin. Tämä käy minulle joten kasataan näillä.
                  Last edited by hezekiel; 11-01-2023, 22:12.
                  E32 735iAL, E36 320iA

                  Comment

                  • Freak
                    BTCF Member
                    • Apr 2003
                    • 2560
                    • .

                    Originally posted by hezekiel View Post
                    Nyt on ensimmäinen koekasaus tehty M50B20 koneelle jossa B28 kampura ja M52B20 männät. Vaikuttaisi näillä osilla tulevan melkoisen huima puristussuhde, onkohan männänlaen pattia ollut tapana näissä sorvata matalammaksi?
                    Haarukoin laskennallisesti M50B20 kannen palotilan tilavuudeksi 27.5cc. Onko kellään sattumoisin mitattua tietoa tästä?
                    Ei kai ne liian korkeat ole. Laita kaveriksi kireämpää nokkaa niin asia on hoidettu sillä. Tai vaihtoehtoisesti tankkaat etanolia, jos pelottaa.

                    Mikä purkki sulla tulee ohjaamaan moottoria?
                    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                    Vanha Uuden liiton mies...

                    Comment

                    • RacingTeamVillageFreaks
                      BTCF Member
                      • Jan 2021
                      • 18
                      • Lapinlahti

                      Hola!

                      Hyllyssä olisi seuraavat osat jo:

                      M50B25 NV lohko.
                      JE:n 86,5mm porauksella olevat männät.
                      ZRP:n 145mm veivit, M52:sta

                      Kammeksi hankinnassa M54B30:n kampi, mutta tällä kammella nuo veivit olivat laskujen mukaan 6,6mm liian pitkät.

                      Tai vaihtoehtoisesti 140mm veivillä männästä pitäisi sorvata 1,6mm pois ja tulisi silloin dekkitasoon.

                      Näillä männillä tilavuus olisi ~3150cc, mutta sylinterien väliin jää enää 3mm? Materiaalia, eli mennäänkö ahdetun kanssa kestävyydessä äärirajoille noiden muutaman hassun lisäkuution takia?

                      Summasummarum. Laitetaanko kaikki myyntiin ja tilaan suosiolla DP:n M50B30 männät ja niille sopivat 140mm? Veivit. :think

                      Comment

                      • ^Tonix^
                        BTCF Member
                        • Sep 2005
                        • 641
                        • Vaasa

                        Originally posted by RacingTeamVillageFreaks View Post
                        Hola!

                        Hyllyssä olisi seuraavat osat jo:

                        M50B25 NV lohko.
                        JE:n 86,5mm porauksella olevat männät.
                        ZRP:n 145mm veivit, M52:sta

                        Kammeksi hankinnassa M54B30:n kampi, mutta tällä kammella nuo veivit olivat laskujen mukaan 6,6mm liian pitkät.

                        Tai vaihtoehtoisesti 140mm veivillä männästä pitäisi sorvata 1,6mm pois ja tulisi silloin dekkitasoon.

                        Näillä männillä tilavuus olisi ~3150cc, mutta sylinterien väliin jää enää 3mm? Materiaalia, eli mennäänkö ahdetun kanssa kestävyydessä äärirajoille noiden muutaman hassun lisäkuution takia?

                        Summasummarum. Laitetaanko kaikki myyntiin ja tilaan suosiolla DP:n M50B30 männät ja niille sopivat 140mm? Veivit. :think
                        Mikäs on tehotavoite? Ajaahan ne jenkeissä niillä S52B32 moteilla 86,5 ja 87mm porauksella, tiedä sitten eroavatko lohkot normi M50B25 lohkosta miten paljon? Vai onko sama valu joka vain porattu enempi?

                        Meinasitko DP:ltä custom männät jos 140mm kangelle?
                        e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                        E30 318is
                        E36 M3 Coupe

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5272
                          • Pirkkala

                          Ite en (enää) laita valmiiksi suurinta porausta koneeseen. Ahdetussa minusta vaikea perustella.
                          Teet b30 kammella ja 84 tai 84,5 männällä, tulee halvemmaksikin.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • RacingTeamVillageFreaks
                            BTCF Member
                            • Jan 2021
                            • 18
                            • Lapinlahti

                            Originally posted by ^Tonix^ View Post
                            Mikäs on tehotavoite? Ajaahan ne jenkeissä niillä S52B32 moteilla 86,5 ja 87mm porauksella, tiedä sitten eroavatko lohkot normi M50B25 lohkosta miten paljon? Vai onko sama valu joka vain porattu enempi?

                            Meinasitko DP:ltä custom männät jos 140mm kangelle?

                            Suunnitellut ahtopaineet 1,5bar - 2,4bar. Riippuen miten sieltä alkaa irrota voimaa, mutta väh.800hv. Lähtökohtaisesti kuitenkin mahd.hyvin virtaava, että ei tarvitse "turhaan" ylipaineistaa.

                            Näitä suunniteltiin, mitä ihan vp/dynolab jne. Myy: https://www.vpmotorsport.fi/product/...30-851-tai-101

                            Eli oliko nämä 135mm veivillä, jos B30 kampi käytössä?

                            Noita tarjolla kuitenkin 84,5mm ja 86mm porauksella, niin jäisi pelivaraa, jos tilaillaan nuo kasineloset. :think

                            Comment

                            • RacingTeamVillageFreaks
                              BTCF Member
                              • Jan 2021
                              • 18
                              • Lapinlahti

                              Originally posted by Urpo_rotta View Post
                              Ite en (enää) laita valmiiksi suurinta porausta koneeseen. Ahdetussa minusta vaikea perustella.
                              Teet b30 kammella ja 84 tai 84,5 männällä, tulee halvemmaksikin.
                              Aivan joo. 👍 No noita DP:ta olisi saatavana 84,5mm porauksella. 🧐

                              Comment

                              • ^Tonix^
                                BTCF Member
                                • Sep 2005
                                • 641
                                • Vaasa

                                Originally posted by RacingTeamVillageFreaks View Post
                                Suunnitellut ahtopaineet 1,5bar - 2,4bar. Riippuen miten sieltä alkaa irrota voimaa, mutta väh.800hv. Lähtökohtaisesti kuitenkin mahd.hyvin virtaava, että ei tarvitse "turhaan" ylipaineistaa.

                                Näitä suunniteltiin, mitä ihan vp/dynolab jne. Myy: https://www.vpmotorsport.fi/product/...30-851-tai-101

                                Eli oliko nämä 135mm veivillä, jos B30 kampi käytössä?

                                Noita tarjolla kuitenkin 84,5mm ja 86mm porauksella, niin jäisi pelivaraa, jos tilaillaan nuo kasineloset. :think
                                135mm kanki noihin. Jos ei olisi mitään osia vielä hankittuna niin ehdottomasti 84,5mm poraus.
                                Jos pienellä riskillä haluaa mennä niin laita 86,5mm JE:t.
                                e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                                E30 318is
                                E36 M3 Coupe

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎